• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Helpers betalen

Lid geworden
21 nov 2012
Berichten
125
Waarderingsscore
1
Punten
0
Volgens jaar starten wij aan de bouw. Ik heb een kennis die tegen betaling mee komt werken. Maar mijn vraag hoe doe ik dat nu zodat wij volledig in orde zijn met de wet. De vriend is een loontrekkende die in't weekend komt bijklussen en dus geen zelfstandige of iets dergelijks.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Dan doet ie dus zwart werk voor jou? Of geeft hij het aan bij de belastingaangifte, en zorg jij voor de sociale verzekeringen, premies, etc? In het laatste geval is hij bij jou in loondienst, maar ben je dus zelf ondernemer :)



Het klinkt als zwart werk. Dus niet in orde met de wet op een heleboel vlakken.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Uw vriend zal al minimaal een eenmansbedrijf moeten opstarten in bijberoep ...



k.b.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.165
Waarderingsscore
1.008
Punten
113
Bezin eer je begint...



Als er iemand regelmatig bij jou op de werf komt werken, dan moet je dat deftig regelen.

Stel maar dat die een been breekt en 4 weken niet kan gaan werken.... dan kan de verzekering wel eens een onderzoekje doen, en draai je misschien op voor de medische kosten en loonverlies...



Je kan betrapt worden op zwartwerk etc.



En hoe ga je reageren als die een scheve muur metst, of schade veroorzaakt...



Vrienden en centen... Als het gaat over meer dan een paar pinten hou ik dat mooi uit elkaar.
 

Dako

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2010
Berichten
633
Waarderingsscore
27
Punten
28
U kan als prive persoon zonder probleem mensen in dienst nemen. Je zal deze moeten inschrijven net zoals vb vennootschappen/zelfstandige, en zal hierop/hiervoor dus ook RSZ betalen, de nodige verzekeringen moeten afsluiten, bedrijfsvoorheffing(laten) inhouden en doorstorten,preventiedienst,...



http://www.sdworx.be/~/media/SD%20Worx/Starters/Files/Startersbrochure_NL.ashx



Voor de vriend zal het een officieel inkomen zijn, waarop hij bovenop zijn normaal loon belast zal worden (hoge schijven) en netto dus weinig aan over zal houden. Om hem een degelijk nettoloon te bezorgen zal het voor jouw dus (zeer) veel kosten.



Daarom dat dit ook zo weinig gedaan word. Andere oplossing zou zijn om de vriend in bijberoep zelfstandige te laten worden (schijnzelfstandigheid...) met de mogelijke gevolgen voor hem(belastingen/sociale bijdragen/kosten/...) of via interimkantoor/ vennootschap voor jouw te laten werken en deze te laten factureren.
 
Lid geworden
21 nov 2012
Berichten
125
Waarderingsscore
1
Punten
0
De bedoeling is inderdaad het legaal te doen (voor sommigen dan valt het ook niet meer onder zwartwerk he, want in't zwart werken is illegal en niet ingeschreven werken). Hierbij zoeken we wel de makkelijkste en liefst ook de goedkoopste oplossing. Zal eens informeren naar die eenmanszaak. Dat lijkt het makkelijkste, dan zijn we er denk ik vanaf met inschrijven in de ondernemingsdatabank en eenvoudige boekhoudkundige regels. Doel is vriend te laten helpen aangezien die kennis heeft en werkzaam is in de bouw, ik weet ook dat hij zijn werk goed uitvoerd en is (zelfs ingeschreven) ongetwijfeld goedkoper dan een aannemer die 45 € excl. btw vraagt ;)
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Galactic;1987556 wrote:
De bedoeling is inderdaad het legaal te doen (voor sommigen dan valt het ook niet meer onder zwartwerk he, want in't zwart werken is illegal en niet ingeschreven werken). Hierbij zoeken we wel de makkelijkste en liefst ook de goedkoopste oplossing. Zal eens informeren naar die eenmanszaak. Dat lijkt het makkelijkste, dan zijn we er denk ik vanaf met inschrijven in de ondernemingsdatabank en eenvoudige boekhoudkundige regels. Doel is vriend te laten helpen aangezien die kennis heeft en werkzaam is in de bouw, ik weet ook dat hij zijn werk goed uitvoerd en is (zelfs ingeschreven) ongetwijfeld goedkoper dan een aannemer die 45 € excl. btw vraagt ;)



Naja, dat laatste vraag ik me af. Wil hij er echt iets aan over houden denk ik dat hij toch wel een redelijk tarief moet rekenen. Hij zal zich moeten verzekeren in ieder geval, liefst een boekhouder erbij voor juiste voering administratie, en niet achteraf tegen allerlei nare verrassingen met belasting en sociale lasten aan lopen.

In alle gevallen is hij gewoon een belangrijk deel van wat jij betaalt kwijt aan belastingen, sociale lasten, verzekeringen en andere administratieve kosten.

Plus, wat Tommie al schreef. Vrienden en geld... slechte combinatie...
 

Dako

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2010
Berichten
633
Waarderingsscore
27
Punten
28
Inderdaad, als hij 20€/u gaat factureren gaat hij er zelf niet veel/niets aan over houden, als hij met alles in orde is. Zal toch snel rond de 30€ zitten, en dat is volgens mij ook al in de buurt van de kost als je hem gewoon laat inschrijven. Je zou het allemaal eens in zijn concreet geval moeten bekijken, maar zal hoe dan ook wel 2 a 3 x zijn netto zijn als kosten voor jouw.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Dako;1987563 wrote:
Inderdaad, als hij 20€/u gaat factureren gaat hij er zelf niet veel/niets aan over houden, als hij met alles in orde is. Zal toch snel rond de 30€ zitten, en dat is volgens mij ook al in de buurt van de kost als je hem gewoon laat inschrijven. Je zou het allemaal eens in zijn concreet geval moeten bekijken, maar zal hoe dan ook wel 2 a 3 x zijn netto zijn als kosten voor jouw.

En zelfs al is hij content met het feit dat hij er quasi niks aan overhoudt (vriendendienst), dan gaat de fiscus zich zeker vragen stellen. Voor niks gaat alleen de zon op.

"Iemand die bij u komt werken die je quasi niks betaald, die moet je dan wel onder tafel bijbetalen."
 
Lid geworden
21 nov 2012
Berichten
125
Waarderingsscore
1
Punten
0
We zoeken wel naar marktconfom tarief, zal inderdaad rond 25-30 euro excl. btw liggen. Heb ik graag over voor een goede ruwbouwwerkenkracht :) nog altijd bijna 50% goedkoper dan aannemer die 45 € vraagt (en waar ik nog nooit mee smaen heb gewerkt).
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Kan hij niet als zelfstandige werken?

Als je in bijberoep werkt en niet te veel verdient heb je zo goed als geen kosten.
 
Lid geworden
24 mei 2011
Berichten
330
Waarderingsscore
0
Punten
0
uwe kennis heeft dan wel attest bedrijfsbeheer nodig, heeft juiste diploma nodig om te kunnen starten in de bouw als zelfstandige, zal eerst 300€ mogen dokken voor btw nummer en inschrijving kbo ect. Elke 3 maand minstens 79€ rsz betalen ect ook he. Het is niet zomaar even een bedrijfje opstarten he
 
Lid geworden
9 nov 2011
Berichten
1.324
Waarderingsscore
6
Punten
0
Mij lijkt dit allemaal veel te ingewikkeld. Er vanuit gaande dat jullie allebei een "normale" baan hebben en geen uitkeringen krijgen is het enige risico dat er een ongeval gebeurt. Hiervoor kan je een verzekering afsluiten (ja, ook voor zwartwerk). Je betaalt je hulp gewoon in het zwart en geen haan die er naar kraait.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan