• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoe douche aansluiten doorheen muur

Lid geworden
26 aug 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
0
Punten
16
Besten,

Ik wil graag een buitendouche aansluiten. De opbouw van de muur is hieronder weergegeven. Tegen de binnenmuur wordt een sauna geplaatst.
Er moet een koud/warm mengkraan opkomen met HTH afstand van 15cm (Z stuk dat erop komt is een 1/2 x 3/4).
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ik dacht aan een koperen buis met 1/2 binnendraad. Ik moet die buis dan wel op een of andere manier waterpas krijgen.
Bovendien vind ik voorlopig zo geen buis met aan 1 zijde een MOF erop gelast. De buis moet zo'n 30cm lang zijn.
Met muurplaatjes werken gaat denk ik niet werken want de blauwe steen wordt tegen de snelbouw worden geplaatst.

Is dit de goede manier en waar vind ik dan zo'n buis? Werk liefst niet met koppelingen in dit stuk.
Of hebben jullie een beter idee ?

muur_13.jpg
 

Bijlagen

  • muur.jpg
    muur.jpg
    30,4 KB · Weergaven: 3

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Gewoon zoals je anders doet, maar inplaats van muurtegels nu blauwe steen.
Aftakdoosjes HOH 15 cm zitten in snelbouw achter blauwe steen
Koper met binnendraad bestaat niet, op koperen buizen kan je geen draad trekken.
 
Lid geworden
26 aug 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
0
Punten
16
Jij bedoelt deze zeker? Link

Maar die moeten van onder worden aangesloten met koppeling en daar ga ik nooit meer aankunnen eenmaal de blauwe steen geplaatst is.
Deze is trouwens 3cm dikte, dik ik wil liefst een 1/2 binnendraad krijgen die gelijk ligt met de blauwe steen.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
In een gewone badkamer kan je daar ook niet aan, er is geen verschil.
 
Lid geworden
26 aug 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
0
Punten
16
Nee, klopt maar een tegeltje van pakweg 30 x 60 x 9cm wegkloppen in een badkamer kost wat minder dan een plaat blauwe steen van 2,5m², 2,60 x  0,90m en 3cm dikte.
Daarom wil ik liefst koppelingen vermijden tenzij aan de binnenmuurzijde, tegen houten wand van de sauna.
Als ik afbraak aan die zijde bij lekkage ook geen pretje wordt wel haalbaarder dan via blauwe steen.
Dus zoals gezegd blauwe steen is 3cm dikte.

In jouw voorstel heb ik de koppeling van Alpex om de muurplaat en dan nog 2x een verlengstuk 1/2 messing om gelijk te kunnen komen met de blauwe steen?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Je kan verlengstukken in messing gebruiken met aan de ene kant binnendraad en aan de andere kant buitendraad, je hebt die in alle lengtes tot 10cm.
Draai er naar gelang de dikte van de muur een drietal in elkaar zodat je aan de binnenkant schroefdraad van 1/2 buitendraad houdt, waarop je eender welke koppeling met de buis kunt voorzien.
Aan de buitenkant heb je dan 1/2 binnendraad waar uw kraan op past.
https://www.desco.be/nl-be/producten/info/gk-verlengstuk-mf-1-2-100mm?qpid=11497
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Dit zijn evengoed koppelingen, die kunnen lekken na verloop van tijd.

PS: Hoe ga je deze vorstvrij houden?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
stefan zei:
Dit zijn evengoed koppelingen, die kunnen lekken na verloop van tijd.

PS: Hoe ga je deze vorstvrij houden?

Neen, draadstukken die op de goede manier met de juiste dichting in elkaar geschroefd zijn blijven dicht als ze bij aanvang dicht waren.
En indien er toch iets aan zou miskomen dan kan je die eenvoudig uit de muur draaien zonder iets te moeten afbreken.

Bevriezingsgevaar heb je bij elk systeem, daarvoor moeten eraan de binnenkant afsluitkraantjes geplaatst worden.

Maar goed, dit is slechts één van de mogelijkheden. Sowieso zou ik recht achter de kraan twee gaten naar binnen boren voor de aansluiting, op die manier kan je zo nodig altijd alles demonteren. I.p.v. die verlengstukken kan je ook met koper buisjes op maat van de muurdikte werken, aan de buitenkant zet je daarop een klemkoppeling 1/5' binnendraad en aan de binnenkant hetgeen waarmee je best verder werkt, een bochtje met klemkoppeling en daaronder een afsluitkraan bijvoorbeeld.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
charel zei:
stefan zei:
Dit zijn evengoed koppelingen, die kunnen lekken na verloop van tijd.

PS: Hoe ga je deze vorstvrij houden?

Neen, draadstukken die op de goede manier met de juiste dichting in elkaar geschroefd zijn blijven dicht als ze bij aanvang dicht waren.
En indien er toch iets aan zou miskomen dan kan je die eenvoudig uit de muur draaien zonder iets te moeten afbreken.

 

idem met de perskoppelingen in de blauwe doosjes :-(

 

hoe wil jij die koppelstukken dan losschroeven? Aan de binnenzijde? Zitten deze niet in de pleister, hoe ziende overgang van deze messing bussen naar De leidingen?

afsluitkraantjes? Dus alles in opbouw binnen?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Inderdaad, in zulk geval, vooral voor het eventueel demonteren en het plaatsen van afsluitkraantjes is het best om binnen alles in opbouw te voorzien of op een manier dat je er nog bijkan.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Hunterofevil zei:
..... 2,60 x  0,90m en 3cm dikte......

IK hoop dat die plaat er nog niet tegen zit want als je daar een diamantboor op zet van 32mm. dan heb je geen plaat meer maar breuksteen.

Daarom wil ik liefst koppelingen vermijden tenzij aan de binnenmuurzijde, tegen houten wand van de sauna.

 

Euh en normaal wordt de opbouwwijze toch besproken voor dat er een schup in de grond wordt gestoken?

Bij buitendouches montage tegen de gevel is het van belang om eerst en vooral te weten welke type je gaat zetten. De gewone binnenhuiswijze voor een buitendouche masjeert niet zo goed buiten. 

 
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
De werkwijze van Charel is toch de normale werkwijze hoor.
Dubbele muurplaat aan de binnenzijde en de messing verlengstukken door de muur naar  buiten.
Elk merk heeft zo wel van die muurplaten ,  vb. Henco :

https://www.henco.be/nl/dubbele-muurplaat-153-mm-asafstand-voor-artikel-2pk-1604-0

Die messing verlengstukken bestaan volgens mij ook maar tot 100mm,  dus in elkaar schroeven zal noodzakelijk zijn,  Ik heb die echter nog nooit weten lekken;
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Perskoppelingen nooit weten lekken als je het goed doet
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
IK hoop dat die plaat er nog niet tegen zit want als je daar een diamantboor op zet van 32mm. dan heb je geen plaat meer maar breuksteen.

Een diamantboor is geen probleem Luk, dat gaat daar rustig door als door boter.

Een klopboor met widia boren is wellicht wat je bedoelde, die mag je daar zeker niet voor gebruiken.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
charel zei:
IK hoop dat die plaat er nog niet tegen zit want als je daar een diamantboor op zet van 32mm. dan heb je geen plaat meer maar breuksteen.

Een diamantboor is geen probleem Luk, dat gaat daar rustig door als door boter.

Een klopboor met widia boren is wellicht wat je bedoelde, die mag je daar zeker niet voor gebruiken.

 

Horizontaal zie ik ook geen probleem, maar op een tegel van 2.60 meter lang 0.90 meter breed ??

En dan nog maar 3 cm dik ???

Daar mag je zelfs al niet te hard naar kijken of die breekt 
biggrin.gif


Zelfs tikken met een 250gr hamerke op zo'n vericaal opgestelde plaat bezorg me grijs haar. 

Voor die afmeting daar dan nog eens horizontaal op boren? 

Wedden dat die plaat met dotten is gelijmd en dan is het helemaal kielekiele

O en het verschil tussen een diamantboring en een klopboring ,moet je echt me niet uitleggen hoor 
biggrin.gif
 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan