• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

HOB met andere kroonlijsthoogte bij buren

Lid geworden
9 apr 2018
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,

Wij hebben een perceel gekocht voor 2 HOB en wij zijn eerste bouwer en hebben een bouwaanvraag ingediend met kroonlijsthoogte 4,5m.
Dit omdat de verkavelingsvoorschriften dit voorschreven, max  4,50 m en met zadeldak tussen 35 - 45 graden.
Door met een dakoversteek te werken vergroot ons bouwvolume binnenin en hebben we 2 volwaardige verdiepen.
Onze bouwaanvraag was al goedgekeurd nog voor de aanpalende geburen hun aanvraag indienden meer dan een maand later.
Er stond  duidelijk in dat de eerste bouwer, wij dus de kroonlijsthoogte en dakhelling bepaalt.
Nu hebben ze een wijziging aangevraagd naar 5,30 m.
Dit werd door de gemeente uiteindelijk goedgekeurd, ze spreken hun eigen voorschriften tegen.
Nu maken wij ons zorgen over het vooraanzicht, onze kroonlijst 4,50 m hoog en bij de buren 5,30 m.
En kunnen we na verloop van tijd bij regenval evntueel last krijgen van insijpelend water aangezien onze huizen niet perfect zullen aansluiten naast elkaar?
Dank voor jullie antwoord,

technisch hoeft dat, mits goed uitgevoerd, geen probleem te zijn. Er zijn middelen genoeg om dit op te vangen.

esthetishc heb i ker mijn twijfels bij of je 80 cm op ene elegante manier kunt opvangen. lijkt me een mooie uitdaging voor de arhcitect.
Ik vind het wel uitermate vreemd dat de gemeente hierin volgt.

aan de andere kant: hoever zitten jullie al in jullie bouwproces? Zou 5.30m extra functionaliteit voor jullie opleveren?

Is er op dit ogenblik eoa vorm van openbaar onderzoek lopende tengevolge van die afwijking? Dan kan je bezwaar indienen. Moet wel goed gefundeerd zijn. En de buren zullen ook wel kunnen raden van waar het komt...

ik begrijp niet waarom dit een probleem moet zijn, staan er zo 1.000-den in Vlaanderen alleen al

Komt inderdaad zeer veel voor, is geen enkel probleem.

Ons eerste verdiep is al gemetseld.
Onze archtect  heeft op het openbaar onderzoek bezwaar ingediend maar de gemeente heeft dit niet aanvaard (dus alhoewel ze zichzelf tegenspreken).
We moeten uiterlijk 1 november uit ons huidige pand dus we kunnen en willen ons ontwerp niet aanpassen.
En ook vooral niet omdat er duidelijk staat de de eerste bouwer alles bepaald.
Het probeem zit ons vooral estetisch.

wat wil je  ? zelf ook 5.3m bouwen, als ik je goed begrijp.

Je had net als de buren ook een uitzondering kunnen aanvragen.

Estetisch, dat is zeer subjectief en zal zeer weinig kans maken, zolas blijkt.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan