• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hemelwaterverordening oktober 2023

Lid geworden
9 jan 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Wij staan op het punt onze bouwvergunning in te dienen voor het verbouwen van een bungalow naar een woonst met 2 verdiepen.
Waarbij de fotoprint nagenoeg gelijk blijft. (regio destelbergen)

Scherm­afbeelding 2024-04-02 om 20.23.17.png

Hierbij screen van op het omgevingsloket.

Nu heeft de architect volgende voorzieningen voorgesteld:
- regenwaterput van 15k = regenwaterput van 10k
- wadi
- geen groendak
Scherm­afbeelding 2024-04-02 om 20.54.05.png

Is dit inderdaad zo dat wij zoveel volume regenwateropvang dienen te voorzien en dat wij niet kunnen afwijken van optie wadi?

Alvast bedankt voor eventuele inzicht.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.660
Punten
113
Wetgeving is dit jaar verandert... verleden jaar.
Momenteel moet je rekenen op 33 liter water opvang per vierkante meter : 283.6 x33 = 9358 liter
Opgelet er is geen rekening gehouden met verharding, terras, tuinhuis of vijver . Alle constructies die de ondergrond afsluiten voor natuurlijke waterinfiltratie.

Infiltratieoppervlak wordt gerekend aan 8m² verticaal infiltratieoppervlak waarbij de grondwaterstand ( gemiddeld ) onder het medium moet blijven, per 100m² constructieoppervlak.
283.6 m² /100 x8= 22.68m²

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
377
Punten
83
Het gaat om een aanbouw/verbouw, dan komen er ook bepalingen voor de bestaande oppervlaktes.. Kijk eens de hele berekening na.

Pidl

Lid
Lid geworden
5 aug 2022
Waarderingsscore
72
Punten
18
Aan de waardes in het loket te zien (kloppen deze? want de totale oppervlakte lijkt me klein tov de footprint) lijkt me dit een volledige herbouw te zijn, ik ga er ook van uit dat er nog geen hemelwaterput aanwezig is.

Voor de hemelwaterput:
1712130246583.png
Dus de architect houdt al rekening met een vermindering in hemelwaterput door een kleiner hergebruik.

Het Omgevingsloket geeft trouwens zelf aan hoeveel infiltratieoppervlakte en -volume er moet geplaatst worden (als alles correct is ingevuld), dus deze waardes kan je daar uithalen.

Je kan in theorie afwijken van een bovengrondse infiltratievoorziening, maar ik vermoed dat je een tuin hebt, dus dat zal niet lukken.
De wadi kan wel kleiner gemaakt worden door deze dieper dan 25cm te maken.

Lid geworden
9 jan 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Scherm­afbeelding 2024-04-03 om 10.11.21.png Scherm­afbeelding 2024-04-03 om 10.11.49.png

Betreft weghalen van het zadeldak en nieuw verdiep op gelijkvloers. Aan voorzijde gaan er wat meters af omdat de inkom wat achteruitgetrokken is, aan de achterzijde komen er wat m2 bij door een luifel aan het terras. De totale m2 blijven hierdoor quasi gelijk.

Onze grond is ongeveer 2800 m2 groot, waarvan ongeveer 90,5% onbebouwd. Ik vermoed door de grootte van onze tuin dat het moeilijk wordt om af te wijken van de wadi. Ik had zelf uiteraard liever infilo's gestoken omdat wij het onderhoud van onze tuin zo miniem mogelijk wensen te houden. Momenteel al voldoende werk met snoeien bomen en hagen + gras. Liever dus geen extra (ook al is het miniem) werk/onderhoud aan een wadi.

Ik begrijp dat er strengere regels worden gehanteerd door de evolutie in de verharding. Maar wij hebben een 5-tal jaar geleden gekozen voor onze woning door de grote tuin waar niet te veel verharding aanwezig is, dit wensen wij ook zo te laten. We hebben ook redelijk wat hoogstammige bomen staan verspreid over de tuin. Hierdoor hebben wij mijn inziens een relatief goede infiltratie op onze grond.
Regels worden algemeen opgesteld, begrijpelijk, maar wat nuance voor grotere percelen zou toch op zijn plaats zijn. Of zie ik dit verkeerd ?

Nota van architect:
Scherm­afbeelding 2024-04-03 om 10.40.35.png

Lid geworden
9 jan 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Aan de waardes in het loket te zien (kloppen deze? want de totale oppervlakte lijkt me klein tov de footprint) lijkt me dit een volledige herbouw te zijn, ik ga er ook van uit dat er nog geen hemelwaterput aanwezig is.

Voor de hemelwaterput:
Bekijk bijlage 101477
Dus de architect houdt al rekening met een vermindering in hemelwaterput door een kleiner hergebruik.

Het Omgevingsloket geeft trouwens zelf aan hoeveel infiltratieoppervlakte en -volume er moet geplaatst worden (als alles correct is ingevuld), dus deze waardes kan je daar uithalen.

Je kan in theorie afwijken van een bovengrondse infiltratievoorziening, maar ik vermoed dat je een tuin hebt, dus dat zal niet lukken.
Architect stelt voor 15 + 10 = 25k (oorspronkelijk bericht moest + ipv = zijn)
Ik weet niet hoe we die ooit kunnen opgebruiken, voor onze tuin gebruiken wij quasi geen water, gras geven wij geen water, onze bomen zijn volwassen genoeg dat dia van droogte geen last hebben (denk ik :s)

Wadi liever te vermijden door :
- kleine kinderen
- op termijn opnieuw een robotmaaier -> ik vermoed een slechte combo
- onderhoud
- blokkeert de doorgang naar onze achtertuin

Pidl

Lid
Lid geworden
5 aug 2022
Waarderingsscore
72
Punten
18
Onze grond is ongeveer 2800 m2 groot, waarvan ongeveer 90,5% onbebouwd. Ik vermoed door de grootte van onze tuin dat het moeilijk wordt om af te wijken van de wadi. Ik had zelf uiteraard liever infilo's gestoken omdat wij het onderhoud van onze tuin zo miniem mogelijk wensen te houden. Momenteel al voldoende werk met snoeien bomen en hagen + gras. Liever dus geen extra (ook al is het miniem) werk/onderhoud aan een wadi.

Ik begrijp dat er strengere regels worden gehanteerd door de evolutie in de verharding. Maar wij hebben een 5-tal jaar geleden gekozen voor onze woning door de grote tuin waar niet te veel verharding aanwezig is, dit wensen wij ook zo te laten. We hebben ook redelijk wat hoogstammige bomen staan verspreid over de tuin. Hierdoor hebben wij mijn inziens een relatief goede infiltratie op onze grond.
Regels worden algemeen opgesteld, begrijpelijk, maar wat nuance voor grotere percelen zou toch op zijn plaats zijn. Of zie ik dit verkeerd ?

Een wadi vraagt minder onderhoudswerk dan een infilo.
Het is net omdat mensen er van uitgaan dat een ondergronds infiltratieput geen onderhoudt vraagt, dat deze niet langer toegestaan zijn.
Door een gebrek aan onderhoud slibben deze dicht, waardoor er niet meer geïnfiltreerd wordt, maar alles toch rechtstreeks naar riool loopt.
En grotere percelen met veel groen zijn net diegene waar wadi's perfect mogelijk zijn, in tegenstelling tot woningen met een stadstuintje van 10m²

Voor de hemelwaterput:
Bekijk bijlage 101477

Ik weet niet hoe we die ooit kunnen opgebruiken, voor onze tuin gebruiken wij quasi geen water, gras geven wij geen water, onze bomen zijn volwassen genoeg dat dia van droogte geen last hebben (denk ik :s)

- kleine kinderen
- onderhoud
Ah ok, mja, die hemelwaterput is veel te groot, zeg maar dat ie een berekening doet op basis van hergebruik en leegstandspercentage van 5%.

Ivm met de wadi:
de enige momenten dat daar maximum 25cm water instaat, is als het al dagen aan een stuk aan het regenen is, nu ook niet echt het moment om uw kinderen buiten te laten spelen. 90% van de tijd gaat die gewoon droog staan.
een wadi is gewoon een verlaging in uw tuin, echt onderhoud vraagt dit niet.
en de locatie is vrij te kiezen, dus waarom zou je die zo leggen dat de doorgang geblokkeerd wordt?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.660
Punten
113
Zoals ik zei, je moet in je berekening oppervlaktes van terras, toegang voordeur, oprit , tuinhuis,bijgebouwen, vijvers ... mee tellen om een totaal te krijgen en daar moet je de formules op toepassen ( je mag 60m² verharding aftrekken als je een regenput steekt.)

Waarom zou een wadi meer onderhoud vragen ?
Maakt dit zo dat de wadi opgaat in de tuin en enkel bij hevige regenval wordt toegepast.
Inzaai met gras en je maait het mee.

PS
je berekening van je architect klopt volgens mij niet voor die wadi. Ik lees 10.86 lang en 5.19 breed ( ja watte , ne tuinaanlegger gaat dat op de centimeter voor wat water uitgraven ???? ) en 50 diepte
ALs ik goed reken dan is de omtrek 10.86+10.86+5.19+5.19= 32.10 lm
32.10 x0.50 cm diepte ( geen rekening gehouden met helling en gemiddelde hoogte vd grondwaterstand of aftrek van de inlaatdiepte ) kom ik uit op een nuttige infiltratieoppervlak van 16,05m²

Lid geworden
9 jan 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Zoals ik zei, je moet in je berekening oppervlaktes van terras, toegang voordeur, oprit , tuinhuis,bijgebouwen, vijvers ... mee tellen om een totaal te krijgen en daar moet je de formules op toepassen ( je mag 60m² verharding aftrekken als je een regenput steekt.)

Maakt dit zo dat de wadi opgaat in de tuin en enkel bij hevige regenval wordt toegepast.

PS
je berekening van je architect klopt volgens mij niet voor die wadi. Ik lees 10.86 lang en 5.19 breed ( ja watte , ne tuinaanlegger gaat dat op de centimeter voor wat water uitgraven ???? ) en 50 diepte
32.10 x0.50 cm diepte ( geen rekening gehouden met helling en gemiddelde hoogte vd grondwaterstand of aftrek van de inlaatdiepte ) kom ik uit op een nuttige infiltratieoppervlak van 16,05m²
Scherm­afbeelding 2024-04-03 om 10.08.18.png

vorm is iets minder regelmatig dan de cijfers :p

Pidl

Lid
Lid geworden
5 aug 2022
Waarderingsscore
72
Punten
18

PS

Bodem mag meegeteld worden omdat wadi beperkt is tot 50cm onder maaiveld.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.660
Punten
113
Een wadi vraagt minder onderhoudswerk dan een infilo.
Het is net omdat mensen er van uitgaan dat een ondergronds infiltratieput geen onderhoudt vraagt, dat deze niet langer toegestaan zijn.
Door een gebrek aan onderhoud slibben deze dicht, waardoor er niet meer geïnfiltreerd wordt, maar alles toch rechtstreeks naar riool loopt.
En grotere percelen met veel groen zijn net diegene waar wadi's perfect mogelijk zijn, in tegenstelling tot woningen met een stadstuintje van 10m²
Probleem is dat ongeveer 99% vd architecten de bodem meetellen in hun infiltratieoppervlak en dat mag niet.
Je moet de verticale wanden berekenen.
En dan is er nog een kleine groep die gewoon geen weet hebben dat het grondwaterpeil hoger staat en dat daardoor geen water meer kan infiltreren.
Architect vergeet een ding; om regenwater kwalitatief te houden moet er regelmatig spoeling zijn.
Hoe langer water ongebruikt blijft , hoe meer kans op infecties.

Volwassen bomen geen last van de droogte ... de klimaatsveranderinghebben wij al 10 jaar geleden gemerkt bij... de bomen. Droogtestress voornamelijk.
Als het grondwaterpeil , zoals de laatste 10 jaar steeds maar zakt en meer en meer water snel wordt afgevoerd naar de zee, dan krijg je dus problemen met de planten en bomen. Die hebben simpelgezegd te weinig water.
En nu met die stijging, veel kans dat de moeziame herstelling van die wortelpruik in de diepte op zoek naar dat verlaagd waterpeil, veel kans dat er zuurstoftekort optreed bij die onderwatergelopen wortels.
Bomen sterven nu af door het verzuipen.
- kleine kinderen
- onderhoud
Ah ok, mja, die hemelwaterput is veel te groot, zeg maar dat ie een berekening doet op basis van hergebruik en leegstandspercentage van 5%.

Ivm met de wadi:
de enige momenten dat daar maximum 25cm water instaat, is als het al dagen aan een stuk aan het regenen is, nu ook niet echt het moment om uw kinderen buiten te laten spelen. 90% van de tijd gaat die gewoon droog staan.
een wadi is gewoon een verlaging in uw tuin, echt onderhoud vraagt dit niet.
en de locatie is vrij te kiezen, dus waarom zou je die zo leggen dat de doorgang geblokkeerd wordt?

AAnvullend:
een wadi kan juist een zeer uitgelzen microbiotoop vormen in de tuin die kinderen iets meer leren dan een steriele gazon.
Robotmaaiers.... een gevaar voor kleine kinderen dus laten de mensen die snachts rondjes draaien maar dan krijg je natuurlijk die egeltjes dan weer.
Robotmaaiers zijn ongeschikt voor onze gazons... of ge meot zitten met een zeer arme grond zonder plantenvoedsel.... maar waar vind je dat in Belgie?

Blokkeert de doorgang naar de achtertuin ?
Euh , misschien eens een tuinarchitect laten langskomen ?

Lid geworden
9 jan 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Architect had nog iets vermeld in verband met sondering en grondwaterstand dat de dimensies nog kunnen bijgesteld worden.
Hoewel sondering sowieso maar een momentopname betreft en het slechts een indicatie geeft, neem ik aan dat hij hiermee bedoelt dat de dimensies na de bouwaanvraag nog mogen wijzigen, zolang men de verordening volgt.

Hoe en wanneer is het best om een gemotiveerde berekening door te geven aan de gemeente in verband met grootte van hemelwaterput?
Tenzij het toch beter is om de tuin water te geven met regenwater ?

Ik dien nog iemand te laten langskomen voor het bekijken van de bomen, onlangs hiervoor een contact doorgekregen.
Aangezien ik wat vragen heb bij de gezondheid van 2 tal bomen + afschermen van de stammen tijdens de bouwwerken. Aangezien ik zie dat de buren dit steeds doen, neem ik aan dat dit een voorwaarde is bij vergunning.

Pidl

Lid
Lid geworden
5 aug 2022
Waarderingsscore
72
Punten
18
Architect had nog iets vermeld in verband met sondering en grondwaterstand dat de dimensies nog kunnen bijgesteld worden.
Hoewel sondering sowieso maar een momentopname betreft en het slechts een indicatie geeft, neem ik aan dat hij hiermee bedoelt dat de dimensies na de bouwaanvraag nog mogen wijzigen, zolang men de verordening volgt.

Strikt genomen niet, vermits de wadi aangevraagd moet worden als reliëfwijziging, en dus elke wijziging technisch gezien een bouwovertreding is. In de praktijk gaat hier geen haan naar kraaien.

Hoe en wanneer is het best om een gemotiveerde berekening door te geven aan de gemeente in verband met grootte van hemelwaterput?
Tenzij het toch beter is om de tuin water te geven met regenwater ?

De berekening wordt toegevoegd in het luik Hemel- en oppervlaktewater van het Omgevingsloket bij de aanvraag zelf.
Hoe deze gemaakt kan worden zou uw architect moeten weten, maar er zijn grafieken voor de dimensionering die het volume, verbruik en leegstandspercentage weergeven.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan