'Het ouderlijke huis' verbouwdagboek

• Tags binnenschrijnwerk keuken renovatie vloeren woning
  • Lid geworden
    22 jul 2024
    Waarderingsscore
    9
    Punten
    3
    Dag (ver)bouwcollega’s,

In 1990 hebben mijn ouders een (rij)huis gebouwd waar wij met ons gezin jaar en dag gewoond hebben. Intussen zijn wij (lees: de kinderen) al even het huis uit en heeft moeder besloten de woning te verkopen. Nu overweeg ikzelf met mijn gezin (partner + 1 jarige zoon) de woning over te kopen al weet ik niet of dit verstandig is aangezien wij (uiteraard) een volledig andere stijl hebben als hoe het 35 jaar geleden werd gebouwd.

De woning verkeert nog in een goede staat met een EPC label dat nog dient bepaald te worden maar laat mij er momenteel gevoelsmatig label C op plakken met een dak dat vorig jaar volledig naar de huidige norm werd geïsoleerd. Verder hebben er sinds 1990 geen renovatiewerken plaatsgevonden.
    De waarde van het huis schat ik ongeveer op 475-500k.

Waarom overweeg ik nu om de woning over te kopen? De 3 'L'en : Locatie, locatie, locatie. Rustig gelegen woning aan het Fort (in Wommelgem, Antwerpen). In deze gemeente zijn de woningprijzen momenteel zeer hoog en is het nog moeilijk om een mooi stuk grond aan te kopen om bijvoorbeeld zelf op te bouwen. Qua ligging en perceelgrootte dus perfect! De woning daarentegen, niet onze smaak en (naar onze normen) aan renovatie toe.

Is het sop de kool waard? Om dat te ontdekken hebben we een architect onder de arm genomen om vrijblijvend met ons door de woning te gaan, onze wensen in kaart te brengen en vervolgens een kostenraming te bezorgen. Deze ontvangen we ongeveer over 2 weken, eind januari. Hierin zit een uitbouw (gelijkvloers), inrichting zolder tot master bedroom, herinrichting binnenruimtes, installatie hedendaagse energietechnieken, vernieuwing vloerverwarming en vloer, alle raampartijen vervangen, kleine esthetische gevelwijziging, etc... in totaal betreft dit ongeveer 200m2 woonoppervlakte dat zou aangepakt worden. Deze raming zal financieel veel duidelijk maken maar ik houd mij vast aan een raming tussen 300 - 400k. Als ik dit bovenop de waarde van het pand reken, kom ik uit tussen 800 - 900k. Te gek of helaas de tijd waarin we leven?

Verder heb ikzelf twee linkerhanden en zouden wij alle werken uitbesteden. Ook aan bouwervaring ontbreekt het mij aan enige kennis dus zal ik ten volle op de kunde en ervaring van onze architect baseren (die wel een kennis is en onze belangen ten volle zal verdedigen/behartigen). Hierbij vertrouw ik dus ook op de partijen waar hij tijdens de verbouwing/renovatie mee samenwerkt.

Van zodra ik de kostenraming ontvang, zal ik deze hier delen met jullie! (y)

In bijlage kunnen jullie ook alvast enkele foto's van de woning terugvinden. De indeling en architectuur is best vreemd (hoekjes en kantjes) waardoor het niet altijd makkelijk is om de ruimtes logisch te herinrichten.

Samenvatting beknopte wensenlijst:
    • Aanbouw achteraan gelijkvloers. hierin moet dan de keuken bijkomen, en vooraan de woning (waar nu de keuken is) zou een bureau moeten komen
    • Eerste verdiep: van 3 kleine, naar 2 grotere slaapkamers alsook ruimere badkamer.
    • Tweede verdiep (zolder): Momenteel onafgewerkte opslagruimte, inrichten tot master bedroom.
    Ik ben benieuwd naar jullie gevoel bij dit project? Bedenkingen? Tips? Shoot!

UPDATE: eind januari!

Bijlagen

• gevel.jpg
      gevel.jpg
      185,8 KB · Weergaven: 243
    • 1ste verdieping.jpg
      1ste verdieping.jpg
      119,5 KB · Weergaven: 241
    • gelijkvloers.jpg
      gelijkvloers.jpg
      147,9 KB · Weergaven: 239
    Als je het koop, zorg dan dat alle broers en zussen hun akkoord en handtekening op papier bezorgen dat ze akkoord zijn voor de prijs die je betaalt. Want anders komen ze daar 10 of 20 jaar later mee af, weet 2 zulke plaatsen waar het discussie is met advocaten en meer.

Die woning is hier bij ons ongeveer 250k waard… misschien 300 als ze op een wat groter perceel ligt.

Dat je hier 800k en meer in zou willen steken is voor mij dus niet te vatten.
    Worden er op die plek ook woningen van die prijs verkocht? Want dat is wat je jou moet afvragen: zal de woning nadien ook 800k waard zijn?
    Als het na complete renovatie 500k blijft, en de renovatie kost 250k, dan mag je niet meer dan 250k aan de woning geven. Tenzij er zaken zijn die voor jou heel erg doorwegen.

Die woning is hier bij ons ongeveer 250k waard… misschien 300 als ze op een wat groter perceel ligt.

Dat je hier 800k en meer in zou willen steken is voor mij dus niet te vatten.
    Worden er op die plek ook woningen van die prijs verkocht? Want dat is wat je jou moet afvragen: zal de woning nadien ook 800k waard zijn?
    Als het na complete renovatie 500k blijft, en de renovatie kost 250k, dan mag je niet meer dan 250k aan de woning geven. Tenzij er zaken zijn die voor jou heel erg doorwegen.
    Hetzelfde gevoel hier. Geen ervaring met de locatie maar met dat geld koop je ergens een riante nieuwbouw met gigantische tuin.

Als je zelf niets gaat doen, is dat een geldput.

Laat mij duidelijk zijn, ik ben er mij 100% van bewust dat ik elders voor veel minder geld, meer huis kan krijgen maar ik zit verknocht aan deze gemeente en wil hier met zekerheid blijven wonen.

zal de woning nadien ook 800k waard zijn?
    Als er een hypotheek komt, zal ook de bank zich die vraag stellen (en eventueel een schatter sturen en loslaten op de plannen).

Het "ligging, ligging, ligging" argument hoor ik zo vaak, maar ik begrijp het meestal niet. De helft van Vlaanderen zou er voor geen geld willen wonen... om maar aan te geven hoe relatief dat allemaal is. Scholen hebben ze overal, en tenzij je een levenslang rijverbod hebt, wat maakt het nu om 5 of 10 km verder te wonen? Als je dit serieus gaat overwegen zou ik toch zeker ook in rekening nemen wat je voor dat budget nog allemaal kan doen (inclusief, zoals al aangegeven, meteen in een mooie nieuwbouw met tuin intrekken zonder onvoorspelbare kosten en verbouwperikelen). Is je partner even verknocht aan de locatie? Want zo'n dingen kunnen voor spanningen zorgen.

en beetje ambetante vraag, maar ben je zeker dat je met dat nieuwe dak goed zit voor de volgende decennia? Ik zie pur platen op de foto: toevallig sarking? (afwerking van dakbedekking geeft op deze ene foto niet de indruk dat er veel oog voor detail was).

Schat je de huidige waarde van het huis niet veel te hoog in? En met de schatting van de verbouwing kan je eigenlijk ook een nieuwbouw zetten.

Voor die prijs, imho en ik probeer zeker niet onbeschoft over te komen, zou je niet in het boek van ugly belgian houses mogen staan. En dat zou hier best kunnen. Ik snap heel goed het verknochte en de voeling met het ouderlijk huis (ik woon in het huis van mijn grootouders). Maar dit is echt niet mooi te krijgen. Geld niet waard. Maar nogmaals, ik probeer gewoon een eerlijke mening te geven en niet te schofferen.

Even snel gezocht op Zimmo en daar vond ik deze al: Te Koop

" BTW en schrijfgeld in: 693.790€ "

Nieuwbouwwoning, volledig af. In de regio. Ik weet natuurlijk niet of het jullie stijl is, maar het verbouwen van de ouderlijke woning lijkt mij iets dat veel geld (en tijd) zal vragen en misschien niet helemaal zal zijn wat jullie wensen.

Om discussies te vermijden + meteen ook je voorbereiding voor de bank klaar te hebben, kan je best gewoon een schatter laten langskomen (via landmeterbureau bijv.). Zal rond de 500 euro kosten, maar dan heb je ook een objectief verslag voor je familieleden. Verschiet niet als de prijs (pak) lager uitkomt dan wat mensen vragen voor vergelijkbare huizen. De basisregels voor schatten zijn: huidige waarde bouwgrond + waarde van equivalente nieuwbouw op die bouwgrond, met hier dan de kosten van afgetrokken om huidige woning op niveau nieuwbouw te brengen.

En om alle pistes open te houden: is sloop en heropbouw een mogelijkheid?

Die woning zal idd wel een 500k gaan.
    Wonen aan het fort met goede verbinding naar autostrade , centrum etc...
    Wommelgem-boechout-hove-kontich....daar ga je niet goedkoper vinden.
    Maar voor mij is dat geen woning om meteen zo'n grote en zware renovatie te gaan op uitvoeren. Kennen natuurlijk de binnenkant niet.
    Het feit dat je zoveel en alles wil laten doen, gaat mijn inziens te veel kosten in die meerwaarde te kunnen creëren, dan zoek je beter een oudere woning waar er al meer "versleten" is.

Een nieuwbouw op een goed gelegen grond, dan denk ik aan 300-350 voor de grond en rest voor woning. Maar ook gronden zijn niet zo beschikbaar

De 'unieke' indeling van de woning maakt het er wel niet makkelijker op om hier iets van te maken.
    Ik sluit me aan bij de meeste reacties hierboven en zou zo een grote kosten niet doen aan deze woning. Zeker als je alles gaat uitbesteden kan de totale kostprijs wel snel oplopen...

Wel een heel dure regio daar.

Net naast Antwerpen, dus ja... Dan is de prijs er ook naar.

Je hebt je architect al gekozen maar je moet het werk van Tim Rogge eens bekijken, de fundamenten van je woning lenen zich nog wel tot zoiets in die stijl denk ik (maar je moet er voor zijn).

Is dat dak echt volgens de laatste norm geïsoleerd? Of zijn die isolatieplaten op Google maps dubbel geplaatst? :D

Is dat dak echt volgens de laatste norm geïsoleerd? Of zijn die isolatieplaten op Google maps dubbel geplaatst? :D
    Lijken mij toch platen van 12cm?

Ik denk dat de belangrijkste zaken toch nog niet echt benoemd zijn door TS :

Wat is de waarde bij verkoop huis.
    Wat is de waarde waar jij het voor gaat moeten overkopen?
    Hoe groot is je budget / leningsbudget
    Hoeveel ga je moeten betalen of is het een voorschot op de erfenis
    Wat is de waarde waar je een AFhuis (vergelijkbaar huis dat je na je renovatie zou bekomen) voor kan kopen in je regio.

Intussen is de kostenraming voor de nodige verbouwwerken binnen. Zoals verwacht gaat het hier om een totaal renovatiebedrag van +/- 300k (excl. btw), zonder uitbouw. In bijlage vinden jullie wat documentatie die de werken in kaart brengen (inclusief kleine gevelwijziging zodat het huis tenminste niet meer kan genomineerd worden in het boek 'ugly belgian houses') 🙃

We beseffen maar al te goed dat het kosten-baten zeker niet de slimste keuze is maar de emotionele waarde en het ZOOO beperkte aanbod binnen deze regio brengen ons toch aan het twijfelen (al is dit uiteraard geen goede raadgever). Rationaliteit zal ons waarschijnlijk doen besluiten om het huis extern op de huizenmarkt te gooien al zal er eerstdaags toch nog eens rond de tafel worden gezeten om een finaal besluit te nemen hieromtrent.

Alvast bedankt iedereen voor zijn/haar eerlijke en ongezoute mening!

Bijlagen

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan