• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Hoe dampscherm plaatsen

Reaction score
0
Hallo,

Ik heb mijn hellend dak geïsoleerd met Isoconfort 35 200 mm. 
Nu bots ik echter tegen het volgende probleem aan. 
Ons hellend dakoppervlak bevat ook een houten zoldervloer, waardoor ik het dampscherm niet over de volledige daklengte kan laten doorlopen. De tekening hieronder maakt het probleem duidelijk.
De reden waarom ik het volledige dak heb geïsoleerd is omdat op de zolder het ventilatiesysteem D zal komen te staan en de ventilatiebuizen dus vandaar vertrekken.

Nu vraag ik me af hoe ik best mijn dampscherm plaats?
Optie 1 is er het probleem dat het dampscherm gedeeltelijk onderbroken is. 
Optie 2 lijkt mij de beste keuze maar ik weet niet of er zoveel lucht mag zijn tussen de isolatie en het dampscherm? 
Of is er nog een mogelijkheid die ik over het hoofd zie? 

Eventueel zou ik de zoldervloer kunnen isoleren door de Isoconfort onder de zoldervloer te plaatsen. 
Echter denk ik dat het zolderleuk dan een koude brug zal vormen omdat deze niet kan geïsoleerd worden.
Bijkomende informatie: de onderkant van de zoldervloer zal afgewerkt worden met Gyplat zodat er nadien zal erover gepleisterd worden.
Alvast bedankt voor jullie hulp en input,

img_4088.jpg

Nog vergeten te vermelden dat het gebruikte dampscherm Isover Vario KM Duplex Dampscherm is.

Je hebt isolatie langs die zoldervloer gekregen? Waarom zou je er dan geen dampscherm bijkrijgen?

Je kan ook in delen werken en deze met dampschermtape (luchtdichtingstape) weer tegen elkaar vastmaken. dat is even goed. Je zal toch al massa's (dure) tape nodig hebben om hoekjes en kantjes en rond de balkjes af te werken, en luchtdichtingskleefkit om aan de zoldermuren (de gemetste driehoeken) en op het beton de koppeling te maken.

In het slechtste geval kan je boven en onder de zoldervloer de folie vastkitten met voornoemde lijm. OSB is toch luchtdicht.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief