• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Het equivalent in loon van een firmawagen ?

mzw

Lid geworden
22 mrt 2007
Berichten
73
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb vandaag gesolliciteerd, en krijg een firmawagentje aangeboden. (normaal een vw polo, ga proberen een vw golf uit de brand te slepen) Dit lijkt me wel interessant : geen kosten van aanschaf wagen, verzekering, belasting, tankkosten, herstellingen, schades, ... De werkgever stelde een firmawagen met tankkaart voor als het equivalent in loon van 350 à 450 EUR, afhankelijk van de grootte van de wagen. Klopt dit ? En is dit bruto of netto ?
 
Lid geworden
27 jul 2006
Berichten
492
Waarderingsscore
0
Punten
0
Aanbod all in (zoals u beschrijft) = equivalent van een maandelijks nettobedrag € 500.
 
Lid geworden
15 sep 2006
Berichten
694
Waarderingsscore
0
Punten
0
mzw wrote:
Heb vandaag gesolliciteerd, en krijg een firmawagentje aangeboden. (normaal een vw polo, ga proberen een vw golf uit de brand te slepen) Dit lijkt me wel interessant : geen kosten van aanschaf wagen, verzekering, belasting, tankkosten, herstellingen, schades, ... De werkgever stelde een firmawagen met tankkaart voor als het equivalent in loon van 350 à 450 EUR, afhankelijk van de grootte van de wagen. Klopt dit ? En is dit bruto of netto ?



Soms moet je wel een vrijstelling betalen als je zelf een ongeval veroorzaakt maar dat is het minste.

Ik denk wel dat je die bedragen mag rekenen als voordeel.

Let wel op, je wordt ook wel belast op uw bedrijfswagen.
 
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
2.216
Waarderingsscore
0
Punten
0
Fré wrote:
Aanbod all in (zoals u beschrijft) = equivalent van een maandelijks nettobedrag € 500.



laat me niet lachen, men wagen aankoop incl , kosten verbruik enz... een 250-350 euro per maand .
 
Lid geworden
15 sep 2006
Berichten
694
Waarderingsscore
0
Punten
0
rombaft wrote:
Fré wrote:
Aanbod all in (zoals u beschrijft) = equivalent van een maandelijks nettobedrag € 500.



laat me niet lachen, men wagen aankoop incl , kosten verbruik enz... een 250-350 euro per maand .



hihi :lol: :lol: , ik heb al 300 euro dieselkosten per maand.
 
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.183
Waarderingsscore
0
Punten
0
rombaft wrote:
Fré wrote:
Aanbod all in (zoals u beschrijft) = equivalent van een maandelijks nettobedrag € 500.



laat me niet lachen, men wagen aankoop incl , kosten verbruik enz... een 250-350 euro per maand .

Dan hangt er een beetje van af hé. Ik zet al aan 350 euro voor diesel alleen op een maand. Bovendien heb je het voordeel dat je alle 4 jaar (over het algemeen) een nieuwe wagen ter beschikking hebt. Je hebt geen onderhoudskosten, weinig kosten bij een ongeval in fout, geen verzekeringskosten... Voor mij is een firmawagen nooit uitdrukbaar in loon geweest.
 
Lid geworden
15 mrt 2006
Berichten
2.402
Waarderingsscore
0
Punten
0
rombaft wrote:
laat me niet lachen, men wagen aankoop incl , kosten verbruik enz... een 250-350 euro per maand .



- Afschrijving van je wagen

- Verzekering en wegentaks

- Onderhoudskosten

- Diesel/benzine



Als je dat allemaal met 250€ per maand kan doen.... :lol:
 

Juppiter

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
3.066
Waarderingsscore
0
Punten
36
even rekenen:

- standaard wagen 15.000 euro om de 8j = 150 euro per maand (afgerond)

- tanken: +- 150€ (dus niet overdreven en niet weinig)

- onderhoud + taks + verzekering: +- 100€ per maand?



ik denk dat het voor mij persoonlijk het voordeel dus rond de 400 euro per maand zal draaien

met dat extra nog, dat ik om de 4 jaar een nieuwe auto heb

en dat het een grotere/duurdere auto is

(ik zou nooit dezelfde wagen kopen die ik nu lease, maar een veeel goedkopere)



grtz

Olaf
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
kawa wrote:
rombaft wrote:
laat me niet lachen, men wagen aankoop incl , kosten verbruik enz... een 250-350 euro per maand .



- Afschrijving van je wagen

- Verzekering en wegentaks

- Onderhoudskosten

- Diesel/benzine



Als je dat allemaal met 250€ per maand kan doen.... :lol:

Ik deed vorig jaar 230 euro / maand, maar dan wel excl. afschrijving.

Het jaar ervoor was dat een pak meer (wat kosten gehad, dieselpomp enzo).



Met 250euro / maand kom je er dus niet.
 
Lid geworden
30 okt 2007
Berichten
63
Waarderingsscore
0
Punten
0
Juppiter wrote:
even rekenen:

- standaard wagen 15.000 euro om de 8j = 150 euro per maand (afgerond)

- tanken: +- 150€ (dus niet overdreven en niet weinig)

- onderhoud + taks + verzekering: +- 100€ per maand?



Vergeet ge geen km vergoeding af te trekken. De meeste bedrijven geven wel een km vergoeding als ge zelf met de wagen komt:

2000km/maand * 0.12€ = 240€ per maand als ge met eigen wagen komt.
 

Juppiter

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
3.066
Waarderingsscore
0
Punten
36
mmm trappist

nu zet je mij aan het denken

want dat betekent dat ik nog 150€ win met een bedrijfswagen



maar je moet daar dan nog de kost aftellen van de wagen (die je aan bedrijf moet betalen)

ik denk dat hier het grote verschil zal inzitten!



bij mijn vorig werk moest ik dit daadwerkelijk betalen +-125€

dus dan blijft er van die winst op bedrijfwagen niet veel meer over

bij mijn huidig werk wordt de kost van de wagen erbij geteld, dan de belastingen eraf en dan gaat dat bedrag er nog eens af

(dus ik betaal wel de belastingen van de kost van de wagen, maar niet de kost van de wagen zelf)



grtz

Olaf
 
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
2.216
Waarderingsscore
0
Punten
0
normaal gezien krijg je na 5 jaar rijden toch nog geld voor je wagen of niet ?



dus mijn wagen tweedehands.



10.000 euro

na 4 jaar krijg ik er zeker nog 5000 euro voor (minstens)

is dus 5000 euro

is verbruik ongeveer een 120 euro per maand = 5760 euro op 4 jaar

verzekering = 500 euro = 2000 euro op 4 jaar

tax = 350 euro per jaar = 1400 euro op 4 jaar

heb ongeveer een 2500 euro kosten gehad op 4 jaar



alles samen is 16.660 euro op 4 jaar = maandelijks 347 euro.



Naargelang je keuze, dus een VW polo als de topicstarter zal dit veel goedkoper uitvallen, daling in waarde is kleiner, kosten zullen veel lager liggen, tax ook. Bovendien heb je ook nog een bijdrage (zal een 80 euro maandelijks zijn voor een polo) die je moet betalen en krijg je als je geen firmawagen hebt een Km er vergoeding.



Een firmawagen is heel mooi, echter een waarde van 500 euro aangeven is dom , ik zou eerder rond de 300 euro zeggen.



Iemand die 300 euro of meer diesel per maand verdoet is het waarschijnlijk wel voor zen werk, en zal er dus wel voor vergoed worden, als ik met mijn wagen voor 't werk weg moet krijg ik 0.35 euro per km
 

Loe

Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
327
Waarderingsscore
1
Punten
0
ik heb nu een vw touran ter beschikking met tankkaart en de ganse reutemeteut.



We worden belast op het voordeel in natura, dit is 194 euro per maand.

Komt dus neer op een 2500 euro per jaar extra belastbaar.



Pak een aanslagvoet van 35%, geeft 875 euro per jaar.



Daar hebt ge nog geen omniumverz. voor (+- 1000 euro).



Brandstofkosten per jaar 2500 euro (privé en werk).

Uw km vergoeding van de werkgever gaat alleen voor de woon-werk km's!!



Waardevermindering van de wagen? pakweg 10.000 euro op 4 jaar.



We zitten dus al aan 6000 euro - 875 euro per jaar, dus reken maar op 500 euro per maand netto voordeel.
 

tilt!

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2006
Berichten
5.534
Waarderingsscore
8
Punten
38
Zeker 500 Euro + de gemoedsrust is onbetaalbaar !

Wagen plat ?? Breng maar een andere hé !! 8)
 
Lid geworden
15 mrt 2006
Berichten
2.402
Waarderingsscore
0
Punten
0
rombaft wrote:
normaal gezien krijg je na 5 jaar rijden toch nog geld voor je wagen of niet ?



dus mijn wagen tweedehands.



10.000 euro

na 4 jaar krijg ik er zeker nog 5000 euro voor (minstens)

is dus 5000 euro

is verbruik ongeveer een 120 euro per maand = 5760 euro op 4 jaar

verzekering = 500 euro = 2000 euro op 4 jaar

tax = 350 euro per jaar = 1400 euro op 4 jaar

heb ongeveer een 2500 euro kosten gehad op 4 jaar



alles samen is 16.660 euro op 4 jaar = maandelijks 347 euro.



120€ verbruikskosten lijken mij wel laag. En die 347€ is ook al 100€ meer dan die 250€ waar je het eerst over had.



Ook moet je volgens jouw berekening met een tweedehandswagen rijden en hopen op een vlotte verkoop na 5 jaar.



Bedrijfswagens zijn nieuw en omniumverzekerd. Dus die aftrek en verzekeringskost die jij telt gaan dus ook omhoog. Plus een tankkaart dus ga ik ervan uit dat je wel meer mag (kan) oprijden dan die 120€.



Die 500€ lijkt me zeker realistisch en zeker niet overdreven.
 
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.183
Waarderingsscore
0
Punten
0
tilt! wrote:
Zeker 500 Euro + de gemoedsrust is onbetaalbaar !

Wagen plat ?? Breng maar een andere hé !! 8)

Héhé, ooit eens zo eentje total-loss gereden (per ongeluk, maar wel in fout). De dag daarna had ik een andere wagen... Privé had me dit héél wat meer miserie opgeleverd...



Bij mijn vrouw op het werk mochten ze ook kiezen of ze al dan niet een firmawagen wilden. Er was er eentje die met een mooi Excel-formuliertje kon bewijzen dat het veel goedkoper uitkwam om met de eigen wagen te blijven rijden. Enkele weken daarna rijdt ze haar wagen perte-total tegen een verlichtingspaal op een rond punt. Het was een tweedehandswagen, dus geen omnium. Jammer genoeg heeft ze haar berekening niet meer opnieuw willen maken :?
 

Scooby

Lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
684
Waarderingsscore
0
Punten
16
----*(-*JustMe*-)*---- wrote:
Héhé, ooit eens zo eentje total-loss gereden (per ongeluk, maar wel in fout). De dag daarna had ik een andere wagen... Privé had me dit héél wat meer miserie opgeleverd...



...jammer dat je dat tegenwoordig ook uit de rijstijl kan afleiden of iemand met een firmawagen rijdt of niet. Met een auto die ze zelf bekostigen zal het er allemaal wel heel wat voorzichtiger aan toe gaan.



Als je als arbeider/bediende bijna een jaarloon moet neertellen voor een deftige gezinswagen dan verdwijnen die cowboy-praktijken vrij snel. Alleen jammer als je dan per toeval zo'n roekeloze tegenkomt die je goed verzorgde, tien jaar oude gezinswagen in de prak rijdt waar je nadien nog een habbekrats aan verzekeringsgeld van terugkrijgt. Terwijl de andere partij na een telefoontje een nieuwe wagen onder zijn gat krijgt geschoven.



Lang leven de bedrijfswagen..... :?
 
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
439
Waarderingsscore
0
Punten
0
hou er ook rekening mee dat je met een firmawagen geen lening afbetaalt ('t is hier toch een bouwforum voor iets) maw voor de bank is het geen inkomen...



J.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan