• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Helemaal veranderen van bank/verzekering

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
Mijn hele leven zit ik met zowat alles (bank+verzekeringen) al bij een grootbank (KBC). Niet dat ik daar zelf voor gekozen heb maar net als velen van thuis uit en nooit vragen bij gesteld. Ik kende die mensen ook al m'n hele leven dus vertrouwen speelde ook een rol...

De laatsten tijd stel ik me daar meer vragen bij. Een grootbank is algemeen genomen ni het goedkoopste, geeft ni de beste rentevoeten en qua verzekeringen denk ik dat ze ook redelijk aan den dure kant zitten. Ni da'k hier alles uit de doeken ga doen maar wat het houden van onze rekeningen (2x zichtrekening, 1 spaarrekening), bankkaart, internetbankieren en de rentes die we ontvangen betreft, zie ik al direkt een voordeel van pakweg 100€/jaar door naar Argenta te gaan. Paar maanden geleden bij aankoop van ne nieuwe wagen stelde de garage ons ook nen omnium voor die zowat 250€ goedkoper zou zijn geweest dan die van m'n huisbank. Allez ja, ik vrees een beetje da'k 100'en €'s meer aan't betalen ben die ik elders kan uitsparen. Dat vertrouwen wat mag kosten klopt, maar er zijn grenzen. Overigens stel ik vast dat de afgelopen jaren de gezichten bij m'n huisbank aanhoudend veranderen dus wat betreft het echt kennen (en bijhorend vertrouwen) van die mensen schiet er haast niks meer over, ofschoon ze me nog steeds met de voornaam aanspreken off course. Qua service lijkt zo'n grootbank me ook weinig extra op te leveren, voor alles moet ge er ook al een afspraak maken.

Eigenlijk is het enige waarvan ik echt kontent ben bij m'n huidige bank de rente op onze hypotheek die ik indertijd verkregen heb: 3.96% op 25jaar vast.



Een paar jaar geleden heb ik het gros van onze spaarcentjes al verhuisd naar rendabeler oorden, maar nu denk ik er aan om alles te gaan verhuizen en eens te gaan kijken bij de concurentie. Met 'alles' bedoel ik ook echt alles: rekeningen, verzekeringen tot zelfs onze hypothecaire lening. Ik wil het hele pakket samenpakken, uittellen en daarmee gaan rondhoren onder het moto: dit alles kost me nu zoveel per jaar, hoeveel gaat dit me kosten als ik dat hier allemaal doe. Door alles samen te pakken denk ik ook dat een nieuwe bank gewilliger zal zijn om op sommige punten een toegeving te willen doen om me binnen te halen. Ik verwacht ook niet dat alles op een ander goedkoper zal zijn maar het gaat me om het totale plaatje dat merkbaar goedkoper zou moeten zijn opdat we zouden verhuizen.

Een eerste bank waar ik aan denk om naartoe te gaan is Argenta maar de komende weken ga ik kijken of er nog valabele kandidaten zijn, daarbij eventueel het bankdeel (rekeningen +hypotheek) en verzekeringendeel opsplitsend tussen 2 firma's.

Het enige wat ik bij m'n huidige grootbank zou willen laten is een simpele zichtrekening voor het gemak van overal nen bankautomaat te hebben...



De vraag is of er hier mensen zijn die deze (drastische) stap al ondernomen hebben en wat hun ervaringen zijn. Of gewoon wat jullie vinden van dit idee. Goed, slecht? Gaat het het wel of ni waard zijn? Zijn er tips die ik kan gebruiken om bij een ander te gaan onderhandelen?



Waarom ik trouwens aan Argenta denk? Geven qua spaarrekening niet de beste maar toch een stuk hogere rente, een hoop is er kosteloos (zicht- en spaarrekening, kaart en internetbanking maar ik denk ook aan Visa wat we zouden willen nemen, kost bij onze huidige bank ook al 20€/jaar), doen ook verzekeringen en heb een kantoor vlak bij huis.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
krw wrote:
Ik zet dan één keer iets op de mail met alle relevante bijlagen erbij. Dan komt het vanzelf wel bij de goede. Tot nu toe in elk geval prima ervaringen mee.

Voor een gewoon (on)gevalleke kan ik u helemaal begrijpen, maar niet als je iets heel ernstigs voor hebt en er ook nog eens betwisting is over de feiten. Ik ken nu, sinds het tweede ernstig ongeval van mijn man, heel goed het verschil tussen rechtstreeks met de maatschappij communiceren of via een makelaar. 100% service die mij geen cent meer kost.
 

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
Vandaag de rekeningen eens bekeken:

Ontvangen intrest over 2011: een goeie 40€

Te betalen kosten van 2011: een goeie 60€



Ik verlies met andere woorden 20€ op jaarbasis om mijn geld bij m'n huisbank te laten staan, nog bovenop de inflatie. Mij is op school altijd geleerd dat het geld dat je op de bank zet, je daar rente op krijgt als beloning en dat zij dat geld dan kunnen gebruiken om verder te lenen. Ik mis in de praktijk een stukske, of nee, een bepaald stukske lijkt me helemaal tegengesteld te zijn van wat het zou moeten zijn... Nah ja, morgen naar de bank en opdoeken die handel!
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
DigitalOverdose wrote:
Vandaag de rekeningen eens bekeken:

Ontvangen intrest over 2011: een goeie 40€

Te betalen kosten van 2011: een goeie 60€



Toch niet op een spaarrekening dan.



Maar't is idd vaak erg gesteld. Op m'n zichtrekening bij KBC ook een pak meer kosten dan intrest.

'k moet ze daar houden omdat mijn hypotheeklening en groene lening daar staat.



Verder zit ik véél beter bij Deutsche bank (ook 1% of nu mss nog 0,7% intrest op de zichtrekening EN gratis mastercard) en Rabobank.



Argenta is best goed als spaarbank (goede tarieven) en geloof ook gratis Visa.

Maar heb iets tegen die bank omdat ze precies nog in't stenen tijdperk leven (webbanking is bv. niet hun sterk punt :lol: ).
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nevermore wrote:
Maar heb iets tegen die bank omdat ze precies nog in't stenen tijdperk leven (webbanking is bv. niet hun sterk punt :lol: ).

Dat vind ik dus van KBC ook. Ik werk bij een klant met KBC webbanking. Heel omslachtig en onoverzichtelijk. Voor webbanking verkies ik nog altijd Fortis.

Visa is bij Argenta inderdaad gratis, net zoals alle andere kaarten, het beheer van de rekening, enz. En je krijgt een mooie rente op je spaargeld in vergelijking met wat de grote jongens geven.
 
Lid geworden
5 mrt 2008
Berichten
298
Waarderingsscore
1
Punten
0
MyriamC wrote:
Dat vind ik dus van KBC ook. Ik werk bij een klant met KBC webbanking. Heel omslachtig en onoverzichtelijk. Voor webbanking verkies ik nog altijd Fortis.



Ik vind da juist andersom :lol:
 

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Berichten
1.211
Waarderingsscore
1
Punten
0
DigitalOverdose wrote:
...Inderdaad, in de hoop een betere deal te kunnen maken. Op die manier heb ik meer om in de schaal te kunnen leggen...



Vanaf een 1000-tal leningen en polissen speelt dat een belangrijke rol.

Daaronder is het net omgekeerd, of kompleet dont-care.
 

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
'k Ben ondertussen volop van bank aan't veranderen. Blijkt dat ik ni verplicht ben m'n zichtrekening, schuldsaldo en brandverzekering bij KBC te houden :cool:. Zicht- en spaarrekening gaan nu naar Argenta, wat de verzekeringen betreft ben ik er nog ni helemaal uit. Oftewel ook naar Argenta, oftewel nog wa verder shoppen.

Alles naar Argenta verhuizen zou op jaarbasis in ieder geval al dik 500€ goedkoper zijn dan da'k alles bij KBC had wat me al heel mooi lijkt. Ik prefereer ook om alles lokaal te houden en bij de deur, da geeft me iets meer vertrouwen en het idee dat zo ne mens wa meer zijne nek voor me zou uitsteken als't nodig zou zijn.

Nog wa verder shoppen zou me waarschijnlijk nog net iets meer opleveren. Via m'n werk krijg ik ook 10% korting bij ne bepaalde makelaar die het goedkoopste uitzoekt maar da's 30km van huis en het lijkt me dat ik dan meer als ne nummer behandeld ga worden.

Ach, we zien wel...



Wat wel vreemd was: bij Argenta waren ze er van overtuigd dat m'n brandverzekering een stuk goedkoper zou uitvalen dan bij KBC... tot ik ze het bedrag liet zien. Blijkbaar betaal ik daar uitzonderlijk weinig voor (hoewel da lang ni op weegt tegen hun andere meerkosten op verzekeringen/rekeningen). Ik heb ooit al aan menne verzekeraar gevraagd of ik zeker voldoende verzekerd ben en hij verzekerde me van wel. Bij Argenta vonden ze't nu echter raar da'k zo weinig (relatief natuurlijk) betaalde. Zou hier een adderke onder het gras kunne steken?
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
DigitalOverdose;1694289 wrote:
Wat wel vreemd was: bij Argenta waren ze er van overtuigd dat m'n brandverzekering een stuk goedkoper zou uitvalen dan bij KBC... tot ik ze het bedrag liet zien. Blijkbaar betaal ik daar uitzonderlijk weinig voor (hoewel da lang ni op weegt tegen hun andere meerkosten op verzekeringen/rekeningen). Ik heb ooit al aan menne verzekeraar gevraagd of ik zeker voldoende verzekerd ben en hij verzekerde me van wel. Bij Argenta vonden ze't nu echter raar da'k zo weinig (relatief natuurlijk) betaalde. Zou hier een adderke onder het gras kunne steken?

Hoe oud is je brandpolis? Wij hadden namelijk net hetzelfde voor toen wij veranderd zijn. Ik weet niet meer de juiste uitleg maar het had te maken met het feit dat vroeger (onze polis is van 1993) de berekeningen anders waren . Onze nieuwe makelaar heeft dat ook zo overgenomen, omdat het een pak in ons voordeel was. Voor alle zekerheid heb ik toch nog een keer of tien gevraagd of we wel voldoende verzekerd waren, ook voor onze inboedel en dat blijkt allemaal in orde.
 

davyR

Lid
Lid geworden
23 jul 2008
Berichten
252
Waarderingsscore
1
Punten
16
Wij zijn in september met onze lening van Fortis naar KBC verhuisd, en nu de premie van de dakisolatie eindelijk gestort is kunnen we ook de bankoverstapdienst laten uitvoeren. -> Alle dagelijkse zaken naar kbc. Pensioensparen (en een deel van het gewone sparen ) naar Rabobank.



Dat heeft ons een serieuze noot gekost, maar na ruim een jaar gepoogd te hebben om een herziening te krijgen (onze lening dateerde van 5% 2008 ) was het vertrouwen in Fortis een beetje weg.

De terugverdientijd bij verderzettig van een identieke lening zat op 7 jaar, maar dankzij dalende rentevoeten en hogere terugbetaling gaat ons dat ergens rond de 40 000 a 50 000 minder kosten dan de oorspronkelijke lening op 30 jaar.

Bij deze kan ik trouwens iedereen aanraden om wanneer mogelijk de looptijd van een lening in te korten, je kan geen grotere besparing doen :)
 

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
Terug een paar stappen gedaan:

- pree van de vrouw is al op de nieuwe rekening gestort. Veranderen kostte slechts een mailtje.

- administratie om de verzekeringen te verhuizen is nagenoeg gedaan. Gaat wel tot herfst dit jaar duren aangezien de autoverzekeringen dan pas vervallen en gaandeweg het jaar de brand- en familial.

- vandaag alle rekeningen bij KBC vereffend, op de zichtrekening waarop mijn pree gestort wordt na.

- vandaag ook alle dommiciliëringen van KBC laten veranderen naar de nieuwe rekening bij Argenta.



Nog te doen:

- mijn pree laten storten op de nieuwe rekening (gaat iets meer administratieve rompslomp geven dan bij't vrouwke vrees ik)

- nog een prul voor één van de verzekeringen aan Argenta bezorgen.

- overige dommiciliëringen laten veranderen van rekening

- laatste zichtrekening bij KBC vereffenen.



En dan zijn we klaar. En tot nogtoe geen spijt van de beslissing...
 
Lid geworden
2 feb 2012
Berichten
43
Waarderingsscore
0
Punten
0
ben ook wel eens geïnteresseerd om op een ander te gaan neuzen.



Wij zitten bij VDK (voor lening, zichterekening, sparen), bij Delta LLoyd voor schuldsaldo, en bij Vivium voor auto-, brand- en familiale polis. Daar bovenop nog eens bijstandsverzekering bij Euromex. Hospitalisatie bij Dexia.



Maar hoe leg je het dan praktisch aan de dag? Zeulen met al die polisteksten? Lijkt me moeilijk om appelen met appelen te vergelijken.
 

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
Inderdaad, zeulen met die polissen. Je moet er iets voor over hebben natuurlijk...



Ik heb alles bijeen gepakt, een lijstje gemaakt wat alles kost bij KBC en ben daarmee naar een afspraak bij Argenta gegaan. Daar hebben ze alles eens ruwweg overlopen en al eerste offertes gemaakt van wat het bij hen ongeveer zou kosten. Tevens ook nen hoop uitleg gekregen en zo duurde die eerste afspraak al gauw een paar uur.

Paar weken later weer een afspraak en intussen hebben ze bij Argenta alles eens deftig bekeken. Zelf moest ik ook nog een papier vinden/te pakken krijgen van m'n autoverzekering waaruit blijkt dat ik voor 1 wagen een joker heb. Op die 2de afspraak dan alles nog eens overlopen, de definitieve offertes gekregen en een boel administratieve rompslomp in orde maken. Duurde daar 3.5 uur!



Bon, ik heb alles weer bij dezelfde gepakt en da scheelde al een stuk tov bij KBC (zo'n 500 à 600€ per jaar) en daar ben ik al heel tevreden mee. Bovendien zit alles nu dicht bij huis.

Nog wa meer rondzeulen en zaken bij verschillende makelaars/firma's nemen kan nog wel wa opleveren maar ik kan me moeilijk voorstellen dat da nog honderden € gaan zijn en die moeite wil ik er nimeer in steken.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan