• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

hoe blauwe steen kleven

Lid geworden
28 mrt 2017
Berichten
117
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste forumnaars
Ik heb een blauwe steen (2cm dikte / 11cm diep en 90cm lang) als binnendorpel geplaatst en die is van zijn mortelbed losgekomen.
Met wat kan ik die opnieuw aan het mortelbed vastkleven. Bedankt!
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
tek7 , veidec s-bond,... en aanverwanten  (als mortel niet los zit / geen losse zandstukjes....!!)

ook ontstoffen!! 

 
 
Lid geworden
28 mrt 2017
Berichten
117
Waarderingsscore
0
Punten
0
De mortel zit niet los (is aangemaakt met compaktuna) maar vreemd genoeg blijft die (smalle) dorpel op dat mortelbed niet kleven.
Alvast bedankt, jan 007 voor je snelle reactie en voor de tip!
 
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
niet met TEC dat geeft vlekken

blauwe steen kan je verlijmen met chaux hydraulique
 
Lid geworden
28 mrt 2017
Berichten
117
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt, Enk voor de waardevolle tip!
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
Wellicht zijn er nog andere merken die voldoen, bv Rock van Tec 7

(-->alleszins naar iets op zoek gaan dat geen vlekken geeft)
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.874
Waarderingsscore
1.306
Punten
113
semo zei:
Wellicht zijn er nog andere merken die voldoen, bv Rock van Tec 7

(-->alleszins naar iets op zoek gaan dat geen vlekken geeft)

Innotec Adheseal of eender welke kit zonder weekmakers.  Of met epoxylijm indien de mortel/beton voldoende droog is.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.889
Waarderingsscore
6.536
Punten
113
Je mortel is niet geschikt voor blauwe steen. Afbikken dus.

Maak je mortel met 3 delen zand op 1 deel cement verrijkt met water en compaktuna . Op 15 delen mortel meng  je 1 deel kleefcement. Blauwe steen insmeren met compaktuna ( zuiver ) en zo metsen.

Indien je wil lijmen dan zeker met een lijm zonder zuur in . Wij werken met Adheseal .

Tec 7 blijft te elastisch. 
 
Lid geworden
28 mrt 2017
Berichten
117
Waarderingsscore
0
Punten
0
Allen bedankt voor de hulp!
Ondanks het feit dat die ik in een mortelbed van 3 x zand + 1 x cement en gemengd met water en compaktuna zoals lukanar hierboven aangaf had gelegd, wou de dorpel niet kleven.
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Wij hebben de blauwe steen zelf eerst ingesmeerd met tegellijm en dan in de mortel gelegd.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.889
Waarderingsscore
6.536
Punten
113
bosmanp zei:
Allen bedankt voor de hulp!
Ondanks het feit dat die ik in een mortelbed van 3 x zand + 1 x cement en gemengd met water en compaktuna zoals lukanar hierboven aangaf had gelegd, wou de dorpel niet kleven.

Dit heb ik niet gezegd !

alles lezen

op 15 delen mortel meng je dan nog eens 1 deel kleefcement

Steen insmeren met zuivere  kompaktuna .

Dat vergeet je en dat heb je zeker niet gedaan.

 

 
 

GSA

Nieuw Lid
Lid geworden
2 sep 2015
Berichten
30
Waarderingsscore
0
Punten
6
Even aantakken op deze vraag.

Deze week werden de dorpels voor de garage geleverd. In dit bericht werd reeds beschreven hoe deze dorpels kunnen worden geplaatst:

Maak je mortel met 3 delen zand op 1 deel cement verrijkt met water en compaktuna . Op 15 delen mortel meng  je 1 deel kleefcement. Blauwe steen insmeren met compaktuna ( zuiver ) en zo metsen.

Steenkapper sprak van aanvulling tegellijm i.p.v. kleefcement. Is dit hetzelfde of is dit een waardig alternatief?

De dorpel van de garage heeft een hoogte van 8cm en wordt op de bestaande betonplaat geplaatst (beton werd tot tegen fundering van voetpad gegoten).

Aan de straatzijde sluit de dorpel aan tegen het voetpad, waarbij de dorpel slechts beperkt boven voetpad zal uitsteken (een deel van de 8cm hoogte zit verzonken t.o.v. voetpad). De tuunmuur van de garage heeft een aanzienlijke breedte waardoor dorpel 50cm breed is.

Hoe voorzie ik best waterkering voor deze dorpel? 

1) Waterkering noodzakelijk? Steenkapper zei dat dit niet nodig was en er enkel t.h.v. de naden tussen de verschillende dorpeldelen een DPC onder de dorpel diende te worden geplaats?

2) DPC in dit geval een waardige manier om waterkering te voorzien?

3) toch aangewezen om ook t.h.v. de volledige onderzijde van de dorpel een dpc te voorzien?

4) dient t.h.v. de voorzijde van de dorpel (aansluitng met voetpad) een waterkering te worden voorzien? Zoja tot waar voorzie je deze? Het kan vermoedelijk niet de bedoeling zijn dat deze boven voetpad uitsteekt en kan bijgevolg dan de vraag niet gesteld worden wat het nut van deze waterkering zou zijn?

5) waterkering achter de dorpel te voorzien? echter, gelet breedte van dorpel, welk vocht zal deze waterkering tegenhouden?

Bedankt!

 
 

11221

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 sep 2015
Berichten
1.164
Waarderingsscore
3
Punten
38
Lijmen met Omnicol db flex, komt niet meer los.

 
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.469
Waarderingsscore
3.020
Punten
113
Even hierop inpikken, kan je een dorpel die losgekomen is van z'n mortelbed vastleggen met chemisch anker? Of os een tegellijm beter?
Mortelbed is in goede staat, beenhard, dorpel ligt er perfect vlak op.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.874
Waarderingsscore
1.306
Punten
113
Ik denk dat je bij het gebruik van chemisch anker na verloop van tijd vlekken gaat zien indien die dorpel niet dik genoeg is.
Eventueel terug lijmen met Adheseal van Innotec ofwel mortelbed er terug uit en de werkwijze van Lukanar hanteren.
Met een degelijke tegellijm (de witte, niet de grijze) zoals een pl85 (eventueel de ES) van omnicol moet dat ook wel mogelijk zijn, denk ik. Tenminste als je er een voldoende dikke lijmlaag kunt onder aan brengen en misschien ook best de dorpel inlijmen.
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
chemisch anker zal wel werken, maar afhankelijk van het merk kan dat inderdaad vette vlekken in de dorpel veroorzaken - met een goeie flex tegellijm (dunbedmortel) werk je een stuk makkelijker (en hoogstwaarschijnlijk goedkoper), je hebt wat langere open tijd en de lijm trekt door het vocht ook beter on de ondergrond
 

Fondan

Actief Lid
Lid geworden
22 okt 2020
Berichten
523
Waarderingsscore
70
Punten
28
Ik heb mijn arduinen tegels eerst met een kam ingesmeerd met flex tegellijm en dan in de cement.
En tot nu toe nog geen ene los en liggen nu 6 jaar
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan