• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoe diep betonput steken?

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
12
Punten
0
Zaterdag komen ze mijn septische- en regenwaterput steken.

(er steekt nog niets van riolering in de grond)

Als ik mijn niveau's uitreken en rekening hou met het niveau van de overloop zitten m'n putten slechts 10 en 20cm onder het maaiveld. (hier kan later nog een dikke 5cm bijkomen)

Is dit wel voldoende diep? (naar afwerking toe later) Ik dacht altijd dat ze minimaal 30cm onder het definitieve maaiveld moesten steken.

En zijn er nog mensen waarbij de put zo'n 20m (horizontaal) van de plaats van de pomp staat?

't is dat of m'n put onder m'n oprit steken en dat zie'k al helemaal niet zitten.

Nu, dat mag geen probleem geven, maar toch graag reacties van "lotgenoten".

Is 20 m niet wat ver? Ge gaat al een deftige pomp mogen zetten dan..

Volgens mij mag 20m toch geen enkel probleem geven.

Zeker niet als ik de pomp in de put plaats (maar liefst er uit).

Ik kan de pomp ook veel dichter plaatsen (op een 6m) maar dan staat ze in de berging ipv de garage.

Nevermore wrote:
Volgens mij mag 20m toch geen enkel probleem geven.

Zeker niet als ik de pomp in de put plaats (maar liefst er uit).

.

Nee, want dan komt ge op 0 m :eek:

Hoi,

Vergeet niet dat je aanvoerleidingen dan ook niet echt diep in de grond steken. Je moet toch ook genoeg val voorzien. Evt een voorfilter plaatsen. Ik denk dat je beter wat dieper plaatst. Mijn put is dacht ik op zo'n dikke 70 cm onder maaiveld gezet. Had beter nog iets dieper laten zetten, dan had ik de invoer langs boven kunnen uitvoeren. Nu aan de zijkant.

Horizontale afstand is niet zo belangrijk.

Verticale daarentegen wel, pompspecificatie zal u zeggen welke hoogte je kan oppompen.

groeten

dhvz

Val van toevoerleiding minstens 2cm per meter.

Een centrifugaalpomp kan maximum ongeveer 7m aanzuighoogte halen maar zo'n 40m langs drukzijde. let wel, hoe meer de pomp moeite heeft met aanzuigen, hoe lager het ook aan de drukzijde zal worden.

Bij 20 meter beginnen de buisinvloeden toch al aardig mee te spelen hoor.

Water loopt het snelst in het midden en trager aan de wand van de buis door de afremverschijnselen aan de binnenwand.

Dat kan je zelf eenvoudig vaststellen:

Verbind een een truinslangetje van 1 meter aan een kraan verbonden met het leidingwater en zet kraan volledig open.

Doe dan hetzelfde met een tuinslanglengte van 20 meter en dan weet je

wel waarover ik het heb.

Voor pompen geld dit natuuurlijk ook.

In dit geval zou ik opteren voor minimum een drietraps , 800W model.

Diepte put, ik zou die toch wat dieper steken.

Ik heb alles nog eens bekeken, passen gemeten,...

M'n regenwaterput zal op -30 komen (bovenkant put, onderkant overloop ligt dan op -65, onderkant toevoer op -62)

Verval buizen regenwater: max. 1cm/m

Ik kan m'n put onmogelijk dieper steken, de afvoer moet naar een beek.

Put komt op andere locatie: "slechts" 10m van de garage.

Septische put komt iets dieper. (bovenkant op -35, onderkant toevoer ligt dan op -70)

Verval buizen feacaal water: 2cm/m

De afvoer kan je ook naar een drainagebox onder de grond sturen.

dan moet je al geen sifon op de afvoer zetten en risico op onder of overdruk in de afvoer heb je dan ook niet meer.

En die box steek je zo diep als je wil, nou ja, wel opletten qua grondwaterniveau natuurlijk.

Gezien grondwater nergens even hoog staat kan het wel nodig zijn om die afvoerpijp te verlengen naar een gebioed waar het grondwater lager staat.

Vraagt dus qua montage wat planning.

Ook geen oplossing (toch bedankt hoor!).

We zitten met natte zand / leemgrond.

Op de natste momenten van het jaar staat er enkele weken water gelijk met het maaiveld.

Begin mei (toen was het zo nat) stond het grondwater op -70

Bij ons komt het als het erg nat is tot -20cm.

Maar niet overal, langs voor is dat maximum -150

Dat komt omdat de harde laag hier erg gebogen ligt.

Dat is tevens ook nufest voor gras want dat deel ziet er in de zomer altijd magertjes uit door watermangel. En gieten helpt niet zo veel of je moet frequent gieten.

Grondwater is een raar fenomeen.

Slimme tip van de grondwerker (en zo heb ik dit laten uitvoeren):

Steek de put diep genoeg, dan kan je je invoer en overloop van de put in het mangat brengen en heb je geen "last" van een put die te hoog steekt.

Put steekt dus dik 40cm dieper dan voorzien en is volgens mij een veel betere oplossing.

Nevermore wrote:

Steek de put diep genoeg, dan kan je je invoer en overloop van de put in het mangat brengen en heb je geen "last" van een put die te hoog steekt.

Put steekt dus dik 40cm dieper dan voorzien en is volgens mij een veel betere oplossing.

Langs waar ga je dan in je put kruipen om hem uit te kuisen?

De gast heeft wel gelijk.

Je moet zo'n drianagebox daarom niet direct naast de put te zetten, via een afvoer mag die gerust 10 , 20 , 30 meter verder zitten en laat toe om toch genoeg val te houden gezien je niet met de beperking van de rioolaansluiting zit.

En , het moet lukken dat uw ganse perceel drassig is.

Grond te nat, plant een aantal bomen , dat zijn rasechte water slurpers.

Bomen kunnen dus het gebied rond de drainagebox helpen droger houden.

In droge gronden kan je al vroeger beginnen te draineren, in een drainagebuis richting drainagebox , of gewoon een drainagebuis gebruiken en die lang in de grond verspreiden maar dit is wel moeilijker te berekenen want bij verzadiging kan zo'n systeem ook niet meer afvoeren. Het verzadigingspunt van een drainagebox is later natuurlijk.

Gregory wrote:
Nevermore wrote:

Langs waar ga je dan in je put kruipen om hem uit te kuisen?

mangat is groot genoeg, in ons mangat zitten 3 buizen, toevoer, overloop en aanzuig van pomp

ik vraag mij toch af hoe je in put komt met dekking van 30 cm of zo,

je moet aan woning vertrekken met een bocht komende van regenwaterafvoer, een paar meter verlopen, 10 ... 20 meter, en dan nog een filter met verval tussen 15 en 30 cm, ...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan