'Het ouderlijke huis' verbouwdagboek

• Tags binnenschrijnwerk keuken renovatie vloeren woning
  • daarvoor zet je een nieuwbouw... wel zonder veel hoeken en fikfak maar is wel een nieuwbouw dan. platschuiven en nieuw zetten

Weinig details, maar lijkt me toch zeer hoog bedrag. Zeker omdat het me nu niet als een woning eruit ziet die totaalrenovatie nodig heeft.

Het uiteindelijke besluit is gevallen. We gaan er niet aan beginnen en het huis zal op de huizenmarkt belanden. Emotioneel enigszins jammer maar rationeel de juiste beslissing.

Bedankt voor de eerlijke en ongezoute meningen!

(topic mag gesloten worden)

3 maanden later... ik haal dit topic graag terug van onder het stof!

Aangezien ik jullie de situatie op de huidige huizenmarkt niet moet uitleggen, overwegen we momenteel de volgende piste:
    - We kopen het ouderlijke huis over en zien dit als 'tussenhuis'. Dit wilt zeggen dat we geen totaalrenovatie zullen doen maar gewoon wat opknapwerk zodat het esthetisch leuk wonen is voor de komende jaren.

Hiervoor hebben we een budget van 100.000 EUR. Wat willen we hiermee doen?
    • Nieuwe keuken(wand). budget +/- 25.000
    • Nieuwe badkamer 10m2. budget 25.000 (niets te fancy, nieuwe douche en badkamermeubel).
    • Gelijkvloers: verouderde vloerverwarming hernieuwen + parkettegel leggen (+/- 80m2). budget +/- 40.000.
    • 10.000 voor nog enkele kleine zaken zoals stalen deur, verf voor wat schilderwerk, ...
    Is dit realistisch?

De Woning zal ongeveer EPC C hebben (gok ik). De woning is uitgerust met 10 zonnepanelen wat de EPC ten goede komt! Verwarmen gebeurt uitsluitend op elektriciteit - er ligt namelijk geen GAS in het huis. Ben omwille van het beperkte renovatiebudget ook niet van plan om nog GAS binnen te brengen (wat blijkbaar nog wel zou kunnen wist een bevriende architect te zeggen). Is dit toch te overwegen of niet noodzakelijk en gewoon het hele huis op elektriciteit verwarmen? Hoe zouden jullie de kamers op de bovenafdeling verwarmen in de winter?

Het is en blijft een "speciaal" huis...ik weet niet of je de investering zal terugverdienen bij doorverkoop maar misschien moet dat niet de enige afweging zijn die je maakt ...

Hoe zien jullie 'de komende jaren' concreet? 10 jaar verder gaat de EPC er niet op vooruit gaan, die gaat waarschijnlijk nog slechter uitvallen dan nu. En de markt zal er nog gevoeliger voor zijn.

Dat budget is realistisch, maar denk niet dat je er nog iets extra mee kan doen.. en hou bij keuken en badkamer rekening met aanpassen van alle technische leidingen... Gedacht aan gordijnen? screens? rolluiken? verlichting? kasten?...
    EPC C betwijfel ik als ik lees dat het gewoon elektrisch verwarmd is, ik vermoed dat dat zeer slechte EPC score gaat geven (los van het feit dat het enorm slecht regelbare en dure verwarming is) Op welk systeem plannen jullie de vloerverwarming te plaatsen nu? Geen gas? Geen warmtepomp? hoe dan?

Ik zou zoiets alleen doen als ik heel veel zelf kan doen en dan met een budget van 40000 euro zou toekomen. Ikea of hubo met goedkope toestellen erin, zelf plaatsen, elektriciteit zelf aanpassen, riolering zelf doen, badkamer zelf grotendeels doen,....

Die 100 000 haal je er nooit opnieuw uit bij verkoop. Als je het echt als tussenhuis wil zien, dan schilder je de muren in een fris kleurtje en leg je misschien een laminaat boven de huidige vloer en oké, misschien wat opfrissingswerken in de badkamer.
    Maar beginnen met aanpassen van de vloerverwarming, nieuwe vloer leggen, herstel/aanpassing elektriciteit, nieuwe keuken,...? Ik zou't niet doen.

Ik kan er helemaal naast zitten, maar mij lijkt het dat je het moeilijk hebt om de woning los te laten. En daar is niets mis mee, het is zeker niet evident om je ouderlijke huis los te laten. Maar laat het jou/jullie ook niet tegenhouden om zelf vooruit te gaan en een ouderlijke thuis te creëren waar jullie kroost later veel warme herinneringen aan zullen hebben.

Misschien kan een andere woning interessanter zijn als 'tussenhuis', eventueel in een buurgemeente? Liefst eentje waar je de gemaakte kosten er weer kan uithalen, mochten jullie het perfecte huis vinden in Wommelgem.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan