Het grote domotica topic

Lid geworden
26 apr 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
teaser zei:
 Niko Home Control

De controller is weliswaar voorzien van IP-interfaces voor programmatie, visualisatie, en het connecteren van bv een deurstation, maar integratie met andere systemen is via deze interfaces niet mogelijk. Visualisatie, zoals zonet vernoemd, maakt integraal deel uit van de controller. Door middel van apps voor Apple of Android toestellen kun je je installatie bedienen en informatie uitlezen.

Integratie van de NHC controller met andere systemen is wel degelijk mogelijk (maar niet simpel). Ik heb mijn NHC IP Controller aangesloten op mijn OpenHAB server. Deze integratie zorgt ervoor dat ik NHC kan visualiseren, koppelen, en bedienen met alle OpenHAB compatibele producten. Zo kan ik bijvoorbeeld via Apple Homekit en Siri via mijn iOS tablet of smartphone bijna de volledige NHC sturing doen (enkel zonnewering werkt nog niet). Je kan dan ook de Home App van Apple gebruiken om de visualisatie te doen, zeer handig en gebruiksvriendelijk voor Apple gebruikers. Via iCloud Home Sharing kan ik ook op een veilige(re) manier extern toegang verlenen aan familieleden en externe bediening doen als we niet thuis zijn. 

Via OpenHAB kan je ook andere soorten visualties doen, er zijn Dashboards beschikbaar voor zowel Desktop als smartphones. Je kan ook verder linken met zaken als IFTTT, Wemo, Netatmo, IP Cameras, Sonos, .... Het verschil is echter wel dat OpenHAB dan de central hub wordt ipv je domotica server. Je kan dan via OpenHAB automatisatie doen tussen de verschillende componenten.

Naast OpenHAB zijn er nog verschillende andere software stacks die kunnen dienen als centrale server, voorlopig is de integratie met OpenHAB en NHC de beste oplossing.

teaser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
195
Punten
63
Denethor schreef:
Integratie van de NHC controller met andere systemen is wel degelijk mogelijk (maar niet simpel). Ik heb mijn NHC IP Controller aangesloten op mijn OpenHAB server.

Aha, ik wist niet dat dit kon! Dat is in ieder geval goed nieuws voor NHC gebruikers. Werkt die binding goed?

Zelf gebruik ik OpenHAB voor mijn KNX installatie als alternatief voor dure kant-en-klare oplossingen. Voorlopig enkel nog maar wat visualisatie, maar complexere logica, datalogging en integratie met andere services/systemen ga ik er ooit nog insteken.

Lid geworden
26 apr 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
teaser schreef: Aha, ik wist niet dat dit kon! Dat is in ieder geval goed nieuws voor NHC gebruikers. Werkt die binding goed?

De binding werkt goed, maar is wel gelimiteerd tot "schakelaars" voorlopig, maw lichten (incl dimmers) en geschakelde stopcontacten. De developper werkt wel mee om extra zaken te ontwikkelen, waaronder bijvoorbeeld zonnewering.

Ik gebruik het nu al 5 maanden zonder problemen. Vooral om te kunnen linken aan Apple Homekit aangezien wij nogal een uitgebreide Apple ecosysteem hebben. Hierdoor kunnen we ook locatie gebonden automatisatie doen (ik verlaat mijn huis, alles gaat uit. Ik kom thuis aan, garage gaat open en lichten gaan aan). 

Moest OpenHAB geen binding hebben voor NHC dan hadden we waarschijnlijk niet voor NHC gekozen, de beperkingen die jij hebt opgesomt zijn volledig correct, maar OpenHAB opent heel veel perspectieven.

Lid geworden
13 dec 2016
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wordt ETS inside enkel gebruikt om te configureren of kan het ook als visualisatie dienen?

teaser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
195
Punten
63
Neen, ETS is enkel een tool voor de 'integrator'. Voor het configureren/programmeren dus. 

Thorgal

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
15
Punten
38
ETS Inside kan door de elektro-installateur worden gebruikt, maar is evengoed bedoeld voor de eindgebruiker, inderdaad niet voor visualisatie, maar voor configuratie.

Op dezelfde tablet als je client kan je dan evenwel een visualisatie draaien.

teaser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
195
Punten
63
Ter referentie wil ik hier even beschrijven hoe ik mijn cv ketel gekoppeld heb met mijn HA (home automation)-systeem.
Ik heb een Junkers Cerapur Smart A ketel, die geen OpenTherm ondersteunt.
Het protocol waarmee ketel, pompgroep en thermostaat communiceren is eBus, maar dat doet er eigenlijk niet toe want met deze bus maak ik geen verbinding.

In de plaats maak ik gebruik van de MB LAN 2 module, die je op die eBus hangt, en een ethernet verbinding heeft.
Echt goedkoop is die niet, maar ik heb er tweedehands een gevonden voor 100 euro.
Deze module is bedoeld om te gebruiken met de JunkersHome app.
Die app zelf heb ik gebruikt om te testen, maar verder is die nogal waardeloos.

Waar een app is, is communicatie dus ik ben beginnen onderzoeken hoe module en app met mekaar praten. Dat bleek HTTP te zijn, met json data, maar geëncrypteerd.
Na wat zoeken kwam ik op een Duits forum een python module tegen (voor een of andere smarthome softwarepakket) dat kan communiceren met een K200 van Buderus, wat in feite exact dezelfde module is als de MB LAN 2 (interne benaming: MM200).
Na nog een beetje zoeken werd ik nog gelukkiger want er blijkt gewoon een KM200 binding te bestaan voor OpenHAB, en laat ik nu net toevallig OpenHAB gebruiken.
De documentatie hiervan is niet erg uitgebreid, maar op de OpenHAB community is meer uitleg te vinden over hoe deze binding te configureren en problemen op te lossen.
Voorlopig doe ik nog niet veel met de koppeling, behalve wat gegevens van de cv weergeven in de visualisatie.

Nu7s

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
213
Punten
63
Leuk, op de TODO geplaatst. 

Lid geworden
7 dec 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste Forumleden,
Heeft er iemand van jullie ervaring met het Qbus systeem?
Mijn elektricien werkt met dit systeem.
Informatie op het internet is vrij beperkt.
De interface voor de programmatie lijkt me voor een leek niet heel gebruiksvriendelijk.
Het lijkt me wel een goed systeem prijs/kwaliteit bekeken en ook een decentrale intelligentie lijkt me een vooreel tov een centrale intelligentie.
Ben hier een absolute leek in dus graag jullie mening.

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Waarderingsscore
9
Punten
38
Ik heb een QBus systeem.

Toen we bouwden in 2010 heb ik alles zelf uitgeplozen -welke componenten nodig, etc...- en alles zelf geinstalleerd (van het trekken van de kabels tot het kableren van de kast).

Op zich is dat allemaal vrij vlot verlopen.

De software om het domotica systeem te programmeren kan idd heel wat beter.  Echt gebruiksvriendelijk is het niet. Is volgens mij door hardware-mensen geprogrammeerd, en niet door een software ingenieur :).  

Het is doenbaar, maar er zijn heel wat verbeterpunten.  Niet alles is direct even duidelijk.  Er zijn wel handleidingen te vinden op het internet

Lid geworden
3 sep 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik had al een Eltako centrale sturing in huis: 24VDC voeding, teleruptoren, dimmers, alles-aan/uit dus.

Daar bovenop heb ik heb een custom systeem op basis van Arduino Mega & mini-server. De bedoeling was alle componenten in China te bestellen. Ik denk dat ik maximaal €50 uitgegeven heb ofzo. Branddetectie, inbraaksensoren (beweging & raam/deur-contact), ultrasoonsensor waterput. Op de arduino zit een ethernet shield die een REST service op de miniserver aanspreekt en dus enkele verandering doorgeeft. Ook de arduino bevat een REST service en kan dus real-time aangesproken worden ivm sturen van relais, die op hun beurt de teleruptoren aansturen). Zo kon ik alles uitvoeren in 5VDC-24VDC en moest ik zelf nooit prutsen met 230VAC (het blijft immers china-materiaal :D).

Voor manueel aansturen heb ik een HTML5 pagina (alles AJAX). Een Android app overweeg ik nog, maar in feite ben ik van het principe dat domotica head-less moet zijn, en dus 90% autonoom.

Integratie met m'n zonnepanelen heb ik voorzien door de data-packets van m'n (China :D) omvormer te ttcpdumpen en assynchoon te processen zodat ik elke 5 minuten weet of de zon schijnt en aan welk vermogen. Dit spaart alweer sensoren uit. Nu ben ik bezig aan gelijkaardig system voor m'n systeem-D ventilatie zodat ik hier ook veel informatie uit kan halen en kan aansturen (vermogen, temp bin/buit, vochtigheid bin/buit, rendement, stand afwezig/stand1/stand2/stand3).

Ik ben OpenHAB aan het overwegen, maar momenteel ben ik er nog niet aan uit welke added-value dit biedt voor mijn situatie.

Lid geworden
7 dec 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
F-B , bedankt voor de info! De software lijkt sinds dat jij gebouwd hebt anno 2017 nog altijd heel basic dus hier zal nog niet veel veranderd in zijn. 
 Nog altijd tevreden van qbus tov bijvoorbeeld een loxone systeem? En al problemen gehad met defecte componenten etc.?

Orizzorie, net zoals u producten uit China komen is voor mij uw uitleg ook wat Chinees qua vaktermen etc. 

teaser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
195
Punten
63
orizorrie schreef:

Ik ben OpenHAB aan het overwegen, maar momenteel ben ik er nog niet aan uit welke added-value dit biedt voor mijn situatie.

- OpenHAB is goed op weg om een mooie standaard te worden. Te koppelen met tientallen systemen/protocollen zonder veel moeite.
- verschillende mogelijkheden voor visualisatie.
- datalogging (bv met InfluxDb) en mooie grafiekjes met Grafana

Zit al jouw logica in de Arduino?

Met OpenHAB zou je nog hoger niveau logica aan je systeem toevoegen. Eventueel parametriseerbaar via een visualisatie.

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Waarderingsscore
9
Punten
38
Koen Janssens1 zei:
F-B , bedankt voor de info! De software lijkt sinds dat jij gebouwd hebt anno 2017 nog altijd heel basic dus hier zal nog niet veel veranderd in zijn. 
 Nog altijd tevreden van qbus tov bijvoorbeeld een loxone systeem? En al problemen gehad met defecte componenten etc.?

Orizzorie, net zoals u producten uit China komen is voor mij uw uitleg ook wat Chinees qua vaktermen etc. 

Ik heb geen ervaring met andere systemen, dus daar kan ik moeilijk op antwoorden. :)

Verder doet het nog altijd wat het moet doen, dus ben ik er wel tevreden van.

Ik heb al eens een defecte component gehad: een dimmer.  Door een kortsluiting aan de lamp was een component in mijn dimmer kapot (tri-ac).   De uitgangen van de dimmer had ik niet afgezekerd.

Binnengebracht en tegen betaling hersteld.  

Lid geworden
3 sep 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
De meer evidente logica (inbraak, brand) zit inderdaad in de arduino. Dit omdat het eigenlijk altijd hetzelfde blijft en je in deze gevallen zo weinig mogelijk single points of failure wil hebben. Dus de arduino handelt eerst en stuurt daarna een alert-code en status-code naar de miniserver. Deze kan dan op zijn beurt loggen/verwittigen of extra handelingen uitvoeren. Http is een relatief licht protocol en het msg formaat in json is zo kort mogelijk. De Arduino heeft toch een kloksnelheid van 16mhz waardoor zelfs dat nooit een probleem wordt zolang de code performant (no delay-horror) geschreven is.

Alle sensors zijn echter ook uit te lezen via een RESTful service (pass protected) op de arduino. Ook meerdere parameters tegelijk . En omdat ik met sensor-codes werk is een request nooit langer dan 30 karakters + end delimiter. Zo hoef ik zelfs niet eens het volledige pakket te verwerken. Scheelde alweer heel wat milliseconds ;) tijd die vrijkomt voor eventueel kritieke verwerking.

De relais achter de arduino zijn op dezelfde manier aan te spreken via rest service. Ook meerdere triggers tegelijk dus. Hier zit bewust geen logica achter op arduino wegens niet kritiek. Deze logica staat dus op miniserver maar is vrij beperkt momenteel. Cron + shell scripts zijn eigenlijk voldoende omdat alerts toch semi realtime doorkomen vd arduino.

Arduino is enkel aanspreekbaar vanop mini sever dus. Ook buitenaf nog eens reverse proxy voor gezet voor ssl offloading.

Ik bekijk nog openhab2 en home-assistant momenteel. Lijken erg aan elkaar gewaagd en heel interessant.

teaser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
195
Punten
63
Dat miniserver gedeelte (waarmee je Loxone bedoelt neem ik aan) had ik gemist. Dan gaat OpenHAB inderdaad waarschijnlijk weinig toegevoegde waarde bieden. Maar het kan nooit kwaad er wat mee te experimenteren natuurlijk, het kost toch niets. Vooral het stuk datalogging kan interessant zijn als je zo'n data-fetisjist bent zoals mij

Home Assistant heb ik geen ervaring mee, dat viel voor mij sowieso af omdat het geen KNX support heeft.

Lid geworden
3 sep 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Geen loxone. De miniserver is eigenlijk een thin client waarop Ubuntu draait. Vergelijkbaar met Raspberry Pi dus. Laag verbuik.

En miljaarde, in al mijn ijver heb ik blijkbaar het warm water hetuitgevonden ook :D  Mijne lightweight REST engine is dus eigenlijk exact waarvoor MQTT uitgevonden is, en meer. En ik kan het dus nagenoeg één op één vervangen daardoor. Super interessant allemaal, maar ik was hier nog nooit mee in contact gekomen dus ik had terug gegrepen naar wat ik wel kende. Intussen al heel wat over gelezen. Nu heb ik dus mosquitto (ssl+websockets) draaien, die alles mooi offload naar OpenHAB2.  Lekker weinig overhead, I like. En de heerlijke waaier aan OpenHAB2 bindings maken het compleet. MQTT maakt integratie leuk en overzichtelijk. Deze ochtend nog liggen spelen met Astro-events en presence-detection op basis van OpenWRT DHCP lists en OwnTracks.  Leuk speelgoed allemaal ;o) Tnx voor de pointers.

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Waarderingsscore
9
Punten
38
Dus, je gaat gaan nakijken of er iemand aanwezig is door de dhcp list van je router te checken ?  Hoe betrouwbaar is dat ? Ik bedoel maar; de batterij van je mobiel moet maar bijna plat zijn, en het kan al de mist in gaan.   Of je hebt uw pc laten aanliggen terwijl er niemand meer thuis is, etc...   Vind ik toch wat vreemd.

Tenzij je wat anders bedoeld met 'presence detection op basis van de OpenWRT DHCP list'.

Lid geworden
3 sep 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gelijkaardig aan de network binding in OpenHab2. Die stuurt een ping uit naar elk device die je wil monitoren. Batterijverslindend voor de telefoon die moet antwoorden op de ping's. En tijdens 'deep sleep' antwoord de telefoon zelfs niet, meestal iPhones, maar zelfs de S5 van m'n vrouw had hier last van.

De router houdt lijst van connected MAC addressen bij. Die lijst kan je pollen met een script en een mqtt message aanmaakt indien aanwezig. Ik heb nu ingesteld op elke 5 seconden. OpenHab2 heeft een rule die bij afwezigheid > 60 seconden (reeds 11 mqtt msgs geleden niet gezien), de gebruiker (identifieerbaar op basis van mac dus) flagged als 'not home'. 

Dit dekt eigenlijk voldoende de lading. Zelfs in deep sleep blijft de telefoon connected met wifi, ook al antwoord niet op de pings (wel wat bizar, maar goed). En veel betrouwbaarder dan de pings. En je kan ook event-based werken, zodat je niet moet pollen zelfs.

Als je andere frequente bezoekers op de wifi zet kan je dus ook hen detecteren zonder config op hun telefoon. Oké, batterij kan leeg zijn. Dit is zelden het geval (daily charge). En vooral handig om te detecteren WIE precies thuis is. Betrouwbaardere detectie heb je bewegingsmelders voor. Maar dan weet je nog steeds niet WIE het is. Dus beschouw het als aanvullend.

Voor de locatie buitenshuis, en geofence, is er dus OwnTrack. Vooral voor 'eigen' devices waar je toegang toe hebt dus. Dat ben ik nog aan het evalueren.

Bovenaan