• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hanggoot zijafvoer

Lid geworden
9 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb momenteel een hanggoot (zink) hangen aan het middenste deel van mijn dak (wolfseinden), aan de voorkant van de woning dus.  Aan de linker en rechter kant is er geen goot, het water loopt af naar hanggoten aan de zijkanten van de woning.

Momenteel hangt er aan deze hanggoot (van dat middenste deel dus) een tap van 60 dat dan via een bocht-buis-bocht wordt afgeleid naar één van de zijkanten van het dak en het water loopt daar op de pannen naar de hanggoten aan de zijkant.

Nu zie ik wel eens bij andere huizen dat er daar gebruik wordt gemaakt van een hanggootje met een zijuitgang en daaraan een klein buisje (ik schat van 25mm ofzo) dat dan naar het aanliggende  dak wordt gebracht.

Ik vind echter nergens zoiets terug op internet, en mijn dakwerker zegt dat dat officieel niet bestaat, maar knutselwerk is.

Toch zou ik graag ook zo'n systeem hangen, wat visueel toch aantrekkelijker is dan zo'n dikke buis van 60.

Oh ja, het dakgedeelte is erg klein, ik schat zo'n 3 m2, dus een kleine constructie volstaat zeker om het water af te voeren.

Ik heb al gezocht naar oplossingen in zink, alu en kunststof maar kan niets vinden. Iemand meer info hierover?

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Met een hanggoot in zink of koper kan een goede loodgieter maken wat hij wilt, in eender welke maat van tapbuis en eender op welke plaats in de goot en in welke richting, dus ook op de kopkanten. Dat is helemaal geen knutselwerk, dat is vakwerk ! Dat moet ter plaatse gemaakt en gesoldeerd worden.

Lid geworden
3 jan 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
hou er wel rekening mee dat een buisje van 25mm zeer snel verstopt kan geraken door mos en dergelijke

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
129
Punten
63
Google is op afvoer voor erker, afbeeldingen gaat dat in de richting wat je voor ogen hebt. 

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan