• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Het grote luchtdichtheid topic

Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Blijkbaar iets dat vaak over het hoofd wordt gezien, maar ook belangrijk op energetisch vlak: de luchtdichtheid.



Voor de leken: luchtdichtheid is het aantal keren dat je lucht wordt ververst per uur, door kieren en spleten, bij een bepaalde windkracht buiten. Dus ongecontroleerde ventilatie en warmteverliezen. Wordt uitgedrukt in aantal luchtverversingen per uur, hoe lager hoe beter.



Vb: standaard bij EPB: 12 :!: (dus om de 5 minuten alle warme lucht heropwarmen!)

Goed: 3

Passiefhuis: 0,6



Dus, praktische tips, materialen, foto's, bemerkingen, ervaringen, weblinks, webrechts, leren uit (andermans) fouten, ...
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
F-B wrote:
stefan wrote:
EnergyLink wrote:
Eventjes een vraagje voor de kenners: wat is de "gemiddelde" luchtdichtheid van een nieuwbouwwoning zonder speciaal te letten op de luchtdichting van een gewone woning?



12 volgens de literatuur

Mja, maar ik vind dat de literatuur er toch wel naast zit.

12 is inderdaad de waarde bij ontstentenis die in de EPB aangifte wordt gehanteerd als je geen blowerdoor laat doen.



Wij hebben wel een blowerdoor laten doen, en kwamen op 2,4 uit, terwijl we eigenlijk tijdens de ruwbouw niet echt gelet hebben op luchtdichtheid. (Dus geen tapes gebruikt bij ramen, etc...). We hebben wel een inpandige garage, en ik heb voor dat de test werd uitgevoerd ervoor gezorgd dat de kieren en spleten zoveel mogelijk gedicht werden.



'k Heb nochthans al woningen gehad waar dat rond die waarde schommelde... Garagepoort, onder en bovenverluchting gasteller,... allemaal zaken die vandaag in een nieuwbouw nog voorkomen.
 
Lid geworden
16 jan 2011
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zoals hierboven al aangehaald is de ontstentenis waarde v50:12, maar die waarde is zwaar overdreven.

Uit de SENVIVV studie uit 1998 blijkt de luchtdichtheid voor een vrijstaande woning n50:9.5 te zijn (niet v50-waarde zoals hierboven aangehaald). Maar die studie is uit 1998, en ik vroeg me af welke n50 een "standaard woning" tegenwoordig kan halen, zonder speciaal op de luchtdichtheid te letten. En dan heb ik het over het merendeel van nieuwbouw woningen (dus geen passiefhuizen etc.) .

Worden er in bvb lastenboeken eisen met betrekking tot de luchtdichtheid gesteld? Of is dit eerder een zeldzaamheid?



In die studie wordt ook aanbevolen om een n50 van 3 te halen bij mechanische ventilatie en n50:1 voor ventilatie met warmterecuperatie, is dat realistisch?
 
Lid geworden
8 mei 2012
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij starten binnenkort met onze bouw. Ik heb mij al laten 'wijsmaken' dat een achterdeur niet zo ideaal is wil je luchtdicht bouwen. Mensen stelden ons dan voor om een schuifraam te plaatsen aan onze keuken zodat we dan langs daar via het schuifraam van de keuken naar de tuin kunnen gaan. Iemand opmerkingen hierover?



Dank u
 
Lid geworden
6 nov 2010
Berichten
576
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gorik;1774164 wrote:
Wij starten binnenkort met onze bouw. Ik heb mij al laten 'wijsmaken' dat een achterdeur niet zo ideaal is wil je luchtdicht bouwen. Mensen stelden ons dan voor om een schuifraam te plaatsen aan onze keuken zodat we dan langs daar via het schuifraam van de keuken naar de tuin kunnen gaan. Iemand opmerkingen hierover?



Dank u



Een achterdeur met valdorpel is niet zo'n heel groot luchtlek hoor. Alternatief voor betere luchtdichting is bv deur als raam laten uitvoeren.



Ik zou mij meer zorgen maken over de luchtdichtheid van het schuifraam.
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
ThomasZE;1774173 wrote:
Een achterdeur met valdorpel is niet zo'n heel groot luchtlek hoor. Alternatief voor betere luchtdichting is bv deur als raam laten uitvoeren.



Ik zou mij meer zorgen maken over de luchtdichtheid van het schuifraam.

+1

Kijk eens naar hefschuivers ipv de klassieke schuiframen ook.
 
Lid geworden
16 feb 2010
Berichten
443
Waarderingsscore
1
Punten
0
Gorik;1774164 wrote:
Wij starten binnenkort met onze bouw. Ik heb mij al laten 'wijsmaken' dat een achterdeur niet zo ideaal is wil je luchtdicht bouwen. Mensen stelden ons dan voor om een schuifraam te plaatsen aan onze keuken zodat we dan langs daar via het schuifraam van de keuken naar de tuin kunnen gaan. Iemand opmerkingen hierover?



Dank u



Een schuifraam gebruiken als deur is niet echt handig. Als je een goede luchtdichtheid wil, zet dan een deur met “Duitse dorpel”. Deze heeft onderaan een dorpeltje van ± 1,5 cm, en sluit rondom af met een rubber, zoals een raam.
 

kv nr12

Lid
Lid geworden
12 apr 2010
Berichten
699
Waarderingsscore
3
Punten
18
Om nog maar te zwijgen van al het vuil aan je schoenen dat je vanuit de tuin mee binnen zal brengen in de keuken. Zal je meer ergeren dan ergens een mini spleetje langs waar een paar euro per jaar ontsnapt. Daar zal je niet meer aan denken, maar aan de modder wel.
 

Justchill

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2009
Berichten
1.356
Waarderingsscore
0
Punten
36
Vandaag test gedaan: 1.3 voor onze LEW; dat is zeer goed volgens architect en firma.



Wij hadden nog lekken langs verticale muurspleten op zolder: op de zolder hadden we niet gepleisterd; 't is beter van wel. Die kan je toespuiten met silicone.



Achter de plinten kwam ook nog tocht, kan je ook dichtkitten of volproppen met wol.



Overal waar er leidingen naar buiten gaan; deze toekleven.



Aan de vensterbanken, spleten toekleven.



Deuren: idd luchtdichte onderdorpels gebruiken (wij hebben Rehau deuren)



De zolder is het belangrijkste; die moet je echt goed luchtdicht maken.
 

Resi

Nieuw Lid
Lid geworden
7 feb 2022
Berichten
68
Waarderingsscore
13
Punten
8
Heeft iemand al gewerkt met polymeerpasta om bijvoorbeeld de overgangen tussen plafond en buitenmuur luchtdicht te maken? Is dit de moeite?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Heeft iemand al gewerkt met polymeerpasta om bijvoorbeeld de overgangen tussen plafond en buitenmuur luchtdicht te maken? Is dit de moeite?
Graag meer uitleg
pleister op muur?
beton + pleister als plafond?
 

boran

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 aug 2007
Berichten
1.416
Waarderingsscore
254
Punten
83
Bedoel je iets zoals soudatight of zo?

Ik heb dat laten spuiten rond de ramen, en gebruik het zelf ook om moeilijke stukken af te dichten. PUR schuim is vaak langs van geen kanten luchtdicht.
 

Resi

Nieuw Lid
Lid geworden
7 feb 2022
Berichten
68
Waarderingsscore
13
Punten
8
Heeft iemand al gewerkt met polymeerpasta om bijvoorbeeld de overgangen tussen plafond en buitenmuur luchtdicht te maken? Is dit de moeite?
Graag meer uitleg
pleister op muur?
beton + pleister als plafond?
Er moet nog gepleisterd worden. Deze pasta zou dan voor de pleistering komen. Onze plafond bestaat nu uit welfsels. Huis is nog in ruwbouwfase
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Heeft iemand al gewerkt met polymeerpasta om bijvoorbeeld de overgangen tussen plafond en buitenmuur luchtdicht te maken? Is dit de moeite?
Graag meer uitleg
pleister op muur?
beton + pleister als plafond?
Er moet nog gepleisterd worden. Deze pasta zou dan voor de pleistering komen. Onze plafond bestaat nu uit welfsels. Huis is nog in ruwbouwfase
Boven de welfsels komen ook kamers?
welfsels opgestort met druklaag?
 

Resi

Nieuw Lid
Lid geworden
7 feb 2022
Berichten
68
Waarderingsscore
13
Punten
8
Heeft iemand al gewerkt met polymeerpasta om bijvoorbeeld de overgangen tussen plafond en buitenmuur luchtdicht te maken? Is dit de moeite?
Graag meer uitleg
pleister op muur?
beton + pleister als plafond?
Er moet nog gepleisterd worden. Deze pasta zou dan voor de pleistering komen. Onze plafond bestaat nu uit welfsels. Huis is nog in ruwbouwfase
Boven de welfsels komen ook kamers?
welfsels opgestort met druklaag?
Inderdaad! Er is beton op de welfels gestord. Er liggen 3 kamers en een badkamer boven en dan nog een zolder.
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
pleister zorgt toch voor luchtdichting tussen uw plafond en muren? ik zou me eerder focussen op de overgang van vloer naar muur en ramen/deuren
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
pleister zorgt toch voor luchtdichting tussen uw plafond en muren? ik zou me eerder focussen op de overgang van vloer naar muur en ramen/deuren
Inderdaad
 

JBX77

Nieuw Lid
Lid geworden
27 apr 2019
Berichten
64
Waarderingsscore
14
Punten
8
Wij hebben niks speciaal gedaan voor de luchtdichtheid. Zelfs de ramen waren nog niet afgekit. Afvoeren niet dichtgemaakt, geen speciale stopcontacten, etc. Wij hebben een inpandige garage met een poort van 5m waar licht onderdoor schijnt. En schuiframen van 4m. En het resultaat van de blowerdoortest was thans zéér goed. Enkel één binnendeur deden ze moeilijk over omdat de opening onderaan te klein was. Dit betreft echter een deur die tot tegen het plafond gaat en dus bovenaan ook een opening heeft. "Maar bovenaan mogen ze niet meten." Hun woorden. Daar zouden we dus een boete van 100 EUR voor krijgen als we dat niet wilden aanpassen. Maar als het totaal van de boetes onder de zoveel EUR zit hoefden we niet te betalen. Uiteraard ga ik die binnendeur niet aanpassen. Een klucht is het.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Wij hebben niks speciaal gedaan voor de luchtdichtheid. Zelfs de ramen waren nog niet afgekit. Afvoeren niet dichtgemaakt, geen speciale stopcontacten, etc. Wij hebben een inpandige garage met een poort van 5m waar licht onderdoor schijnt. En schuiframen van 4m. En het resultaat van de blowerdoortest was thans zéér goed. Enkel één binnendeur deden ze moeilijk over omdat de opening onderaan te klein was. Dit betreft echter een deur die tot tegen het plafond gaat en dus bovenaan ook een opening heeft. "Maar bovenaan mogen ze niet meten." Hun woorden. Daar zouden we dus een boete van 100 EUR voor krijgen als we dat niet wilden aanpassen. Maar als het totaal van de boetes onder de zoveel EUR zit hoefden we niet te betalen. Uiteraard ga ik die binnendeur niet aanpassen. Een klucht is het.
En wat heeft de doorvoeropening van een deur te maken met de luchtdichtheidstest??
dat van die boetes is onzin.
Hoeveel bedroeg je v50?
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Wij hebben niks speciaal gedaan voor de luchtdichtheid. Zelfs de ramen waren nog niet afgekit. Afvoeren niet dichtgemaakt, geen speciale stopcontacten, etc. Wij hebben een inpandige garage met een poort van 5m waar licht onderdoor schijnt. En schuiframen van 4m. En het resultaat van de blowerdoortest was thans zéér goed. Enkel één binnendeur deden ze moeilijk over omdat de opening onderaan te klein was. Dit betreft echter een deur die tot tegen het plafond gaat en dus bovenaan ook een opening heeft. "Maar bovenaan mogen ze niet meten." Hun woorden. Daar zouden we dus een boete van 100 EUR voor krijgen als we dat niet wilden aanpassen. Maar als het totaal van de boetes onder de zoveel EUR zit hoefden we niet te betalen. Uiteraard ga ik die binnendeur niet aanpassen. Een klucht is het.
En wat heeft de doorvoeropening van een deur te maken met de luchtdichtheidstest??
dat van die boetes is onzin.
Hoeveel bedroeg je v50?
Had bij mij de verslaggever toch ook gezegd dat de boete ging kwijt gescholden worden indien ik niet afstand onder de deuren zou aanpassen (vrijgesteld tot 250 euro of zoiets) .
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan