Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Heeft er iemand ervaring met bokashi ballen in de filter zone van een zwemvijver?
- buitenleven tuin water waterbehandeling zwembad
- Lid geworden
- 27 mrt 2007
- Waarderingsscore
- 8.628
- Punten
- 113
-
20250429_101824.jpg321,8 KB · Weergaven: 37
-
20250427_135555.jpg204,7 KB · Weergaven: 34
-
20250429_101824.jpg321,8 KB · Weergaven: 34
-
20250427_133417.jpg306,3 KB · Weergaven: 35
-
20250427_133449.jpg348,2 KB · Weergaven: 34
-
20250427_135600.jpg319,8 KB · Weergaven: 34
-
Messenger_creation_0BFE4647-511D-44FD-9958-F8E6A62E2CA7.jpeg361 KB · Weergaven: 37
-
Messenger_creation_DFB612D7-B2AB-4FBF-A628-A106E052991B.png581,6 KB · Weergaven: 38
-
Messenger_creation_02BE49DD-A432-454C-92E7-08200401D959.jpeg323,4 KB · Weergaven: 37
- Lid geworden
- 27 mrt 2007
- Waarderingsscore
- 8.628
- Punten
- 113
- Lid geworden
- 5 apr 2006
- Waarderingsscore
- 395
- Punten
- 83
- Lid geworden
- 7 jan 2018
- Waarderingsscore
- 628
- Punten
- 113
- Lid geworden
- 7 jan 2018
- Waarderingsscore
- 628
- Punten
- 113
- Lid geworden
- 7 jan 2018
- Waarderingsscore
- 628
- Punten
- 113
- Lid geworden
- 27 mrt 2007
- Waarderingsscore
- 8.628
- Punten
- 113
- Lid geworden
- 27 mrt 2007
- Waarderingsscore
- 8.628
- Punten
- 113
lukanar
Zeer gewaardeerd lid
ik gebruik liever lukiaansewijze.
Zorg dat je oppervlakte in verhouding staat met het watervolume. Een vijver van 1 m² wateroppervlak op een diepte van 10 meter gaat veel kouder zijn dan een vijver van 20 m² met een diepte van een halve meter . En nochtans beide hebben een volume van 10.000 liter water.
Zorgt voor een filtersubstraat zoals lava porieen waar veel bacterien zich in kunnen nestelen.
Filterzone is cc 1/4 tot 1/5 van het totale wateroppervlak.
Zorg ervoor dat de watercirculatie op zen punt staat. Voor een vijver met siervissen en planten zit de return van het water tussen de 4-6 uur .
Zorg ervoor dat er een evenwicht is in het visbestand. En tel het aantal meter vis, niet het aantal stuks.
Zorg ervoor dat er , zeker in het begin, er weinig organisch afval in je vijver komt. De planten moeten eerst groeien en nitraat verwerken.
Wacht dus zeker een jaar met vis uit te zetten.
Overdrijf in planten !!
Beter te veel dan te weinig. Zij zorgen ervoor dat alle organisch afval wordt opgenomen .
Dus organisch materiaal rot, wordt omgezet in ammoniak ( giftig) en ammonium ( niet giftig en vervliegt)
Ammoniak wordt omgezet door bacterien naar nitrieten ( giftig) maar deze worden omgezet naar nitraten ( opneembare stikstof voor planten)
Die ballen die werken enkele uren/dagen en stellen je zogezegd gerust maar ze pakken de oorzaak niet aan.
Ook iets waar ik me de torrekes aan stoor. Een vijver moet helder zijn.
Nee dat moet niet.
Een heldere vijver is geen INDICATIE dat deze biologisch in evenwicht is en gezond.
Javel is ook helder maar niet gezond.
Zorg dat je oppervlakte in verhouding staat met het watervolume. Een vijver van 1 m² wateroppervlak op een diepte van 10 meter gaat veel kouder zijn dan een vijver van 20 m² met een diepte van een halve meter . En nochtans beide hebben een volume van 10.000 liter water.
Zorgt voor een filtersubstraat zoals lava porieen waar veel bacterien zich in kunnen nestelen.
Filterzone is cc 1/4 tot 1/5 van het totale wateroppervlak.
Zorg ervoor dat de watercirculatie op zen punt staat. Voor een vijver met siervissen en planten zit de return van het water tussen de 4-6 uur .
Zorg ervoor dat er een evenwicht is in het visbestand. En tel het aantal meter vis, niet het aantal stuks.
Zorg ervoor dat er , zeker in het begin, er weinig organisch afval in je vijver komt. De planten moeten eerst groeien en nitraat verwerken.
Wacht dus zeker een jaar met vis uit te zetten.
Overdrijf in planten !!
Beter te veel dan te weinig. Zij zorgen ervoor dat alle organisch afval wordt opgenomen .
Dus organisch materiaal rot, wordt omgezet in ammoniak ( giftig) en ammonium ( niet giftig en vervliegt)
Ammoniak wordt omgezet door bacterien naar nitrieten ( giftig) maar deze worden omgezet naar nitraten ( opneembare stikstof voor planten)
Die ballen die werken enkele uren/dagen en stellen je zogezegd gerust maar ze pakken de oorzaak niet aan.
Ook iets waar ik me de torrekes aan stoor. Een vijver moet helder zijn.
Nee dat moet niet.
Een heldere vijver is geen INDICATIE dat deze biologisch in evenwicht is en gezond.
Javel is ook helder maar niet gezond.
Bedankt voor de snelle deskundige reactie. Mijn vijver is geïnstalleerd door Watelle in Oedelem in 2014 en heeft volgende zaken en afmetingen.
10x4x1m in totaal
Zwemzone 7x4x1m
Filterzone 3x4x1m
Vijversubstraat
Downflow
Gele lis
Messner ecotec 20000
Een 20tal goudvissen en 3 goudwindes
3jaar geleden zijn we hier komen wonen.
Water is nu proper. Net gestofzuigd.
Vanaf morgen zet ik er een robot in. Genoeg geschept en gestofzuigd in 3 jaar.
Gele lis uitgedund.
Ik gebruik nooit producten. Water is helder maar veel zweefvuil na de winter op de bodem e filterzone.
Nu mijn vragen:
- u zegt hoe meer lis des te beter. Maar ik heb de indruk dat de bovenste 10cm van mijn substraat gewoon verzadigd is. De gele lis doet het verder uitstekend.
- wat bedoelen ze met lis uitdunnen. Is dat wortels scheiden? Wat is een vuistregel per m2 enz...
- is het niveau van de scheidingsmuur en het waterpeil niet te hoog met bijna 20cm?
- is de collectorbuis/put niet te laag en niet beter verhogen want staat onder water.
- de robot die ik ga aanschaffen is een zodiac alpa iq 63 bio.
Bedankt alvast voor jullie advies.
10x4x1m in totaal
Zwemzone 7x4x1m
Filterzone 3x4x1m
Vijversubstraat
Downflow
Gele lis
Messner ecotec 20000
Een 20tal goudvissen en 3 goudwindes
3jaar geleden zijn we hier komen wonen.
Gele lis uitgedund.
Ik gebruik nooit producten. Water is helder maar veel zweefvuil na de winter op de bodem e filterzone.
Nu mijn vragen:
- u zegt hoe meer lis des te beter. Maar ik heb de indruk dat de bovenste 10cm van mijn substraat gewoon verzadigd is. De gele lis doet het verder uitstekend.
- wat bedoelen ze met lis uitdunnen. Is dat wortels scheiden? Wat is een vuistregel per m2 enz...
- is het niveau van de scheidingsmuur en het waterpeil niet te hoog met bijna 20cm?
- is de collectorbuis/put niet te laag en niet beter verhogen want staat onder water.
- de robot die ik ga aanschaffen is een zodiac alpa iq 63 bio.
Bijlagen
lukanar
Zeer gewaardeerd lid
Filteroppervlakte zit goedBedankt voor de snelle deskundige reactie. Mijn vijver is geïnstalleerd door Watelle in Oedelem in 2014 en heeft volgende zaken en afmetingen.
10x4x1m in totaal
Zwemzone 7x4x1m
Filterzone 3x4x1m
welke ?Vijversubstraat
Alleen gele lis ?Downflow
Gele lis
Pomp van 20.000 liter per uur op een vijver van 40.000 liter is tijdens de zomermaanden bij gebruik van zwemvijver in orde . Maar kun je deze regelen naar 10.000 liter per uur ? Want voor je filter en planten is dit wel noodzakelijk in de andere seizoenenMessner ecotec 20000
Van 1 meter elk of van 10 cm ?Een 20tal goudvissen en 3 goudwindes
Aantal speelt geen rol wel hun grootte.
Je zit dus met stof in de vijver , vanwaar komt dat ?3jaar geleden zijn we hier komen wonen.
Is het water biologisch in orde?
Want proper water is , nogmaals, geen indicatie voor gezond water.
Dit is juist de bedoeling om in de filterzone vuil op te vangen.Gele lis uitgedund.
Ik heb nergens gezegd meer lis.Nu mijn vragen:
Je moet biodiversiteit in je vijver brengen door verschillende soorten planten er in te zetten.
Glanzend fonteinkruid bv, is heel vroeg in het voorjaar aktief en neemt dan een groot deel van de nitraten op.
Daardoor minder of zelfs geen algen.
Lis uitdunnen is een deel verwijderen .- wat bedoelen ze met lis uitdunnen. Is dat wortels scheiden? Wat is een vuistregel per m2 enz...
Vuistregel is er niet , je moet kijken naar verschilende factoren en groeiomstandigheden maar ook naar voeding .
Waar zijn de stroomversneller op die scheidingsmuur?- is het niveau van de scheidingsmuur en het waterpeil niet te hoog met bijna 20cm?
Meeste denken dat die stapstenen op zo'n scheidingsmuur dient om er over te lopen maar die dienen eigenlijk om de waterstroom te versnellen zo dat het water dieper instroomt in de filterzone
Waar zit in dit geheel de waterinlaten ?
Zit er in de lava drainbuizen,
Zit daar een verzamelbuis
En waar zit de pomp?
Kun je eraan zonder te veel poespas ?- is de collectorbuis/put niet te laag en niet beter verhogen want staat onder water.
Mag onder water staan
Laat die maar even achterwege.- de robot die ik ga aanschaffen is een zodiac alpa iq 63 bio.
Ik zou eerst die vijver op punt zetten.
Een robot dient NIET om extra te filteren maar om de aanslag in de zwemzone te verwijderen
doddel
Zeer gewaardeerd lid
Watelle weet wel wat ze doen, dus technisch zal dit in orde zijn
Ik zou alvast andere soorten planten als toevoeging aan de gele lis (lijstjes zijn hier recent aan bod gekomen)
En als je gele lis over hebt: ik heb er binnenkort nodig, kom er met plezier om (woon 10km verder) ;-)
Ik zou alvast andere soorten planten als toevoeging aan de gele lis (lijstjes zijn hier recent aan bod gekomen)
En als je gele lis over hebt: ik heb er binnenkort nodig, kom er met plezier om (woon 10km verder) ;-)
invis
Zeer gewaardeerd lid
Wij zijn 4 jaar geleden (ongveer) begonnen met deze soorten... Als er tips zijn voor andere soorten die het mogelijks goed zouden doen ter aanvulling ben ik atlijd nieuwsgierig
Gele Lis -> doet het goed
Pijlkruid -> verdwenen
Wit Moeras vergeet me nietje -> verdwenen
lidsteng -> verdwenen (denk ik)
Fijne waterranonkel -> doet het... maar wel magerkes
Witte Moerasaronskelk -> verdwenen
Witte Dotterbloem -> doet het redelijk maar nu ook niet echt uitbunding
japanse lis -> doet het goed
Pijlkruid -> verdwenen
Hey Doddel,Watelle weet wel wat ze doen, dus technisch zal dit in orde zijn
Had ik dat geweten je kon er achter gekomen zijn

Niets houdt je tegen om eens langs te komen en over de vijver de babbelen.
Ik woon in Sijsele.
Gr,
Kim
invis
Zeer gewaardeerd lid
Wij zijn 4 jaar geleden (ongveer) begonnen met deze soorten... Als er tips zijn voor andere soorten die het mogelijks goed zouden doen ter aanvulling ben ik atlijd nieuwsgierig
Pijlkruid -> verdwenen

Nog een fototje van de huidige situatie

invis
Zeer gewaardeerd lid
Planten zitten erin van September 2021 denk ik.
Stenen van de scheidingsmuur zijn oude borduren. Beke uitgezocht op formaat want die zijn wel grillig van vorm. Die zijn in principe allemaal eerder konisch dan vierkant. Maar ons stoort dat niet. Hebben we van een handelaar die daar in doet. Afmetingen zullen 30x30 op 15 zijn ofzo ruw geschat.
Stenen van de scheidingsmuur zijn oude borduren. Beke uitgezocht op formaat want die zijn wel grillig van vorm. Die zijn in principe allemaal eerder konisch dan vierkant. Maar ons stoort dat niet. Hebben we van een handelaar die daar in doet. Afmetingen zullen 30x30 op 15 zijn ofzo ruw geschat.
Ja welke ...fijne witte 3 a 4mm. Zie foto's van de wortels van de gele lis.Filteroppervlakte zit goedBedankt voor de snelle deskundige reactie. Mijn vijver is geïnstalleerd door Watelle in Oedelem in 2014 en heeft volgende zaken en afmetingen.
10x4x1m in totaal
Zwemzone 7x4x1m
Filterzone 3x4x1m
welke ?Vijversubstraat
Ja enkel gele lis. Maar sterke geworteld....dus immens diep geworteld.Alleen gele lis ?Downflow
Gele lis
Nee tenzij ik er een frequentieregelaar zou tussen zetten. In de winter doe ik de pomp maar halftijds draaien.Pomp van 20.000 liter per uur op een vijver van 40.000 liter is tijdens de zomermaanden bij gebruik van zwemvijver in orde . Maar kun je deze regelen naar 10.000 liter per uur ? Want voor je filter en planten is dit wel noodzakelijk in de andere seizoenenMessner ecotec 20000
gemiddeld 7cm.Van 1 meter elk of van 10 cm ?Een 20tal goudvissen en 3 goudwindes
Aantal speelt geen rol wel hun grootte.
Zandgronden van de akkers, bomen, hagen, gras ....Damme is heel landelijk ;-)Je zit dus met stof in de vijver , vanwaar komt dat ?3jaar geleden zijn we hier komen wonen.
Met meetstrips ziet dat er allemaal deftig uit. Ik zal nog eens meten vandaag.Is het water biologisch in orde?
Want proper water is , nogmaals, geen indicatie voor gezond water.
Ok maar je zou toch je substraat een beetje moeten zien he.Dit is juist de bedoeling om in de filterzone vuil op te vangen.Gele lis uitgedund.
Dan zal ik eens kijken naar Japanse Lis dat schijnt ook goed te gedijen.Ik heb nergens gezegd meer lis.Nu mijn vragen:
Je moet biodiversiteit in je vijver brengen door verschillende soorten planten er in te zetten.
Glanzend fonteinkruid bv, is heel vroeg in het voorjaar aktief en neemt dan een groot deel van de nitraten op.
Daardoor minder of zelfs geen algen.
Er zijn er nooit geweest. Vandaar dat ik dit ook raar vond.Lis uitdunnen is een deel verwijderen .- wat bedoelen ze met lis uitdunnen. Is dat wortels scheiden? Wat is een vuistregel per m2 enz...
Vuistregel is er niet , je moet kijken naar verschilende factoren en groeiomstandigheden maar ook naar voeding .
Waar zijn de stroomversneller op die scheidingsmuur?- is het niveau van de scheidingsmuur en het waterpeil niet te hoog met bijna 20cm?
Recht tegenover de filterzone aan de andere kant van de vijver.Meeste denken dat die stapstenen op zo'n scheidingsmuur dient om er over te lopen maar die dienen eigenlijk om de waterstroom te versnellen zo dat het water dieper instroomt in de filterzone
Waar zit in dit geheel de waterinlaten ?
JaZit er in de lava drainbuizen,
Ja die buis van 40cm op de fotoZit daar een verzamelbuis
In die collector buisEn waar zit de pomp?
Ik kan daar gemakkelijk aan jaKun je eraan zonder te veel poespas ?- is de collectorbuis/put niet te laag en niet beter verhogen want staat onder water.
OkMag onder water staan
Laat die maar even achterwege.- de robot die ik ga aanschaffen is een zodiac alpa iq 63 bio.
Ik zou eerst die vijver op punt zetten.
Een robot dient NIET om extra te filteren maar om de aanslag in de zwemzone te verwijderen
lukanar
Zeer gewaardeerd lid
Fijne witte 3 a 4 mm ?
Meen je dat ?
Geen lava er onder ?
Dit is ofwel zeolith of cliptoniet. Zogegezegd om nitraat te binden maar geeft achteraf problemen.
Lava van 6/16 of zelfs tot 36 geeft veel meer ruimte voor bacterien en het verwerken van organisch afval.
Alleen gele lis is maar armtierig hoor. Je biodiversiteit in deze kleine vijver is onbestaand en daardoor krijg je problemen met je verwerking vna nitraten. Goed dat deze diepgeworteld is.
In de winter doe ik de pomp maar halftijds draaien.
Heb je op een of andere manier een ' handleiding' gekregen over de return die je moet instellen?
Dus een 1.60 meter vis ,
met een inhoud van 40.000 liter zit je daarmee goed.
Stof van rondom. Zorg dus voor de stroomversnelling op de scheidingsmuur dan zal het oppervlakte water sneller in de filterzone geraken.
Meetstrips zijn niet zo betrouwbaar maar geven wel een indicatie.
Geef even de resultaten weer voor PH, Hardheid ( Kh en Gh ) ijzer, nitriet en nitraat, ammoniak en ammonium en als je toch bezig bent fosfor en koper
Waarom moet je substraat kunnen zien?
Biodiversiteit ga je niet krijgen met japanse lis en de gewone lis er in te zetten. Die hebben nagenoeg dezelfde cyclus.
Zou die blokken zo snel mogelijk plaatsen.
Inlaten tegenover de lava zo ver mogelijk is al goed. Hoeveel zijn er en hoe zijn deze gepassioneerd?
Drainbuizen in de lava is ook goed
Ai , pomp in die collector buis ?
In een zwemvijver ?
hopelijk 24 volts pomp want een 220 mag niet meer van 2023
Meen je dat ?
Geen lava er onder ?
Dit is ofwel zeolith of cliptoniet. Zogegezegd om nitraat te binden maar geeft achteraf problemen.
Lava van 6/16 of zelfs tot 36 geeft veel meer ruimte voor bacterien en het verwerken van organisch afval.
Alleen gele lis is maar armtierig hoor. Je biodiversiteit in deze kleine vijver is onbestaand en daardoor krijg je problemen met je verwerking vna nitraten. Goed dat deze diepgeworteld is.
In de winter doe ik de pomp maar halftijds draaien.
Heb je op een of andere manier een ' handleiding' gekregen over de return die je moet instellen?
Dus een 1.60 meter vis ,
met een inhoud van 40.000 liter zit je daarmee goed.
Stof van rondom. Zorg dus voor de stroomversnelling op de scheidingsmuur dan zal het oppervlakte water sneller in de filterzone geraken.
Meetstrips zijn niet zo betrouwbaar maar geven wel een indicatie.
Geef even de resultaten weer voor PH, Hardheid ( Kh en Gh ) ijzer, nitriet en nitraat, ammoniak en ammonium en als je toch bezig bent fosfor en koper
Waarom moet je substraat kunnen zien?
Biodiversiteit ga je niet krijgen met japanse lis en de gewone lis er in te zetten. Die hebben nagenoeg dezelfde cyclus.
Zou die blokken zo snel mogelijk plaatsen.
Inlaten tegenover de lava zo ver mogelijk is al goed. Hoeveel zijn er en hoe zijn deze gepassioneerd?
Drainbuizen in de lava is ook goed
Ai , pomp in die collector buis ?
In een zwemvijver ?
hopelijk 24 volts pomp want een 220 mag niet meer van 2023
Nee geen lava er onder. Dateert van 2014.
Ik wil gerust meer diversiteit maar vb lelies heb ik er ook in staan maar groeien heel traag. Ik heb ook geen kennis van vijverplanten dus ik zou graag advies hebben.
Zoals gevraagd net even een test gedaan van het water.
Enig advies waar ik zo van die blokken kan kopen/vinden voor die versnelling? Muurtje is maar 10 a 15cm breed en blokken moeten er los opgelegd worden. Metselen/lijmen is geen optie meer vrees ik.
Ik heb 1 inlaat diameter 50mm
Is wel degelijk een 230v type. 24v pompen heb je daar een link voor? Messner is heel kwalitatief maar die hebben dat niet dacht ik.
Alvast bedankt,
Kim
Ik wil gerust meer diversiteit maar vb lelies heb ik er ook in staan maar groeien heel traag. Ik heb ook geen kennis van vijverplanten dus ik zou graag advies hebben.
Zoals gevraagd net even een test gedaan van het water.
Enig advies waar ik zo van die blokken kan kopen/vinden voor die versnelling? Muurtje is maar 10 a 15cm breed en blokken moeten er los opgelegd worden. Metselen/lijmen is geen optie meer vrees ik.
Ik heb 1 inlaat diameter 50mm
Is wel degelijk een 230v type. 24v pompen heb je daar een link voor? Messner is heel kwalitatief maar die hebben dat niet dacht ik.
Alvast bedankt,
Kim
Bijlagen
Welke zijn de maten van je borduren?Bekijk bijlage 110288Wij zijn 4 jaar geleden (ongveer) begonnen met deze soorten... Als er tips zijn voor andere soorten die het mogelijks goed zouden doen ter aanvulling ben ik atlijd nieuwsgierig
Pijlkruid -> verdwenen
Nog een fototje van de huidige situatie![]()
lukanar
Zeer gewaardeerd lid
watertest... ik ken die kleurcodes nu echt niet van buiten hoor.
Misschien eens de moeite doen om te noteren welke kleur over eenkomt met welk getal voor welke parameter ?
Bij betonblokken die deels boven en deels onder het water liggen wordt het water in de blok gezogen. Meer verdamping en ook mosgroei op die blokken.
Misschien eens de moeite doen om te noteren welke kleur over eenkomt met welk getal voor welke parameter ?
Bij betonblokken die deels boven en deels onder het water liggen wordt het water in de blok gezogen. Meer verdamping en ook mosgroei op die blokken.
Stapstenen liggen er in. Nogmaals bedankt voor de tip. Nu kijken wat het resultaat geeft binnen een paar weken.
De waterwaardes zijn:
Nitraat en nitriet = 0
GH tussen >7 >14
KH 6
PH 7.2
Chlorine = 0
Ik heb bij de gele lis ( nadat ze uitegbloeid waren) ook al de zaaddozen verwijderd.
Nu wil ik zoals @lukanar aangaf meer diversiteit qua planten en ga deze week eens ten rade bij de Watertuin in Oostkamp.
Ik zit zowieso met een plantdiepte van 20 a 25cm. Dus graag jullie advies uit eigen ervaring.
Kim
De waterwaardes zijn:
Nitraat en nitriet = 0
GH tussen >7 >14
KH 6
PH 7.2
Chlorine = 0
Ik heb bij de gele lis ( nadat ze uitegbloeid waren) ook al de zaaddozen verwijderd.
Nu wil ik zoals @lukanar aangaf meer diversiteit qua planten en ga deze week eens ten rade bij de Watertuin in Oostkamp.
Ik zit zowieso met een plantdiepte van 20 a 25cm. Dus graag jullie advies uit eigen ervaring.
Kim
Bijlagen
Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.
Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments