Het grote domotica topic

teaser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
195
Punten
63
Bij KNX kun je natuurlijk 'bovenop' uitbreiden, via IP interface dus en daar een ander systeem aan koppelen dat de telegrams leest van en injecteert in de bus. Dan moet je enkel de groepadressen te weten komen, maar dat kan via discovery. Op die manier is wel het een en ander mogelijk zonder iets in ETS te moeten doen.

Maar zonder details is het onmogelijk te zeggen of die offerte te duur is, en of een ander systeem beter geschikt zou kunnen zijn.

Lid geworden
12 okt 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wie o wie kan me uit de brand helpen......

ik heb enkele 12v spots gehaald en een Dimmable power supply obv 1-10v. Het gaat om de https://pospower.pl/wp-content/uploads/MCHQ60VxB-spec-EN-R1.pdf

Nu heb ik in mijn loxone config de lichtsturing op 1-10v gezet en ik krijg netjes een waarde tussen 1 en 10v wanneer ik de slider verschuif in de app. Echter wijzigt de waarde van uitgangsspanning niet. Deze blijft 12v.

Ik heb spanning op de ingang, 230v, ik heb dim+ en dim- aangesloten (er zit ook nog een witte kabel +10v bij die ik niet heb aangesloten), staat dim op 2, 4, 6, 8 of 10v, de uitgang blijft gelijk.

Wat doe ik verkeerd???

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
496
Punten
83
En welke spanning meet je tss de 2 kabels (dim) van de loxone output?

Lid geworden
12 okt 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vanuit de loxone varieert de analog out 1 (AO1) adhv de schuifbalk. Hij gaat dus van 0 tot 10v, dit zet ik dus ook op dim+ en dim-, maar aan de uitgangsspanning van de dimmer wijzigt er niks, die blijft 12v.

Wanneer ik niets aansluit meet ik op tussen de dim+ en dim- ook 10,56 volt.

SanderR

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
124
Punten
43
marcele zei:
Vanuit de loxone varieert de analog out 1 (AO1) adhv de schuifbalk. Hij gaat dus van 0 tot 10v, dit zet ik dus ook op dim+ en dim-, maar aan de uitgangsspanning van de dimmer wijzigt er niks, die blijft 12v.

Wanneer ik niets aansluit meet ik op tussen de dim+ en dim- ook 10,56 volt.

Heb je er al eens een spot aangehangen en gekeken wat deze doet? Het is een constant-voltage (hetgeen je dus meet), constant-current dimmer. Als je kijkt in de datasheet op pagina 4 dan zie je dat hij de stroom gaat 'dimmen' op basis van de 0-10V die uit uw Loxone komt, niet uw spanning.

Ter info:
https://www.lighting.philips.be/ondersteuning/support/faqs/led-verlichting-dimmen

Edit: zie dat je ondertussen op Tweakers hetzelfde antwoord hebt ontvangen ;)

Lid geworden
7 okt 2018
Waarderingsscore
1
Punten
18
Loxone partner gezocht regio Anzegem die dan na alle werken het eendraadschema en situatie schema wil opmaken en er voor zorgen dat eventuele fouten zijn hersteld.

Er staat een bestelling klaar van 1300euro voor de miniserver gen2, wat transfo's en relais'(finder) en nog andere dingen.

Ik zou eerst zelf proberen programmeren want op youtube wordt dat op de loxone pagina wel goed uitgelegt. Had meer dan 100 vragen maar dit forum heeft er al 90% van beantwoord.

Ga beginnen met de keuken verlichting op rgbw dimmer, 1 rolluik, garage en tuin verlichting.

Sowiso wordt er dan na de werken gewerkt met een elektieker(diezelfde loxone partner?) om het inorde te brengen voor de keuring.

Alvast bedankt

Vorige keer ook op die manier gedaan maar die elektrieker kent alleen maar NHC.

Lid geworden
7 okt 2018
Waarderingsscore
1
Punten
18
tuurruysschaert zei:
Loxone partner gezocht regio Anzegem die dan na alle werken het eendraadschema en situatie schema wil opmaken en er voor zorgen dat eventuele fouten zijn hersteld.

Er staat een bestelling klaar van 1300euro voor de miniserver gen2, wat transfo's en relais'(finder) en nog andere dingen.

Ik zou eerst zelf proberen programmeren want op youtube wordt dat op de loxone pagina wel goed uitgelegt. Had meer dan 100 vragen maar dit forum heeft er al 90% van beantwoord.

Ga beginnen met de keuken verlichting op rgbw dimmer, 1 rolluik, garage en tuin verlichting.

Sowiso wordt er dan na de werken gewerkt met een elektieker(diezelfde loxone partner?) om het inorde te brengen voor de keuring.

Alvast bedankt

Vorige keer ook op die manier gedaan maar die elektrieker kent alleen maar NHC.

Niemand? Anderzijts wel altijd een correcte betaler en aan offertes vergelijken doe ik zo goed als niet aan mee. Vorige elektrieker was een beginnende zelfstandige want die komen direct maar nu dat die al wat groter is is die daar niet zo happig niet meer voor en omdat het met loxone ipv nhc is...

Nu7s

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
213
Punten
63
Heb je al eens gezocht op de website van Loxone?

Lid geworden
7 okt 2018
Waarderingsscore
1
Punten
18
Nu7s zei:
Heb je al eens gezocht op de website van Loxone?

Nee nog niet, zal vanavond eens kijken. Ze zullen natuurlijk niet staan springen om een werk van een ander af te werken. Tenzij ik mij hier wat bijleer ivb de schema's op te stellen.

Nu7s

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
213
Punten
63
Hun marges op Loxone materiaal zijn zeer klein, daarom dat je andere systemen couranter tegenkomt, lijkt mij dus geen probleem te zijn.

Lid geworden
7 okt 2018
Waarderingsscore
1
Punten
18
Nu7s zei:
Hun marges op Loxone materiaal zijn zeer klein, daarom dat je andere systemen couranter tegenkomt, lijkt mij dus geen probleem te zijn.

Heb er al eentje gevonden via loxone niet ver van bij mij. Die ook zelfbouwers ondersteund, als hun prijzen vergelijkbaar zijn van op een webshop zal ik liever via hun kopen want dan zou ik nog de nodige uitleg krijgen.

Lid geworden
1 sep 2019
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vorig jaar hebben we de bestaande NHC omgebouwd naar de nieuwe NHCII voor verlichting, parlofoon, garagepoort, .... Werkt perfect!

Graag zou ik nu ook geschakelde stopcontacten gebruiken, echter is dit standaard niet voorzien geweest bij de bouw waardoor schakelen in de kast quasi onmogelijk is door dubbele stopcontacten overal. Schakelen in de kast zou dus steeds beide schakelen wat niet gewenst is.

Ik zou dus graag gebruik maken van de Niko Home Control Smart Hub (link) en de bijhorende draadloos geschakelde stopcontacten (link).  Echter vind ik nergens online of je deze beide kan combineren in één installatie.

Bijvoorbeeld: Gaat bij een alles uit dan ook allen uit gaan tegelijk op beide systemen?  Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
289
Punten
83
Niet combineerbaar, zie recentste posts in het NHC-topic. Blijkbaar toekomstig misschien wel mogelijk.

Lid geworden
24 nov 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Voor onze nieuwbouwwoning besteden we momenteel de elektriciteitswerken aan. De eisen op het gebied van domotica zijn momenteel nog beperkt ...
  • alles uit
  • paniek
  • aantal lichtsferen in de woonkamer, incl. dimmen
  • aansturing van screens in 2 kamers
  • mogelijkheid om schakelaars opnieuw toe te wijzen
  • thermostaat (meting en sturing) in de slaapkamers (via app is voldoende)
... maar we willen in de toekomst wel kunnen uitbreiden indien nodig.

In die zin hebben we ook offertes gevraagd bij elektriciens (op dat moment zonder enige voorkennis van domotica-systemen). Intussen hebben we 2 offertes weerhouden: eentje met Loxone, eentje met Qbus.

Ik veronderstel dat de hierboven beschreven functionaliteiten mogelijk zijn met beide?

De Loxone hardware lijkt een stuk goedkoper dan die van Qbus. Maar hierbij enkele vragen:
  • Indien we intelligente schakelaars willen, zitten we dan sowieso vast aan de Touch schakelaars? Of kunnen andere merken ook?
  • Het ontwerp van de schakelaars lijkt sowieso uit te gaan van 1 knop voor lichtsturing per kamer, waarmee je door verschillende sferen "scrollt". Zie ik dit correct? Is het m.a.w. met dit systeem niet de bedoeling om kringen individueel aan te sturen?
Qbus
  • lijkt sowieso verschillende schakelaars aan te bieden, right?
  • Hoe gebruik je dan sferen in dat geval? Door de "tweede pagina" van de knoppen?
  • Correct dat het systeem bij aanschaf een stukje duurder is dan Loxone?
Ik heb de antwoorden op bovenstaande vragen niet scherp teruggevonden in dit topic. Elk ander element in de vergelijking is ook welkom, maar ik denk dat deze allemaal behandeld zijn?

Alvast bedankt om jullie ervaring te delen!

Bovenaan