• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Herinrichting OB - renovatie

Mary_Jane

Nieuw Lid
Lid geworden
3 jun 2020
Waarderingsscore
23
Punten
8
Dag allemaal,

Ik ben momenteel bezig met het plannen van een grondige renovatie van mijn OB. Mijn plan is om het gelijkvloers in 1x helemaal aan te (laten) pakken. Hierbij wil ik graag alle huidige vloeren eruit, leidingen vervangen en eventueel vloerverwarming leggen + vloer isolatie. Elektra, wanden en plafonds wil ik ook graag vernieuwen. Kortom: alles eruit en alles opnieuw. Nu ik toch die werken wil gaan doen, ben ik ook aan het bekijken of ik de ruimtes ook kan herinrichten maar ik merk dat ik soms wat blijf vasthangen aan huidige indeling van de ruimten.

Met behulp van Floorplanner heb ik wat lopen fröbelen en heb nu 2 voorontwerpen in concept gemaakt. Het ontwerp "oud" is gebaseerd op huidige indeling van de ruimten. Behoudens een deurgat verhogen/verbreden veranderd er eigenlijk niets. Het ontwerp "nieuw" toont een andere indeling en meer verandering (doorbreken muren / verplaatsen deuropeningen etc). Zouden jullie mij svp van feedback kunnen voorzien en eens kunnen meedenken op basis van jullie ervaring?

Huidige inrichting (kloksgewijs, startend van links boven):
- slaapkamer / slaapkamer / badkamer / keuken (met kleine berging erlangs) / eethoek / living / slaapkamer / toilet / open trap naar boven / gesloten traphal naar kelder / bureau

Oriëntatie:
- living en eethoek grenzen aan de voortuin
- zijtuin aan kan van keuken / badkamer
- zijtuin aan kant van inkomhal
- achtertuin aan kant van bureau
Ik ben niet zo heel goed in duiden van oriëntatie, maar toen ik vorig jaar mijn zonnepanelen wou leggen (gelukkig niet gedaan ;-)) was de oriëntatie van mijn dak aan de kan van de inkomhal ZZO gericht

Wat wil ik graag:
- minimaal 2 slaapkamers behouden
- ruimere badkamer
- apart toilet
- meer contact met de achtertuin

Moeilijkheden / bijzonderheden:
- de ruimte waar nu de keuken staat ligt een stukje lager dan de rest van het huis (1 trapje naar beneden). Dit heb ik al eens laten bekijken en kan niet worden aangepast. Vloer ophogen kan wel zodat deze gelijk loopt met de rest van de ruimtes maar het plafond kan niet mee worden verhoogd.
- de ruimte waar ik nu mijn bureau heb was voorheen de achterinkom en was oorspronkelijk ook niet gesloten. De buitenmuur van de woning zit dan ook in die hoek net anders (juist de 2 binnenmuren). Het dak loopt hier wel gewoon door. Het bureau ligt een 10cm lager dan de andere ruimtes maar ik vermoed dat ik hier wel het plafond eventueel qua hoogte kan gelijktrekken met de overige ruimten.

Alvast bedankt voor het meedenken!!

Bijlagen

• plattegrond nieuw 2.JPG
    plattegrond nieuw 2.JPG
    93,5 KB · Weergaven: 107
  • plattegrond oude indeling.JPG
    plattegrond oude indeling.JPG
    105,5 KB · Weergaven: 104
Daarom is het belangrijk om verschillende architecten te laten komen. Ik zou mij eerst en vooral focussen op een reguliere architect. Ik weet niet van welke streek je juist bent maar ik kan onze architecte wel aanraden. Haar man is ook interieurarchitect war ervoor zorgt dat er in het basisontwerp al met interieurinrichting rekening gehouden kan worden als je dat wenst.

@Tibs ik ben van regio Hasselt, mocht dat in de buurt liggen dan stuur me gerust de naam van je architecte door. Ik zal dan ook nog eens kijken naar architecten en interieurarchitecten in de regio en ze eens uitnodigen.

Wij zitten zelf ook met een totaalrenovatie van een open bebouwing. En hoewel ik iedereen zijn opmerkingen over het niet met eigen plannetjes naar een architect trekken wel kan begrijpen wil ik toch ook even de andere kant belichten.

Wij wonen ondertussen al 3 jaar in onze woning zonder iets te verbouwen (wel een lik verf hier en daar maar niks ingrijpends dus). Daardoor weten we al vrij goed welke richting we uit willen met de verbouwing. We hebben in een periode van 12 - 18 maanden regelmatig potlood en papier genomen en ettelijke keren (ruwe) schetsen gemaakt van onze indeling. Na enkele maandenzijn we naar een interieurarchitecte gestapt met goede referenties van vrienden en met een stijl die ons wel lag om onze schetsen en ideeën samen te smelten in 1 coherent geheel. Na verschillende ontwerprondes hebben we vroegtijdig haar opdracht gestopt omdat zij zich nogal sterk focuste op de aankleding ipv de indeling en wij het gevoel hadden dat we niet echt vooruit geraakten. Conclusie: een kleine 5k euro lichter en niet veel wijzer.

Een kleine 6 maand geleden zijn we de zoektocht naar een architect begonnen (op aanraden van stab. ing.) voor het uitwerken van onze plannen en beperkt opvolgen van de uitvoering (wind- en waterdicht). We hebben toen een 15-tal architecten en kleine bureaus gecontacteerd waarvan we online werk terugvonden dat ons aansprak. Ongeveer de helft had of geen tijd in het komende jaar, of zag de opdracht niet zitten. Van de andere helft kregen we offertes van 5k tot 30k. Na wat wikken en wegen in zee gegaan met een lokaal klein bureau dat ons op korte termijn kon verder helpen, budget net geen 10k.

Op het intake gesprek om onze wensen etc. te bespreken hebben we vermeld dat we zelf een redelijk uitgewerkt plan hadden, maar dat we liever hen eerst zelf een voorstel lieten uitwerken om de creativiteit van het ontwerp niet te beknotten. Dat eerste ontwerp viel dik tegen; absoluut niet wat we gevraagd hadden, geen rekening gehouden met de landelijke uitstraling van de woning, etc. Ondertussen zijn we na de 3e ontwerpronde zo goed als tevreden, nadat ze eigenlijk bijna 100% ons uitgewerkt plannetje hebben overgenomen. We zijn dan ook nog eens bijna 3 maanden achteruit op onze vooropgestelde planning.

Om maar te zeggen: Ik vind het persoonlijk heel jammer dat we niet gewoon met een door een stab.ing. goedgekeurd plan naar de gemeente kunnen trekken om aan onze verbouwing te starten. Dat had ons makkelijk 10k en 6 maanden gescheeld... Uiteraard denk ik dat dit niet voor iedereen zou werken. Je hebt best wel wat ruime bouwkennis nodig maar voor een gevorderde DIY'er met een goed ruimtelijk inzicht denk ik dat deze werkwijze moet kunnen.

(Excuses voor mijn lange verhaal, maar het leek me eens niet slecht om wat tegengewicht te bieden aan de veelal gelijkgestemde reacties wat betreft verbouwen = architect hier. :) )

Laatst bewerkt:
Je moet echt een stap terug zetten.

Begin eerst met je wensen op papier te schrijven, dat zijn dan dingen als:
- goed contact tussen woonkamer en tuin
- 2 slaapkamers en een bureel
- open (of gesloten keuken)
- wat je graag doet in huis - bv: maandelijks een dinertje met de familie voor 8 personen, ik lees veel terwijl de kinderen TV kijken en wil in de buurt zijn, maar toch wat rust hebben... etc etc
- stijlvoorbeelden (een moodboard klinkt chique, maar het geeft een idee aan de architect wie je bent en wat je verwacht).

En dan zeg je uiteraard aan je architect wat je er aan wil uitgeven, niemands budget is 'unlimited'. Een goed architect respecteert dat of haalt je uit je dromen. En als hij zichzelf respecteert, dan weigert hij ook een opdracht die geen kans tot slagen heeft.

Met dit en je huidig plan en foto's ga je naar 2-3 architecten voor een eerste consulatie. Soms is dat gratis, soms wordt hiervoor een beperkt bedrag gevraagd. Vraag dat op voorhand.

En dan kijk je of het klikt...

Dat je zelf bent beginnen schetsen is niet slecht, het heeft je alvast geleerd dat je zelf geen architect bent. Is deel van het leerproces.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan