• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Het grote gereedschapstopic

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
1.539
Punten
113
Omdat ik persoonlijk altijd teveel tijd verlies met het opzoeken over gereedschap of goedkope brol koop had ik graag eens gecheckt of er interesse is in een groot gereedschapstopic. Ik weet dat er hier veel vakmannen zitten en fanatieke dhz’ers dus de kennis moet er zeker zitten.

Openingspost ga ik later nog aanpassen als ik eens op de laptop zit maar zo heb ik toch al een begin.

Op aangeven van @c00kie, een betere indeling:

• Schroevendraaiers
    • Voor mij het minst belangrijke qua merk. Ik heb hier een naamloze set gekregen, gaat al zeker 10 jaar mee.
    • Wat gebruik ik het meeste?
      • Een grote platte voor mee te porren
      • SL 2.5
      • SL 3.5
      • PH2 2x125
  • Tangen
    • Strip/Kniptang
      • KNIPEX Automatische draadstripper (180 mm) 12 62 180
      • E-ROBUR - Manuele Striptang Diam 3 mm
      • KNIPEX twistcut
      • KNIPEX 78 03 125 SB Electronic Super Knips (utp)
      • KNIPEX zijsnijder (160 mm) 70 02 160
        • veel steviger/meer knipkracht dan de goedkopere modellen van ecotools/lidl/whatever. Geschikt om bandijzer mee te knippen.
      • Knipex Kabelschaar met kunststof bekleed 165 mm - 9511165
      • KNIPEX 95 16 200 kabelschaar VDE geisoleerd met dubbele snijkanten en meer-componentengrepen verchroomd 200 mm
    • Papegaaienbek
    • Krimptang
  • Meetgerief
    • Waterpassen
      • SOLA
      • STABILA
      • STANLEY FATMAX
    • Lasers
      • FUTECH
      • FUKUDA
    • Vouwmeters
      • Waar je ze gratis krijgt :)
    • Rolmeters
      • Stanley 0-30-697
        • vind je voor 5 euro op amazon
    • Winkelhaken
      • Nooit echt grote fan van geweest, heb hier wel enkele speed squares liggen
  • Hamers
    • Klauwhamer
      • Stanley Stht0-51309
    • Blokhamer
      • Stanley STHT0-54128
  • Cuttermessen
    • Stanley Dynagrip 0-10-425
  • Sleutels
  • Dopsleutels
  • Zagen
  • Bitsetjes
  • Vijlen
  • Beitels
  • PBM
    • Gehoorbescherming
    • Mondmaskers
    • Veiligheidsbril
    • Handschoenen
      • OGRIFOX op amazon
      • Action handschoene
      • Zoals je ziet ben ik geen fan van handschoenen :)
    • Veiligheidschoenen
    • Helm
  • Werken op hoogte
    • Kamerstelling
    • Huishoudladder
      • DRBAEST Ladders PRO-serie 4 treden ladder --> niet veel pro aan, wel handig om mee te hebben.
  • Elektrisch/Accu gereedschap
  • Tuingerief
  • Klein gerief
Misschien nog interessant voor de online kopers: een lijstje van webshops.
  • Amazon: veel stanley en knipex gerief aan goeie prijzen
  • Toolstation: deftig assortiment, niet altijd de goedkoopste maar wel een goede stock. Met hun filialen zijn die sowieso veel beter dan brico/gamma/hubo
  • Fixami
  • ...

Laatst bewerkt:
Ben nu bezig met elektriciteit.

Wat heb ik al gebruikt?

Goeie platte schroevendraaier
Goeie kruiskop
Klein plat schroevendraaiertje
Knipex striptang https://www.amazon.com.be/-/en/Auto...dc0ffa3d3ff83ec395036f264affc3ec&gad_source=1
Manuele striptang: https://gigatek.be/nl/e-robur-manuele-striptang-diam-3-mm-le--rob221007 (duur voor wat het is, zou ik niet meer kopen)
Knipex twistcut (aangeraden door bouwinfo) https://www.amazon.com.be/-/en/dp/B07BMN8FH5?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Klein kniptangske voor de utp https://www.amazon.com.be/dp/B0001P0CI4?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Als ik nonkel Ali zie staan breekt het koud zweet mij al uit.
Ik heb ooit 2 led stralers gekocht voor werfverlichting. Een goede klant van mij beschikt over een goed uitgerust labo voor lichtmetingen en een van de gasten daar “breng ze mee, we willen ze is meten”. Minder dan de helft van de geadverteerde lichtsterkte kwam eruit. “Weg met de leds we zetten er van ons in”, was het devies. Daarna heb ik zelf de driver aan een kort onderzoek onderworpen, hij voldoet in zijn geheel niet aan de wet en zou in de EU niet mogen worden gebruikt.

Dan het grote verhaal van de tegelzaag (al heeeeeel veel jaren geleden), euh ja 84 graden ook ne rechten hoek he.

Voor mij is het tegenwoordig simpel: heb ik het op regelmatige basis nodig (minstens 1 maal per jaar) en kan ik het niet goedkoop huren dan koop ik het, anders ga ik het gewoon huren.

Hey klinkt eenvoudiger als het is, want aan kopen gaat er altijd wel een bepaalde incubatietijd vooraf :cool:

Ik weet dat er hier veel vakmannen zitten en fanatieke dhz’ers
In welke categorie zie je jezelf? DHZ, fanatieke DHZ, klusser, bijna-zelfstandige, ... ??
Da's belangrijk om fatsoenlijk antwoord te kunnen geven.
Omdat ik persoonlijk altijd teveel tijd verlies met het opzoeken over gereedschap
Ja, da's een tijdelijk leerproces. Je moet je eigen onderzoek doen omdat elk bedrijf en elke zelfstandige en elke klusser anders is met andere noodwendigheden. Mijn ervaring is dat "de vakman" over tijd een "hele verzameling" kwaliteitsgereedschap bij elkaar heeft gesprokkeld. Ook een beetje met vallen en opstaan en proberen. En nee, dat hoeft niet altijd duur te zijn of de gekende dure merken, maar die "goedkope brol" via online zou ik van weg blijven.
Voor ik iets nieuw koop heb ik dat altijd zelf in m'n handen gehad. Nooit online, tenzij om iets te vervangen, ofwel heb ik dat in een fysieke winkel vast gehad en koop ik dan in een buitenlandse webwinkel omdat dat dikwijls een heel stuk goedkoper is. Als je het zelf hebt vast gehad, weet je direct of het licht materiaal is of niet. En nog belangrijker of dat goed in je hand ligt, dat wordt dikwijls vergeten. Als dat ergonomischer is, brengt dat meer op dan de besparing op de aankoopprijs. Op de lange duur weet je perfect voor jezelf waaraan je gereedschap moet voldoen en ook waar je dat moet kopen.
Ik ken eigenlijk geen vakmannen die prima werk afleveren met brol gereedschap. En als je zo overal gaat werken weet je niet altijd exact waar je voor komt te staan: je gereedschap moet in elke mogelijke situatie performant blijven. Anders sta je te prutsen bij een klant en gaat je rendement ook ontzettend omlaag.

bvb mijn zus heeft ooit zo een goedkoop "brol" vijsmachientje gekocht met 1 batterij meegeleverd. Wordt slechts heel af en toe gebruikt voor lichte huishoudelijke klusjes. Altijd heel voorzichtig. Die doet daar al jaren mee en is daar zeer tevreden van. Mijn (zware) vijsmachines wordt dagdagelijks over hun limiet gepusht, jaar na jaar. Het eerste vijsmachien moet hier nog kapot gaan, die blijven maar gaan. (bits sneuvelen wel aan de lopende band en vijzen zijn er ook al wel gebroken).

Ik begrijp wel dat een beginnende DHZ ook ergens moet beginnen qua gereedschap en dat dat geen eenvoudige opdracht is. Een advies zou kunnen zijn: ga niet naar DHZ winkels, maar naar gereedschapswinkels/bouwhandels waar ook vakmannen hun gerief kopen. Daar verkopen ze gewoonlijk geen rommel. Ga eerst bij een paar kijken voor je effectief iets koopt, zo kan je ook prijzen vergelijken want daar zit soms veel verschil op.
Maar ja, dan moet je je verplaatsen natuurlijk. Online bestellen en de volgende dag geleverd is best handig.

Wat ik (ja akkoord, als vakman met veel jaren op de teller) soms ook doe, is gereedschap naar m'n hand zetten. Bestaand handgereedschap aanpassen: heb zo een paar plakijzers bewerkt met m'n slijpschijf. Heb nu ook een paar heel smalle plakijzers van amper 5 cm breed: heel gemakkelijk voor moeilijke plekjes of reparaties. Of bredere plamuurmessen waar je aan 1 zijkant een rechte hoek slijpt; ook heel gemakkelijk om hoeken af te werken. Of een beitel achteraan afgeslepen omdat hij te lang was naar m'n zin en achteraf veel beter in de hand lag. Of... ja er is zoveel dat je kan aanpassen aan gereedschappen. Zorg altijd wel dat het veilig blijft.

Om maar te zeggen: zie dat je gereedschap hebt dat de klus doet en dat het blijft doen als je het dikwijls moet doen.

Zonder in detail te gaan... ik koop genen goedkopen brol meer... 1 keer mij laten vangen door een klopboormachine van powerplus denk ik, die heeft geen halve dag gewerkt... (ik moest 60 gaten door mijn betonplaat boren). Ikke terug naar den hubo, ha ja meneer, neem maar een nieuwe uit 't schap, we zullen de dees wel opsturen :eek: . Ik heb gezegd: Geef mij maar nen bon, ik rij nu naar lecot om een deftig machien. Buitengekomen met ne makita, niet het duurste ding, en anderhalf uur later waren mijn gaten geboord...

Ik ben wel makitafan, en met die dingen mag je wel al het één en ander doen... Schroefmachines, boorhamer, verstekzaag, schuurmachientjes, bradmachine (ofzoiets), bovenfrees... Ligt hier allemaal. Wordt niet allemaal evenveel gebruikt maar van 1 ding ben ik zeker: Als ik het nodig heb, is het klaar voor dienst ;).

Ik ben eerder maar een hobby DIY'er maar ik zal nooit mijn materiaal online kopen. Simpelweg omdat je de service, als je die al krijgt, veel te lang duurt. Bij de lokale (professionele) bouwhandel heb ik die wél. Ik koop zeker niet altijd het duurste (afhankelijk van hoe vaak ik het gebruik). En ik weet bovendien ook graag wat ik in mijn hand heb (zoals @albarius stelt).

Totale overkill, maar ik deze machine tweedehands kunnen kopen voor een heel mooi prijsje om mijn keukenmessen te slijpen.

Mijn messen 'bijten'.

Awel, inderdaad geen slecht idee om per categorie een opsplitsing te maken in gerief dat je misschien maar één keer gaat gebruiken en gerief dat je jaren wil gebruiken.

't is net dat wat ik wil bereiken. Ik heb bvb voor wat plaksel bij te werken of gyproc af te smeren genoeg aan een setje spatels van 12 euro op amazon en een spackmes van melkmeisje (what's in a name). Maar ik vind het even interessant om te lezen welk materiaal jij dan allemaal gebruikt, Albarius.

Ik ben meer en meer aan het afstappen van goedkope brol te kopen, maar eerlijk gezegd? Heb hier héél mijn bouw bekist en afgevezen met een slagschroevendraaier van parkside en dat macheert gewoon goed.

Maar als er hier nu veel een slagschroevendraaier van bvb makita aanraden, dan hou ik mijn ogen op 2dehands en bij online deals wel open.

Ik ben ook een grote fan van "ge kunt het maar liggen hebben".

Ik heb er het doosje aderhulzen bijgepakt :cool:
Als ik nonkel Ali zie staan breekt het koud zweet mij al uit.
Ik heb ooit 2 led stralers gekocht voor werfverlichting. Een goede klant van mij beschikt over een goed uitgerust labo voor lichtmetingen en een van de gasten daar “breng ze mee, we willen ze is meten”. Minder dan de helft van de geadverteerde lichtsterkte kwam eruit. “Weg met de leds we zetten er van ons in”, was het devies. Daarna heb ik zelf de driver aan een kort onderzoek onderworpen, hij voldoet in zijn geheel niet aan de wet en zou in de EU niet mogen worden gebruikt.

Dan het grote verhaal van de tegelzaag (al heeeeeel veel jaren geleden), euh ja 84 graden ook ne rechten hoek he.

Voor mij is het tegenwoordig simpel: heb ik het op regelmatige basis nodig (minstens 1 maal per jaar) en kan ik het niet goedkoop huren dan koop ik het, anders ga ik het gewoon huren.

Hey klinkt eenvoudiger als het is, want aan kopen gaat er altijd wel een bepaalde incubatietijd vooraf :cool:
Haha, snap ik. Ik zou er ook geen remmen voor mijn auto op kopen, maar ik heb daar toch al deftig gerief gekocht.

Totale overkill, maar ik deze machine tweedehands kunnen kopen voor een heel mooi prijsje om mijn keukenmessen te slijpen.

Mijn messen 'bijten'.
Zeer goede slijpmachinetjes. Tip, koop je een fijn wetstaal om nadien af te wetten.

Als ik die spades (schuppen) zie in den bricogammahubomakro en andere consoorten -- en dan spreek ik nog niet over aldilidl.
Dan komen me haren recht overeind.
Dat steekt niet, dat schupt niet, da sta zo bot als het achtereind van een verken en na 2 steken sta je op die spa te springen als ne tierelierder op sint juttemis.

Ik ga naar de ' steledraaier ' in broechem. De Sis.
Mag ik ff reclame maken ?
Handgereedschap, van snoeimessen tot schuppen en kruiwagens .
Niet dat hij gaat luisteren wat jij als eenmalige koper graag wil hebben maar als je daar al effe komt dan kent hij je en zal meegeven wat voor JOU het beste is.
Mijn spades zijn allemaal Spears and Jackson. Kostte een pak ( 150-350€/stuk) heb je in verschillende uitvoeringen maar 1 gemeenschappelijk kenmerk het blad slijpt zich zelf door gebruik.
Je krijgt ook tips van hem : Steek je schup/spa/troeffel/... na gebruik in een bak wit zand met wat olie in .
Zet ze weg in de winter maar eerst ga je de steel fijn slissen met fijn schuurpapier en dan insmeren met olie .
Welke olie sis. Eender de welke .

Hij kijkt ook altijd naar je pollekes. Allé bij mij toch.
Mmm, gij tekent veel maar ook veel in den hof bezig?
He Sis ,nie zeveren he, kom hier al effe.
Oke , pak eens deze steel voor a troeffel.
Das wel een dunneke he, die breekt.
Nee die breekt die , die is gedrild ( water en opspannen) maar ge gaat die comfortabeler in de hand hebben .
En effectief.
Er staan hier een troeffel of 5en 2 met MIJN steel . Als ik een ander in men pollen heb, daar kan ik niet mee vooruit.

Sommige van dat grondwerkgerief, heb ik al jaren.
Mijn eerste Spears and jackson heeft een ereplaats gekregen. Heb ik vervangen omdat het blad 15 cm was ingekort door het spitten.
Moet eerlijk zijn , die S&J had ik ook mee gepikt van mijn vader zaliger , dat schupke was toen al 40 jaar oud.

Tip: eender wat ge koopt , pak het eens vast en werkt er ff mee.
Als ze al beginnen , jamaar dat gaat niet ... dan geloven ze niet in hun eigen produkt.
Hoor hier de vertegenwoordiger nog zeggen toen we bij de aankoop van een newholland tracteur zeien , en na gaan we daar es effe door het slijk en de kwaacht mee baggerenn. Jamaar dan ziet hem vuil !! Ja en?
Eerste resultaat : zet daar onder die motorblok maar een kap over die paar leidingen. Geen zin om daar ergens mee achter te haken.

Welk gerief ik gebruik bij pleisteren en plamuren? Da's een topic op zichzelf... Als abstractie kan je stellen dat ik niet conventioneel naar gereedschap kijk. Over tijd zijn er een paar merken die hier blijven terugkomen: Schwan en Jung sedert heel lang. Recenter: Pinguin en Superprof. Maar wat belangrijker is voor mij... echt goed plakgereedschap wordt niet meer verkocht. bvb plakijzers: heb altijd gewerkt met model "Anvers". Er waren traditioneel 4 modellen van plakijzers: Anvers, Lierre, Floreffe en Tournai. Dat vindt ge dus ongeveer nergens meer. Enkel nog de rechthoekige "poulierijzers" die tegenwoordig verkocht worden als plakijzer. Ook allemaal inox tegenwoordig ondanks dat een stalen blad veel beter werkt. Gelukkig heb ik op tijd voldoende plakijzers Anvers gekocht om verder te kunnen tot aan m'n pensioen.

En advies om bvb gyproc af te smeren? Als je 100 gyprocmannen bezig ziet, zie je minstens 80 verschillende combinaties van gereedschap. Je moet je eigen onderzoek doen en zien wat bij jou past. Bij mij een klein poulierijzer van 22cm, plamuurmessen van 16, 8 en 5,5 cm. That's it. Klein detail: mijn plamuurmes 16cm met een stalen blad in plaats inox. Dat geeft een andere spanning en werkt vlotter en is onverslijtbaar. Alleen, dat verkopen ook ze bijna nergens meer. Heb hier ook zo een stapel plamuurmessen 16cm in staal tot aan m'n pensioen. Er zijn gyprocmannen die bvb ook een inhoek bij hebben om de papieren voegbanden in de hoek te plaatsen, maar kan je mits wat ervaring ook met een plamuurmes.

En als je 100 plakkers bezig ziet, dan heb je daar ook heel veel verschil in gereedschappen. hangt ook af van de schaal van de werken die je doet. Iemand die veel herstellingen doet, heeft ander materiaal bij dan iemand die enkel industriële projecten gaat spuiten. Nogmaals: zelf je onderzoek doen naar wat bij jou past.

Als online winkel heb ik ook goede ervaringen met Fixami, zowel service als prijs.

Zal toch ook eens moeten rondtoeren in Broechem....is niet ver voor mij 🙃.
Ik ben zelf een Makita-fan btw. Met 5 accu's van 5Ah en intussen al +- 10 machientjes doe ik velerlei klusjes. Heb oa. : slijpschijf , schaaf , 2x Slagmoer om te vijzen , klassiek machientje tot 13 MM boorkop voor gaatjes , slagmoer autowielen , decoupeerzaag, multitool , klopboormachine, blaasmachientje , werflamp , bouwstofzuiger, , zelfs zo'n ding om banden op te pompen.....is het zo wat 😎. Kijk nu nog uit naar een haakse slagmoer... accu's zijn 18 V.

Mijn "powertools" zijn standaard van Makita en gebaseerd op het LXT 18V platform. Moest ik nu met een blanco blad beginnen zou ik voor het XGT 40V platform gaan.

Alles met een ratel-mechnische ben ik grote fan van Facom. Dat ratelt met hele kleine hoekstappen (ik dacht elke 6°) wat zalig werkt als je niet veel plaats hebt en in relatief kleine hoeken moet ratelen. Zo een uitgebreide dopset 1/2inch vierkant van Facon, een dopset 1/4inch vierkant en een set ringratel-steeksleutels.

Tangen pak ik meestal wel iets van Knipex.

Klassieke stroptang (zelf in te stellen) gebruik ik inderdaad al lang niet meer. Dat is ook zo een striptool waar je niks verkeerd mee kan doen.

Multimeter is een Fluke 179 (denk ik ik uit mijn hoofd).

Voor de rest nog niks speciaals. Veel losse materialen. Nog een uitgebreide steeksleutelset van den aldi. Dat is gewoon een klomp ijzer dus mag van mij van de aldi zijn.

Hier ook alle elektrische gereedschappen op het 18V platform van Makita.
Die hadden (destijds als enige) een gipszaag om gyproc te verzagen. Superhandig, kan je instellen op de dikte van de plaat. Als je dan een een stuk uit je wand op plafond moet zagen, kan je nooit achterliggende leidingen of profielen raken. Of als je gecompliceerdere vormen uit je gyproc moet halen.
Al heel veel tijd mee bespaard.

Welk gerief ik gebruik bij pleisteren en plamuren? Da's een topic op zichzelf... Als abstractie kan je stellen dat ik niet conventioneel naar gereedschap kijk. Over tijd zijn er een paar merken die hier blijven terugkomen: Schwan en Jung sedert heel lang. Recenter: Pinguin en Superprof. Maar wat belangrijker is voor mij... echt goed plakgereedschap wordt niet meer verkocht. bvb plakijzers: heb altijd gewerkt met model "Anvers". Er waren traditioneel 4 modellen van plakijzers: Anvers, Lierre, Floreffe en Tournai. Dat vindt ge dus ongeveer nergens meer. Enkel nog de rechthoekige "poulierijzers" die tegenwoordig verkocht worden als plakijzer. Ook allemaal inox tegenwoordig ondanks dat een stalen blad veel beter werkt. Gelukkig heb ik op tijd voldoende plakijzers Anvers gekocht om verder te kunnen tot aan m'n pensioen.

En advies om bvb gyproc af te smeren? Als je 100 gyprocmannen bezig ziet, zie je minstens 80 verschillende combinaties van gereedschap. Je moet je eigen onderzoek doen en zien wat bij jou past. Bij mij een klein poulierijzer van 22cm, plamuurmessen van 16, 8 en 5,5 cm. That's it. Klein detail: mijn plamuurmes 16cm met een stalen blad in plaats inox. Dat geeft een andere spanning en werkt vlotter en is onverslijtbaar. Alleen, dat verkopen ook ze bijna nergens meer. Heb hier ook zo een stapel plamuurmessen 16cm in staal tot aan m'n pensioen. Er zijn gyprocmannen die bvb ook een inhoek bij hebben om de papieren voegbanden in de hoek te plaatsen, maar kan je mits wat ervaring ook met een plamuurmes.

En als je 100 plakkers bezig ziet, dan heb je daar ook heel veel verschil in gereedschappen. hangt ook af van de schaal van de werken die je doet. Iemand die veel herstellingen doet, heeft ander materiaal bij dan iemand die enkel industriële projecten gaat spuiten. Nogmaals: zelf je onderzoek doen naar wat bij jou past.

Als online winkel heb ik ook goede ervaringen met Fixami, zowel service als prijs.
en al zeker als je dan die buitenlandse plakkers bekijkt, die hebben ook soms wat mee

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan