• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoe een zwemvijver met organische vorm aanleggen?

Lid geworden
7 mei 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
beste allen,

ik heb me hier de afgelopen dagen grondig verdiept in hoe je zwemvijvers bouwt, wat een schat aan informatie! Maar alle ontwerpen die hier aan bod komen, hebben een min of meer rechte vorm. Zelf zou ik graag een zwemvijver aanleggen met organische buitencontour, maar met een rechthoekig zwemgedeelte. Ik heb een paar voorbeeldfoto's toegevoegd.

Zelf dacht ik aan de volgende aanpak:

put graven voor zwemgedeelte (zwemdiepte 160cm dus graven tot 175cm)
enkel gewapende betonplaat van 15cm onder het zwemgedeelte (afmeting waarschijnlijk 3,5 x 13 meter), plaat 15cm breder maken
wand opbouwen met betonblokken (of met beton op te vullen XPS) tot een hoogte van 125cm (of 100cm)
plaatsen van drainage buizen rond de lange muren richting een pompbuis
de organische vorm uitgraven met schuin talud en diepte van 20cm aan de rand tot 80cm rond het zwemgedeelte
plaatsen van epdm folie over het geheel (bij voorkeur in 1 stuk)
plaatsen van drainagebuizen in het filtergedeelte, met voorziening voor 2 pompen
plaatsen eerste laag azobe balken op de keerwanden, balken van 25 op 10cm (met uitsparingen voor inlaten van de filters op 2 (of 4?) plaatsen aan 1 van de lange zijden (of beter aan beide kanten?)
plaatsen tweede laag azobe, balken van 25 op 15cm
vullen filter met juiste samenstelling sediment

eerste vraag: lijkt dit wat qua ruwe aanpak?
tweede vraag: hoe ga je best die epdm aanbrengen? Idd in 1 stuk? Moet dit ergens verlijmd worden? Wat met de binnenhoeken, gaan deze vanzelf mooi komen onder de druk van het water?
derde vraag: welke ondergrond gebruik je best onder het filtergedeelte. Gewoon gestabiliseerd zand? Hoe dik? Moet daar iets in tegen bijv ratten (een folie of kippengaas?)
vierde vraag: hoe bevestig je die azobe balken op de keermuur (waar dus epdm tussen ligt)?
vijfde vraag: is het zinvol om een feuterdoek te gebruiken in het zwemgedeelte onder de epdm?

er komen ongetwijfeld nog vragen, maar dit is alvast een start

Bijlagen

• 302501127_414499320672153_1312342781602836116_nfull.jpg
    302501127_414499320672153_1312342781602836116_nfull.jpg
    87,7 KB · Weergaven: 60
  • gardenista.jpg
    gardenista.jpg
    333,2 KB · Weergaven: 59
  • organic pool.jpg
    organic pool.jpg
    113,3 KB · Weergaven: 60

Zenikda

Lid
Lid geworden
23 jan 2021
Waarderingsscore
61
Punten
18
Zorg er in elk geval voor dat de gassen die uit de aarde komen niet onder het zeil blijven hangen, bij grotere platte oppervlakten zoals in het zwemgedeelte is dit zeker een issue .

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
beste allen,

ik heb me hier de afgelopen dagen grondig verdiept in hoe je zwemvijvers bouwt, wat een schat aan informatie! Maar alle ontwerpen die hier aan bod komen, hebben een min of meer rechte vorm. Zelf zou ik graag een zwemvijver aanleggen met organische buitencontour, maar met een rechthoekig zwemgedeelte. Ik heb een paar voorbeeldfoto's toegevoegd.
Euh dus een zwemvijver in een vijver?
Waarom?
Je kan net zo goed een organische vorm nemen om te zwemmen.

Zelf dacht ik aan de volgende aanpak:

put graven voor zwemgedeelte (zwemdiepte 160cm dus graven tot 175cm)
Met een zwemdiepte van 1.60 zit je juist iets te diep. Normaal nemen we 1.40 voor zwemdiepte. Jongeren of kleinere mensen kunnen dan ook staan. Degemiddelde grootte van een man is cc 1.70 voor de vrouw cc 1.60. Niet leuk als je vrouw alleen maar kan zwemmen en niet kan staan.
Grondwater wegpompen door droogzuiging, niets zo vervelend als werken in een ondergelopen put

enkel gewapende betonplaat van 15cm onder het zwemgedeelte (afmeting waarschijnlijk 3,5 x 13 meter), plaat 15cm breder maken
Dikte betonplaat , dubbele wapening is minimum 20 cm en in sommige slecht dragende gronden 30.
Meet dus de grondweerstand !
Je neemt de buitenmaten van de vijver en je tel daar cc 50 cm bij op voor de uitgraving. Niets zo vervelend om tijdens de verdere werken te zitten klooien met grond dat niet ver genoeg is weggegraven of je leidingen rondom die je amperkes kunt aanaarden.
wand opbouwen met betonblokken (of met beton op te vullen XPS) tot een hoogte van 125cm (of 100cm)
plaatsen van drainage buizen rond de lange muren richting een pompbuis
de organische vorm uitgraven met schuin talud en diepte van 20cm aan de rand tot 80cm rond het zwemgedeelte
Hoogte betonblok is standart 20 cm ... hoe zie je die 5 cm extra ?
Drains rondom best leggen in een kiezelbed.
Je moet die schuine talud OOK funderen
plaatsen van epdm folie over het geheel (bij voorkeur in 1 stuk)
plaatsen van drainagebuizen in het filtergedeelte, met voorziening voor 2 pompen
plaatsen eerste laag azobe balken op de keerwanden, balken van 25 op 10cm (met uitsparingen voor inlaten van de filters op 2 (of 4?) plaatsen aan 1 van de lange zijden (of beter aan beide kanten?)
Huh?
Epdm folie, volg ik, wel plaatsen op een feuterdoek en waar ga je de epdm tegen lijmen ?
Je organische omtrek ... daar moet ook een vijvermuur komen want anders zakt die binnen het jaar door.
Waar komen die azobe vandaan? En welk doel hebben die ?
Plaats je die op je betonblokken ?
Plaatsing van de inlaten wordt bepaald door de vormgeving van je vijver EN door de plaatsing van je filterzone. Je moet watercirculatie in je vijver krijgen en er op letten dat er nergens ' stilstaand water ' blijft staan.
plaatsen tweede laag azobe, balken van 25 op 15cm
vullen filter met juiste samenstelling sediment
Azobe weerom waarom?
Filter wordt gevuld met gewassen lava
eerste vraag: lijkt dit wat qua ruwe aanpak?
Een sprankelend begin
tweede vraag: hoe ga je best die epdm aanbrengen? Idd in 1 stuk? Moet dit ergens verlijmd worden? Wat met de binnenhoeken, gaan deze vanzelf mooi komen onder de druk van het water?
Epdm kan best in 1 stuk .
Je kan werken met een vel en je plooit/snijdt/lijmt deze op de vormen.
Of je werkt met een voorgevormde liner ( in ' t fabriek gelast en kant en klaar)
Tuurlijk moet je lijmen .
Je doorvoeren, inlaten , kabels , overlopen , plooien , randen moeten gelijmd worden.
Binnenhoeken moet je laten lassen in het fabriek of wegwerken door de plooien in envelloppe en dan lijmen en afkitten.
Druk water is niet voldoende.
derde vraag: welke ondergrond gebruik je best onder het filtergedeelte. Gewoon gestabiliseerd zand? Hoe dik? Moet daar iets in tegen bijv ratten (een folie of kippengaas?)
Je werkt de ondergrond mee uit met een betonplaat of stabilise.( bij vijvers)
Best dat je je filtergedeelte OOK afwerkt met een vijverfolie of je komt niet ver.
vierde vraag: hoe bevestig je die azobe balken op de keermuur (waar dus epdm tussen ligt)?
Op welke keermuur ?
Deze tussen filter en zwemgedeelte ??? Dan moet je er juist voor zorgen dat er stapstenen op die rand liggen met een opening tussen de stenen. Daardoor zal de stroming van zwemgedeelte naar filtergedeelte versnellen en drijfvuil zal dieper doordringen in de filterzone.
vijfde vraag: is het zinvol om een feuterdoek te gebruiken in het zwemgedeelte onder de epdm?

er komen ongetwijfeld nog vragen, maar dit is alvast een start

Ik denk dat je stappenplan een goed begin is maar de hamvraag is:
Heb je een plan ?
Want ik zie van hier tot tokyo en terug via Bujumbura een paar struikelblokken die ervoor zorgen dat je miserie ga hebben.
Ik lees niets van watertemperaturen, filtercapaciteit, wateroppervlakte ten opzichte van waterinhoud, orientatie, filterzone en waterplanten en hoe je alles ga funderen en uitmetsen.
Een put graven en daar een folie inleggen is een put met water in.

Misschien toch eens eerst professioneel advies inwinnen bij iemand.
Kost je misschien een paar 100€ maar dan ben je wel zeker dat je project een kans van slagen heeft.

Gassen: Is alleen wanneer er aanwijzingen zijn dat je bouwt op een oud moeras en dat er methaan in de grond gevormd wordt door het rottingsproces van organisch afval ( bv ingewerkt hakselhout met massa's ) Die gassen kunnen naar boven komen maar enkel als er uitsluitend een folie is gebruikt. Bij een beton of stabilisé als ondergrond is dit niet van tel.

Ben nu bijna 35-40 jaar bezig met tuinen en vijvers en nog maar 1 keer meegemaakt dat we moerasgas onder een folie hadden.
En dat was bij een vijver/wateropslag van cc 1000m² oppervlak.
Effe erin , doorboren folie en een verluchtingspijp er in.

Zenikda

Lid
Lid geworden
23 jan 2021
Waarderingsscore
61
Punten
18
En voorafgaandelijk even bij de gemeente informeren wat mag en kan . Vrijstellingsregeling is niet overal het hetzelfde .

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan