• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Heilige graal onder de gevelplanten?

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.894
Waarderingsscore
280
Punten
83
Bestaat die? Een gevelplant die
1. snel groeit
2. in de winter groen blijft
3. de gevel niet al te hard beschadigt met worteltjes

Indien niet, dan mag wintergroen als eerste vereiste afvallen
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
Moet die zelfstandig kunnen klimmen? Of mag er een geleider op de gevel komen? (kan wel een verschil maken in vereiste 'gevel niet al te hard beschadigt')
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.894
Waarderingsscore
280
Punten
83
liefst geen geleiders plaatsen. De bedoeling is dat we een oude stal helemaal laten overgroeien (dus muren en dak).
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
passiflora blijft mooi groen, maar heeft wel wat hulp nodig.
Weet ook niet wat het bezwaar is tegen enkele geleiders ? Want je gaat er niets van zien door de begroeiing ....
Akebia geeft een lekker geur bij bloei, maar verliest blad.
Kiwibes ook bladverliezend, maar lekker bessen.

klimop klimt zelf, maar wortelt in de muur. Zou ik zelf nooit plaatsen
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.894
Waarderingsscore
280
Punten
83
Ik zou idd een frame kunnen plaatsen tot aan de nok. Op het dak trekken die hun plan wel

Welke gaat het snelst groeien en een vrij dichte laag vormen? Ik heb nu zowel kiwibes als passievrucht staan (tegen een andere gevel) en dat gaat toch een stuk trager dan pakweg een wilde wingerd

Akebia was ik totaal vergeten, maar stond in mijn vorige huis tegen de gevel. Ging idd hard! Maar dat worden echt knoerten van takken die heel veel gaan wegen. Daar heb je een serieuze ondersteuning voor nodig!
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.894
Waarderingsscore
280
Punten
83
Als ik dan toch een frame bouw, zou ik er nog wat Clematis, Kamperfoelie of Hop tussen kunnen gooien
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Ik heb betonnetten gehangen aan 2 haken, was op 5 min klaar. Hoe hoog is de stal?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Bestaat die? Een gevelplant die
1. snel groeit
2. in de winter groen blijft
3. de gevel niet al te hard beschadigt met worteltjes

Indien niet, dan mag wintergroen als eerste vereiste afvallen

4. Type voegsel : baksteen opgevoegd met voegsel jaren 80 en later
baksteen met kalkvoegsel voor jaren 80 ( krapt eens in de voeg !)
5. Bakstenen muur , betonmuur, bezette muur, crepimuur, houten muur, strobalenmuur met bepleistering
6; Oriëntatie van de muur: Zuidermuur geeft een heel ander assortiment dan bv een noordmuur of oost of west
7. grondsoort . zand, leem, klei, veen, duinzand.
8 ; Vreemde materialen in de grond : ijzer, bakstenen , afval bouwpuin.
9. steun of geen steun

Opmerkingen
Snelle groeiers zijn meestal woekerende planten. bv de bruidsluier is de snelste maar dan ben je na enkele jaren zoet met die elke maand bij te snoeien.
Trage groeiers zijn gemakkelijker te leiden en in toom te houden.
Wintergroene planten hebben meestal geen opvallende bloemen. Uitgezonderd de hydrangea integrifolia, de clematis armandii en enkele lonicera's Oja de toscaanse jasmijn bijna vergeten. Keuze is beperkt. Meestal wordt er een toon gelegd van een groenblijvende klimplant en daar dan bv een opvallende bloem op maar dan bladverliezend.
Klimplanten zetten zich vast al slingerend met ranken die zich slingeren rondom takken, buizen, latten, kabels zoals wisteria en druivelaars.
Klimplanten zetten zich vast met hechtvoetjes zoals parthenocissus
klimplanten zetten zich vast met hechtranken of dunne beweegelijke takjes of beter gezegd twijgjes zoals druif clematis, passiebloem.
klimplanten zetten zich vast door zeer soepele en lange uitlopers die dan verdikken zoals klimrozen en clematissen ( deze hebben meestal een steuntje nodig)
klimplanten zetten zich vast door hechtwortels zoals klimopsoorten
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
liefst geen geleiders plaatsen. De bedoeling is dat we een oude stal helemaal laten overgroeien (dus muren en dak).
Je wilt dus de gehele schuur wegtoveren onder een groen plantendek ?
Dan lijkt mij de gewone groene klimop Hedera Helix het meest geschikt.
De kleine hechtworteltjes zal je na eventuele verwijdering nog wel een tijdje zien als sporen op de muur. Echter als het voegwerk niet in al te slechte staat is met open of verzande voegen dan zal het enkel bij die oppervlakkige hechtworteltjes blijven.
Ik weet niet welke dakbedekking op de schuur ligt maar als daar bijvoorbeeld pannen zonder sluiting opliggen dan zullen er onvermijdelijk ook scheuten naar binnen groeien. Maar dat is dan wellicht bij elke soort klimplant zo.
In mijn ouderlijk huis (een historische boerderij) was de gehele puntgevel, voor zolang ik weet, hiermee bedekt en was dit een ideale nestplaats voor talrijke vogels.
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.894
Waarderingsscore
280
Punten
83
Grond: zand/leem
Orientatie: Zuid en West, dak Zuid
Gebouw: is een gemetste stal uit de jaren 90 (dus zo oud is die niet). Dus baksteen en goeie cementvoegen.

De stal staan naar mijn goesting iets teveel in het zicht, en het zijn vrij mottige bakstenen. Dak zijn heel erg lelijke pannen. Ik zou natuurlijk ook alles kunnen kaleien en er (op termijn) schone boomse pannen op leggen. Maar dat kost een klein fortuin.

Foto van de stal in bijlage. Het is dus de linker topgevel, en zoveel mogelijk van het dak wat hier in de zon ligt
 

Bijlagen

  • IMG_1778.jpg
    IMG_1778.jpg
    291,5 KB · Weergaven: 52

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Druivelaar en dan de Lakemont bestellen . Perfecte eetdruif, keigoed resultaat voor opleggen tot druivelikeur met kaneel. Door de vruchten komen er veel vogels op af maar ook vlinders en insecten waar weer andere vogeltjes op afkomen.
Moet wel geleid worden om veel vrucht te hebben

Trachelospermum jaminoides Toscaanse jasmijn : groenblijvende plant met geurende bloemen ( wit) wel opletten dat je een hoogstam neemt ander geraak je niet aan die hoogte. Stamvoet moet je beschermen . slingert zich overal rond maar wurgt NIET.


Akebia quinata
forse groeier halfwintergroen met zeer opvallend roodpaarse bloemen die aangenaam geuren. Zeer geliefd bij vlinders en bijen

Clematis armandii , wintergroen witte geurende vrij grote bloemen blijft beperkt in de hoogte . Alle gronden .

Hydrangea integriflolia ; NOORDMUUR, witte bloemen, groenblijvend legt zich tegen de muur en zal door verdikking van de tak klimmen. Moeilijk te vinden tot onvindbaar .
Hydrangea petiolaris zelfhechtend met hechtwortels , maar wringt de voegen niet open. Kan zowel op het noord als zuid staan, groenblijvend grote witte bloemen.

Klimop Hedera helix .Groenblijvende klimplant, onopvallende groene bloemen die gesmaakt worden door bijen. Zeer goede isolator omdat de dikke bladerdek een perfecte isolatie is. Echter zeer arbeidsintensief en moet op regelmatige basis zeer drastisch worden ingesnoeid. Plant wordt meestal topzwaar ( van boven zwaarder dan onderaan ) zodat het regelamtig voorvalt dat een heel pakket door zhet eigen gewicht wordt losgerukt van de muur. Indien de muur uit oude poreuse baksteen bestaat, indien niet ALLE voegen 100% dicht zijn en in het muurvlak liggen (zeker niet verzonken) indien er nergens doorsteken in de muur zijn of regenpijpen dan kan deze plant gerust uitgroeien. Wij raden wel steeds aan om deze klimplant cc 1 meter van de dakrand af te knippen. Gebeurd veel dat deze plant zich onder de dakpannen of een ander dakafdekking wringt en door dikte groei het gebinte kapot trekt .
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.894
Waarderingsscore
280
Punten
83
Super! Dank voor de input.

Welk frame best toepassen? Betonijzer is idd snel toe te passen. Hoe hang je die best op?
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Betonnetten hangen bij mij hier aan
1637672146086.png

Nog een planttip. Kijk eens naar liaanrozen. Er zijn er wel niet veel die herbloeiend zijn.
Deze, Mme Solvay wel
1637672268026.png

nog een leuke klimmer is Campsis radicans of de schijnhortensia, Schizophragma hydrangeoides (gelijkend op klimhortensia, maar meer kleuren).
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.894
Waarderingsscore
280
Punten
83
gewoon los op die haken?
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
yep, hangt al meer dan 10 jaar zo.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
voila se, opgelost
en
als je nu links vooraan nog een moerbeiboom of een mispel zet dan krijg je dat bouwke met wat meer diepgang.boom (Mobile).png
 
Laatst bewerkt:

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Mispel, lekker, gisteren nog 2 gegeten.
Moerbei ook lekker.
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.894
Waarderingsscore
280
Punten
83
haha, merci Luk, maar het 'probleem' situeert zich links, waar het huis staat (iets meer naar achter, dus je kijkt eigenlijk recht op die stal). En er is al een mooie boomgaard ;-) Moerbei komt achter de stal (daar ligt een zonnige 'binnentuin' waar geen wind is)
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
teutteutteut, ik teken door wat ik zie op de foto,
trek dan ne goeie foto e
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan