• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Helemaal veranderen van bank/verzekering

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
Mijn hele leven zit ik met zowat alles (bank+verzekeringen) al bij een grootbank (KBC). Niet dat ik daar zelf voor gekozen heb maar net als velen van thuis uit en nooit vragen bij gesteld. Ik kende die mensen ook al m'n hele leven dus vertrouwen speelde ook een rol...

De laatsten tijd stel ik me daar meer vragen bij. Een grootbank is algemeen genomen ni het goedkoopste, geeft ni de beste rentevoeten en qua verzekeringen denk ik dat ze ook redelijk aan den dure kant zitten. Ni da'k hier alles uit de doeken ga doen maar wat het houden van onze rekeningen (2x zichtrekening, 1 spaarrekening), bankkaart, internetbankieren en de rentes die we ontvangen betreft, zie ik al direkt een voordeel van pakweg 100€/jaar door naar Argenta te gaan. Paar maanden geleden bij aankoop van ne nieuwe wagen stelde de garage ons ook nen omnium voor die zowat 250€ goedkoper zou zijn geweest dan die van m'n huisbank. Allez ja, ik vrees een beetje da'k 100'en €'s meer aan't betalen ben die ik elders kan uitsparen. Dat vertrouwen wat mag kosten klopt, maar er zijn grenzen. Overigens stel ik vast dat de afgelopen jaren de gezichten bij m'n huisbank aanhoudend veranderen dus wat betreft het echt kennen (en bijhorend vertrouwen) van die mensen schiet er haast niks meer over, ofschoon ze me nog steeds met de voornaam aanspreken off course. Qua service lijkt zo'n grootbank me ook weinig extra op te leveren, voor alles moet ge er ook al een afspraak maken.

Eigenlijk is het enige waarvan ik echt kontent ben bij m'n huidige bank de rente op onze hypotheek die ik indertijd verkregen heb: 3.96% op 25jaar vast.



Een paar jaar geleden heb ik het gros van onze spaarcentjes al verhuisd naar rendabeler oorden, maar nu denk ik er aan om alles te gaan verhuizen en eens te gaan kijken bij de concurentie. Met 'alles' bedoel ik ook echt alles: rekeningen, verzekeringen tot zelfs onze hypothecaire lening. Ik wil het hele pakket samenpakken, uittellen en daarmee gaan rondhoren onder het moto: dit alles kost me nu zoveel per jaar, hoeveel gaat dit me kosten als ik dat hier allemaal doe. Door alles samen te pakken denk ik ook dat een nieuwe bank gewilliger zal zijn om op sommige punten een toegeving te willen doen om me binnen te halen. Ik verwacht ook niet dat alles op een ander goedkoper zal zijn maar het gaat me om het totale plaatje dat merkbaar goedkoper zou moeten zijn opdat we zouden verhuizen.

Een eerste bank waar ik aan denk om naartoe te gaan is Argenta maar de komende weken ga ik kijken of er nog valabele kandidaten zijn, daarbij eventueel het bankdeel (rekeningen +hypotheek) en verzekeringendeel opsplitsend tussen 2 firma's.

Het enige wat ik bij m'n huidige grootbank zou willen laten is een simpele zichtrekening voor het gemak van overal nen bankautomaat te hebben...



De vraag is of er hier mensen zijn die deze (drastische) stap al ondernomen hebben en wat hun ervaringen zijn. Of gewoon wat jullie vinden van dit idee. Goed, slecht? Gaat het het wel of ni waard zijn? Zijn er tips die ik kan gebruiken om bij een ander te gaan onderhandelen?



Waarom ik trouwens aan Argenta denk? Geven qua spaarrekening niet de beste maar toch een stuk hogere rente, een hoop is er kosteloos (zicht- en spaarrekening, kaart en internetbanking maar ik denk ook aan Visa wat we zouden willen nemen, kost bij onze huidige bank ook al 20€/jaar), doen ook verzekeringen en heb een kantoor vlak bij huis.
 

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
Als jullie het hebben over alle verzekeringen die bij een andere firma zitten dan waar jullie bankzaken zitten, bedoelen jullie dan ook je schuldsaldo polis?
 

krw

Lid
Lid geworden
24 sep 2010
Berichten
713
Waarderingsscore
0
Punten
16
Die heb ik niet, dus ook geen ervaring mee.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
DigitalOverdose wrote:
Als jullie het hebben over alle verzekeringen die bij een andere firma zitten dan waar jullie bankzaken zitten, bedoelen jullie dan ook je schuldsaldo polis?

Die hoorde bij de hypotheek maar de looptijd was korter, dus die premies waren allemaal al betaald toen wij onze verzekeringsportefeuille verhuisd hebben.
 
Lid geworden
26 jan 2010
Berichten
155
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zit vooral bij Fortis, een heel goed kantoor, geen problemen mee. De lening is ook bij Fortis. Vriend zit bij ING, eigenlijk ook geen problemen mee.



De verzekeringen buiten de brand, zit bij een makelaar die heel goed is, kijkt elk jaar voor het voordeligste pakket enzoverder.



Brandverzekering is bij fortis, gekoppeld aan de lening. We hadden deze ook graag naar de makelaar overgeheveld, kan dit zonder gevolgen?
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
leen&bjorn wrote:
Brandverzekering is bij fortis, gekoppeld aan de lening. We hadden deze ook graag naar de makelaar overgeheveld, kan dit zonder gevolgen?

Uiteraard wel, want koppelverkoop is bij mijn weten in België nog altijd verboden. Wij hebben die destijds in ieder geval gewoon mee naar die andere makelaar overgebracht.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
MyriamC wrote:
leen&bjorn wrote:
Brandverzekering is bij fortis, gekoppeld aan de lening. We hadden deze ook graag naar de makelaar overgeheveld, kan dit zonder gevolgen?

Uiteraard wel, want koppelverkoop is bij mijn weten in België nog altijd verboden. Wij hebben die destijds in ieder geval gewoon mee naar die andere makelaar overgebracht.



Opgelet, vaak kunnen ze dan wel een lager tarief geven ... staat in je contract dat dat zo is en haal je de brandverzekering weg, dan verlies je dat voordeel.



Dat mag wel.



Koppelverkoop waarbij je geen lening mag krijgen zonder brandverzekering af te pakken mag dan weer niet.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
chime wrote:
Opgelet, vaak kunnen ze dan wel een lager tarief geven ... staat in je contract dat dat zo is en haal je de brandverzekering weg, dan verlies je dat voordeel.

Wij hebben de brandverzekering gewoon opgezegd bij de Fortis (waar we ook onze lening hadden) en geen haan die daarnaar gekraaid heeft.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Soms staat dat er in, maar niet altijd.



Maar best eerst je contract nakijken dat je niet ineens gaat moeten bijbetalen voor je lening.





Bij ons was 't bijvoorbeeld: "ik moet gewoon vragen of ge brandverzekering wilt, dan heb je die korting al"
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
charles wrote:
julien wrote:
Die ratings hebben al redelijk vaak tot hun scha en schande moeten toegeven dat ze het niet altijd bij het rechte eind hebben.

Daarnaast verkies ik een bank die geld ophaalt bij spaarders om het tegen een hogere rente uit te lenen aan leners ....



Het businessmodel van Argenta is inderdaad, simpel, doorzichtig en imho veel minder risicovol dan de grootbanken. Daarom staat een deel van Charles' spaargeld daar. Sowieso lijkt het me beter over meerdere banken te spreiden als het over grotere bedragen gaat.



Ik zou Argenta momenteel niet aanbevelen. Die ratings zijn wat ze zijn, maar als ze verder de dieperik in duiken zijn het de banken met de laagste ratings die als eerste zullen sneuvelen.



Inderdaad simpel business model, hun geld zit in overheidspapier. Het zal er dus van afhangen of er in de toekomst zaken moeten afgeschreven en aldus of de bank daar genoeg buffers voor heeft. Vandaar de matige rating.
 

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
Afgelopen dagen nog wat zitten peinzen. 't Gaat tussen Argenta, Record Bank en Deutsche bank... Een vraag die ik nog wel heb is of er geen mogelijke nadelen zijn aan zo'n zelfstandige lokale bankiers zoals dat meestal het geval is met die kleinere banken. Ne colega zei da'k daarvoor moest opletten want wat als die mens failliet zou gaan of zo. Is daar iets van aan? Ik kan me moeilijk voorstellen dat de moedermaatschappij waaronder die mens opereert dan ni voor uw geld zorgt.
 

krw

Lid
Lid geworden
24 sep 2010
Berichten
713
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ze vallen allemaal onder het depositogarantiestelsel. Zo'n lokaal kantoortje is geen zelfstandige eenheid!
 

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38
DigitalOverdose wrote:
Afgelopen dagen nog wat zitten peinzen. 't Gaat tussen Argenta, Record Bank en Deutsche bank... Een vraag die ik nog wel heb is of er geen mogelijke nadelen zijn aan zo'n zelfstandige lokale bankiers zoals dat meestal het geval is met die kleinere banken. Ne colega zei da'k daarvoor moest opletten want wat als die mens failliet zou gaan of zo. Is daar iets van aan? Ik kan me moeilijk voorstellen dat de moedermaatschappij waaronder die mens opereert dan ni voor uw geld zorgt.





Juridisch zijn er toch een paar bedenkingen. Wat als die zelfstandige bankagent met uw geld gaat lopen en vlucht naar het buitenland.



De vraag is of de moedermaatschappij verantwoordelijk is voor frauduleuze daden van de zelfstandige bankagent. (hij kan bijvoorbeeld ook het geld niet doorstorten zonder dat de klant hiervan iets afweet?)



Er is juridisch ook een verschil tussen een normaal faillissement en een frauduleus faillissement.

Normaal gezien zijn de beleggingsproducten gedekt door de maatschappij waarvoor de zelfstandige bankagent tussenpersoon is.





ps. Bij een frauduleus faillissement moet de zelfstandige alsnog opdraaien voor het verlies en niet zijn BVBA! (Misschien dekt de moedermaatschappij alleen de BVBA? Ik weet het niet!)
 
Lid geworden
11 feb 2007
Berichten
587
Waarderingsscore
0
Punten
0
krw wrote:
Ze vallen allemaal onder het depositogarantiestelsel. Zo'n lokaal kantoortje is geen zelfstandige eenheid!

Ja en nee.

Ooit al eens geprobeerd bij ING een rekening te sluiten? Dit gaat enkel in kantoor van opening, want die hebben nog geen eengemaakt IT landschap blijkbaar. Vraag me niet precies hoe en wat, maar dan moesten er redelijk veel papieren rondgefaxed worden om rekening op te zeggen.

Vroeger hetzelfde met KBC, die wilden dat ook niet doen.



Wij zitten bij BNP voor de gewone kredieten, en ja, ik erger me ook aan de hoge kosten, zeker qua pensioensparen. Mijn rekening kost me een 50 euro/jaar.

Grote voordeel daar die een andere kleine bank me niet kan geven: inzicht in fiscale dossiers die ik soms nodig heb. Gewoon mailtje en antwoord van hun fiscalisten. Kan ik nadien nog zelf doen wat ik wil.

Spaargeld zit al lang bij andere bank, en dat weten ze ook.

Vrouw zit nog bij Axa, en kost toch ook serieus pak geld.

VIsa en dergelijke heb ik niet (amex via werk), doch indien ik dat zou hebben zou ik toch ook naar een argenta gaan.
 

krw

Lid
Lid geworden
24 sep 2010
Berichten
713
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ja, ik heb een ING-rekening geopend via internet. Formuliertje invullen, printen, kopie legitimatiebewijs erbij, bewijs woonstee, het zooitje opsturen en klaar. Ik betaal nooit iets voor een pakket en heb toch bij ongeveer 10 banken rekeningen.

Als je maar altijd zorgt dat je bedragen rechtstreeks naar het hoofdkantoor overmaakt, kan er echt niets gebeuren. Geld storten via een automaat direct op je eigen rekening. Idem voor verzekeringen. Natuurlijk nooit aan een tussenpersoon betalen. Die tussenpersonen heb je ook helemaal niet nodig.
 
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
5.143
Waarderingsscore
1
Punten
0
Tussenpersoon verzekering nioet nodig?

Ik geef hem een belletje, kun je dat eens nakijken? Paar minuten belt hij terug, zo en zo, ok doen dan maar dat of dat, kost mij minimaal tijd en minimaal geld.

Of ik bel met nu heb ik dit of dat voor, zelfde dag staat hij hier nog aan de deur om het op te lossen.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
paso wrote:
Tussenpersoon verzekering nioet nodig?

Ik geef hem een belletje, kun je dat eens nakijken? Paar minuten belt hij terug, zo en zo, ok doen dan maar dat of dat, kost mij minimaal tijd en minimaal geld.

Of ik bel met nu heb ik dit of dat voor, zelfde dag staat hij hier nog aan de deur om het op te lossen.

Zeker weten. Een goede makelaar is goud waard!
 

krw

Lid
Lid geworden
24 sep 2010
Berichten
713
Waarderingsscore
0
Punten
16
Het is gemakkelijk en daar betaal je ook de provisie voor, maar dat is wat anders dan nodig hebben.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
krw wrote:
Het is gemakkelijk en daar betaal je ook de provisie voor, maar dat is wat anders dan nodig hebben.

Het is in ieder geval heel vervelend dat je, wanneer je iets ernstigs voor hebt, als een nummer wordt behandeld (bij Fortis AG bijvoorbeeld) en niet eens een vaste contactpersoon hebt. Bij elk contact met de maatschappij telkens weer datzelfde verhaal vertellen, dat word je na tien keer goed beu. Geloof me vrij!
 

krw

Lid
Lid geworden
24 sep 2010
Berichten
713
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik zet dan één keer iets op de mail met alle relevante bijlagen erbij. Dan komt het vanzelf wel bij de goede. Tot nu toe in elk geval prima ervaringen mee.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan