hoe dit te egaliseren??

Lid geworden
14 jul 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hey, hallo

ben op zolder bezig met kamers te maken. maar ik heb er een vloerprobleem.

de vloer bestaat uit oude gewelven die in het midden +/- 3cm lager is dan aan de zijkanten.

de bedoeling is om er nadien laminaat op te leggen.

mijn vraag nu, hoe kan ik dit goedkoop egaliseren?

egalmisatie mortels uit de handel zouden me een bom geld kosten.

kan ik dit met stabilisé?

of hoe pak ik dit het best aan?

de bovengrond is nu ruwe cement.

groeten

Didi

Lid geworden
23 nov 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Onze bovenverdieping is 51 m² en de aannemer voorziet dat we gemiddeld 2 cm omhoog moeten. Totale kostenplaatje (materialen en plaatsing) komt op 2000 euro. De plaatsing zou in 2 dagen klaar zijn.

Wij hadden ook prijs laten maken om een vloeichape te laten gieten en dit kwam iets goedkoper uit, ongeveer 1500 euro dacht ik. Maar omdat wij in ons huis blijven wonen tijdens de verbouwing, vinden we een droogvloer interessanter. 24u na de plaatsing van de droogvloer mogen we die al belasten en eventueel vloeren e.d.

Verder is de droogvloer veel lichter dan een chape.

Tegen eind januari kan ik je vertellen of de plaatsing en samenwerking met de aannemer vlot verlopen is :)

Lid geworden
20 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hey,

bij ons zijn de werken ook uitgevoerd nu (25m²). Wel alles zelf gedaan...

we moesten in totaal 16cm ophogen en het gewicht wilden we zoveel mogelijk beperken:

- 3à4 cm egaliseren met Egalisatie korrels van Fermacell

- 13cm drukvaste isomoplaten (3 lagen geschrankt)

- 1x OSB platen tand groef

Het was allemaal makkelijk zelf te doen

ik zal vanavond eens kijken naar de prijs van materiaal. btw de egalisatiekorrels heb ik met ecocheques kunnen betalen :)

poing

Lid
Lid geworden
5 feb 2010
Waarderingsscore
7
Punten
18
Interessant topic!

Bij mij ligt er op de betonnen gewelven een soort van grijs "steen gruis" (4cm) (grover dan zand, korel van +/- 1mm), met daar op een pelletje geschilderde beton. Dit spul isoleert wel heel goed de trillings geluiden naar beneden toe! Het betreft een woning van 1975, wat is dat juist?

Probleem bij mij is dat het naar beneden gaat aan de kanten van die verdieping, in het midden zit er een draagmuur. Het betreft wel 160m² of een slordige 9x17 meter.

Wat ik kan doen:

- hier korels op, osb platen en dan laminaat (ik heb 2cm hoogte, meer kan ik niet missen).

- uitscheppen, korels op, ... (er steunen heel wat balken op aan de zijkant, heb ik dan nog zo'n goede trillings isolatie)?

- uitscheppen en balkjes leggen met osb platen, laminaat en isolatie tussen (ook het balken probleem, kan wel betere geluidsisolatie steken).

Crupa wrote:
Hey,

bij ons zijn de werken ook uitgevoerd nu (25m²). Wel alles zelf gedaan...

we moesten in totaal 16cm ophogen en het gewicht wilden we zoveel mogelijk beperken:

- 3à4 cm egaliseren met Egalisatie korrels van Fermacell

- 13cm drukvaste isomoplaten (3 lagen geschrankt)

- 1x OSB platen tand groef

Het was allemaal makkelijk zelf te doen

ik zal vanavond eens kijken naar de prijs van materiaal. btw de egalisatiekorrels heb ik met ecocheques kunnen betalen :)

Ik vermoed dat er nog een afwerkingslaag op moet zoals laminaat of parket? Waarom dan geen drukvaste isolatie platen (die waar chape op mag) zonder OSB platen?

Lid geworden
20 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
poing wrote:
Ik vermoed dat er nog een afwerkingslaag op moet zoals laminaat of parket? Waarom dan geen drukvaste isolatie platen (die waar chape op mag) zonder OSB platen?

al even hierop terugkomen.

We gaan inderdaad nog met een afwerkingslaag werken (waarschijnlijk klikkurk). Ik had liever een stevige ondervloer om deze op te leggen, vandaar osb (tandgroef).

als je geen osb legt, moet je je afwerking direct leggen als je de vloeropbouw doet. Daar we nog veel gyproc en andere afwerking moeten doen, is het handig dat we nu de OSB vloer hebben die tegen vlekken en vuil kan. Pas helemaal op't einde wordt de kurk gelegd...

Lid geworden
20 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Crupa wrote:

prijs was +- 13€ / zak van 50l (incl btw).

wat je nog nodig hebt om het zelf te doen zijn houten latten (te kopen bij je houthandelaar). Wij hebben deze iedere 1à1,5m bevestigd in de vloer en ervoor gezorgd dat het geheel mooi pas lag (en op de juiste hoogte natuurlijk. Daartussen de korrels uitstrooien, dan 'rijen' en klaar is kees...

Bovenaan