• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Het belang van een droge kelder

V

Verwijderd lid 172838

Guest
Relevante info voor iedereen.

1) de vochtproductie van een mens bedraagt tss 20 en 60g per uur.
2) de vochtproductie van een plas water bedraagt 40g per m2.
3) dus als men het belangrijk vind dat men ventileert in een huis waar een koppel woont (want anders zou er zogezegd condensatie tegen de binnenkant van muren ontstaan), weet dan dat er bij een plas water in de kelder van bv 9m2 (wat niet eens veel is), je een vochtproductie hebt van extra 9 mensen.

dus ja, een droge kelder is veel belangrijker dan je zou denken, en veel belangrijker dan (de vochtproductie van) die 2 mensen die daar wonen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Denk niet dat er iemand hier op het forum is die zal ontkennen dat een droge kelder wenselijk is?
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Ik krijg er zowaar dorst van ;)
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Denk niet dat er iemand hier op het forum is die zal ontkennen dat een droge kelder wenselijk is?
De vraag is altijd: vanaf wanneer wel of niet?
met deze cijfers kan men de impact inschatten en het belang ervan plaatsen tov maatregelen die men treft voor hygiënische ventilatie.
kwestie van de dingen in perspectief te kunnen plaatsen
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
voor wie niet weet wat lezen op een zondagavond:
 

Bijlagen

  • Invloed-van-kruipruimten.pdf
    40,4 KB · Weergaven: 57

Jokertje

Nieuw Lid
Lid geworden
30 okt 2021
Berichten
78
Waarderingsscore
15
Punten
8
voor wie niet weet wat lezen op een zondagavond:
Dag Art,

Ik vroeg me het volgende af: als je een plastic folie op de bodem van de kruipkelder legt om het damptransport vanuit de grond te verminderen, krijg je dan niet meer kans op optrekkend vocht in de muren? (Oud huis met volle muur zonder waterkering)

Het vocht uit de bodem kan immers minder verdampen, dus wordt de bodem vochtiger, dus ook de muren die in contact staat met de bodem?

Of is dit een kromme redenering?

Gr
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan