• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

Hoe best terras isoleren?

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
Hallo iedereen,

Vraagje: wij hebben aan de slaapkamers een terras, net boven de living.

Aan de rechterkant van het terras (zie foto), links van de beton, komt een ytong waarop de raamprofielen geplaatst zullen worden. Links op de beton werd er multiplex geplaatst om het terras te kunnen afwerken met keramische tegels.
Hoe zouden we de holte middenin kunnen opvullen om zo goed mogelijk te isoleren? De afwatering zal via een opening plaatsvinden, in een aftakking van de afvoerpijpen.
Best XPS of toch PUR? Of iets anders?

bedankt

Bijlagen

• IMG_8843.jpg
    IMG_8843.jpg
    298,6 KB · Weergaven: 25
  • IMG_8844.jpg
    IMG_8844.jpg
    285,8 KB · Weergaven: 25
  • Schermafbeelding 2023-05-07 om 20.40.52.png
    Schermafbeelding 2023-05-07 om 20.40.52.png
    259,9 KB · Weergaven: 25

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.236
Punten
113
Maakt niet uit.

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
Omdat er in principe weinig/geen vocht aan komt, is PUR even goed als XPS, bedoel je?

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.236
Punten
113

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
onder dat terras ligt de living.
Zie plannen van de gelijkvloers (living) en op dezelfde plaats maar dan het verdiep erboven = terras

Bijlagen

• Schermafbeelding 2023-05-07 om 21.17.14.png
    Schermafbeelding 2023-05-07 om 21.17.14.png
    473,6 KB · Weergaven: 8
  • Schermafbeelding 2023-05-07 om 21.17.22.png
    Schermafbeelding 2023-05-07 om 21.17.22.png
    237,3 KB · Weergaven: 8

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.003
Punten
113
2 bedenkingen die ik heb:
- rechtsreeks op betonplex je keramische tegels verlijmen gaat niet werken. Daar is die betonplex te glad voor.
- met wat wordt die kopse kant betonplex en EPS afgewerkt? Ik dacht me te herinneren met steenstrips, klopt dat nog steeds?
Zorg dan best dat die kopse kant afgesloten wordt voor vocht want betonplex die vochtig wordt/ staat, zwelt op.

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.236
Punten
113
Die bouwknoop is niet conform: waar zit je architect?

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
- rechtsreeks op betonplex je keramische tegels verlijmen gaat niet werken. Daar is die betonplex te glad voor.
- met wat wordt die kopse kant betonplex en EPS afgewerkt? Ik dacht me te herinneren met steenstrips, klopt dat nog steeds?
Zorg dan best dat die kopse kant afgesloten wordt voor vocht want betonplex die vochtig wordt_staat, zwelt op.
Goede bemerkingen!
- het was inderdaad de bedoeling om rechtstreeks op de betonplex te verlijmen... Nog een oplossing voor zoeken dus...
- die EPS wordt idd afgewerkt met steenstrips... Ik denk betonplex afwerken met een alu profieltje...? Te bekijken nog inderdaad

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
Dat is een beetje het probleem in het hele verhaal... weinig input van de architect...
Wat bedoel je met niet conforme bouwknoop?

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
Je bedoelt waarschijnlijk dat de bovenkant van de beton (waar nu de betonplex op bevestigd werd), niet geïsoleerd is?
Dat klopt... en werd momenteel zo gedaan omdat het terras al heel laag is, dus als we dit nog wouden isoleren, zou het terras heel hoog uitkomen...

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.236
Punten
113
Dat is een beetje het probleem in het hele verhaal... weinig input van de architect...
Wat bedoel je met niet conforme bouwknoop?
Je hebt toch een plan waarop de detaillering van die bouwknopen staat?
hoe is die bouwknoop epb aanvaard gemaakt?
niet door berekening…
niet door minimale afstand voor minste weerstand…

waar zit je thermische snede?
dit klopt hier van geen kanten!

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.003
Punten
113
Zorg dan best dat die kopse kant afgesloten wordt voor vocht want betonplex die vochtig wordt_staat, zwelt op.
Goede bemerkingen!
- het was inderdaad de bedoeling om rechtstreeks op de betonplex te verlijmen... Nog een oplossing voor zoeken dus...
- die EPS wordt idd afgewerkt met steenstrips... Ik denk betonplex afwerken met een alu profieltje...? Te bekijken nog inderdaad
Betonplex opruwen met schuurpapier korrel 40, belangrijk is dat dat goed opgeruwd is. Daarna 2 lagen Remmers MB 2k erover met de blokborstel (inclusief je kopse kant). Die blokborstel geeft een groffe structuur waar een poederlijm zoals een Omnicol PL85 ES goed op hecht. Dan verlijmen wat er verlijmd moet worden met de hiervoor vernoemde lijm.
Heb ik hier ook moeten doen daar waar er steenstrips op de betonplex (gladde + kopse kant) moesten verlijmd worden.

Maar er kunnen andere, betere oplossingen zijn in plaats van gebruik te maken van die betonplex...

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
In mijn EPB voorcalculatie staat dit : "Methode bouwknopen: Optie C : forfaitaire toeslag"

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
Goede bemerkingen!
Betonplex opruwen met schuurpapier korrel 40, belangrijk is dat dat goed opgeruwd is. Daarna 2 lagen Remmers MB 2k erover met de blokborstel (inclusief je kopse kant). Die blokborstel geeft een groffe structuur waar een poederlijm zoals een Omnicol PL85 ES goed op hecht. Dan verlijmen wat er verlijmd moet worden met de hiervoor vernoemde lijm.
Heb ik hier ook moeten doen daar waar er steenstrips op de betonplex (gladde + kopse kant) moesten verlijmd worden.

Maar er kunnen andere, betere oplossingen zijn in plaats van gebruik te maken van die betonplex...
Amai, heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg!
Wat zou je aanraden ipv de betonplex? Iets waarop we tegels kunnen plaatsen, en langs de kopse kant afgewerkt kan worden met steenstrips?

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.236
Punten
113
In mijn EPB voorcalculatie staat dit : "Methode bouwknopen: Optie C : forfaitaire toeslag"
Das geen reden om de bouwknopen niet uit te voeren zoals het hoort. WAAR is je thermische snede en hoe is die gedetailleerd op het plan?
of ben je aan het bouwen zonder plan??

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.003
Punten
113
Nu, is dat een idee van uwe architect? Rare manier vind ik persoonlijk. Ik zie niet veel nut van die betonplex eerlijk gezegd...

Als die betonplex er nu op ligt, gewoon laten liggen en smeer dat dan maar in met dat product zoals ik eerder beschreven heb, zou ik zeggen.

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.236
Punten
113
Nu, is dat een idee van uwe architect? Rare manier vind ik persoonlijk. Ik zie niet veel nut van die betonplex eerlijk gezegd...

Als die betonplex er nu op ligt, gewoon laten liggen en smeer dat dan maar in met dat product zoals ik eerder beschreven heb, zou ik zeggen.
Geen enkele architect zou dat zo uitvoeren.
hier wordt gewerkt zonder deftig plan noch architect.

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
Das geen reden om de bouwknopen niet uit te voeren zoals het hoort. WAAR is je thermische snede en hoe is die gedetailleerd op het plan?
Ik vrees dat we dat niet hebben... We hebben weliswaar wel een plan (waarvan ik reeds printscreens liet zien), maar dat was voor de bouwaanvraag.
Nogmaals, onze architect is jammer genoeg geen groot licht hebben we ondervonden, dus neen, meer kan ik niet zeggen...

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.236
Punten
113
Ik vrees dat we dat niet hebben... We hebben weliswaar wel een plan (waarvan ik reeds printscreens liet zien), maar dat was voor de bouwaanvraag.
Nogmaals, onze architect is jammer genoeg geen groot licht hebben we ondervonden, dus neen, meer kan ik niet zeggen...
Zelfs ik zie dat er hier stevig geknoeid wordt.
sorry hoor, maar je ben echt niet goed bezig.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.151
Punten
113
Vraag hem expliciet om dit conform EPB uit te tekenen, en voer het zo uit

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan