• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hellend dak isoleren: beslaat zolder en deel van 1ste verdieping

Lid geworden
19 jun 2024
Waarderingsscore
4
Punten
3
Hallo iedereen,

ik heb hier al veel gelezen en informatie opgedaan, maar naar aanleiding hiervan heb ik even een paar vragen.

Wij hebben verschillende offertes gekregen en de meeste dakwerkers gaan voor een sarking methode omdat een groot deel van ons hellend dak niet de zolder beslaat, maar ongeveer de helft van de buitenmuren van de kamers op de eerste verdieping.

Door hier vanalles te lezen, ben ik echten geen fan geworden van een sarking dak. Wij hebben o.a. erg luidruchtige buren en ik vrees dat de overlast dan enkel nog erger wordt. Ook is er de vrees of we uiteindelijk wel dan een goede isolatie gaan hebben omdat ik hoor en lees dat veel mensen achteraf problemen hebben met dat sarking dak.

Ik zou dan ook graag langs binnen hebben geïsoleerd, maar daar zitten een paar vreemde zaken bij een paar dakwerkers ... Oh ja, er is nog geen onderdak, je ziet dus gewoon de pannen (huis is van de jaren 50). Dus voor het langs binnen isoleren ...

Offerte 1: deze dakwerker vindt langs binnen isoleren geen probleem want hij beweert dat hij op het gedeelte boven de kamers een isolatie wol gaat steken van 22 cm. Nu is de dikte op de zolder om er te steken met de balken die er reeds zijn, maar 6,2 cm. Ik zie niet goed in hoe je dan waar het dak boven muur zit, je ruimte zou hebben voor 22 cm isolatie wol want ik zou denken dat je spouwmuur toch niet zo ruim is ... Of vergis ik mij?
Verder doet hij als opbouw, beginnend van binnen, PIR - isolatie wol (om de lege holte op te vullen tussen de balken naar boven toe) - onderdak - dampscherm - dampopen folie - tengellat - dakpannen. Ik heb gevraagd of dat dampscherm niet binnen eerst moet zitten omdat ik dat overal lees, maar hij zei dat zijn opstelling zo correct was. Zelf denk ik dat of te wel - als je per se een dampscherm wil plaatsen - dat je dat eerst moet doen voor die PIR, maar dat het eigenlijk niet nodig is omdat de PIR zelf al die functie van een dampscherm uitoefent. Of ben ik hier dan toch fout?

Offerte 2: enkel het deel van de zolder isoleren en de rest van het dak boven de kamers niet aanpakken, maar de zoldervloer isoleren zodat je een geheel ingepakte zolder krijgt. Aangezien we de zolder toch niet gebruiken. Zelf vind ik dat wel een enorm verlies want het is een erg grote zolder en zou erg handig zijn als opbergruimte en je weet ook niet of dat je ooit er toch nog iets meer van wil maken naar een volwaardige kamer toe of zo. Maar is zo iets echt een optie om te voldoen aan de gevraagde normen?

Ik vrees dus dat wij een beetje vastzitten en het toch een sarking dak zal moeten worden. Tenzij die offerte 1 toch kan kloppen? We hebben ook al even gekeken naar spuiten met cellulose-isolatie en zo, maar dat kwam toch een beetje te duur uit ... Maar als iemand misschien nog ideeën heeft of tips omdat die ook een soortgelijk dak heeft laten isoleren ... We willen het altijd bekijken en je weet maar nooit.

Alvast bedankt aan wie antwoorden heeft voor ons.
GS

Plaats eens een foto en/of schets aub

Zal straks anders even het bouwplan trekken. Heb ook eens even zelf nagekeken en blijkbaar is onze spouwmuur maar 5 cm breed dus om daar dan 22 cm isolatie wol in te krijgen?

Foto's bouwplan. Het kleine achterbouw huisje is weg en een vierkante blok al geworden.

ANMP0238 - kopie.jpgANMP0239.jpgANMP0240.jpgANMP0242.jpgANMP0245.jpgANMP0250.jpgANMP0241.jpg

Foto's huis langs buiten

Bijlagen

• ANMP0235.jpg
    ANMP0235.jpg
    116,5 KB · Weergaven: 15
  • ANMP0227.jpg
    ANMP0227.jpg
    168,9 KB · Weergaven: 15
  • ANMP0232.jpg
    ANMP0232.jpg
    188,3 KB · Weergaven: 13
  • ANMP0229.jpg
    ANMP0229.jpg
    189,8 KB · Weergaven: 15
Foto's binnen in een kamer en in de hal om de schuine wand te tonen. En ook een paar van op zolder.

Bijlagen

• ANMP0219.jpg
    ANMP0219.jpg
    133,5 KB · Weergaven: 16
  • ANMP0220.jpg
    ANMP0220.jpg
    130,8 KB · Weergaven: 15
  • ANMP0224.jpg
    ANMP0224.jpg
    107,1 KB · Weergaven: 18
  • ANMP0206.jpg
    ANMP0206.jpg
    102 KB · Weergaven: 19
  • ANMP0208.jpg
    ANMP0208.jpg
    92,5 KB · Weergaven: 19
  • ANMP0213.jpg
    ANMP0213.jpg
    102,7 KB · Weergaven: 19
En "afwerking" op de kamers gaat er allemaal uit zodat je lamgs binnen kan isoleren?

Dat is persoonlijk wat ik ook zou doen (en nog ga doen) het is pijnlijk, maar is denk ik de enige manier om het goed te doen.

Ik begrijp niet zo heel goed wat het probleem,ou zijn om langs binnen te isoleren.
Schuine wand in de kamers niet je dan wel opnieuw doen.

Dampscherm moet idd langs binnen (warme kant) daarna isolatie, onderdak en danawerking (binnen naar buiten).

Neen, er wordt niet gebroken aan de muren. Als we dat ook nog eens moeten doen, dan wil ik de prijs helemaal niet meer kennen. We zitten nu al aan het budget dat was gespaard en ik denk niet dat mijn moeder (het is haar huis dat wordt gedaan) daar nog zin in heeft op haar leeftijd. Als dat echt zo moet, dan vrees ik dat ze gewoon gaat zeggen dat ze niks gaat doen en het huis binnen een aantal jaar dan wel een pak goedkoper verkoopt.

Dat zijn toch niet de grote kosten ?
Meerkost sarking gaat wss hoger zijn.

Als het dan toch sarking moet zijn, zou ik eerder naar een bio-ecologische methode kijken waarbij het materiaal beter bestand is tegen eventuele condensvorming en deze een beter dampopenheid heeft.

Dat zijn toch niet de grote kosten ?
Meerkost sarking gaat wss hoger zijn.
Waar dat je met sarking een stuk duurder uit bent, maar als er in al die kamers moet gebroken gaat worden en ook in de hal ... Ik vermoed dat het vooral al het extra opruimen en de rommel is die mijn moeder tegensteekt. En ik versta dat wel. Het is niet zo dat het net aangekocht is en moet in orde gemaakt worden. Het is echt volledig ingericht en natuurlijk staat er net in de meeste kamers net tegen de schuine wanden de meeste spullen, meubels, ... Ga dat allemaal maar eens uit de weg zetten en daar in dat werk zitten als boven de 70-jarige. Ik versta echt mijn moeder wel dat ze dan liever niks doet en de regering kan ontploffen met hun gezever.

Als het dan toch sarking moet zijn, zou ik eerder naar een bio-ecologische methode kijken waarbij het materiaal beter bestand is tegen eventuele condensvorming en deze een beter dampopenheid heeft.
Ga dat eens bekijken. Ben zelf ook vooral voor ecologisch en zo - had zelfs een groen dak zitten bestuderen - dus wie weet rijg ik het wel verkocht. Bedankt voor de tip.

Ga dat eens bekijken. Ben zelf ook vooral voor ecologisch en zo - had zelfs een groen dak zitten bestuderen - dus wie weet rijg ik het wel verkocht. Bedankt voor de tip.
Maar cellulose kwam al te duur uit ?
Wat is de aanleiding om deze werken uit te gaan voeren ?

We gaan het budget toch even wat optrekken want dat sarking dak zien we echt niet zitten, ook niet bio -ecologisch. Er komt nu donderdag iemand ter plaatse om toch nog eens de cellulose te bespreken en eventueel gan we dan nog even geen nieuwe dakpannen leggen en daar dan later in investeren omdat de onze nog wel een jaar of 10 zouden kunnen verder meegaan. Het gaat er even van afhangen wat die firma donderdag allemaal wel en niet doet en de kostprijs.

persoonlijk zou ik ook de asbest van dat gebouwtje erachter verwijderen. Nu kan je dat nog allemaal zelf en meestal gratis naar containerpark brnegen.

persoonlijk zou ik ook de asbest van dat gebouwtje erachter verwijderen. Nu kan je dat nog allemaal zelf en meestal gratis naar containerpark brnegen.
Da's al geregeld. Die twee gebouwen gaan helemaal weg. Met de grond gelijk. Na natuurlijk eerst de platen correct er af gehaald te hebben.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan