Het grote CONDENS topic

Lid geworden
13 jun 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb nog niet de tijd gehad om het hele topic te lezen, maar wij hebben volgende situatie: renovatie van zolder afgelopen zomer, met 28cm minerale wol, dampscherm en gyproc (laten uitvoeren). Op 1 van de 3 zolderkamers slapen 2 kinderen. Sinds een paar weken merken wij vocht op de veluxen, en de afgelopen dagen echt uit de hand lopend: vocht loopt af van de muren (buitenzijde) + schuin plafond. De kamers zijn momenteel onverwarmd, temperatuur ca. 12°. Het probleem is vooral in de kamer die gebruikt wordt als slaapkamer, minder op de andere kamers (daar enkel de veluxen zelf). Is dit puur een probleem van onvoldoende ventilatie en verwarming? Of is dit ook een probleem van koudebruggen in de isolatie? Of slecht uitgevoerd dampscherm? Ik ken er allemaal niks van, maar baal alleen serieus... *sad*

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
5
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door eebee

volgende situatie: renovatie van zolder afgelopen zomer, met 28cm minerale wol, dampscherm en gyproc (laten uitvoeren). Op 1 van de 3 zolderkamers slapen 2 kinderen. Sinds een paar weken merken wij vocht op de veluxen, en de afgelopen dagen echt uit de hand lopend: vocht loopt af van de muren (buitenzijde) + schuin plafond. De kamers zijn momenteel onverwarmd, temperatuur ca. 12°. Het probleem is vooral in de kamer die gebruikt wordt als slaapkamer, minder op de andere kamers (daar enkel de veluxen zelf). Is dit puur een probleem van onvoldoende ventilatie en verwarming? Of is dit ook een probleem van koudebruggen in de isolatie? Of slecht uitgevoerd dampscherm? Ik ken er allemaal niks van, maar baal alleen serieus...

Meer dan waarschijnlijk onvoldoende ventilatie. Het schuine plafond en de muren hebben een oppervlaktetemperatuur van 12°C, en dat is hoogstwaarschijnlijk lager dan de dauwtemperatuur van de vochtige lucht in de kamer.  Ventileren is de boodschap!

Meet ook de RV eens.

Lid geworden
5 sep 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
12°? Maak maar gauw dat dat 21° wordt en eens het op die temp gekomen is, kan dat vocht verdampen en kan jij dat afvoeren door te gaan verluchten. 12° is vragen om problemen.

Lid geworden
30 nov 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo iedereen,

Graag heb ik wat info over het volgende. 

Ik heb last van een condens probleem op het keukenraam. Het is een schuin dak met daarin een raam. Er ontstaat vocht bovenaan het raam, niet op het glas zelf. Het is wel dubbel glas.

dit vocht loopt naar beneden en zorgt voor vuiligheid rondom het raam. Op de veluxen in de slaapkamer heb ik dit probleem niet en op de gewone ramen in de rest van het appartement ook niet. In de logeerkamer is het probleem wel weer een beetje aanwezig. Dit zijn dezelfde ramen als in de keuken.

de luchtvochtigheid in het appartement bedraagt zo'n 60 procent.

kan iemand mij vertellen wat ik hieraan kan doen want ik maak me een beetje zorgen dat dit na enkele jaren slecht gaat zijn voor het oppervlak rondom het raam.

ik heb een foto bijgevoegd om duidelijk te maken om wat voor een raam het gaat.

alvast bedankt!

Bijlagen

• image.jpeg
    image.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 0

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
273
Punten
83
De temperatuur van het raamkader zal onder het dauwpunt komen.  Misschien om volgende redenen:

- Er komt tocht binnen langs de bovenkant van het raam = Siliconen aanbrengen?
- Je raam staat te vaak open waardoor het profiel te sterk afkoelt. = Korter ventileren
- Je temperatuur in het appartement daalt te sterk. = Verwarm je niet voldoende of zet je de verwarming voor lange periodes uit?
- Onvoldoende afvoer van vocht = Je kookt toch steeds met een dampkap aan?

Lid geworden
30 nov 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
- ik lijk inderdaad iets van tocht te voelen aan de bovenkant van het raam

- het raam staat vrijwel nooit open

- de verwarming staat altijd aan. Overdag rond de twintig graden, snacht zet ik hem op 18 graden.

- koken doe ik altijd met de dampkap aan. 

Dus het lijkt waarschijnlijk dat de tocht het probleem zou kunnen zijn. 

Hier schiet ik al een heel eind mee op, waarvoor dank!

ik heb twee linkerhanden, siliconen aanbrengen , is dat iets wat ik zelf zou kunnen doen of laat ik daar best iemand voor komen?

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
273
Punten
83
Probeer anders eerst eens een stukje tape over de opening te kleven.

Zelf siliconen aanbrengen lukt zeker, maar kan snel een knoeiboel worden als je in paniek schiet. Als je iemand kent die er meer ervaring mee heeft best die eens laten komen. Is een werkje van hooguit 5min.

Lid geworden
5 sep 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Het wintert en dus steken de jaarlijks weerkerende condenstopics weer de kop op.

Bij deze halen we dit topic wat omhoog, omdat er al een schat aan info in beschreven staat.

Lid geworden
12 jul 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
We hebben een huurder die klaagt over schimmelvorming in de slaapkamer. 

Nu is dit zeker geen vochtinsijpeling maar gaat het zeker over condensatievocht. Vorige huurder waren minder vaak aanwezig op het appartement en hadden geen problemen. Deze mensen hebben een groter gezin en koken vaker e.d. Ze zeggen dat goed ventileren (raam open totdat het te koud word). Dat is op zich dus al een probleem. Het probleem doet zich enkel voor in de slaapkamers, niet in de leefruimte. 

Nu vermoed ik dat het overtollige vocht niet weg kan (ondanks raam maar dit zorgt weer voor afkoeling)... Enerzijds wil ik een soort van ventilatiesysteem installeren maar anderzijds is de spouwmuur niet geïsoleerd en maak ik de afweging om eerst te bekijken of dit al helpt?

Wat zouden jullie doen (helaas maar 1 ding mogelijk omwille van budget)? Ventilatiesysteem: iemand tips prijs/kwaliteit of spouw isoleren met EPS-korrels?

aartwessels

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Waarderingsscore
45
Punten
48
Tegen schimmel kan je alleen ventileren wat mij betreft. 

En daar moet je niet mee wachten. Schimmel is verschrikkelijk ongezond. 

Lid geworden
10 nov 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Ik hoop dat ik hier op de juiste plaats ben.

We zijn in december vorig jaar verhuisd.
Vanaf februari - maart hebben wij in de slaapkamer problemen met condens/vocht op de muren.
Dit situeert zich alleen naast de grote venster.

Nu was mijn vraag: Wat kunnen we hier nog tegen doen?
De voorgevel is voorzien van spouwmuurisolatie. 's Avonds zetten we de verwarming even op en door de dag staat het raam open.
Toch blijven we condens/vocht zien.

Alvast bedankt

Lid geworden
20 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Wij kampen met een groot condensatieprobleem / schimmel probleem op zolder.

De situatie: in oktober en december is er chape gelegd en gepleisterd. Door het mistige, koude weer is drogen

nog geen pretje geweest, maar dit leek nu aardig te gaan lukken. 

Tot we er nu zijn achtergekomen, dat via een gat in de plafond en zolderluik (kieren) een hoop vochtige lucht op zolder is terecht gekomen. Dit is natuurlijk gaan condenseren met alle gevolgen van dien.

Het gat dient als doorgang voor de schouw van de condensatieketel die nog door het dak moet.

De vraag is nu hoe krijgen we snel en efficiënt dit vocht weg? De korafleece die als onderdak gebruikt is heeft blijkbaar zijn limieten.

We hebben nu voorlopig alle ramen opengezet, het verwarmen en onvochtigen gestaakt. Ons idee was tijdelijk een ontvochtiger op zolder te zetten, 

gezien de beperkte ventilatie mogelijk heden... maar met dit weer?!

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
5
Punten
0
rentaboy schreef:

We hebben nu voorlopig alle ramen opengezet, het verwarmen en onvochtigen gestaakt.

Zonder (licht) verwarmen zal het ontvochtigen/drogen lang duren.

Je moet het vocht (= condens) eerst verdampen (= verwarmen) en dan afvoeren (= doortochten).

En uiteraard eerst zorgen dat er geen nieuw vocht wordt toegevoerd.

Lid geworden
10 apr 2017
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste, hebben wij ook een ventilatieprobleem?

Een huis gekocht in augustus 2016. Oud huis van 1970 dat gerenoveerd is geweest door vorige eigenaars (dakisolatie, spouwmuurisolatie etc)
Op de ramen hebben we altijd beetje condens wat normaal is maar recent heb ik ook druppels gezien in de slaapkamer.
Over de gehele lengte van de muur vanuit de plafond waren er drupjes naar beneden gegaan (vochtige strepen). Dit is een buitenmuur die zuid gericht is.

Kijkje nemen op zolder is helaas niet mogelijk. Dit is een kruipzolder dewelke geheel werd afgesloten door de vorige eigenaars in het kader van de renovatie.

Ventilatie probleem en dus meer verluchten of is er meer aan de hand?

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
5
Punten
0
Tijdens uw slaap produceert u een heel wat vocht, dat dient afgevoerd te worden, anders condenseert dat op de koudste plaatsen in de kamer.

Lid geworden
3 jul 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik denk dat ik hier op de juiste plaats ben...

Vorig jaar heb ik een huis gekocht en gerenoveerd.

Het dak (zoldervloer) is geisoleerd met flensdekens (24cm dik), de spouwmuren waren reeds gedaan en de ramen zijn aluplast 1.0 dubbelglas.

Het huis heeft grote ruimtes (lees: keuken, living en eetkamer zijn 1 grote ruimte van pakweg 160 vierkante meter).

Aangezien ik in dit topic een reactie plaats is het redelijk duidelijk waarover dit gaat: condens op de binnenkant van de ramen.

In alle ruimtes (behalve de gang met de voordeur, maar die trekt op niet veel... slecht geplaatst.) heb ik  condens. Er zijn twee slaapkamers die niet gebruikt worden en de deuren staan daar dicht, verwarming uit.

In onze slaapkamer waar de verwarming zeer weinig gebruikt wordt ontstaat condens. Ik heb eens getest met de verwarming op te zetten en dit helpt niet. In de grote ruimte beneden hebben we hetzelfde. Een dun randje condens aan de onderkant van het raam. Dit ontstaat alleen als het buiten vriest. (Wat nu dus het geval is.)

Aangezien het in heel het huis is, helpt slapen met de deur open dus niets.

Ik verlucht nu reeds een week door elke dag alle ramen en het schuifdeur een kwartier open te zetten. Nadien wordt het me toch wel te koud. 'S avonds doe ik dit opnieuw. Ik ben mij ervan bewust dat dit verluchten is en niet ventileren.

Zijn hier dingen die ik over het hoofd zie?

Wij wonen aan een drukke baan en zie ventilatieroosters niet zitten vanwege straatlawaai. Omdat wij een zolder hebben zou een ventilatiesysteem plaatsen mogelijk zijn, maar een kostelijke grap... Omdat ik absoluut geen straatlawaai wil moet ik kijken naar een D-systeem, denk ik?

Ben benieuwd naar de reacties!

Grtz

Chris

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
273
Punten
83
aydhayeth zei:
Ik ben mij ervan bewust dat dit verluchten is en niet ventileren.

Top, dan weet je al waar je probleem zit.
Omdat ik absoluut geen straatlawaai wil moet ik kijken naar een D-systeem, denk ik?

Er zijn raamroosters beschikbaar die geluid zouden isoleren, maar geen ervaring of dat genoeg is voor een drukke weg. Je moet gewoon ervoor zorgen dat er evenveel lucht binnen kan als er buiten geblazen wordt. Die hoeft niet noodzakelijk van de straatkant te komen. Is het achteraan rustiger kan je ze daar plaatsen. 

Lid geworden
6 sep 2015
Waarderingsscore
1
Punten
0
Inderdaad, je vocht wordt onvoldoende afgevoerd door ontbreken ventilatie.
Zoals je al aangeeft is in jouw geval een ventilatie D met leidingen via de zolder een goede oplossing.

Voorzie genoeg dempers op groep en tussen ruimtes om overspraak te vermijden.

Aangezien je ventilatiebuizen en toestel in een niet geïsoleerde ruimte komen dien je deze wel nog te isoleren.

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
659
Punten
113
Chris,
  • Heb je een toestel om de RV binnen te meten?
  • Hoe wordt alles momenteel verwarmd?

Bovenaan