Help! Beuken trap vernissen in warme kleur

Lid geworden
18 dec 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag allemaal,

We hebben onze beuken trap en grenen overlopen laten luchtgommen. De afwerking (die we zelf doen) is al een hele nachtmerrie geweest: onder de verflagen zat een donkere beits die na het luchtgommen nog veel donkere vlekken had nagelaten. Na veeeel schuren zijn we nu klaar om de trap te vernissen. We willen geen heel matte onbehandelde look, maar willen het beuk graag een iets warmere/geligere look geven met lichte glans zoals de look van onze eiken Parket (hebben we laten leggen en laken en na navraag blijkt dit gedaan met Blumor mat van het merk blanchon, is een 2K voor zover ik het goed heb…). We gingen reeds langs bij Thiry en het doel wat we voor ogen hebben blijkt niet zo simpel bij een beuke trap :(

Ze raadde ons af om een gewone gekleurde vernis te gebruiken op een trap. Er werd ons aangeraden (om dus een warmere/gelere schijn te verkrijgen) om het volgende te testen:
1) de 2K waterdragende vernis in type ‘clear’ van ciranova. We kregen enkel de kleurstof mee om te testen. Die gaf op de ene plek een warmere (doch eerder lichtbruine) kleur maar op andere plekken donkerbruin… (en al helemaal superdonker op de grenen overloop) een no go dus!
2) een kleurloze acryl vernis 1K op een mengstokje getest (ik moet het exacte merk nog eens navragen). Dit gaf na 24u inderdaad een warmere geligere verkleuring die eigen zou zijn aan acryl (dit effect zou minder zijn bij waterdragende vernis) maar we hebben het nog niet getest op de trap omdat er geen klein potje te koop was (vandaar test op mengstokje)

Welke producten zouden jullie aanraden om een beuken trap (waar al problemen waren met verkleuringen) te vernissen en een iets warmere tint te verkrijgen? Ik zie het bos even niet meer door de bomen!

Alvast heel veel dank!

Om meer gericht te antwoorden zou het zeker interessant zijn om over foto's (parket en toestand beukentrap) te beschikken.

Luchtgommen is 1, maar nadien is schuren in verschillende stappen en met verschillende schuurkorrel heel belangrijk!
Hou er rekening mee dat de beukentrap eerder reeds is behandeld geweest en dus dat de cellen/poriën verzadigd zijn. Vandaar de kleurverschillen in jullie proefdelen.

Ga bij een lokale schrijnwerker langs en vraagt of hij geen deeltjes afvalhout heeft van beuk en voer daar jullie proeven op uit! Nu zijn jullie genoodzaakt om opnieuw die delen te schuren van de trap.

Beukhout naar een look brengen van de gekleurde eiken parket is niet evident.
Hebben jullie bij een verfhandel al gekeken naar een kleurkaart van Novita, Jotun, Ribioton?
Voorlopig geen 2K vernisproeven toepassen

Om meer gericht te antwoorden zou het zeker interessant zijn om over foto's (parket en toestand beukentrap) te beschikken.

Luchtgommen is 1, maar nadien is schuren in verschillende stappen en met verschillende schuurkorrel heel belangrijk!
Hou er rekening mee dat de beukentrap eerder reeds is behandeld geweest en dus dat de cellen/poriën verzadigd zijn. Vandaar de kleurverschillen in jullie proefdelen.

Ga bij een lokale schrijnwerker langs en vraagt of hij geen deeltjes afvalhout heeft van beuk en voer daar jullie proeven op uit! Nu zijn jullie genoodzaakt om opnieuw die delen te schuren van de trap.

Beukhout naar een look brengen van de gekleurde eiken parket is niet evident.
Hebben jullie bij een verfhandel al gekeken naar een kleurkaart van Novita, Jotun, Ribioton?
Voorlopig geen 2K vernisproeven toepassen
Dankuwel voor uw antwoord! Ik heb eerst enkele foto’s toegevoegd (lichtinval maakt het soms wat moeilijk). Ik voegde ook een foto toe van de parket in de living.

De foto met de lelijke gele trede: we gingen nogmaals terug naar Thiry en deze (andere) werknemer raadde ons de solventvernis af door het sterk vergelen doorheen de jaren. We probeerden een vernis met geel pigment… Dit is erg lelijk: lijkt alsof er erg verdunde verf op de treden ligt (logisch ergens want vernis dringt niet in het hout). Het ging er gelukkig makkelijk af met het schuren.

Laatste foto’s zijn voorbeelden van waar we eigenlijk naartoe zouden willen.

Om op je vragen te antwoorden:
- Trap werd volledig geschuurd met korrel 40 en 120 na het stralen. De trap vertoont veel kleurverschillen: lichte effen treden, donkerder opkanten met drukke houttekening/nerven.
- we zijn enkel naar Thiry geweest waar ze Trimetal of de producten van Ciranova hebben. Dus nog geen andere kleurkaarten bekeken.

Onze luchtgommer werkt uitsluitend met Woodlook plus (PU impregnerende olie) van Ciranova (kleurloos). Dit zou zoals een vernis zijn en niet zoals een olie die je elk jaar zou moeten bijwerken. Maar dit product is wittend dus dat willen we zeker niet. Ik heb nu een tester Occulto plus van Ciranova (is kleurloos) besteld. Het zou ‘licht de intense kleur van hout naar boven brengen’.

ik denk dat een olie een mooier natuurlijk resultaat geeft want dringt in het hout, maar ik wil geen ‘gewone olie’ die je elk jaar op de trap moet bijwerken. Daarom lijkt de PU olie van Ciranova een goeie optie ALS het de trap inderdaad een lichte tint geeft. Het enige jammere is dat deze producten ultra mat zijn en ik had graag een klein beetje glans gehad zoals de living (is dan weer eigen aan een vernis…).

Denkt u aan andere producten? Is het mogelijk om een vernislaag aan te brengen over de PU olie om eventueel wat glans aan te brengen? Alvast bedankt !

Bijlagen

• IMG_9185.jpeg
    IMG_9185.jpeg
    183,4 KB · Weergaven: 35
  • IMG_9186.jpeg
    IMG_9186.jpeg
    185,1 KB · Weergaven: 35
  • IMG_9175.jpeg
    IMG_9175.jpeg
    178 KB · Weergaven: 35
  • IMG_9152.jpeg
    IMG_9152.jpeg
    164,1 KB · Weergaven: 35
  • IMG_9229.jpeg
    IMG_9229.jpeg
    157 KB · Weergaven: 36
  • IMG_9227.png
    IMG_9227.png
    382,7 KB · Weergaven: 36
  • IMG_9230.jpeg
    IMG_9230.jpeg
    211,7 KB · Weergaven: 32
  • IMG_9183.jpeg
    IMG_9183.jpeg
    234 KB · Weergaven: 34
Ai, ai ...
Men mag grof beginnen met schuren maar na het luchtgommen is starten met een P80 ruim grof genoeg! Bij het schuren mag men 1 korrelmaat overslaan, dus in jullie geval moest het zijn P40 - P80 - P120, door direct van P40 naar P120 te gaan, hebben jullie het moeilijk om de schuurkrassen weg te nemen met de P120.

De trapbomen en treden hebben veel knopen en zeer duidelijke jaarringen, dat mij doet twijfelen of jullie traptreden en -bomen wel beuk zijn.
Het oogt gelijk grenen en vroeger werd een trap gemaakt van R.N.D. (Rood Noordse Den) veel gebruikt voor een trap die nadien geschilderd werd met een dekkende verf.
De sporten (balusters) en handleuning/greep lijken wel beukenhout.

De foto's 9227, 9230 ogen geler door de wandkleur.

Eventueel contact opnemen met Hesse Lignal

Hesse Lignal: heb jij eventueel een handelaar die ook verkoopt aan particulieren @Regis07 ? Ik wil er best heel wat km's voor maken... Het is vandaag de dag moeilijk voor mij als particuliere klant om aan hun producten te geraken. Vroeger kocht ik dat aan bij Meubellakken Service Center maar die zijn helaas over de kop gegaan.

Ai, ai ...
Men mag grof beginnen met schuren maar na het luchtgommen is starten met een P80 ruim grof genoeg! Bij het schuren mag men 1 korrelmaat overslaan, dus in jullie geval moest het zijn P40 - P80 - P120, door direct van P40 naar P120 te gaan, hebben jullie het moeilijk om de schuurkrassen weg te nemen met de P120.

De trapbomen en treden hebben veel knopen en zeer duidelijke jaarringen, dat mij doet twijfelen of jullie traptreden en -bomen wel beuk zijn.
Het oogt gelijk grenen en vroeger werd een trap gemaakt van R.N.D. (Rood Noordse Den) veel gebruikt voor een trap die nadien geschilderd werd met een dekkende verf.

We hebben op die manier geschuurd op aanraden van onze luchtgommer… Bovendien hadden we na het luchtgommen overal zeer hardnekkige donkere vlekken van resterend beits die onder alle verflagen zat (zie foto). Het zou onmogelijk geweest zijn om dit met 80 eraf te krijgen (is nog steeds niet overal helemaal gelukt), daar het met korrel 40 al een zéér intensief en tijdrovend werk was.

Het hout van de traptreden en bomen is zeer hard (heel groot verschil met de grenen overlopen). Is dit mogelijk bij RDN? En welke implicaties heeft dit op onze afwerking ?

Dan heeft de luchtgommer zijn methode en ik gaf u mee hoe je best schuurt in stappen.
Heeft de luchtgommer u ook gesproken over ontweringswater voor het verwijderen/minderen van de zwarte vlekken? Die vlekken zijn mogelijk het gevolg van het veelvuldig kuisen met water en een versleten dekkende verflaag

Ai, ai ...

Lijkt mij ook eerder trapbomen uit naaldhout, en de tredes zelfs mogelijk kastanje?

Sommige houtsoorten beitsen niet echt goed, dan moeten er voorbereidende stappen genomen zoals aangegeven door Regis07, of een andere methode (bijv. eerst hout verzegelen met neutrale laag, daarna gekleurde laag er over).

Het lijkt me vooral geen beuk !

Waar ik vaak mee werk zijn de olies van Trae Lyxx ... werkt makkelijk om zelf aan te brengen.

Wat zoals aangegeven is : probeer kleur te zetten ergens op een onderkant ... anders ga je echt nog extra zorg hebben !

Laatst bewerkt door een moderator:

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan