• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Het grote gevelsteen keuze

Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
We zijn bezig met de oudere berichten wat in hun goede subfora te zetten.
En zo ben ik al minstens duizenden (ongeveer toch) zeer korte topics tegen gekomen i.v.m de keuze van gevelstenen.
De vraag welke steen op de foto staat of wie een foto of ervaring heeft met een bepaalde steen. Enz enz.
En goed nieuws.
Die gaan we vanaf nu bundelen in één groot topic: "Het grote gevelsteen keuze ".
Dus alle vragen i.v.m de keuze van de gevelsteen en/of kleur, soort van voegen mogen en moeten hier gesteld en beantwoord worden.
Ga u gang.
Een paar interessante topics waar je ook verder kunt gaan als je vraag daar beter past.
Gevelsteen lijmen, ja of nee ?
Beton gevelsteen
Vandersanden bakstenen
Terca gevelstenen
Prijs van gevelstenen
Gevelsteen pastorij
VDS argentis, livorno en morvan zwart
paepesteen & klamp of beerse?
gevelsteen in wildverband
mooie gevelsteen voor moderne woning?
 
Lid geworden
25 feb 2007
Berichten
206
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heeft iemand enig idee welke gevelsteen hier gebruikt is voor de "plint" rondom het huis?

We vonden dit wel een mooi idee.

En de gewone gevelsteen zal wel Oud Beerse of iets in die genre zijn zeker?



foto-aisougx8.jpg




foto-pi8yqiao.jpg
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
In zo'n situaties bel ik gewoon aan, en vraag ik welke steen ze gebruikt hebben.
 
Lid geworden
25 feb 2007
Berichten
206
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ja we hebben al 2keer aangebeld, maar deed niemand open. We zullen zeker nog wel eens proberen. Maar misschien dat iemand deze gevelsteen hier ook herkent..
 
Lid geworden
1 dec 2007
Berichten
23
Waarderingsscore
0
Punten
0
zorry wrote:
Wij zijn nog aan het twijfelen welke "donkere" steen we zouden combineren met Terca Zilvergrijs (duur, maar wel mooi). We hebben al enkele referenties gezien waarbij Terca Zilvergrijs gecombineerd wordt met Terca Titaangrijs, maar dan vinden we dat het geheel van die huizen iets te "licht" uitvalt naar onze smaak.



Daarom dat we enkele referenties zouden willen bekijken van Terca Zilvergrijs gecombineerd met een zwarte steen.

Weet er iemand toevallig ergens een combinatie van Terca Zilvergrijs met Terca Grafietzwart (of aanverwanten) staan?

Heb onlangs deze link gevonden hier op dit forum:

http://www.pachtersdreef38.see3d.be/foto/index.php?cat=0

Dit is een combinatie van Terca Zilvergrijs & Terca Titaangrijs (heel mooie huis ook).



Ikzelf ga bouwen met Terca Zilvergrijs in combinatie met Terca Grafietzwart, maar ben nog maar met het metselen v/d snelbouw bezig. Binnenkort starten we met de gevelsteen.



Dus binnenkort kan je de foto's zien op mijn blogje. :wink:
 
Lid geworden
2 jan 2008
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
0
We hebben dit weekend nog wat referenties gaan bekijken en ons gedacht staat nu voor 95% vast :D Het zal naar alle waarschijnlijkheid ook Terca zilvergrijs in combinatie met Terca Grafietzwart worden.
 
Lid geworden
13 jan 2008
Berichten
714
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zijn op zoek naar nieuwe ouderwetse stenen, zo van die rode. We zouden die dan ook grijs opvoegen, zoals in de tijd van toen. (We bouwen klassiek). Maar, onze zoektocht vordert maar langzaam. Voorlopig gaat onze voorkeur uit naar de wijnrood van Terca. Maar vinden geen referenties. Heeft er iemand referenties van die steen of heeft er iemand een beter idee? (Wel geen recuperatiestenen!)
 
Lid geworden
10 mrt 2008
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Iemand ervaring met Rustica Oud Damme?

Wij zouden een nieuwe facadesteen plaatsen en gaan waarschijnlijk die kiezen.

We hebben witte pvc-ramen.

Wat denken jullie?

Iemand foto's van de uitvoering?
 
Lid geworden
19 sep 2007
Berichten
111
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



Graag zouden we ons huis verbouwen in manoir-stijl.

Nu is onze steen ne 'gewone rode' - we hebben een hoge woning (beetje pastoriestijl of hoe noem ja da nu????).



Iemand tips voor type gevelstenen en foto's mag ook

Liever niet de rood-achtige pastorijstenen maar liever een bleke rustieke steen.



Ik ben al eens gaan loeren op de site van wienerberger (ik ben van W-Vlaanderen) maar 'k vind precies niet mijn goesting....

Pff, ik zie mijn gevel al voor me in m'n gedachten maar 't komt er niet uit...



Iemand tips?
 

B0lt

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
1.145
Waarderingsscore
1
Punten
38
Aan de (vele :p) mensen die Terca Agora Zilvergrijs hebben gebruikt: voorzien jullie onderaan een plint (in blauwe steen of een donkere baksteen), of laten jullie de lichtgrijze steen tot helemaal onderaan doorlopen? Bij ons is er geen plint voorzien, maar ik begin nu te twijfelen of die bleke steen niet snel gaat vuil worden...
 

LT

Lid geworden
2 jan 2007
Berichten
721
Waarderingsscore
0
Punten
0
B0lt wrote:
Aan de (vele :p) mensen die Terca Agora Zilvergrijs hebben gebruikt: voorzien jullie onderaan een plint (in blauwe steen of een donkere baksteen), of laten jullie de lichtgrijze steen tot helemaal onderaan doorlopen? Bij ons is er geen plint voorzien, maar ik begin nu te twijfelen of die bleke steen niet snel gaat vuil worden...



Ik zou daar toch van afzien.

Onderste lagen worden gegarandeerd vuil(er)



Een dak-oversteek kan helpen, of een pad rondom rond ook, om het ietwat te beperken.
 

B0lt

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
1.145
Waarderingsscore
1
Punten
38
Mja, ik denk wel dat er (na aanleg van de tuin etc) vooral oprit/pad/terras naast de muren zal liggen en dat er weinig rechtstreeks contact met gras of aarde zal zijn.
 
Lid geworden
20 aug 2007
Berichten
320
Waarderingsscore
0
Punten
0
Waar moet je zoal op letten wanneer je de technische fiche van een gevelsteen bekijkt (van verschillende leveranciers)? En die cijferkes dan, wat betekenen die concreet, OK of NOK?



Qua afmetingen hebben we al een idee, het zal wss 210x10x5 worden. Als 1e en 2e steen hebben we ook reeds een idee ivm kleur, maar wanneer we soortgelijke stenen van verschillende firma's vergelijken, zitten er hier en daar verschillen qua poreusiteit (14 vs. 17%) ivm isolatie W/mK, vormstabiliteit, enz ...
 

B0lt

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
1.145
Waarderingsscore
1
Punten
38
Porositeit (=wateropslorping) : hoe hoger, hoe meer water de steen opzuigt, wat meer kans geeft op vuil wordende stenen, mosvorming etc. Lagere waarden zijn dus beter, maar ik durf niet zeggen dat je zeker problemen krijgt als je een steen kiest met hogere porositeit.



Isolatie is niet zo belangrijk voor gevelstenen, aangezien men in 95% van de gevallen een geventileerde spouw heeft áchter de gevelsteen. Deze draagt dus niets bij aan de totale isolatiewaarde van de muur, en bovendien isoleer je met isolatie en niet met stenen.



Vormstabiliteit: ik ga ervan uit dat alle stenen die in België op de markt zijn, aan de normen voldoen. Bekijk genoeg referenties, indien je niet zeker bent.
 
Lid geworden
28 jan 2008
Berichten
147
Waarderingsscore
0
Punten
0
:?: Wij zijn misschien wel van plan om voor de nieuwe 'oude' beerse kerfsteen te gaan van de Kempische bouwmaterialen, zijn er mensen op dit forum met ervaringen omtrend deze steen ??
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
gmichiel1981 wrote:
Heeft er iemand gebouwd met volgende gevelsteen:



terca oud veurne of oud beauvoorde.



zou het mogelijk zijn om hier foto's te tonen.



bedankt.



tiesje wrote:
Je kan misschien eens informeren bij Terca zelf. Zij hebben referentielijsten van alle stenen. Als je op Batibouw nog moet zijn, daar hebben ze ze ook liggen. Wij vant weekend toch aantal lijsten meegevraagd, is altijd makkelijk om eens te gaan kijken.

Martom wrote:
Dit zijn er 2 in Oud-Beauvoorde









 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Aangezien wij meer en meer neigen naar een donkere, bijna zwarte gevelsteen (VDM 7021), vraag ik me af of we eigenlijk ook moeten rekening houden met het feit dat donkere gevelstenen ook meer licht, en dus ook warmte absorberen ?

Hoe zit dat juist ? Hebben donkere gevelstenen meer warmtedoorslag, of is dat een te verwaarlozen factor ?
 

rdm

Lid geworden
27 mrt 2008
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hello all, voor de bouw van ons (tamelijk, maar niet hyper-)moderne halfopen huis hadden wij gedacht om als gevelsteen Vandersanden JAVA te nemen (donkerbruine steen), in combinatie met een zeer donkere voeg (om een homogeen massief effect te creëren).



Waarom Java?

- zeer interessante prijs

- de kleur staat ons enorm aan (warm, levendig, apart)

- we dachten eerst aan zwart mangaan, maar dat zie je nu wel erg veel



Toch hebben we nog wat twijfels:

--> Welke alu ramen passen hierbij?

--> Welk dag past hierbij?

--> Is de kwaliteit oké?



Heeft iemand ervaring met Java? Tips voor combinatie met alu ramen en dak? Ook foto's van geslaagde combinatie met Java zijn zeer welkom!



Many tx!
 
Lid geworden
27 mrt 2008
Berichten
1.633
Waarderingsscore
0
Punten
0
Onze eerste keuze ging naar Terca zilvergrijs en Titaan, maar wegens te duur zijn deze vervangen door Quartis en Leto van VDS.



Welke ramen zouden jullie daarbij kiezen ?



Ik heb al zoveel grijstinten gezien, dat ik helemaal tilt sla.

Het zou een tikje beige-bruin moeten zijn, want eigenlijk zijn de stenen ook niet zuiver grijs.



7039 en 7013 gaan een beetje die richting uit.

Wie heeft er referenties (foto's) of tips ?



Thanks !
 
Lid geworden
13 jan 2008
Berichten
714
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zaterdag naar Terca geweest. Blijkbaar zit er weinig wijn(kleur) in de steen wijnrood van Terca.



Zijn nu aan het twijfelen tussen de reno rood van Terca en de Kempenrood van Terca. Van de eerste steen hadden ze al een paar referenties, waar we dan ook onmiddellijk zijn gaan naar kijken. Maar van de Kempenrood hebben ze geen referenties. Zij zeggen dat het een van hun toppers is, maar dat hij meestal gebruikt wordt in een mengeling.



Heeft er iemand gebouwd met een van deze twee stenen? En, zo ja, zou je eventueel een foto kunnen posten?



Dank u wel
 
Lid geworden
9 dec 2006
Berichten
68
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



mijn vriendin en ik twijfelen nog tussen de forum cobra en de agora paars (beiden van terca).



We hebben de lijst met referenties, maar er zijn zeer weinig woningen bij ons in de buurt. Bovendien willen wij de gevelsteen ook lijmen, en dat hebben ze er ook niet bij gezet.



Heeft er misschien iemand foto's van woningen met die gelijmde stenen, of weet je er staan in de buurt van Eeklo-Gent?



Nog een bijkomend vraagje: als het de forum kobra zou worden, zou ik graag verschillende formaten gebruiken (afwisselend enkele lagen van 50mm, 1 of 2 lagen van 65mm) om een soort natuursteeneffect te krijgen. Architecte Elizabet Iglesias heeft dat eens toegepast op haar eigen huis...



Alvast bedankt voor de reactie!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan