• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Heraanleg terras

Lid geworden
10 dec 2023
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag,
Ik heb indertijd (2008) mijn terras in graniet ( 60x60x3 oude frijnslag) zelf geplaats en heb me daarvoor laten adviseren door het tegelbedrijf waar ik mijn tegels heb gekocht en een vriend van me. ( Deel1 )
Omdat de vorige eigenaar een betonplaat had gegoten om zijn terras op te plaatsen, deze hebben we volledig verwijderd.
Als fundering voor het terras hebben we stabilisé gebruikt van 250kg in een dikte van +/- 20cm (iets meer dan de dikte van de oude betonplaat) met chapenetten erin, in stroken van 3m breed van het huis naar het gazon. Deze stroken werden aangetrild en afgestreken en dan de volgende strook tot einde deel1. (In deze fundering zit geen uitzetvoeg)
Op deze strook werden iets later de tegels geplaatst door eerst 3cm losse stabilisé met daarop 2 cm voorgemaakte metselmortel van PTB Compactuna egacol. Er zitten uitzetvoegen tussen de tegels ( opgevuld met bijpassende silicone van het voegsel) enkel tot de op dikte van de tegel deze heb ik in het rood aangeduid op de schets.
Aan de randen van terras met gazon is er nog een strook van grind of kiezel voor het regenwater op te vangen ( deze loopt wel over bij hevige regenval in het gazon).
Een enkele jaren terug heb op dezelfde wijze deel 2 aangelegd ( zie schets in bijlage) en omdat de opgestreken randen van deel 1 hier en daar begonnen los te laten heb ik deze verwijderd en een boordsteen aan de rand van het terras geplaatst en ook meteen bij deel 2.
Gezien ik deel 2 nog moest voegen heb ook alle voegen van deel 1 verwijderd ( omdat sommige kleine barstjes vertoonden).
Dit met een flex voegmortel voor natuursteen.

Mijn probleem is nu dat bij deel 2 volgens iets verzakt is waardoor de boordstenen iets hoger kwamen te zitten.
Er bleef na een regenbui dus beetje water staan om dit op te lossen heb ik mijn boordstenen ingeslepen zodat het water alsnog weg kon.
Tevergeefs alle tegels van deel 2 liggen los en sommige van hen worden naar boven geduwd.

Ik zou graag deel 2 opnieuw leggen, maar kan ik de oude stabilisé gebruiken en leg ik die dan het best vol in de mortel ( ik zou terug voorgemaakte mortel nemen omwille van de exacte samenstelling) ?
Is de mortel van PTB Compactuna egacol het geschikte product?
Is het verschil tussen stabilisé van 250 kg en 150kg in waterdoorlatendheid zo groot dat ik deze beter ook verwijder?
Zitten de uitzetvoegen op de juiste afstanden want daar vind ik niet veel van terug om de hoeveel meter je een uitzetvoeg moet voorzien bij deze graniettegels en hoe diep moeten deze dan zijn gezien de hele fundering uit stabilisé bestaat.

Alvast bedankt om dit hele bericht te lezen
Mvg Michiel
 

Bijlagen

  • 17022145451707007335080350042482.jpg
    17022145451707007335080350042482.jpg
    169,7 KB · Weergaven: 16
Dag,
Ik heb indertijd (2008) mijn terras in graniet ( 60x60x3 oude frijnslag) zelf geplaats en heb me daarvoor laten adviseren door het tegelbedrijf waar ik mijn tegels heb gekocht en een vriend van me. ( Deel1 )
Omdat de vorige eigenaar een betonplaat had gegoten om zijn terras op te plaatsen, deze hebben we volledig verwijderd.
Goed begin
Als fundering voor het terras hebben we stabilisé gebruikt van 250kg in een dikte van +/- 20cm (iets meer dan de dikte van de oude betonplaat) met chapenetten erin, in stroken van 3m breed van het huis naar het gazon. Deze stroken werden aangetrild en afgestreken en dan de volgende strook tot einde deel1. (In deze fundering zit geen uitzetvoeg)
Stabilise van 250 kg cement ???? Hopelijk met lommelzand en niet met rijnzand .
Dat is net zo erg als .... beton.
Deze mengverhouding is NIET waterdoorlatend!
Chapenetten in een stabilisédek is alleen noodzakelijk als je geen stabiele ondergrond hebt..... Anders is dit zeker niet nodig.
Bij het plaatsen van het stabilisédek MOET deze best in één geheel worden gestoken.
Indien tijdsdruk probleem is mag er met stroken gewerkt worden .
In stabilisé uitzetvoegen steken omdat je in stroken hebt gewerkt is totaal onbelangrijk.
Uitzetvoegen in stabilisé worden tegen gevels gezet.

Op deze strook werden iets later de tegels geplaatst door eerst 3cm losse stabilisé met daarop 2 cm voorgemaakte metselmortel van PTB Compactuna egacol. Er zitten uitzetvoegen tussen de tegels ( opgevuld met bijpassende silicone van het voegsel) enkel tot de op dikte van de tegel deze heb ik in het rood aangeduid op de schets.
Die losse stabilisé klopt niet. Die hecht niet aan de reeds afgestreken stabilisé in onderlaag en al zeker zit er geen onderlinge hechting want is los, niet aangewerkt.
Normaal wordt er gewerkt met een chape van 200-250 kg cement per kuub lommelzand en cc 80 liter water per kuub. Deze wordt in strook aangebracht op hoogte gespaand en glad afgetrokken.
Hierop een mortelbed van maximum 1 cm dik !!!
Geen 2 cm.
Uitzetvoegen die er zijn , zijn verkeerd gestoken, deze waren beter tegen de gevel geplaatst.
Aan de randen van terras met gazon is er nog een strook van grind of kiezel voor het regenwater op te vangen ( deze loopt wel over bij hevige regenval in het gazon).
Een enkele jaren terug heb op dezelfde wijze deel 2 aangelegd ( zie schets in bijlage) en omdat de opgestreken randen van deel 1 hier en daar begonnen los te laten heb ik deze verwijderd en een boordsteen aan de rand van het terras geplaatst en ook meteen bij deel 2.
Als deze opgestoken randen zijn losgekomen dan heb je heel waarschijnlijk stabilisé hiervoor gebruikt en geen mortel.
Wat ook kan is dat je de borst onder een te scherpe hoek hebt aangebracht tegen de zijkant van de tegel.
Beter is om zo stomp mogelijk de aanzet te maken... best van al nog tegen 90° aan en dan cc 1 cm ' horizontaal ' en dan schuin weg naarbeneden.
Gezien ik deel 2 nog moest voegen heb ook alle voegen van deel 1 verwijderd ( omdat sommige kleine barstjes vertoonden).
Dit met een flex voegmortel voor natuursteen.

Mijn probleem is nu dat bij deel 2 volgens iets verzakt is waardoor de boordstenen iets hoger kwamen te zitten.
Er bleef na een regenbui dus beetje water staan om dit op te lossen heb ik mijn boordstenen ingeslepen zodat het water alsnog weg kon.
Tevergeefs alle tegels van deel 2 liggen los en sommige van hen worden naar boven geduwd.
Als je terug 250 kg cement hebt gebruik, kan het niet missen dat alles los komt. Je water dat via de steen en via de voeg indringt in je mortelbed en losse stabilisé kan niet weg .
Water blijft hier op hangen
Ik zou graag deel 2 opnieuw leggen, maar kan ik de oude stabilisé gebruiken en leg ik die dan het best vol in de mortel ( ik zou terug voorgemaakte mortel nemen omwille van de exacte samenstelling) ?
Als die oude stabilisé verzadigd is met water, ben je er niets mee vooruit.
Trouwens je uitzettingsvoegen liggen fout, je stabilisé is te zwaar van cement en niet waterdoorlatend... kan je beter volledig opnieuw beginnen.

Voorgemaakte mortel, kost stukken van mensen en eerlijk gezegd , ik heb nog nooit goeie mortel daarin gevonden.
draai zelf af met betonmolen.
Mengverhoudingen en opbouw voor een terras in NATUURSTEENTEGEL is hier op het forum uitgebreid aan bod gekomen in meerdere topics.
Is de mortel van PTB Compactuna egacol het geschikte product?
Naar mijn ervaring ? Nee
Maar wij draaien zelf af, als leek is het wel handiger zo'n zakske waar ge neit moet bij nadenken.
Is het verschil tussen stabilisé van 250 kg en 150kg in waterdoorlatendheid zo groot dat ik deze beter ook verwijder?
Ja
Zitten de uitzetvoegen op de juiste afstanden want daar vind ik niet veel van terug om de hoeveel meter je een uitzetvoeg moet voorzien bij deze graniettegels en hoe diep moeten deze dan zijn gezien de hele fundering uit stabilisé bestaat.
Zie hoger
Alvast bedankt om dit hele bericht te lezen
Mvg Michiel
 
Dag Luk,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb ook nog verder gezocht op dit forum en zou het geheel opnieuw doen op volgende manier:

-Uitbreken (alles) en tegels recupereren

-Betonpuin invoeren en aantrillen voor het vullen van oneffenheden en zodat alles op gelijke hoogte is en met een afschot
van 1,5cm/m. Ik vermoed dat het stukje aan de achterdeur iets dieper ligt dan de rest door eerdere werken is dit probleem?

-Daarop een laag stabilisé (zonder net) van 10 a 15cm met Rijnzand en 150kg/m³ cement😁 en afschot van 1,5cm/m. Aangetrild en afgestreken. Wat is de geschikte korrelgrote van het rijnzand voor deze stabilisé, ik vermoed 0/4?
Uitzettingsvoegen tussen stabilisé en het huis van 0,5 of 1cm? opgevuld witte mouse op rol ( of heb je een betere manier of product om dit op te vullen?) die ik later dan afsnij en afwerk met bijhorende voegsilicone van het voegsel.
Ik zou terug rond het terras een boordsteen willen plaatsen in beton. Op de schets staat deze halverwege in de stabilisé, is het belangrijk dat de voet van de boordsteen gelijk begint met de stabilisé of moet deze geheel bovenop de stabilisé geplaats worden en voorzie ik daar dan ook een uitzettingsvoeg met witte mouse of niet?

-Daarop een laag chape ( zonder net) met een dikte van 5cm en een samenstelling van 200/250 kg cement/m³ met lommelzand en +/- 80L water/m³. Deze laag ook aantrillen, afstrijken en afspanen/oppolieren
Ook deze laag laat ik eerst uitharden zoals de stabilisé alvorens verder te. Qua droogtijd of uitharding heb ik gelezen dat voor 1cm chape een droogtijd van 1 week voorzien wordt in mijn geval dus 5 weken drogen. Wordt de droogtijd ook beïnvloed omdat de chape buiten ligt met al dan niet neerslag en temperatuur?

-Mortelbed van 1cm dik om de tegels "vol en zat " in de mortel te leggen. Samenstelling van de mortel =
(1 deel cement op 3 delen lommelzand) op 15 delen mortel 1 deel kleefcement (ik vermoed dat het tegellijm is voor buiten, moet dit flexible lijm zijn of is er iets anders dat je kan aanraden van soort of merk?) + Water met Compactuna
( 1deel Compactuna op 5 delen water).
De dikte van het mortelbed is 1cm is dit na het aankloppen van de tegel en leg ik die dan wat dikker vb 1,5cm, ik zou werken met een soort kader waar ik de mortel in doe en afstrijk om zo een egaal vlak te hebben zonder putjes zodat daar geen water onder mijn tegel kan blijven staan om opvriezing tegen te gaan.

-De tegels leggen met een voegbreedte van 5mm en opvoegen met Ardex flexvoegsel voor natuursteen buiten.

Verder vroeg ik met af op welke afstand ik het best uitzettingsvoegen in het terras voorzie. Wat ik nu momenteel voorzien heb is om de +/- 6m een uitzettingsvoeg te steken van op de tegel tot de stabilisé (door de mortel, en chape ) d.m.v. witte mouse op rol. Deze mouse zou ik afsnijden in het midden van de dikte van de tegel en deze naad later opvullen met bijhorende voegsilicone van het terrasvoegsel vandaar het Ardex voegsel

Ik heb er ook een foto van de hoogte van het terras, deze ligt nu gelijk met de dorpel maar wel onder de waterkering. Ik zou graag deze hoogte aanhouden ik heb noch binnen noch buiten iets gemerkt van opstijgend vocht waardoor ik vermoed dat dit wel oké is?

Is deze werkwijze iets dat je me kan aanbevelen?
Ik hoor het graag

Mvg

Michiel
 

Bijlagen

  • 17029139424501659573718875952764.jpg
    17029139424501659573718875952764.jpg
    155,3 KB · Weergaven: 16
  • 17029139794204001989923086348721.jpg
    17029139794204001989923086348721.jpg
    246,8 KB · Weergaven: 16
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan