• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Het grote CONDENS topic

Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Het wordt weer kouder buiten en de probleempjes met condens op de ramen en de gevolgelijke problemen komen weer tevoorschijn.

Dezelfde uitleg werd dan ook al herhaaldelijke keren gegeven: nu voor eens en voor altijd: het grote condens in huis topic.

Dit topic gaat over algemene gegevens en vragen ivm condens, niet over heel specifieke gevallen.





:?: Hoe ontstaat condens.

Condens is de combinatie van 3 factoren

1. een hoog vochtgehalte van de lucht. (ademen, zweten, koken, wassen,.. veroorzaakt vocht in huis)

2. een koude luchttemperatuur (koudere lucht kan minder vocht bevatten)

3. koude oppervlakten waarop de condens aanslaat. (meestal het glas van de ramen, de spiegel in de badkamer, soms de slecht geïsoleerde muur)





:?: Hoe voorkom je of verminder je condens

1A. de vochtproductie verminderen: dampkap gebruiken, geen was in huis drogen,

1B. het vochtgehalte omlaag halen = VENTILEREN

Een ventilatie systeem is het beste = frisse lucht aanvoeren in de droge ruimtes (slaapkamer, leefruimte,..) en via de circulatieruimtes doorvoeren naar de natte ruimtes (badkamer, wc, keuken, berging) waar de ondertussen vochtige vervuilde lucht wordt afgevoerd en dit op een continue basis om een continue basis luchtstroom te verzekeren.

Is er geen ventilatiesysteem aanwezig dan zet je 2 tot 3 keer per dag je ramen open gedurende een kwartier.



2. verwarm de ruimtes! een te koude slaapkamer of badkamer moeten verwarmd worden.



3. isoleer je muren, voorzien beter isolerend glas,..







:idea: hier tooltje om verhouding vochtigheid en temp en het dauwpunt te berekenen.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Luchtdicht afwerken en dan roosters in de ramen? Dat lijkt me nogal tegenstrijdig? De kost van die luchtdichting is in mijn ogen weggegooid geld.

We zouden ook kiezen om de ramen luchtdicht te laten inbouwen (luchtdichte folie of EPDM).

......

Er zullen sowieso ventilatieroosters voorzien worden in de leefruimtes, later komt een centraal C-systeem (gelieve geen discussie op te werpen over D vs C, systeem D is te ingrijpend in een renovatie in onze woning).
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Het ontstaan van condens is meestal door een samenloop van omstandigheden: Een te hoge relatieve vochtigheid, een ontoereikende of afwezige ventilatie en een koud vlak (koudebrug).
Die te hoge relatieve vochtigheid heeft vrijwel altijd te maken met een gebrekkige ventilatie waardoor het onvermijdelijke leefvocht zich in de woning blijft opstapelen.
Maar als je gaat ventileren zoals het eigenlijk moet, constant en met het aanbevolen debiet dan zal je weinig kans op condensatie hebben.
Zolang je dat ventilatiesysteem niet hebt of roosters gaat dichtzetten dan is de kans groot dat je met condensatie te maken zult krijgen.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Luchtdicht afwerken en dan roosters in de ramen? Dat lijkt me nogal tegenstrijdig?
Nee hoor.
Het gaat om controle. Genoeg ventileren maar niet te veel.
Alle gaten die er te veel zijn, bovenop de roosters, díe zorgen voor weggesmeten geld.
Ventilatie en luchtdichting gaan hand in hand.
 

Flame

Nieuw Lid
Lid geworden
3 jan 2018
Berichten
44
Waarderingsscore
8
Punten
8
Het ontstaan van condens is meestal door een samenloop van omstandigheden: Een te hoge relatieve vochtigheid, een ontoereikende of afwezige ventilatie en een koud vlak (koudebrug).
Die te hoge relatieve vochtigheid heeft vrijwel altijd te maken met een gebrekkige ventilatie waardoor het onvermijdelijke leefvocht zich in de woning blijft opstapelen.
Maar als je gaat ventileren zoals het eigenlijk moet, constant en met het aanbevolen debiet dan zal je weinig kans op condensatie hebben.
Zolang je dat ventilatiesysteem niet hebt of roosters gaat dichtzetten dan is de kans groot dat je met condensatie te maken zult krijgen.

Bedankt voor de reactie. Mag ik ervan uitgaan dat, als er condensatie zou optreden, dat dan op de raamprofielen is gezien de laagste u waarde van alle elementen in de slaapkamer?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Inderdaad, als er al condensatie zou optreden dan gebeurt dat op de koudste oppervlaktes.
 
Lid geworden
11 jan 2024
Berichten
15
Waarderingsscore
11
Punten
3
Goeiedag,
Op onze slaapkamer loopt lees ik soms bij het ontwaken waardes van 70%, dit is natuurlijk veel te hoog.
Ik verlucht vervolgens de kamers met open ramen en hierdoor dalen de waardes terug naar ongeveer 58%. Vervolgens gaat onze verwarming aan. Als ik savonds thuis kom van het werk meet ik soms rond de 50-50%
Maar omdat ik de raam op kiep stand laat staan, koelt de slaapkamer zoals vandaag af naar 12 graden, wel met luchtvochtigheid van 53%. Wij stoken dan terug om toch een comfortabele temperatuur te hebben om te slapen.
Nu kan mijn vraag voor de experts misschien dom over komen. Maar laat ik de kiepvensters beter toe overdag? Ik weet dat men steeds moet ventileren, maar onder de 15% heb je toch ook kans op condensatievocht op de muren?
Een ventilatiesysteem D is momenteel buiten budget en ingrijpend.
Zijn er oplossingen op korte termijn?
Laat ik dus de kiepvensters open 24u/24u? Of meerdere keren per dag verluchten korte periodes?
 
Lid geworden
11 jan 2024
Berichten
15
Waarderingsscore
11
Punten
3
Momenteel op de slaapkamer:
15graden, en 54% luchtvochtigheid.
16graden is op onze slaapkamer persoonlijk voldoende comfortabel. Hebben het niet snel koud 😉
Wij slapen onder het dak (10cm isolatie).
 

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Berichten
450
Waarderingsscore
258
Punten
63
Koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht. Bijvoorbeeld voor eenzelfde absolute hoeveelheid vocht zal 1m³ koude lucht een hogere relatieve vochtigheid hebben dan 1m³ warme lucht. Koude buitenlucht kan hierdoor minder vocht opnemen en zal éénmaal binnen opgewarmd de RH doen dalen.

Vervang bijvoorbeeld alle warme binnenlucht van 20°C / 50% RH door koude buitenlucht van 10°C / 50%RH, sluit alles potdicht af en warm die lucht op tot 20°C (en ga ervan uit dat er geen vocht neerslaat of geabsorbeerd wordt door meubels/muren/behang, etc.); je gaat uiteindelijk lucht hebben van 20°C / 26.8% RH (hier na te rekenen).

Wij stoken ons tijdelijk oud (te slopen) huis enkel warm 's ochtends en 's avonds, en dan nog enkel de living en badkamer. Geen last van vocht, we laten de ramen ofwel korte tijd open na douchen, of soms gewoon heel de dag open. 's Nachts meestal toe.

Je zou eigenlijk de absolute vochtigheid van de buitenlucht moeten opvolgen en op basis daarvan je beslissing nemen; ik heb bijvoorbeeld de indruk dat als het regent de binnenkomende buitenlucht 'vochtiger' aanvoelt.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan