• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoe dorpel en tegels plaatsen in veranda.

ralf

Nieuw Lid
Lid geworden
22 nov 2009
Waarderingsscore
0
Punten
6
Wij hebben een toonzaalveranda gekocht. Nu willen wij die zelf plaatsen. Wij hebben al veel ervaringen met metsen en vloeren.
Verzin eer je begint, een goed spreekwoord.
Op dit ogenblik ligt er een betonvoer waar de veranda op komt. Eerst leggen wij de dorpels, volledig rondom. Natuurlijk waterpas in de lengte en licht hellend

dwars. Er werd mij verteld dat ik nu op de dorpels de veranda moet zetten. Vraag: profielen zo plaatsen dat het midden van de profielen op de bovenrand van de dorpel komt. Dan de veranda plaatsen
Daarna een polyethyleenfolie aan de binnenkant leggen. Tegen de binnenzijde van de dorpel een voegband leggen. Ongeveer een 6 cm dikke chappe leggen.
Keramische parket tegels bevestigen met lijm.
Is dit een goede werkwijze? Alle opmerkingen zijn welkom.
Dank en met vriendelijke groeten, Ralf.

Terzijde: het is 'bezin eer je begint' - verzinnen is niet zo'n goed idee ;)

Maar door de vraag te stellen ben je alvast op de goede weg!

Wij hebben een toonzaalveranda gekocht. Nu willen wij die zelf plaatsen. Wij hebben al veel ervaringen met metsen en vloeren.
Verzin eer je begint, een goed spreekwoord.
Op dit ogenblik ligt er een betonvoer waar de veranda op komt.
Welke beton?
Een plaat van hoe dik?
Toevallig bij iemand geweest en die had ook een bestaande betonplaat ... alleen was die maar 3 cm dik ( een pelleke dus) en niks van ringbalk.
De fundering voor een veranda is NIET dezelfde als deze voor een tegelvloer !!
Veranda fundering is een ringbalk die minstens 25 cm breed is en toch liefst van al 60 cm diep.

Eerst leggen wij de dorpels, volledig rondom. Natuurlijk waterpas in de lengte en licht hellend dwars
Geen waterkering onder en achter de dorpels ?
Opletten met onder helling te zetten van de dorpels , je hoeken MOETEN allemaal in 45° verstek staan.
Er werd mij verteld dat ik nu op de dorpels de veranda moet zetten. Vraag: profielen zo plaatsen dat het midden van de profielen op de bovenrand van de dorpel komt. Dan de veranda plaatsen
Hoe breed is het raam profiel ?
Hoe breed neem je de dorpels
Sowieso zou ik sterk aanraden om het raamprofiel zo te plaatsen dat de zijkant van dat raamprofiel, in het verlengde ligt van de achterkant van de dorpel.
Daarna een polyethyleenfolie aan de binnenkant leggen. Tegen de binnenzijde van de dorpel een voegband leggen. Ongeveer een 6 cm dikke chappe leggen.
Keramische parket tegels bevestigen met lijm.
Als die vloer ligt, waar komt die dan uit ten opzichte van de waterkering in de bestaande gevels ?
Boven/onder of gelijk?
6 cm chape is voldoende.

En waar is je isolatie?

Ik dank u allen voor uw reacties. Ik ga zeker rekening houden met jullie bemerkingen. Wat isolatie betreft, ik heb geen thermische veranda.
Bovendien heb ik niet genoeg ruimte onder de dorpel van mijn keukendeur (toegang vanuit de veranda) naar de keuken om isolatie te plaatsen. Ben van plan 7 cm chappe te laten plaatsen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan