• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Het LED dilemma: keuze en architectuur van diagram

Lid geworden
20 jun 2017
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hey,

Ik heb reeds talloze onderwerpen gelezen over LED's in huis.
Er wordt informatie gegeven over van alles, maar misschien ligt het aan mij, maar echt duidelijke informatie is er niet.
Ik heb reeds de volgende conclusies getrokken:
1. Voor LED spots is Constant Current (CC) beter, omdat het een stabieler dimgedrag in de hand werkt.
2. Aangezien LED strips inherent quasi altijd Constant Voltage (CV) zijn, moet je daarvoor ook een CV driver hebben.
3. Je gebruikt beter een centrale installatie, waarbij de drivers (transfo's) van de LED's centraal in of aan je elektriciteitskast zitten.
Dan hoef je enkel draad te trekken naar je lampen.
Voor deze draad moet je rekening houden met de spanningsval, dus deze moet dik genoeg zijn, zeker op grotere afstanden.

Ok. Maar! 
Deze drivers kunnen een verschillende ingangsspanning hebben.

Waarom zou men kiezen voor een laagspanning als voeding, als je zo'n driver ook meteen op 230 Volt kan aansluiten?
Want dan moet je ook nog een aparte voeding voorzien voor elke driver?
Daarenboven dacht ik dat het beter was om een driver ook gewoon in je elektriciteitskast te hangen, proper op een DIN rail.
Maar ik vind quasi nergens CC drivers die op een DIN rail passen.

Moeten drivers toch beter anders geïnstalleerd worden?
Een LED strip sluit je best aan op 24V, voor bovengenoemde spanningsval dacht ik?
Maar LED spots vind je toch enkel op 12V?
Waarom is dat?
Ben ik hier fout?
12V dimmen lijkt me toch veel meer risico hebben op fouten dan een hogere spanning?
Ok. Dan hebben we drivers, die dimbaar kunnen zijn.
Maar er zijn verschillende manieren van dimmen.
En de combinatie van LED, driver en dimmer is dan nog onvoorspelbaar, want sommige combinaties leiden tot geflikker in de LED's.

Het lijkt alsof dit voor een particulier gewoon niet te voorspellen valt, dus hoe maak je de keuze in merk/type?
Concreet wil ik graag een KNX set up, waarbij KNX de dimming zal aansturen.
Daarbij had ik naar
 http://www.mdt.de/EN_Dimming_Actuators.html gekeken voor de 12V spots
En naar
 http://www.mdt.de/EN_LED_Controller.html voor de LED strips.

Maar ik kan niet goed uit de documentatie afleiden of deze toestellen dan nog een aparte driver vereisen?
Kan ik de LED groepen gewoon rechtstreeks aansluiten op deze toestellen?
Want hier vind ik dan weer nergens iets over CC of CV terug. 

Kan iemand me vertellen wat een goede combinatie/setup is in combinatie met deze MDT toestellen?
Ik zie door de LED bomen het bos even niet meer.
Alvast bedankt,

Sceppi

Lid
Lid geworden
22 mei 2015
Waarderingsscore
6
Punten
18
Hier thuis een knx installatie met enkel led verlichting.

- Led spots zijn allen CC.  Hiervoor de gepaste driver gebruiken. Kijk naar het vermogen, je kan 1, 2 of meer spots per driver gebruiken

- Ook led strips gebruikt, dit zijn idd andere CV drivers

- Drivers in de electriciteitskast steken: vergeet dat idee. Eerst en vooral genereren ze wel wat warmte. Bovendien zijn deze niet rack mountable. Ik heb gewoon gewerkt met een betonplex plaat waartegen een  soort van kabelgoot is bevestigd (type: https://media.alfana.nl/elektrobode/images/categories/installatiebuis-kabelgoten_bedradingskoker_513.jpg). Onder deze kabelgoot kan je dan alle drivers bevestigen tegen je multiplex of betondplex plaat. Drivers hoeven niet vlakbij de zekeringskast te zitten. Beter is ergens centraal in je woning zodat je de lengte van de kabels kan minimaliseren. Een berging of zo of een kast die je niet veel gebruikt is ideaal. In mijn geval heb ik drivers op 1 plaats op het gelijkvloers en op 1 plaats op het verdieping (ik heb ook wel 2 zekeringskasten)

- Dimming: Gebruik geen fase aan of afsnijding voor led spots! Dit kan werken... maar zoals je zelf zegt, levert vaak problemen met knippering. Zorg ervoor dat de driver het werk doet, dwz:

* Ofwel via een analoog signaal de drivers sturen, dus met 0-10V sturing (extra stuurdraad te voorzien)

* Ofwel met digitaal signaal de drivers sturen, dus met DALI of knx drivers

Ik heb gewerkt met 0-10V, werkt echt perfect en aan te sturen met een 0-10V knx actor. Als je heel veel dimbare kringen hebt dan is DALI ook interessant. KNX drivers vond ik persoonlijk nogal duur

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
360
Punten
83
jorisdg zei:
Ik heb reeds talloze onderwerpen gelezen over LED's in huis. Er wordt informatie gegeven over vanalles, maar misschien ligt het aan mij, maar echt duidelijke informatie is er niet. 

Ik heb reeds de volgende conclusies getrokken:
  1. Voor LED spots is Constant Current (CC) beter, omdat het een stabieler dimgedrag in de hand werkt.

Bij een CC driver werkt een dimmer op basis van pulse width modulation (PWM) waarbij de constante stroom een periode aan en uit gezet wordt. Dat is veel stabieler dan de periode van faseonderbreking meten en intern omzetten naar PWM.

• Aangezien LED strips inherent quasi altijd Constant Voltage (CV) zijn, moet je daarvoor ook een CV driver hebben. 

Correct. Deze kan je vervolgens ook weer met PWM dimmen.

• Je gebruikt beter een centrale installatie, waarbij de drivers (transfo's) van de LED's centraal in of aan je elektriciteitskast zitten. Dan hoef je enkel draad te trekken naar je lampen. Voor deze draad moet je rekening houden met de spanningsval, dus deze moet dik genoeg zijn, zeker op grotere afstanden. 

Ok. Maar. 

Deze drivers kunnen een verschillende ingangsspanning hebben. Waarom zou men kiezen voor een laagspanning als voeding, als je zo'n driver ook meteen op 230 Volt kan aansluiten? Want dan moet je ook nog een aparte voeding voorzien voor elke driver?

In verband met kabelverliezen is het het verstandigst om de driver zo dicht mogelijk bij de LED te plaatsen. De driver werkt geoon op 230V. Omdat het geschakelde voedingen zijn kunnen ze een breed ingangsspanningbereik aan en zijn ze vaak geschikt voor zowel Europa als de VS. Dus de driver heeft geen aparte voeding nodig. De driver is de voeding.

Daarenboven dacht ik dat het beter was om een driver ook gewoon in je elektriciteitskast te hangen, proper op een DIN rail. Maar ik vind quasi nergens CC drivers die op een DIN rail passen. Of moeten drivers toch beter anders geïnstalleerd worden?

Zoals ik eerder aangaf. LED drivers plaats je bij de LED tenzij de afstand gering is of de kabeldiameters voldoende groot zijn voor de gebruikte stroom. Hoe hoger de stroom hoe groter de kabelverliezen.

Een LED strip sluit je best aan op 24V (voor bovengenoemde spanningsval dacht ik), maar LED spots vind je toch enkel op 12V? Waarom is dat? Of ben ik hier fout? 12V dimmen lijkt me toch veel meer risico hebben op fouten dan een hogere spanning?

Dimmen van ledstrips doe je aan de secondaire zijde van de voeding dus in het 12V of 24V gedeelte d.m.v. PWM. 24V is interessanter omdat er dan minder stroom nodig is en daardoor minder verliezen. Risico's van fouten heeft hier niks mee te maken.

Ok. Dan hebben we drivers, die dimbaar kunnen zijn. Maar er zijn verschillende manieren van dimmen. En de combinatie van LED, Driver en dimmer is dan nog onvoorspelbaar, want sommige combinaties leiden tot geflikker in de LED's. Het lijkt alsof dit voor een particulier gewoon niet te voorspellen valt, dus hoe maak je de keuze in merk/type?

Ligt aan de manier van dimmen. Op de correcte wijze dimmen, dus aan de secondaire zijde met PWM dimmen, vindt sturing plaats door een interne microprocessor met PWM uitgang voor de driver mosfet en een interface zodat de software in de driver het dimsignaal begrijpt. Voor Dali en KNX werkt dat in ieder geval zo. Erzijn ook analoge interface die een 0-10V omzetten in PWM. Dus als je met leddrivers voor knx, dali, 0-10V werkt zal het dimgedrag voorspelbaar zijn. De poor man solution dimt de 230V zijde en daar moet je goed opletten of de led driver de dimmer ondersteund en kan je vaak minder diep dimmen. 

Concreet wil ik graag een KNX setup, waarbij KNX de dimming zal aansturen. Daarbij had ik naar http://www.mdt.de/EN_Dimming_Actuators.html gekeken voor de 12V spots, en naar http://www.mdt.de/EN_LED_Controller.html voor de LED strips. Maar ik kan niet goed uit de documentatie afleiden of deze toestellen dan nog een aparte driver vereisen, of kan ik de LED groepen gewoon rechtstreeks aansluiten op deze toestellen? Want hier vind ik dan weer nergens iets over CC of CV terug. 

Kan iemand me vertellen wat een goede combinatie/setup is in combinatie met deze MDT toestellen? Ik zie door de LED bomen het bos even niet meer. 

Volgens mij moet je beginnen met inventariseren hoeveel groepen je wil dimmen, hoeveel led's en welke mate van functionaliteit je wil zoals scenes, dynamisch samenstellen van groepen enz. Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van Dali maar dat komt omdat ik mijn eigen dali dimmers inclusief de software geschreven heb. Of KNX beter voor jou is hangt denk ik af van de rest van de setup en wat je nog meer wil automatiseren. Zie ook het topic van teaser over domotica: http://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/het-grote-domotica-topic

Lid geworden
5 okt 2013
Waarderingsscore
0
Punten
18
Ik zit ook met pak led, knx en ook vooral mdt componenten.
Veel dingen geprobeerd en mij in veel tekorten /onvolmaaktheden van de markt gefrustreerd.
Ik probeer je morgen een uitgebreid antwoord te geven, als ik tegen einde van de week nog niks gepost heb stuur me eens pb ter herinnering

Lid geworden
22 jul 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik gebruik de Meanwell LCM 25 en LCM 40 drivers aangestuurd door 0-10 V in een KNX systeem.

Ik heb meer dan 100 Led lampjes, ik zal volgende week een foto posten van de opbouw.(betonplex en kabelgoot)

Lid geworden
22 jul 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
foto_12-07-17_15_51_32.jpg

Bijlagen

• foto_12-07-17_15_51_32.jpg
    foto_12-07-17_15_51_32.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 63

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
355
Punten
83
good.gif
 Een kabelgoot als bescherming, genius.

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Waarderingsscore
35
Punten
48
Heeft die kast een volledig gesloten deksel? 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
418
Punten
83
Ziet er niet slecht uit 
thumbs_up.png

Mag ik die foto met de uitleg posten op een ander forum (knx topic op tweakers)?

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Waarderingsscore
35
Punten
48
Heb je ooit de temperatuur in de kast in de gaten gehouden? Hout, mdf ed zijn meestal heel goede thermische isolators en zelfs bij kleine verliezen kan de temperatuur aardig oplopen met zoveel dimmers in de kast. 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
360
Punten
83
YokoTsuno zei:
Heb je ooit de temperatuur in de kast in de gaten gehouden? Hout, mdf ed zijn meestal heel goede thermische isolators en zelfs bij kleine verliezen kan de temperatuur aardig oplopen met zoveel dimmers in de kast. 

Goed punt. Als ze allemaal aan staan tegen maximale belasting zit je toch zo 76W (91% rendement bij 42W x 20) aan warmte uit te stoten in die dichte kast. Ik zou in ieder geval ventilatiegaten onder en boven maken.

Lid geworden
22 jul 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zal het eens meten als het zover is. De deuren hebben rondom een speling van 3 mm, dat moet wel volstaanEn ze gaan nooit allemaal gelijk aan.

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
7
Punten
38
Ik zou ook de Meanwell LCM 25 en LCM 40 led drivers willen gebruiken hier met centrale opstelling en via een DALI/KNX aansturen. (veel dimbare ledkringen)

Andere suggesties?    bij veel kringen lijkt me dit kosteffectieve oplossing nog altijd.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan