Harde pvc buis komt los

Lid geworden
17 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
1
Kort vraagje. Ik ben elektriciteitsbuizen aan het leggen in harde pvc. De verbindingen maak ik met moffen, die ik verlijm let harde pvc lijm. De dag erna, als je er matige kracht opzet, krijg je ze toch vrij makkelijk los. De lijm lijkt niet te hechten op de moffen. Gebruik ik de verkeerde lijm? PS stukken zijn proper, dubbel en voldoende ingelijfd.

boran

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 aug 2007
Waarderingsscore
27
Punten
48
heb je de pvc opgeschuurd? Vaak wordt dat gedaan om extra contactoppervlak te creeren

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Is het wel degelijk PVC ?
Soms spreekt men van PVC wanneer men kunststof bedoelt.
PE = Polyetheen en PP = Polypropeen zijn ook kunststoffen, maar die buizen kan je niet zomaar lijmen.

Wanneer ikzelf harde PVC lijm zal ik ontvetten met IPA = isopropanolalcohol, opschuren en nogmaals ontvetten vooraleer te lijmen.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.768
Punten
113
Ik heb nog nooit die moffen moeten lijmen.
De buis kaleert je tegen de muur door die buisklemmen.
Daardoor worden die moffen ook gekaleert.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.221
Punten
113
Lijmen heb ik die dingen ook nog nooit gedaan.
Wat ik wel gemerkt heb is dat de materialen van OBO zeer goed zijn, maar dat er ook heel veel rommel op de markt is.

knessel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
123
Punten
63
Inderdaad veel kans dat die moffen geen PVC zijn (ze zijn vaak ook steviger of taaier als PVC), en dan werkt PVC-lijm niet.

Lid geworden
17 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
1
Zoals hier aangehaald vermoed ik nu zelf ook dat de moffen geen pvc zijn. Aan de buis hecht het goed, maar aan de mof totaal niks. Je moet wel even kracht zetten om het los te krijgen, maar het lukt. Als je dan in de mof kijkt hangt er niks van lijm aan. Ik dacht dit vooral te doen in de valse plafonds, maar zoals tevens aangehaald, zal ik de buizen degelijk verankeren. Zo zal het ook niet meer weg kunnen normaal gezien 🙂. Dank voor de info

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Als je vreest dat ze uit elkaar zullen schieten dan moet je daar simpelweg wat (duck)tape ronddraaien.

Bovenaan