• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Harde zwarte aanslag schoorsteen

Lid geworden
27 mei 2022
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag Forum,
Ik heb een huis van '58 waar ik de bestaande gemetselde schoorsteen terug open gemaakt heb (beton gegoten onder en boven) en een houtkachel op zal aansluiten. Dit met een nisbus onderaan en een regenkap boven.
Ik weet niet waarvoor de schoorsteen vroeger gebruikt werd, maar er is een zwarte aanslag aanwezig. Deze zit redelijk hardnekkig vast aan de wand, en breekt af in "pellen". Als ik er met de borstel over ga heeft dit dus ook weinig effect.

Is dit dan roet? Is het de bedoeling dat dit kanaal langs binnen volledig vrij is van zwarte aanslag?
De schoorsteenveger kan pas komen in december..

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • IMG_20221012_210142.jpg
    IMG_20221012_210142.jpg
    265,6 KB · Weergaven: 18
  • IMG_20221012_210224.jpg
    IMG_20221012_210224.jpg
    106,5 KB · Weergaven: 18

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Berichten
670
Waarderingsscore
54
Punten
28
Ziet er in vergelijking met die van mij geweest redelijk proper uit. Maar als er delen loszitten van het creosoot zou het laagje eronder makkelijker kunnen branden bij een vonk. Beter plaats je hier een flexibel in. Bij mij was het nog slechter en ik heb ze vervangen door een vaste geisoleerde buis. De ronde borstel zal nooit de hoeken van die schouw kunnen kuisen.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Veel kans ook dat de 'pellen' die je loswrikt eigenlijk de cementering is die kapot is.
Schoorsteen volledig tuberen van onder tot boven zal het veiligste zijn en ook beste voor de schoorsteenveger later.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan