Het grote domotica topic

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Waarderingsscore
9
Punten
38
Uit nieuwsgierigheid; waarom wil je weten wie er thuis is ?  Voor welke functionaliteit of toepassing heb je dat nodig ?

teaser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
195
Punten
63
Geofencing moet ik ook nog eens implementeren. Handig om de garagepoortmotor zonder stroom te zetten als er niemand in de buurt van het huis is.
Uit nieuwsgierigheid; waarom wil je weten wie er thuis is ?  Voor welke functionaliteit of toepassing heb je dat nodig ?

Zelf nooit in verdiept, maar als ik er snel over denk: persoonlijke voorkeuren qua verlichting, (gevaarlijke) toestellen zonder stroom zetten als enkel de kinderen thuis zijn, geen idee verder, weinig inspiratie vandaag :)

Btw @orizorrie, gezien jouw hoog DIY gehalte denk ik dat je ook wel nuttige info gaat vinden (en kunnen delen) op het forum van tweakers.net

Lid geworden
3 sep 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Eerste objectief moet altijd zijn om zoveel mogelijk data te verzamelen, de inzichten en mogelijke use-cases zullen zich ooit toch wel stellen.

Waar ik al aan dacht:

Als beide personen niet thuis zijn, en er is geen beweging meer in het huis, en de poort staat nog open, sluit deze dan want allicht vergeten te sluiten.

Als beide personen niet thuis zijn, poort is onlangs gesloten maar alarm staat niet aan, zet dit dan aan en stuur een notification naar beide gsm's dat huis afgesloten werd wegens inactivity.

Als alarm aan staat en er wordt beweging gedetecteerd, dan gaat de timer voor het alarmsignaal aan. Wanneer binnen die periode onze gsm gedetecteerd wordt zet dan het alarm automatisch uit. Dat bespaart ons tijd.

Intussen ben ik vertrokken met OpenHAB2 trouwens. De engine op zich is vrij krachtig, maar de BasicUI is echt niet actueel genoeg. Eén zo'n onontbeerlijke feature is bijvoorbeeld conform dialogs.. Je wil toch niet per ongeluk de poort opendoen omdat de app per ongeluk opengaat in je broekzak. Verbaasd mij dat deze zaken er niet standaard inzitten. Persistence via InfluxDB is wel knap, maar zou ook standaard aan boord mogen zitten imo. Een domotica-systeem moet altijd historic data opleveren imo, waarom zou je dit niet (beperkt) willen?

Op basis van bindings is er al redelijk wat voorhanden, maar de ontwikkeling loopt voor recente toestellen wel achter. Dit is ook normaal, sommige vendors zijn al de dood om hun protocol open te stellen :/

teaser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
195
Punten
63
orizorrie schreef:

Intussen ben ik vertrokken met OpenHAB2 trouwens. De engine op zich is vrij krachtig, maar de BasicUI is echt niet actueel genoeg. Eén zo'n onontbeerlijke feature is bijvoorbeeld conform dialogs.. Je wil toch niet per ongeluk de poort opendoen omdat de app per ongeluk opengaat in je broekzak. Verbaasd mij dat deze zaken er niet standaard inzitten.

De BasicUI is over het algemeen niet super. HABPanel is wel leuk, maar nog niet veel mee gedaan. Ik denk ook niet dat je er een confirm dialog in kunt krijgen.

Maar zo'n confirm kun je nog altijd per ongeluk doen in je broekzak he. Plaats de zaken die je niet direct per ongeluk wil uitvoeren niet in het hoofdmenu, dan is de kans al kleiner dat het per ongeluk gebeurt.
Persistence via InfluxDB is wel knap, maar zou ook standaard aan boord mogen zitten imo. Een domotica-systeem moet altijd historic data opleveren imo, waarom zou je dit niet (beperkt) willen?

Als je de Raspbian distro bv gebruikt zit InfluxDb er standaard bij. Enkel nog te configureren.

Het is nog geen download-install&go pakket he. Bepaalde basisconfiguratie moet je toch altijd doen. Een paar addons bij installeren (1 klik in de PaperUI) en configureren is nu niet zo moeilijk.

Lid geworden
10 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
1
@teaser In eerste instantie bedankt voor de uitleg en het inzicht in een aantal systemen.

Zelf ga ik starten met een nieuwbouwwoning te zetten. Laat domotica nu 1 van de dingen zijn die ik ook wil integreren (Tech addict). Mijn eerste bevinding is dat er online na enkele uren te zoeken weinig degelijke informatie te vinden is (bewuste afscherming?). De mogelijkheden met domotica zijn uiteraard zeer verrijkend maar in detail hoe de systemen werken, aan te sluiten of met te starten dat is niet zo makkelijk terug te vinden.

zelf ben ik pro open source (linux gebruiker en ook actief in de IT sector). Deze week in de Niko Home Conceptstore in Antwerpen een kijkje gaan nemen. Allemaal fancy maar het closed system strookt al met mijn overtuigingen. Zelf zie ik veel meer voordelen in open source dan closed systems. Een aantal nadelen die jij aanhaalt ben ik zeker met akkoord (wat in het geval van failliet gaan, ...)

Mijn voorkeur zou hier dan ook meer uitgaan naar KNX. Nu de hamvraag. Hoe begint een zelfbouwer hieraan? Ik wil zoveel mogelijk van dit werk voor eigen rekening nemen. (Controlefreak :p ) Zelf ben ik ook een data hoarder, ben zeker niet vreemd met programmatie, techniek,.. Als iemand extra informatie heeft, kan linken naar meer info of goede tips heeft om met KNX alles tot een goed eind te brengen dan is dat zeker welkom!

grts

Kevin

teaser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
195
Punten
63
kverreth01 schreef:
Mijn eerste bevinding is dat er online na enkele uren te zoeken weinig degelijke informatie te vinden is (bewuste afscherming?). De mogelijkheden met domotica zijn uiteraard zeer verrijkend maar in detail hoe de systemen werken, aan te sluiten of met te starten dat is niet zo makkelijk terug te vinden.

Wat je vooral terugvindt zijn de marketingpraatjes. Mooie  brochures en websites waar de positieve punten van de systemen in de verf gezet worden, allemaal om de eindklant te verleiden. En de doorsnee eindklant, dat is geen techie of zelfbouwer, van technische details begrijpt hij toch niets, dus de fabrikakanten gaan ook geen moeite/geld steken in duidelijke technische beschrijvingen. Dan liever (betaalde) opleidingen organiseren voor integrators en installateurs.

Maar als je wat zoekt op fora zoals deze, dan vind je wel de nodige informatie om zelf aan de slag te gaan. Ik ben ook ooit vertrokken van wat basiskennis elektriciteit.
Mijn voorkeur zou hier dan ook meer uitgaan naar KNX. Nu de hamvraag. Hoe begint een zelfbouwer hieraan? Ik wil zoveel mogelijk van dit werk voor eigen rekening nemen. (Controlefreak :p )

In principe kun je alles zelf. Van concepten bedenken, planning tot sleuven slijpen, kabels trekken, alles aansluiten en programmeren.

Naast dit forum ben ik ook actief (in meer of mindere mate) op knx-forum.be en het KNX topic op tweakers.net. De eerste is een niet meer zo drukbezocht forum, maar er zijn nog actieve gebruikers en er is nog wel wat informatie te vinden. De tweede is een vrij actief topic waar naast KNX ook veel wordt uitgeweid over indeling van de verdeelkast, aanleggen van bekabeling, dimmers etc. Maar daarover vind je op dit forum ook meer dan genoeg informatie over terug. Vaak in de context van andere domoticasystemen, maar evengoed toepasbaar op een KNX systeem.

Om je in KNX zelf te verdiepen is er de KNX advanced course. Met de juiste zoektermen is elk hoofdstuk wel terug te vinden in pdf.
Zelf ben ik ook een data hoarder, ben zeker niet vreemd met programmatie, techniek,..

Data verzamelen kun je bv door OpenHAB op te zetten en de gewenste persistence plugin te installeren van je favoriete database. InfluxDb is een populaire hierbij. Dan kun je alles bijhouden wat je hartje verlangt :) En vervolgens daar uiteraard vanalles mee doen: visualiseren, rules/scripting, en je vrouw/vriendin de muren opjagen met je nieuw speelgoed :D

Nu7s

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
213
Punten
63
Ik zou toch ook Loxone aanraden, alhoewel het eigen protocol gesloten is zijn er volgens mij meer mogelijkheden om zelf te prutsen en verbinding te leggen met eigen ontwikkelde modules.

Loxone ondersteund UDP pakketten waardoor je eenvoudig kan communiceren. Zo heb ik m'n eigen bewegingsmelders, temperatuur & vochtigheid sensoren en niveaumeter regenput gemaakt en zal binnenkort de aansturing voor m'n neopixel led strips ook klaar zijn.  Ik zou niet direct weten hoe je eigen ontwikkelde hardware in je knx domotica kan integreren?

Bekijk dit topic eens voor wat leuke zaken met Loxone:
https://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/domotica-met-loxone-tips-trucks

Data hoarden via Loxone is absoluut geen probleem, mogelijkheden genoeg. Je kan ook perfect de data systematisch ergens anders naartoe sturen als je liever een andere logger gebruikt.

Lid geworden
14 okt 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag iedereen, ik heb een huis gekocht en zal het volledig moeten renoveren. Daarom dat ik met enkele vragenzit:

Is het mogelijk om een deel met domotica te werken en een deel niet? Ik vind dat domotica voordelen heeft maar ik ben niet geneigd om dat in iedere (slaap)kamer toe te passen.  Waarom? Omdat ik er niets van ken, ik heb lang geleden nog elektrotechniek gehad op school en daar heb ik voeling mee maar domotica lijkt mij iets ingewikkeld en hoe meer snufjes hoe meer problemen lijkt mij. Het is maar een gevoel/gedacht uiteraard. 

Kan je het als particulier zelf en hoe begin je daar best aan? Van idee tot uitvoering wil ik zeggen. 

Ik zou voor de home control willen gaan indien mogelijk. 

Een beetje een warrige post maar we zien wel waar we uitkomen ;) 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
257
Punten
83
Maak eerst eens een lijst met dingen die je wil doen met de domotica, misschien blijkt dan dat je het helemaal niet nodig hebt.

Verder kun je, ik zou bijna zeggen uiteraard, alleen maar in bepaalde kamers werken met domotica en de rest klassiek uitvoeren.

Lid geworden
14 okt 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dingen die mij interessant lijken zijn:

*Sfeerknop in de living

*videobuitenpost

*paniektoets 

*brandmelder indien mogelijk

*op afstand verwarming aan/uit schakelen 

Wat vinden mensen die domotica hebben eigenlijk het nuttigst? 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
257
Punten
83
Voor de genoemde punten heb je niet echt domotica nodig, dat kan perfect met een klasieke installatie.

En verwarming uit en aan zetten doe je niet meer in een moderne woning, die staat op een constante temperatuur ingesteld 24/24

Nu7s

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
213
Punten
63
Ik ga telkens algemeen antwoorden en ook over Loxone. Er zijn veel mensen op het forum (waaronder mezelf) die Loxone gebruiken. Ik ben er persoonlijk zeer tevreden van en het biedt veel oplossing voor iedereen. Ook in een renovatie kan je zonder breekwerk draadloos aan de slag. 
sadepo zei:
*Sfeerknop in de living

Had ik destijds ook in gedachten met mijn domotica, maar nooit uitgevoerd. Het is voor mij een kleine moeite om de juiste drukknoppen te drukken. (Ook voornamelijk omdat ik mijn keukenlicht kan aansteken vanop 6 plaatsen in een ruimte van 50m²
Loxone: Absoluut geen probleem. Je kan gewoon schakelen, dimmen, RGBW led strips aansturen, etc...
*videobuitenpost

Persoonlijk vind ik dit niet interessant om te integreren in de domotica. Meestal zijn dit dan systemen die merkgebonden zijn en veel centjes kosten. Je hebt tegenwoordig voldoende video buitenposten die je met de smartphone kan verbinden. Ik heb zelf één van Dahua, maar ook Doorbird is populair op het forum. 

Loxone: Je kan met wat werk eender welke vrij bereikbare intercom integreren, ze hebben ook een eigen intercom die ruim €1000 kost, wat ik persoonlijk te duur vind. De Doorbird en de Dahua kan je beide integreren.
*paniektoets 

De toets is minder van belang, de vraag is, wat moet hij allemaal aansturen? Je alarm, sirene, verlichting, ventilatie, ... moet uiteraard dan ook in je domotica geïntegreerd worden.
*brandmelder indien mogelijk

Had ik ook in gedachten, maar achteraf gezien niet gedaan. Wat is belangrijk bij brand? Dat je zo snel mogelijk buiten bent. Dat wil zeggen dat de brandmelders ook moeten werken als je domotica niet werkt (brand is in de kast ontstaan bijvoorbeeld). De lichten automatisch allemaal aansteken en de ventilatie uitschakelen is misschien wel nog een weg, maar ik heb persoonlijk weinig integreerbare rookmelders gezien.

Loxone heeft zowel draadloze AIR rookmelders als de mogelijkheid om bedrade rookmelders uit te lezen.
*op afstand verwarming aan/uit schakelen 

Zoals Janus al aangeeft heb je in een moderne woning niet echt nog een manuele bediening nodig. Ik heb zelfs geen thermostaat hangen, die zit in de ketel geklikt. Werkt puur op de buitenvoeler. Ik heb wel vloerverwarming, dus die draait 24/24 7/7. Koude kamers heb ik niet, zelfs niet in de onverwarmde ruimtes. Maar ik begrijp je wel, voordat ik voor vvw gekozen heb wou ik ook allerlei regelingen.

Loxone: Je hebt dan temperatuurmetingen nodig en stelventielen die je kringen regelen. De Loxone heeft draadloze temperatuurmetingen, maar het beste is de 1-wire extentie aanschaffen, dan kan je eender waar 1-wire temperatuurmetingen plaatsen. Een ds18b20 temp sensor koop je in china al voor < 1€. De stelventielen zijn ook beschikbaar draadloos als bedraad. En hier vind ik Loxone in uitblinken. Je hebt de temperatuursensoren van Loxone niet nodig, je kan goedkope uit china gebruiken. Je hebt de stelventielen niet nodig, eender welk stelventiel krijg je aangestuurd, wat de totale kostprijs omlaag haalt.
Wat vinden mensen die domotica hebben eigenlijk het nuttigst? 

Dit zijn zowat de zaken waar ik het voornamelijk voor gebruik:

- Vrijheid in functies toekennen bij de drukknoppen. Bij elke drukknop kan je 5 functies geven: 1x klikken, 2x klikken, 3x klikken, 4x klikken, Lang klikken. Klinkt misschien complex, maar je raakt het snel gewend. Een voorbeeld de rolluiken beneden. Deze zitten bij de drukknoppen voor de eetkamer/buiten. 1x klikken is eetkamer/buiten. Lang klikken is rolluiken omhoog/omlaag, 3x klikken is enkel de rolluiken op het westen omhoog/omlaag (zonwering). Wil je een maand later een andere configuratie? Geen probleem, 10 min wat blokjes verslepen en done.

- Bediening van buitenaf. Eender waar in de wereld eender welke functie kunnen uitvoeren. 

- Ook gegevens inlezen van buitenaf: Weergegevens...

- Perfecte integratie met zelfgebouwde projectjes (arduino): Eigen bewegingsmelders, niveau regenwaterput, temp/vocht sensoren, ... Kosten normaal veel centjes, maar zelf een beetje prutsen en je hebt een perfect werkende bewegingsmelder voor €5 i.p.v. €100 bij Niko.

Automatisering: 
- Rolluiken gaan omlaag 30min na zonsondergang. 
-Rolluiken westen gaan naar beneden in de zomer als de temperatuur te snel stijgt. 
-Rolluiken omhoog/omlaag automatisch tijdens verlof. 
-Stopcontact elektrische radiator badkamer schakelt uit bij temperatuur > 26°C in de badkamer (vriendin durft het wel eens te vergeten). 
-Alle verlichtingspunten hebben timers, lichten blijven dus nooit branden. 
- Kerstverlichting automatisch aan/uit
- ...

Ik ben persoonlijk wel van mening dat er maar 2 soorten mensen zijn bij wie domotica past: Enerzijds de welgestelde villa eigenaar die de middelen heeft om zijn domotica man te laten langskomen om een wijziging aan de software te doen en anderzijds de huiseigenaar die zelf aan de slag gaat met zijn domotica en het systeem dan ook zelf up to date en naar zijn wensen houdt. Ben je geen van de twee, dan zou je beter goed nadenken op voorhand wat je precies wil, dit in een vaste installatie gieten en het zo houden. Domotica klinkt mooi, maar een groot deel van de mensen die het hebben gebruiken het niet.

Lid geworden
14 okt 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
janus wago zei:
En verwarming uit en aan zetten doe je niet meer in een moderne woning, die staat op een constante temperatuur ingesteld 24/24

Jammer genoeg zal dit bij mij niet mogelijk zijn. Ik ga het voorlopig moeten stellen met spouwisolatie en waarschijnlijk geen vloerisolatie.  

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
257
Punten
83
Je schreef eerder dat je je woning volledig gaat renoveren?

Dan begin je toch beter  met isoleren ipv aan een duur domotica systeem te denken?

Lid geworden
14 okt 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nu7s zei:
Ik ga telkens algemeen antwoorden en ook over Loxone. Er zijn veel mensen op het forum (waaronder mezelf) die Loxone gebruiken. Ik ben er persoonlijk zeer tevreden van en het biedt veel oplossing voor iedereen. Ook in een renovatie kan je zonder breekwerk draadloos aan de slag. 

Zelf geïnstalleerd? 
 Ik heb zelf één van Dahua, maar ook Doorbird is populair op het forum. 

Loxone: Je kan met wat werk eender welke vrij bereikbare intercom integreren, ze hebben ook een eigen intercom die ruim €1000 kost, wat ik persoonlijk te duur vind. De Doorbird en de Dahua kan je beide integreren.

Interessant. 
Had ik ook in gedachten, maar achteraf gezien niet gedaan. Wat is belangrijk bij brand? Dat je zo snel mogelijk buiten bent. Dat wil zeggen dat de brandmelders ook moeten werken als je domotica niet werkt (brand is in de kast ontstaan bijvoorbeeld).

Inderdaad, klinkt logisch.

- Vrijheid in functies toekennen bij de drukknoppen. Bij elke drukknop kan je 5 functies geven: 1x klikken, 2x klikken, 3x klikken, 4x klikken, Lang klikken. Klinkt misschien complex, maar je raakt het snel gewend. Een voorbeeld de rolluiken beneden. Deze zitten bij de drukknoppen voor de eetkamer/buiten. 1x klikken is eetkamer/buiten. Lang klikken is rolluiken omhoog/omlaag, 3x klikken is enkel de rolluiken op het westen omhoog/omlaag (zonwering). Wil je een maand later een andere configuratie? Geen probleem, 10 min wat blokjes verslepen en done.

- Bediening van buitenaf. Eender waar in de wereld eender welke functie kunnen uitvoeren. 

- Ook gegevens inlezen van buitenaf: Weergegevens...

- Perfecte integratie met zelfgebouwde projectjes (arduino): Eigen bewegingsmelders, niveau regenwaterput, temp/vocht sensoren, ... Kosten normaal veel centjes, maar zelf een beetje prutsen en je hebt een perfect werkende bewegingsmelder voor €5 i.p.v. €100 bij Niko.

Automatisering: 
- Rolluiken gaan omlaag 30min na zonsondergang. 
-Rolluiken westen gaan naar beneden in de zomer als de temperatuur te snel stijgt. 
-Rolluiken omhoog/omlaag automatisch tijdens verlof. 
-Stopcontact elektrische radiator badkamer schakelt uit bij temperatuur > 26°C in de badkamer (vriendin durft het wel eens te vergeten). 
-Alle verlichtingspunten hebben timers, lichten blijven dus nooit branden. 
- Kerstverlichting automatisch aan/uit

Dat van uw rolluiken en badkamer vind ik interessant. Dat is domotica nuttig gebruiken maar de andere dingen vind ik overbodig en .. ik weet het niet eigenlijk..  Waarom zou al dat klikken handig zijn? En zijn er dan zoveel lichten in uw huis? Als ik denk aan mijn huidig huis dan kom ik amper aan schakelaars eigenlijk.. 

En timers vind ik al helemaar raar, je vindt dat zowat overal terug als het gaat over domotica. De zogenaamde 'besparing'. Ik ben (denk ik) ouderwets opgevoed en vergeet nooit een licht uit te schakelen. 
Ik ben persoonlijk wel van mening dat er maar 2 soorten mensen zijn bij wie domotica past: Enerzijds de welgestelde villa eigenaar die de middelen heeft om zijn domotica man te laten langskomen om een wijziging aan de software te doen en anderzijds de huiseigenaar die zelf aan de slag gaat met zijn domotica en het systeem dan ook zelf up to date en naar zijn wensen houdt. Ben je geen van de twee, dan zou je beter goed nadenken op voorhand wat je precies wil, dit in een vaste installatie gieten en het zo houden. Domotica klinkt mooi, maar een groot deel van de mensen die het hebben gebruiken het niet.

Ik heb elektronica gestudeerd dus ik kan wel optie 2 zijn. 

Hoe begin je daar eigenlijk aan? Opzoeken internet, kopen, proberen? Heeft iemand geholpen? 

Lid geworden
14 okt 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
janus wago zei:
Je schreef eerder dat je je woning volledig gaat renoveren?

Dan begin je toch beter  met isoleren ipv aan een duur domotica systeem te denken?

Het is een huis van 1965 dan totaal niet geïsoleerd is. Ik ga de spouw isoleren, de zoldervloer heel goed isoleren, de volledig beneden verdieping voorzien van nieuwe ramen (glas + kozijnen), een ventilatiesysteem integreren, een nieuwe condensatieketel,..

Maar er is geen geld voor isolatie aan de buitenkant en een nieuwe gevel. En de vloer is een twijfelgeval, ik ga meer weten als hij uitgebroken wordt.. 

Ik denk dat mijn gevel isoleren meer dan 25000€ zou zijn dus een duur domotica systeem is relatief denk ik? 

Nu7s

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
213
Punten
63
sadepo zei:
Nu7s zei:

Zelf geïnstalleerd? 

Ja.

Dat van uw rolluiken en badkamer vind ik interessant. Dat is domotica nuttig gebruiken maar de andere dingen vind ik overbodig en .. ik weet het niet eigenlijk..  Waarom zou al dat klikken handig zijn? En zijn er dan zoveel lichten in uw huis? Als ik denk aan mijn huidig huis dan kom ik amper aan schakelaars eigenlijk.. 

Als jij een bediening wil voor de rolluiken in je woonkamer dan moet je daar schakelaars/drukknoppen voor voorzien. Omdat je achter elke drukknop 5 functies kan steken beperk je het aantal drukknoppen. In theorie zou je zonder kunnen en alles via de app besturen.
En timers vind ik al helemaar raar, je vindt dat zowat overal terug als het gaat over domotica. De zogenaamde 'besparing'. Ik ben (denk ik) ouderwets opgevoed en vergeet nooit een licht uit te schakelen. 

Nooit het licht op de zolder laten branden? In de kelder? In de garage? Heb je kindjes ondertussen die je even goed kan opvoeden?

Ik heb elektronica gestudeerd dus ik kan wel optie 2 zijn. 

Dan zal je je ook wel met Arduino bezig houden? Ik heb elektrotechnieken gestudeerd, met een specialisatiejaar meet & regeltechnieken. 
Hoe begin je daar eigenlijk aan? Opzoeken internet, kopen, proberen? Heeft iemand geholpen? 

Eerst goed nagedacht wat ik wou, dan informatie opgezocht over de verschillende domoticasystemen, via dit forum op Loxone uitgekomen (dat toen nog zeer nieuw was) en naar een Demo avond gegaan. Alles wat ik zocht gevonden in Loxone. Zelf alle info vergaderd en eenmaal ik had wat ik wou naar een Loxone partner gegaan (G-tech Lokeren) die mij nog wat tips en tricks geleerd heeft en zijn visie uitgelegd. Hij gebruikte Loxone in combinatie met KNX/EIB knoppen. Ik heb bij hem dan een demokoffer aangekocht en zelf wat zitten testen. Eenmaal ik aan de woning begonnen ben heb ik de onderdelen dan overgebouwd, de andere componenten besteld en geinstalleerd. Ik gebruik normale Niko drukknoppen.

Dit is een topic met de meest gebruikte domotica systemen op het forum
https://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/poll-welke-domotica/automatisatie-heb-je-thuis

Dit is één van de vele topics over Loxone
https://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/domotica-met-loxone-tips-trucks

DISCLAIMER: Ik ben geen verkoper van Loxone ik ben maar een gebruiker en heb geen ervaring met andere systemen. Voor mij is Loxone ideaal, maar ik kan mij voorstellen dat dit niet voor iedereen is. Het is belangrijk dat je zelf op zoek gaat en zelf een systeem kiest waar je je goed bij voelt. Ik ben de eerste in mijn vriendenkring die domotica van Loxone had, de andere hadden nikobus, dobus en qbus. Bij mij had Loxone alle functies die ik nodig had en was vrij betaalbaar.

Lid geworden
14 okt 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als jij een bediening wil voor de rolluiken in je woonkamer dan moet je daar schakelaars/drukknoppen voor voorzien. Omdat je achter elke drukknop 5 functies kan steken beperk je het aantal drukknoppen. In theorie zou je zonder kunnen en alles via de app besturen.

Akkoord, dan kan het handig zijn. 
Nooit het licht op de zolder laten branden? In de kelder? In de garage? Heb je kindjes ondertussen die je even goed kan opvoeden?

Dit zal inderdaad wel eens voorvallen. 
Dan zal je je ook wel met Arduino bezig houden? Ik heb elektrotechnieken gestudeerd, met een specialisatiejaar meet & regeltechnieken. 

Inderdaad :) 
Eerst goed nagedacht wat ik wou, dan informatie opgezocht over de verschillende domoticasystemen, via dit forum op Loxone uitgekomen (dat toen nog zeer nieuw was) en naar een Demo avond gegaan. Alles wat ik zocht gevonden in Loxone. Zelf alle info vergaderd en eenmaal ik had wat ik wou naar een Loxone partner gegaan (G-tech Lokeren) die mij nog wat tips en tricks geleerd heeft en zijn visie uitgelegd. Hij gebruikte Loxone in combinatie met KNX/EIB knoppen. Ik heb bij hem dan een demokoffer aangekocht en zelf wat zitten testen. Eenmaal ik aan de woning begonnen ben heb ik de onderdelen dan overgebouwd, de andere componenten besteld en geinstalleerd. Ik gebruik normale Niko drukknoppen.

Dit is een topic met de meest gebruikte domotica systemen op het forum
https://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/poll-welke-domotica/automatisatie-heb-je-thuis

Dit is één van de vele topics over Loxone
]https://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/domotica-met-loxone-tips-trucks
https://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/domotica-met-loxone-tips-trucks[/quote

En stopcontacten, ook niko? En is ieder stopcontact afzonderlijk aangesloten op uw domoticasysteem? 

teaser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
195
Punten
63
sadepo zei:
Is het mogelijk om een deel met domotica te werken en een deel niet? Ik vind dat domotica voordelen heeft maar ik ben niet geneigd om dat in iedere (slaap)kamer toe te passen.  Waarom? Omdat ik er niets van ken, ik heb lang geleden nog elektrotechniek gehad op school en daar heb ik voeling mee maar domotica lijkt mij iets ingewikkeld en hoe meer snufjes hoe meer problemen lijkt mij. Het is maar een gevoel/gedacht uiteraard. 

Dat kan perfect, maar je doet beter ineens heel het huis. Waarom? Dan kun je pas echt de voordelen van domotica te volle benutten (simpelste voorbeelden: alles uit bij verlaten huis, alle lichten aan bij brand). Anders heb je gewoon een dure manier om je lichten en zonwering te sturen.
Kan je het als particulier zelf en hoe begin je daar best aan? Van idee tot uitvoering wil ik zeggen. 

Kan perfect. Hoe begin je daaraan? Je bent er al aan begonnen :) Opzoeken, opzoeken en nog eens opzoeken.
Ik zou voor de home control willen gaan indien mogelijk.

Met jouw elektronica-achtergrond en beperkt budget zou ik eerder denken aan zelfbouw oplossing. Iets met een Arduino bv, of een Raspberry Pi  (Pimatic bv). Bekijk eens wat systemen, zie of er iets is dat je wel ligt qua features, en dat je ziet zitten om zelf te installeren.

Kun je er toch wat meer geld tegenaan smijten (maar zoals hierboven gezegd investeer je dat dan toch beter in isolatie) dan kun je kijken naar systemen als NHC, Loxone of KNX. Je kunt eventueel eens ruwweg oplijsten wat je nodig zal hebben aan relaisuitgangen, dimmers etc, en daarmee bereken wat een installatie voor de verschillende systemen zal kosten ongeveer. De vermelde prijzen in de startpost van dit topic zullen nog wel redelijk accuraat zijn.
En is ieder stopcontact afzonderlijk aangesloten op uw domoticasysteem? 

Dat is wat overkill. De beste oplossing is meestal om een (eventueel 2) 5G2,5 per ruimte te trekken en deze door te lussen van stopcontact naar stopcontact. Zo kun je per punt beslissen of die al dan niet continu onder spanning staat (bruine draad) of op 1 van de schakeldraden komt.

Nu7s

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
213
Punten
63
Stopcontacten: Ik heb per verdiep een "Altijd AAN" kring voorzien waar de toestellen op zitten die steeds jus moeten hebben: Wekker, computer (wake on lan) , digibox, pelletkachel, ... De andere kringen kan ik (eventueel) uitschakelen. Op plaatsen waar een specifiek toestel geschakeld moet worden (badkamerradiator, ventilatieunit, ...) heb ik een Loxone smart socket geplaatst. Deze zitten ook op de toestellen waar ik het verbruik wil van zien (regenwaterpomp om waterverbruik te berekenen, ventilatieunit om kost te berekenen, CV-ketel om status en modulatie te berekenen, ...) Er zit ook een temperatuursensor en een statusled dus heb ik dit geprogrammeerd dat de led groen brand in de zomer wanneer het binnen warmer wordt dan buiten, omdat mijn vrouw de ramen steeds opende "want het was kouder buiten" terwijl het binnen 2°C kouder was...

Bovenaan