• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

hellingsgraad oprit maximum toelaatbaar?

Lid geworden
15 jan 2007
Berichten
87
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is er voor de hellingsgraad ve oprit ergens een maximum aanvaardbaar percentage of zoiets?



Zoals het huis nu op de grond zou komen zouden wij met ong 30% stijging zitten, voor onze auto onmogelijk om boven te geraken zonder op grond te hangen.



Ook onze architect vond dit belachelijk hoog en stelde voor om verder naar achteren te bouwen.



Nu blijkt dat de gemeente dit niet ziet zitten (na een telefoontje van de architect). Het feit dat de hoek zo hoog is maakt niet uit "dat is niet ons probleem".



Is er echt niets van "petitie" die we zouden kunnen indienen. Het een of ander verzoekschrift om afwijking ofzo?
 
Lid geworden
6 mei 2006
Berichten
300
Waarderingsscore
0
Punten
0
30cm dalen per lopende meter oprit blijkt inderdaad erg stijl te zijn maar als je je oprit in een S-vorm aanlegt dus met een zwakkere hellingaan het begin en aan het einde van je irit kan je het middenstuk wel zo steil gaan denk ik.



Bij ons gaat onze tuinarchitect uitrekenen wat mogelijk is want ook wij moeten 2,5 tot 3 meter dalen en zouden maximum 11 meter lengte van inrit willen
 
Lid geworden
25 sep 2007
Berichten
1.248
Waarderingsscore
1
Punten
0
Lories wrote:
Zoals het huis nu op de grond zou komen zouden wij met ong 30% stijging zitten, voor onze auto onmogelijk om boven te geraken zonder op grond te hangen. Ook onze architect vond dit belachelijk hoog en stelde voor om verder naar achteren te bouwen.

Geen mogelijkheid om uw garagevloer wat lager te voorzien ?
 
Lid geworden
30 mrt 2007
Berichten
415
Waarderingsscore
1
Punten
0
werken met een split-level. Eventueel alleen de garage op een lager niveau plaatsen.
 

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
Ik vrees dat de gemeente gelijk heeft. Dat is niet HUN probleem. Zij moeten erop toezien dat jij de bouwlijn respecteert. That's it.



Ik had dat probleem ook, dat ik een te stijle oprit ging hebben. Hewel toen hebben we besloten om GEEN garage te nemen. Probleem opgelost :D
 
Lid geworden
30 sep 2006
Berichten
615
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ook in de winter zo een helling , zo wel met de wagen of als voetganger Lijkt mij gevaarlijk .
 
Lid geworden
23 nov 2006
Berichten
1.268
Waarderingsscore
0
Punten
0
bij mij stond in de voorschriften dat de helling niet meer mocht zijn dan 40%.
 
Lid geworden
12 feb 2007
Berichten
1.251
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tja je kan de gemeente moeilijk hierin vinden, maar bij ons was het gewoon "garagetoegang onder het peil van de weg VERBOTEN" en daarmee was de kous af.



Split-level of S-vorm in de oprit kunnen een oplossing zijn. Of misschien de garagedeur wat meer naar achter schuiven in het volume van het huis ofzo. Of anders de garage gewoon bovengronds (als je daar de plaats voor hebt)
 
Lid geworden
15 jan 2007
Berichten
87
Waarderingsscore
0
Punten
0
Icecoldkillahh wrote:
Ik vrees dat de gemeente gelijk heeft. Dat is niet HUN probleem. Zij moeten erop toezien dat jij de bouwlijn respecteert. That's it.



Ik had dat probleem ook, dat ik een te stijle oprit ging hebben. Hewel toen hebben we besloten om GEEN garage te nemen. Probleem opgelost :D



bij ons is daarmee het probleem niet opgelost e. Kan moeilijk de auto op men hoofd gaan parkeren...



vandaag naar de gemeente geweest. Het probleem is dat er in de verkavelingsvergunning staat dat er begonnen moet worden met bouwen op 11 meter van de straatpas ofzoiets. De voorste bouwlijn dus, jammer.

Khad al zoiets van als we daar nu gewoon ne muur zetten en de rest toch opschuiven maar tzal wel geen zicht zijn wss :)



we gaan proberen om de garage zover mogelijk naar achter te bouwen nu en wat in de grond te laten zakken en zien wat dat geeft
 
Lid geworden
3 jul 2007
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
jacqplafond wrote:
Tja je kan de gemeente moeilijk hierin vinden, maar bij ons was het gewoon "garagetoegang onder het peil van de weg VERBOTEN" en daarmee was de kous af.



Bij ons hetzelfde: verboden, misschien dezelfde gemeente? :?
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
steep_driveway_3.jpg


:wink:
 

T

Lid geworden
10 nov 2006
Berichten
209
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij mochten ook geen garage onder de grond. Eerst dacht ik dat de reden daarvoor voornamelijk was dat men zo problemen met ondergelopen kelders wou vermijden, maar blijkbaar is het doorslaggevende argument dat zo'n steile opritten gewoon niet veilig zijn: er zijn al te veel fietsers aangereden door autos die zo'n helling opgereden komen zonder goed zicht op de weg.

En daar kan ik dus wel inkomen, eigenlijk.



De bouwlijn verder naar achter schuiven vind ik dan ook weer geen oplossing, want wat voor straatbeeld krijg je dan ?



Ik denk dat je inderdaad wat creatief moet zijn: splitlevel, een stuk van de voorgevel verder naar achter, carport of garage op gelijkvloers, ...



T.
 
Lid geworden
7 mrt 2007
Berichten
138
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben onze garage ook in onze kelder.

Onze oprit is 22cm/m

Wij moesten 17 meter van straat bouwen (waarvan 4 m van de gemeente, dus daar mogen we nog niet dalen)

(zie blog voor foto's)
 
Lid geworden
20 aug 2007
Berichten
947
Waarderingsscore
0
Punten
0
is er geen wettelijk standaard %?

Hoe kan je meten hoe stijl het is?

Bij ons app klaagt ook iedereen. Naar onderen raakt de bumpers van alle auto's en naar boven slipt je wat door :x





projectleider wil hier niets aan veranderen.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
't staat in de Neufert daar ben ik zeker van.

en k heb et zelfs ooit vanbuiten geweten

maar k durf het niet meer zeggen
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
TitaTovenaar wrote:
is er geen wettelijk standaard %?

Hoe kan je meten hoe stijl het is?

Bij ons app klaagt ook iedereen. Naar onderen raakt de bumpers van alle auto's en naar boven slipt je wat door :x





projectleider wil hier niets aan veranderen.

De helling is niet bepalend voor schade, maar de radius van de overgang.
 

tijl1979

Lid
Lid geworden
8 jun 2009
Berichten
351
Waarderingsscore
0
Punten
16
julien wrote:
De helling is niet bepalend voor schade, maar de radius van de overgang.

idd, de steilste straat ter wereld is ongeveer 40% (Dunedin, Nieuw Zeeland), en zelfs daar kan je met de wagen op en af. zolang 't begin en einde maar niet te bruusk is, stelt er zich geen probleem (sneeuw uitgezonderd)
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Bij ons zou de helling zo'n 11,3° zijn (20%).

Er moet een kleine anderhalve meter hoogte overwonnen worden, over een afstand van +/- 7m30.



Ik vraag me af of we dit gewoon in één lijn kunnen leggen, of als we beter in de oprit een 'knik' voorzien ter hoogte van de straat, en de inrit met de garage, om zo te verhinderen dat de auto blijft haperen. (Misschien is het niet nodig?).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan