Hoe buislamp uit de jaren 70 demonteren

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
312
Punten
83
dag allemaal,

Hoe krijg ik het type buislamp zoals op foto 1 uit de armatuur zoals die staat op foto 2. De lamp kan een beetje links en rechts schuiven, maar dat helpt niet. Heeft het gaatje in de armatuur er mee te maken?

Ik wil de lamp in de armatuur vervangen door de lamp op foto 1. Indien die niet werkt zoek ik een andere lamp. Tips over waar te krijgen welkom.

dank, 

fido. 

Bijlagen

• buislamp.jpg
    buislamp.jpg
    13,8 KB · Weergaven: 0
  • buislamp2.jpg
    buislamp2.jpg
    29,3 KB · Weergaven: 0

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
789
Punten
113
Is dat niet 'gewoon' naar beneden trekken? 
is dacht ik ook een gloeilamp en geen TL. 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
312
Punten
83
Ik heb al geprobeerd om naar beneden te trekken, maar ik ben bang de lamp te breken zo, ze komt alleszins niet makkelijk los. 

Ik was ook niet zeker of het wel een TL is, daarom dat ik buislamp schreef. Wat wel zeker is dat die een erg mooi licht geeft (als ze werkt tenminste).

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
789
Punten
113
Blijven trekken.. komt wel goed. 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
999
Punten
113
Is inderdaad gewoon 'trekken'. Als ze al lang vastzit kan het natuurlijk wel zijn dat dat mechanisme dat klemt niet meer zo goed meegeeft.

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
312
Punten
83
Het was dus zeer hard trekken, maar ze is er uit. De andere lamp is ook kapot. Ik zal dus toch een nieuwe moeten bestellen.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
999
Punten
113
 tegenwoordig heb je die ook in LED uitvoering. Maar welke kleur ze gaan geven is vaak toch afwachten tot ze je in die situatie gestoken hebt.  Vaak kan je zo een speciallekes van lampen behalve via de goede  groothandel ook vinden in de tuin huis en keukenwinkels genre euroshop.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
390
Punten
83
TIP:

Als zo'n lampen moeilijk doen bij het verwijderen doe ik daar altijd eerst DucTape over vooraleer echt hard te trekken. Als ze dan breken door kracht te zetten dan zit je niet met de scherven en minder kans op verwondingen.

Andere plakband gaat ook hoor, maar ductape is iets dikker en die lampen onder zo'n keukenkasten zijn soms vettig en dan plakt ductape beter.

Bovenaan