• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoe correct dimensioneren van airco buitenunit (pendelen voorkomen) ?

JeroenV

Lid
Lid geworden
20 jun 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
We zijn bezig om offertes aan te vragen voor een multi-split airco om verkoeling te brengen in de warme zomers. Het zal zijn voor 3 slaapkamers + de leefkeuken, dus met een 4 poort buitenunit.

Er zijn reeds enkele installateurs langsgekomen en de offertes komen stilaan binnen. Maar het valt me wél op dat ze:

- allemaal een andere type voorstellen, wat varieert van 5,4 kW koelkapaciteit tot 8 kW koelkapaciteit
- in hun offerte nergens toelichten waarom ze een bepaald type / bepaalde grootte voorstellen. Hoewel dit toch op combinatie tabellen zal gebaseerd zijn.

De laatste installatier gaf wél een relevante uitleg: namelijk dat je in een moderne (goed geïsoleerde) woning best geen te grote unit plaatst, omdat deze anders riskeert om te pendelen. Dus telkens aan - uit - aan - uit ipv te werken op een continue, lage belasting.

Ik herken dit principe toen we onze gasketel moesten dimensioneren, en hier zou hetzelfde opgaan maar dan met een 'koelingsvraag'

- Kan iemand uit ervaring dit bevestigen ?
- Is dit nadeling voor de unit: bv. meer kans op slijtage ?

Heeft niemand ervaring met deze keuze ?
Of is deze factor (nl. de min. koelcapaciteit) te verwaarlozen ?

Om de juiste buitenunit te kiezen moet je een warmteverliesberekening doen. Dan heb je al een goede richting. Pendelen dient voorkomen te worden, maar kan niet altijd vermeden worden. Bij een water warmtepomp dient hiervoor het buffervat, maar bij airco kan dit niet. De elektronica zal dat wel regelen. Het hangt er van af of je maar 1 - 2 of 3 binnenunits tegelijk laat draaien. Daar zijn tabellen van per merk. Bij een multisplit kan je voor dezelfde binnentoestellen dikwijls meerdere buitenunits kiezen. Als je bijvoorbeeld 7kW aan binnenunits hebt, dan kan je daar een 5 kW buitenunit aan hangen, maar net zo goed een 9 kW. Alles hangt er van af hoe je de toestellen gaat gebruiken.

Bedankt om even mee te denken.

Een precieze warmteverliesberekening zie ik geen enkele airo-verkoper maken, want ze nemen enkel de afmetingen van de kamers. Maar ze vragen mij niets over hoe deze geïsoleerd zijn.

Vandaar trouwens mijn vraag. Aangezien ons huis goed geïsoleerd is, zal de buitenunit wel initieel moeten "werken" om de gewenste binnentemperatuur te bereiken (bv. 22 graden).
Maar eens deze bereikt, is er weinig koeling nodig om de 4 kamers op deze temperatuur te houden.

Dat de buitenunit dan minder-efficient gaat werken, vind ik niet zo erg. Ik wil vooral voorkomen dat het op termijn zou schade doen aan de buitenunit.

Als het echt goed geïsoleerd is, dan kan je een model kleiner nemen. Dan moet hij ook minder werken om op temperatuur te komen. Maar een goede berekening is dan noodzakelijk. In de meeste gevallen wordt in een standaard slaapkamer een 2,5 of 3,5 Kw geplaatst. Als het echt heel goed geïsoleerd is kom je misschien met een 1,5kW toe. Bij Panasonic is de kleinste multisplit buitenunit voor 3 binnenunits een 5,2kW en die gaat nominaal regelen tussen 4,5 en 9,5kW. Wat in koeling dan geeft tussen 1,8kW en 7,3kW en warmen tussen 1,6kW en 8,3kW. Volgens het boekje toch.

Bedankt om even mee te denken.

Een precieze warmteverliesberekening zie ik geen enkele airo-verkoper maken, want ze nemen enkel de afmetingen van de kamers. Maar ze vragen mij niets over hoe deze geïsoleerd zijn.

Vandaar trouwens mijn vraag. Aangezien ons huis goed geïsoleerd is, zal de buitenunit wel initieel moeten "werken" om de gewenste binnentemperatuur te bereiken (bv. 22 graden).
Maar eens deze bereikt, is er weinig koeling nodig om de 4 kamers op deze temperatuur te houden.

Dat de buitenunit dan minder-efficient gaat werken, vind ik niet zo erg. Ik wil vooral voorkomen dat het op termijn zou schade doen aan de buitenunit.
Je kan ook eerder de airco opzetten, wanneer het nog niet te warm is. Dan hoeft die enkel de kamer op temp te houden ipv eerst intensief te gaan koelen. Ook veel aangenamer

jeroen,

bereken hoeveel m³ je wil koelen of verwarmen met je split en vermenigvuldig dit met het getal aangegeven op op uw EPB verlag hoeveel watt u nodig heeft /m³ uitkomst is welk toestel u nodig heeft!

jeroen,

bereken hoeveel m³ je wil koelen of verwarmen met je split en vermenigvuldig dit met het getal aangegeven op op uw EPB verlag hoeveel watt u nodig heeft /m³ uitkomst is welk toestel u nodig heeft!
Die vlieger gaat toch nooit op als je bijvoorbeeld geen deftige zonwering hebt op het zuiden en 20m2 glas hebt?

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan