• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Het Grote Zware beroepentopic

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.819
Waarderingsscore
3.398
Punten
113
Omdat er in andere topics soms off topic gegaan wordt over zware beroepen starten we maar een apart topic.

Let op: Dit is een gevaarlijk & gevoelig topic. Waarschijnlijk zal ik hier iets minder mild zijn in moderatie, omdat dit iets is waar snel de man kan gespeeld worden en niet meer de bal. Ik ga me dus niet altijd verantwoorden wanneer ik bepaalde reacties verwijder ;). Een verwittigd forumgebruiker is er 2 waard ;).

Grtz,
c00kie

Hier is her allemaal mee begonnen ;).
DIY zei:
leerkracht zijn een zwaar beroep is
Dat wordt dus ontkracht door de feiten: onderwijzend personeel (en ook voor een groot deel zittende ambtenaren) zijn de langstlevende groep na pensioen. Dit vooral omwille van de lage stress die zij ervaren (dat zal dan voor leerkrachten wel gemiddeld zijn omdat ze veel kunnen recupereren, want tijdens hun effectieve werkuren lijkt het me bijzonder stressvol) en de lage belasting op het lichaam (kunnen afwisselen tussen zitten en staan is blijkbaar vrij goed voor het lichaam).

Minst lang leven na pensioen (en ook minst gezond blijvend): buitenactiviteiten in de bouw en poetsvrouwen. En landbouwers, maar daar zijn er niet zo veel van en dat zijn zelfstandigen dus hun pensioen kost niet veel.

Ik heb me al te pletter gezocht naar die studie, maar die lijkt verdwenen. Die was boven water gekomen toen men de 1e keer de pensioenleeftijd verhoogd heeft en er sprake was van een lijst van zware beroepen die niet langer zou moeten werken maar nooit ingevuld geraakt is. Onderwijsvakbonden wilden daar ten allen prijze onderwijs op lijst zware beroepen krijgen, maar toen bleek dat dus niet terecht te zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
leerkracht zijn een zwaar beroep is

Minst lang leven na pensioen (en ook minst gezond blijvend): buitenactiviteiten in de bouw en poetsvrouwen. En landbouwers, maar daar zijn er niet zo veel van en dat zijn zelfstandigen dus hun pensioen kost niet veel.
Ruim 60-65% van mijn voormalige collega's treinbestuurder halen de 70-jarige leeftijd niet... En dat zijn dan collega's die op hun 55ste op pensioen zijn mogen gaan en die in een gunstiger klimaat hebben gewerkt (lees: meer à-l'aise dan nu op dit moment).
Toch heeft mr. De Zever er bij mij 8 jaren bijgekletst en zal ik er bijna 64 zijn vooraleer ik mijn kabas kan opbergen. En als toemaatje er bovenop: een paar honderd euro minder pensioen in de maand. Als die trend zich voortzet, zal er voor mij en het merendeel van mijn collega's niet veel genot van ons pensioen zijn. En dan vraag ik me nog eens niet af wat er met die extra pensioenbijdrage die we afdragen gaat gebeuren? 2de pensioenpijler gaat die oetl*l pas invoeren voor ons, net in het jaar dat ik pensioen ga (daar heb ik dus ook geen genot van)...
Nachtuurvergoeding en weekendvergoeding daar gaat die klein H*tler ook aan sleutelen maar niet in positieve zin.
Wie is hier dan het hardst geschoren op vlak van pensioenen?
Ik geef grif toe dat ik vrees dat ik het in die 8 extra jaren werken fysiek moeilijk zal hebben: mijn lijf is het nu al aan't begeven de laatste 2 jaren doordat "fantastisch" leven wat we leiden volgens het merendeel van de bevolking. Daarom overweeg ik sterk om er de komende tijd de brui aan te geven en ik ben niet de enige als ik rondom me hoor.
 
Laatst bewerkt:
Ruim 60-65% van mijn voormalige collega's treinbestuurder halen de 70-jarige leeftijd niet...
Dan is er sprake van een beroepsziekte, want dat zijn epidemiologische cijfers.
De levensverwachting na pensioen is in ons land een stuk hoger dan de gemiddelde levensverwachting. Als jouw beroepsgroep zó laag zou scoren, dan is dat een groot probleem. Stress is dan wellicht een factor die een zeer grote rol speelt. Of elektrische straling. Of blootstelling aan giftige producten.

Als dat allemaal klopt, dan ben je zwaar gesjareld.

Ik had nog minstens 10j te gaan, 15j voor een volledig pensioen maar dat scheelt 75€ per maand dus daarvoor doe ik het niet. dat was al eens met 2j verhoogd enkele jaren terug, en nu komen daar dus nog eens 2j bij. Ik ben ook niet blij.
 
@D I Y : iedereen heeft wel ooit eens last gehad van jetlag als ze op verlof gaan of geweest zijn. Voor ne keer kan dat geen kwaad maar met hetgeen ik voor werk doe (trein rijden) heb je 365 dagen/jaar last van jetlag. En dat is onder andere slopend voor je lijf, naast hetgeen je opnoemt.
 
@D I Y : iedereen heeft wel ooit eens last gehad van jetlag als ze op verlof gaan of geweest zijn. Voor ne keer kan dat geen kwaad maar met hetgeen ik voor werk doe (trein rijden) heb je 365 dagen/jaar last van jetlag. En dat is onder andere slopend voor je lijf, naast hetgeen je opnoemt.
reis je dan op korte tijd naar tijdzones met een heel ander uur ? Het is ook persoonsgebonden. Ik heb nog nooit jet-lag gehad. 15u vliegen en voel me eigenlijk direct op mijn gemak in het moment van de dag dat ik aankom. Anderen hebben er veel last van. Net zoals bij nachtwerk de ene het makkelijk verteerd, terwijl anderen enkele dagen moeten recupereren. Maar dan kies je meestal voor een andere job.
 
@D I Y : iedereen heeft wel ooit eens last gehad van jetlag als ze op verlof gaan of geweest zijn. Voor ne keer kan dat geen kwaad maar met hetgeen ik voor werk doe (trein rijden) heb je 365 dagen/jaar last van jetlag. En dat is onder andere slopend voor je lijf, naast hetgeen je opnoemt.
reis je dan op korte tijd naar tijdzones met een heel ander uur ?
NicoP rijdt met de Orient Express
 
@D I Y : iedereen heeft wel ooit eens last gehad van jetlag als ze op verlof gaan of geweest zijn. Voor ne keer kan dat geen kwaad maar met hetgeen ik voor werk doe (trein rijden) heb je 365 dagen/jaar last van jetlag. En dat is onder andere slopend voor je lijf, naast hetgeen je opnoemt.
reis je dan op korte tijd naar tijdzones met een heel ander uur ? Het is ook persoonsgebonden. Ik heb nog nooit jet-lag gehad. 15u vliegen en voel me eigenlijk direct op mijn gemak in het moment van de dag dat ik aankom. Anderen hebben er veel last van. Net zoals bij nachtwerk de ene het makkelijk verteerd, terwijl anderen enkele dagen moeten recupereren. Maar dan kies je meestal voor een andere job.
Deze week:
Zat: 5u10-14u10
Zon: 4u15-12u50
Ma: 3u40-11u40
Di: 3u40-11u40
Wo: vrij
Do:5u20-13u20
Vrij: 5u20-14u20
Volgende week:
4 dagen verlof, 3 vrije dagen voorzien
Over 2 weken:
Zat: 4u15-12u50
Zon: 3u20-10u50
Ma: 3u00-11u15
Di: 3u00-10u50
Wo: vrij
Do: 6u20-15u15
Vrij; 5u30-14u00

Dit is nu een klein stukje uit de planning maar zoals je ziet, regelmaat is er niet in te vinden en zo gaat dat een heel jaar voort: 8 weken weet je de planning, de volgende 3 weken plannen ze je dagdelijks naar believen, enz.

Voor een andere job kiezen?: met de trein rijden, doe je omdat je dat graag doet. Niet iedereen is ervoor gemaakt.
 
leerkracht zijn een zwaar beroep is

Minst lang leven na pensioen (en ook minst gezond blijvend): buitenactiviteiten in de bouw en poetsvrouwen. En landbouwers, maar daar zijn er niet zo veel van en dat zijn zelfstandigen dus hun pensioen kost niet veel.
Ruim 60-65% van mijn voormalige collega's treinbestuurder halen de 70-jarige leeftijd niet... En dat zijn dan collega's die op hun 55ste op pensioen zijn mogen gaan en die in een gunstiger klimaat hebben gewerkt (lees: meer à-l'aise dan nu op dit moment).
Toch heeft mr. De Zever er bij mij 8 jaren bijgekletst en zal ik er bijna 64 zijn vooraleer ik mijn kabas kan opbergen. En als toemaatje er bovenop: een paar honderd euro minder pensioen in de maand. Als die trend zich voortzet, zal er voor mij en het merendeel van mijn collega's niet veel genot van ons pensioen zijn. En dan vraag ik me nog eens niet af wat er met die extra pensioenbijdrage die we afdragen gaat gebeuren? 2de pensioenpijler gaat die oetl*l pas invoeren voor ons, net in het jaar dat ik pensioen ga (daar heb ik dus ook geen genot van)...
Nachtuurvergoeding en weekendvergoeding daar gaat die klein H*tler ook aan sleutelen maar niet in positieve zin.
Wie is hier dan het hardst geschoren op vlak van pensioenen?
Ik geef grif toe dat ik vrees dat ik het in die 8 extra jaren werken fysiek moeilijk zal hebben: mijn lijf is het nu al aan't begeven de laatste 2 jaren doordat "fantastisch" leven wat we leiden volgens het merendeel van de bevolking. Daarom overweeg ik sterk om er de komende tijd de brui aan te geven en ik ben niet de enige als ik rondom me hoor.
Groot verschil tussen treinbestuurder, volgens mij ook zwaar en treinbegeleider stationschef, …
 
leerkracht zijn een zwaar beroep is

Minst lang leven na pensioen (en ook minst gezond blijvend): buitenactiviteiten in de bouw en poetsvrouwen. En landbouwers, maar daar zijn er niet zo veel van en dat zijn zelfstandigen dus hun pensioen kost niet veel.
Ruim 60-65% van mijn voormalige collega's treinbestuurder halen de 70-jarige leeftijd niet... En dat zijn dan collega's die op hun 55ste op pensioen zijn mogen gaan en die in een gunstiger klimaat hebben gewerkt (lees: meer à-l'aise dan nu op dit moment).
Toch heeft mr. De Zever er bij mij 8 jaren bijgekletst en zal ik er bijna 64 zijn vooraleer ik mijn kabas kan opbergen. En als toemaatje er bovenop: een paar honderd euro minder pensioen in de maand. Als die trend zich voortzet, zal er voor mij en het merendeel van mijn collega's niet veel genot van ons pensioen zijn. En dan vraag ik me nog eens niet af wat er met die extra pensioenbijdrage die we afdragen gaat gebeuren? 2de pensioenpijler gaat die oetl*l pas invoeren voor ons, net in het jaar dat ik pensioen ga (daar heb ik dus ook geen genot van)...
Nachtuurvergoeding en weekendvergoeding daar gaat die klein H*tler ook aan sleutelen maar niet in positieve zin.
Wie is hier dan het hardst geschoren op vlak van pensioenen?
Ik geef grif toe dat ik vrees dat ik het in die 8 extra jaren werken fysiek moeilijk zal hebben: mijn lijf is het nu al aan't begeven de laatste 2 jaren doordat "fantastisch" leven wat we leiden volgens het merendeel van de bevolking. Daarom overweeg ik sterk om er de komende tijd de brui aan te geven en ik ben niet de enige als ik rondom me hoor.
Groot verschil tussen treinbestuurder, volgens mij ook zwaar en treinbegeleider stationschef, …
Het verschil tussen die drie is dat de treinbegeleider of de stationschef zijn oogjes even kan toeknijpen, de bestuurder moet alert en geconcentreerd blijven en moet vechten tegen de slaap als hij moe is.
 
leerkracht zijn een zwaar beroep is

Minst lang leven na pensioen (en ook minst gezond blijvend): buitenactiviteiten in de bouw en poetsvrouwen. En landbouwers, maar daar zijn er niet zo veel van en dat zijn zelfstandigen dus hun pensioen kost niet veel.
Ruim 60-65% van mijn voormalige collega's treinbestuurder halen de 70-jarige leeftijd niet... En dat zijn dan collega's die op hun 55ste op pensioen zijn mogen gaan en die in een gunstiger klimaat hebben gewerkt (lees: meer à-l'aise dan nu op dit moment).
Toch heeft mr. De Zever er bij mij 8 jaren bijgekletst en zal ik er bijna 64 zijn vooraleer ik mijn kabas kan opbergen. En als toemaatje er bovenop: een paar honderd euro minder pensioen in de maand. Als die trend zich voortzet, zal er voor mij en het merendeel van mijn collega's niet veel genot van ons pensioen zijn. En dan vraag ik me nog eens niet af wat er met die extra pensioenbijdrage die we afdragen gaat gebeuren? 2de pensioenpijler gaat die oetl*l pas invoeren voor ons, net in het jaar dat ik pensioen ga (daar heb ik dus ook geen genot van)...
Nachtuurvergoeding en weekendvergoeding daar gaat die klein H*tler ook aan sleutelen maar niet in positieve zin.
Wie is hier dan het hardst geschoren op vlak van pensioenen?
Ik geef grif toe dat ik vrees dat ik het in die 8 extra jaren werken fysiek moeilijk zal hebben: mijn lijf is het nu al aan't begeven de laatste 2 jaren doordat "fantastisch" leven wat we leiden volgens het merendeel van de bevolking. Daarom overweeg ik sterk om er de komende tijd de brui aan te geven en ik ben niet de enige als ik rondom me hoor.
Groot verschil tussen treinbestuurder, volgens mij ook zwaar en treinbegeleider stationschef, …
Het verschil tussen die drie is dat de treinbegeleider of de stationschef zijn oogjes even kan toeknijpen, de bestuurder moet alert en geconcentreerd blijven en moet vechten tegen de slaap als hij moe is.
Dat bedoel ik ook
Maar die laatste gaan ook vroeg met pensioen
 
@D I Y : iedereen heeft wel ooit eens last gehad van jetlag als ze op verlof gaan of geweest zijn. Voor ne keer kan dat geen kwaad maar met hetgeen ik voor werk doe (trein rijden) heb je 365 dagen/jaar last van jetlag. En dat is onder andere slopend voor je lijf, naast hetgeen je opnoemt.
reis je dan op korte tijd naar tijdzones met een heel ander uur ? Het is ook persoonsgebonden. Ik heb nog nooit jet-lag gehad. 15u vliegen en voel me eigenlijk direct op mijn gemak in het moment van de dag dat ik aankom. Anderen hebben er veel last van. Net zoals bij nachtwerk de ene het makkelijk verteerd, terwijl anderen enkele dagen moeten recupereren. Maar dan kies je meestal voor een andere job.
Deze week:
Zat: 5u10-14u10
Zon: 4u15-12u50
Ma: 3u40-11u40
Di: 3u40-11u40
Wo: vrij
Do:5u20-13u20
Vrij: 5u20-14u20
Volgende week:
4 dagen verlof, 3 vrije dagen voorzien
Over 2 weken:
Zat: 4u15-12u50
Zon: 3u20-10u50
Ma: 3u00-11u15
Di: 3u00-10u50
Wo: vrij
Do: 6u20-15u15
Vrij; 5u30-14u00

Dit is nu een klein stukje uit de planning maar zoals je ziet, regelmaat is er niet in te vinden en zo gaat dat een heel jaar voort: 8 weken weet je de planning, de volgende 3 weken plannen ze je dagdelijks naar believen, enz.

Voor een andere job kiezen?: met de trein rijden, doe je omdat je dat graag doet. Niet iedereen is ervoor gemaakt.
Vooral vroege uren, maar dat veroorzaakt geen jetlag. Wat niet maakt dat het vermoeiend kan zijn. Vrachtwagenchauffeurs hebben ook zulke uren en langere dagen
Kijk eens naar sommige verpleegkundigen.
Vroeg, late, nacht, allemaal in dezelfde week.
 
@D I Y : iedereen heeft wel ooit eens last gehad van jetlag als ze op verlof gaan of geweest zijn. Voor ne keer kan dat geen kwaad maar met hetgeen ik voor werk doe (trein rijden) heb je 365 dagen/jaar last van jetlag. En dat is onder andere slopend voor je lijf, naast hetgeen je opnoemt.
reis je dan op korte tijd naar tijdzones met een heel ander uur ? Het is ook persoonsgebonden. Ik heb nog nooit jet-lag gehad. 15u vliegen en voel me eigenlijk direct op mijn gemak in het moment van de dag dat ik aankom. Anderen hebben er veel last van. Net zoals bij nachtwerk de ene het makkelijk verteerd, terwijl anderen enkele dagen moeten recupereren. Maar dan kies je meestal voor een andere job.
Deze week:
Zat: 5u10-14u10
Zon: 4u15-12u50
Ma: 3u40-11u40
Di: 3u40-11u40
Wo: vrij
Do:5u20-13u20
Vrij: 5u20-14u20
Volgende week:
4 dagen verlof, 3 vrije dagen voorzien
Over 2 weken:
Zat: 4u15-12u50
Zon: 3u20-10u50
Ma: 3u00-11u15
Di: 3u00-10u50
Wo: vrij
Do: 6u20-15u15
Vrij; 5u30-14u00

Dit is nu een klein stukje uit de planning maar zoals je ziet, regelmaat is er niet in te vinden en zo gaat dat een heel jaar voort: 8 weken weet je de planning, de volgende 3 weken plannen ze je dagdelijks naar believen, enz.

Voor een andere job kiezen?: met de trein rijden, doe je omdat je dat graag doet. Niet iedereen is ervoor gemaakt.
Vooral vroege uren, maar dat veroorzaakt geen jetlag. Wat niet maakt dat het vermoeiend kan zijn. Vrachtwagenchauffeurs hebben ook zulke uren en langere dagen
Kijk eens naar sommige verpleegkundigen.
Vroeg, late, nacht, allemaal in dezelfde week.
Dat is dus een typische reactie van iemand die niet vertrouwd mee is... Ik zou zeggen: "kom gerust een weekje of twee mee volgen"
 
@D I Y : iedereen heeft wel ooit eens last gehad van jetlag als ze op verlof gaan of geweest zijn. Voor ne keer kan dat geen kwaad maar met hetgeen ik voor werk doe (trein rijden) heb je 365 dagen/jaar last van jetlag. En dat is onder andere slopend voor je lijf, naast hetgeen je opnoemt.
reis je dan op korte tijd naar tijdzones met een heel ander uur ? Het is ook persoonsgebonden. Ik heb nog nooit jet-lag gehad. 15u vliegen en voel me eigenlijk direct op mijn gemak in het moment van de dag dat ik aankom. Anderen hebben er veel last van. Net zoals bij nachtwerk de ene het makkelijk verteerd, terwijl anderen enkele dagen moeten recupereren. Maar dan kies je meestal voor een andere job.
Deze week:
Zat: 5u10-14u10
Zon: 4u15-12u50
Ma: 3u40-11u40
Di: 3u40-11u40
Wo: vrij
Do:5u20-13u20
Vrij: 5u20-14u20
Volgende week:
4 dagen verlof, 3 vrije dagen voorzien
Over 2 weken:
Zat: 4u15-12u50
Zon: 3u20-10u50
Ma: 3u00-11u15
Di: 3u00-10u50
Wo: vrij
Do: 6u20-15u15
Vrij; 5u30-14u00

Dit is nu een klein stukje uit de planning maar zoals je ziet, regelmaat is er niet in te vinden en zo gaat dat een heel jaar voort: 8 weken weet je de planning, de volgende 3 weken plannen ze je dagdelijks naar believen, enz.

Voor een andere job kiezen?: met de trein rijden, doe je omdat je dat graag doet. Niet iedereen is ervoor gemaakt.
Vooral vroege uren, maar dat veroorzaakt geen jetlag. Wat niet maakt dat het vermoeiend kan zijn. Vrachtwagenchauffeurs hebben ook zulke uren en langere dagen
Kijk eens naar sommige verpleegkundigen.
Vroeg, late, nacht, allemaal in dezelfde week.
Dat is dus een typische reactie van iemand die niet vertrouwd mee is... Ik zou zeggen: "kom gerust een weekje of twee mee volgen"
Dus je minimaliseert de zware uren van een verpleegkundige ?
Ik zeg niet dat het niet zwaar kan zijn, maar je doet alsof iedereen anders het makkelijker heeft.
 
Deze hele discussie van de laatste 10 posts illustreert voor mij perfect het hele probleem van de classificatie "zware beroepen".

Iedereen vindt van zichzelf dat hij een zwaar beroep heeft. Ikzelf ook. 2.5uur in de file aanschuiven, 9u bij een klant door het stof door een kabelkelder kruipen of in een technische ruimte van 30° naast een brommende transfo en dan terug 2.5u file rijden. O maar u doet kantoorwerk mijnheer? Ja meeste dagen wel.... en ook dan kom ik als een uitgebluste vod thuis.

Het probleem is dat er geen oneindig rechtvaardige goddelijke instantie is die al die beroepen tegen mekaar kan afwegen, dus hoe kan je dan rechtvaardig welke beroepen als zwaar classificeren of niet?

De enige indicator zou inderdaad nog een statistisch verband kunnen zijn tussen levensverwachting en beroepen. Maar dat heeft ook heel wat hiaten. Verband =/= causaal verband. En je baseert je op historische data terwijl de laatste decennia in alle beroepen de werkomstandigheden en ergonomie enorm verbeterd zijn. Het kompelberoep is niet meer...

Van mij mag het hele systeem op de schop. Laat de vrije (arbeids)markt zijn werk doen. Zwaar werk, posten, nachtshifts whatever? Als daar geen volk meer in komt werken, moet het loon omhoog. Loon door vraag en aanbod. Simpelste en eerlijkste voor iedereen.
 
Deze week:
Zat: 5u10-14u10
Zon: 4u15-12u50
Ma: 3u40-11u40
Di: 3u40-11u40
Wo: vrij
Do:5u20-13u20
Vrij: 5u20-14u20
Volgende week:
4 dagen verlof, 3 vrije dagen voorzien
Over 2 weken:
Zat: 4u15-12u50
Zon: 3u20-10u50
Ma: 3u00-11u15
Di: 3u00-10u50
Wo: vrij
Do: 6u20-15u15
Vrij; 5u30-14u00
Dat is net het "probleem"
Gij vertrekt naar u werk als de grootste helft van de straat nog aan het slapen is....dus niemand ziet dat
Gij zijt thuis in de namiddag en soms heel de week ...iedereen heeft dat gezien
Bijgevolg : men trekt foutieve conclussies.
Trouwens chapeau ik zou u werk niet willen doen.....(en dat van mijn vrouw ook niet : zij is namelijk verpleegkundige, ook met bijna zo'n onregelmatige uren)
Nog een geluk dat u kunt uithalen met de grootste , langste, zwaarste EV van het forum ;)
 
@D I Y : iedereen heeft wel ooit eens last gehad van jetlag als ze op verlof gaan of geweest zijn. Voor ne keer kan dat geen kwaad maar met hetgeen ik voor werk doe (trein rijden) heb je 365 dagen/jaar last van jetlag. En dat is onder andere slopend voor je lijf, naast hetgeen je opnoemt.
reis je dan op korte tijd naar tijdzones met een heel ander uur ? Het is ook persoonsgebonden. Ik heb nog nooit jet-lag gehad. 15u vliegen en voel me eigenlijk direct op mijn gemak in het moment van de dag dat ik aankom. Anderen hebben er veel last van. Net zoals bij nachtwerk de ene het makkelijk verteerd, terwijl anderen enkele dagen moeten recupereren. Maar dan kies je meestal voor een andere job.
Deze week:
Zat: 5u10-14u10
Zon: 4u15-12u50
Ma: 3u40-11u40
Di: 3u40-11u40
Wo: vrij
Do:5u20-13u20
Vrij: 5u20-14u20
Volgende week:
4 dagen verlof, 3 vrije dagen voorzien
Over 2 weken:
Zat: 4u15-12u50
Zon: 3u20-10u50
Ma: 3u00-11u15
Di: 3u00-10u50
Wo: vrij
Do: 6u20-15u15
Vrij; 5u30-14u00

Dit is nu een klein stukje uit de planning maar zoals je ziet, regelmaat is er niet in te vinden en zo gaat dat een heel jaar voort: 8 weken weet je de planning, de volgende 3 weken plannen ze je dagdelijks naar believen, enz.

Voor een andere job kiezen?: met de trein rijden, doe je omdat je dat graag doet. Niet iedereen is ervoor gemaakt.
Vooral vroege uren, maar dat veroorzaakt geen jetlag. Wat niet maakt dat het vermoeiend kan zijn. Vrachtwagenchauffeurs hebben ook zulke uren en langere dagen
Kijk eens naar sommige verpleegkundigen.
Vroeg, late, nacht, allemaal in dezelfde week.
Dat is dus een typische reactie van iemand die niet vertrouwd mee is... Ik zou zeggen: "kom gerust een weekje of twee mee volgen"
Heb ik dat ergens gezegd???
@D I Y : iedereen heeft wel ooit eens last gehad van jetlag als ze op verlof gaan of geweest zijn. Voor ne keer kan dat geen kwaad maar met hetgeen ik voor werk doe (trein rijden) heb je 365 dagen/jaar last van jetlag. En dat is onder andere slopend voor je lijf, naast hetgeen je opnoemt.
reis je dan op korte tijd naar tijdzones met een heel ander uur ? Het is ook persoonsgebonden. Ik heb nog nooit jet-lag gehad. 15u vliegen en voel me eigenlijk direct op mijn gemak in het moment van de dag dat ik aankom. Anderen hebben er veel last van. Net zoals bij nachtwerk de ene het makkelijk verteerd, terwijl anderen enkele dagen moeten recupereren. Maar dan kies je meestal voor een andere job.
Deze week:
Zat: 5u10-14u10
Zon: 4u15-12u50
Ma: 3u40-11u40
Di: 3u40-11u40
Wo: vrij
Do:5u20-13u20
Vrij: 5u20-14u20
Volgende week:
4 dagen verlof, 3 vrije dagen voorzien
Over 2 weken:
Zat: 4u15-12u50
Zon: 3u20-10u50
Ma: 3u00-11u15
Di: 3u00-10u50
Wo: vrij
Do: 6u20-15u15
Vrij; 5u30-14u00

Dit is nu een klein stukje uit de planning maar zoals je ziet, regelmaat is er niet in te vinden en zo gaat dat een heel jaar voort: 8 weken weet je de planning, de volgende 3 weken plannen ze je dagdelijks naar believen, enz.

Voor een andere job kiezen?: met de trein rijden, doe je omdat je dat graag doet. Niet iedereen is ervoor gemaakt.
Vooral vroege uren, maar dat veroorzaakt geen jetlag. Wat niet maakt dat het vermoeiend kan zijn. Vrachtwagenchauffeurs hebben ook zulke uren en langere dagen
Kijk eens naar sommige verpleegkundigen.
Vroeg, late, nacht, allemaal in dezelfde week.
Dat is dus een typische reactie van iemand die niet vertrouwd mee is... Ik zou zeggen: "kom gerust een weekje of twee mee volgen"
Dus je minimaliseert de zware uren van een verpleegkundige ?
Ik zeg niet dat het niet zwaar kan zijn, maar je doet alsof iedereen anders het makkelijker heeft.
Heb ik dat ergens gezegd??? Show it to me...


Maar soit, het is een EV-topic
 
Amai, al dat vergelijken van verschillende beroepen… ik heb al in verschillende sectoren gewerkt, zowel privé als in het onderwijs. En mijn ervaring is dat elk beroep op zijn manier zwaar is. En elk beroep heeft zijn voor -en nadelen.
Het is onmogelijk om alle beroepen op die manier te vergelijken..
ik vind dat je een beroep moet hebben uitgeoefend om hier een deftig oordeel over te kunnen vellen…
 
Naar mijn mening: een zwaar beroep is een beroep dat je niet graag doet. Al de rest is gewoon een fijne daginvulling waar je nog voor betaald wordt ook 🫣🫣 (lees dit alsjeblieft met de nodige humor)

Nee serieus, oordelen over de zwaarte van een beroep is toch onmogelijk zonder 100-en factoren in rekening te nemen. En dan ook wetenschappelijk onderbouwd en niet gewoon wat toevalligheden.

Zelf heb ik alle drie de statuten (zelfstandige, werknemer en ambtenaar) al gehad. Al zittende beroepen (echt kantoorwerk), staande beroepen (fabriekswerk) en tussenvormen (lesgeven bv.). Vergelijken gaat echt niet!

Wat me wel stoort is deze kromtrekking:
Toch heeft mr. De Zever er bij mij 8 jaren bijgekletst
Er zitten 5 partijen in de regering. Die zijn democratisch verkozen en vertegenwoordigden dus de grote gemeenschappelijke meerderheid van de bevolking. Dus om nu te doen alsof 1 specifieke persoon het persoonlijk op u gemunt heeft, is wel een beetje egocentrisch.

We leven allemaal al jaren boven onze stand! Heel ons land maar ook heel EU. Er wordt al decennia geroepen dat dit onhoudbaar is. Dat we langer gaan moeten werken en minder pensioen gaan krijgen. Dat er nu eindelijk een regering komt die daar dan ook werk van maakt, lijkt me hoognodig. Je hebt dat van heel ver kunnen zien aankomen.

En als ik dan zie wat de demografische doelgroep van dit forum is: (bijna) allemaal mensen die meer dan genoeg hebben. Ik las in een topic iets zoals “we wilden niet dat er naast ons een bepaald gebouw kwam, dus hebben we dat zelf gekocht”. Wie kan er gewoon eventjes het huis van de buren erbij nemen?! Dat valt echt wel onder “de sterkste schouders” hoor. De mediaan in Belgie ligt op € 3.850. Iedereen daarboven is dus deel van de “sterkere schouders”.
 
Voor mij is het grote probleem met 'zwaar beroep' dat je zoiets nooit voldoende fijnmazig kan definiëren.

Is leerkracht een zwaar beroep? Dat hangt in grote mate af van waar je staat. Lesgeven in een derde graad ASO of in het hoger onderwijs is zowel fysiek als mentaal moeilijk 'zwaar' te noemen. Lesgeven in een beroepsopleiding in een probleemschool, of in het buitengewoon onderwijs aan jongeren met zware mentale beperkingen of gedragsproblemen daarentegen...

Ik heb lesgegeven aan de universiteit, en dat was op geen enkele manier een zwaar beroep te noemen. Een familielid van mij geeft les in het BUSO en moet daar omgaan met 18-jarigen met het verstand en de zelfbeheersing van een driejarige maar de fysieke kracht van een volwassene. Dat is ontegenspreklijk wél een zwaar en bij momenten zelfs gevaarlijk beroep.

Of neem nu arbeiders in ploegenstelsel: identiek dezelfde functie in nachtshift is aanzienlijk belastender voor het lichaam dan de dagshift, in die mate dat het risico op een breed scala aan chronische aandoeningen stijgt door langdurig nachtwerk. En sommige fabrieken investeren aanzienlijk meer in ergonomie en preventie op het werk dan andere...

En wat doe je met gemengde loopbanen, toch wel de norm tegenwoordig?

Ik ben niet tegen een mogelijkheid om vroeger op pensioen te gaan na een zeer zwaar beroep, maar dat zou dan op individuele basis moeten beoordeeld worden door de arbeidsgeneesheer en/of een specifieke commissie. Naar analogie met het systeem van medisch pensioen voor statutaire ambtenaren dus, maar dan minder rigide en beter uitgewerkt.

Dat kan dat de huidige scheefgegroeide uitzonderingsstelsels vervangen én de discussie over een nieuwe koterij voor 'zware beroepen' ontgiften. De huidige uitzonderingen hebben trouwens niets maar dan ook niets met de zwaarte van het beroep te maken: professoren aan universiteiten, provinciegouverneurs en 'bedienaars van de Rooms-katholieke eredienst' (maar niet de andere erkende erediensten) genieten net als rijdend NMBS-personeel de gunstigst mogelijke tantièmes ;)
 
Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan