Handmatig grondwater oppompen

• Tags grondwater regenwaterput waterbeheer waterbesparing waterpomp
  • Lid geworden
    11 jul 2016
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Hello,

Ik heb reeds een regenwaterput maar door de matige regenval staat die zo goed als  droog.
    Mijn wc en wasmachine zijn daardoor buiten gebruik tenzij ik de put vul met drinkwater.
    Ik wil dus in drogere tijden grondwater oppompen.
    Ik heb het opgezocht en je kan zonder vergunning grondwater oppompen als dit handmatig gebeurt en minder dan 500 m³ is.

Kan ik überhaupt met een handpomp grondwater oppompen?
    Zoja, ik ben bereid fysische arbeid te leveren.

Als ik op 3 m diepte water tegenkom, is het dan voldoende om een buis tot daar te steken met filter en gewoon de handpomp erop aan te sluiten?
    Moet ik daarrond nog een extra buis voorzien met grind onderaan zodat de buis voor water op te pompen niet verstopt?
    Alvast bedankt,

Op 3 meter grondwater ? Zou kunnen, lijkt mij erg ondiep. Hier op 12 meter en juist genoeg debiet. En dan met de hand opppompen, ik liever niet. Is niet direct een antwoord op je vraag, maar mijn eerste bedenking.

Je kan met een goede pomp ongeveer tot 7 a 8 meter water opzuigen, ongeacht de aandrijving.
    Je moet zorgen dat het debiet van het grondwater groot genoeg is en zorgen dat het niet dichtslipt.

En wat ga je met dat grondwater doen ? Meestal is de kwaliteit niet dat ... ijzer , ph-waarden, ...

3 m is inderdaad wat optimistisch.
    Ik heb ook hoegenaamd geen idee hoelang ik moet pompen om pakweg 5 emmers water 7 - 8 m omhoog te pompen, maar voor een electrische pomp moet je een vergunning hebben.
    Het is ook maar een noodoplossing uiteraard.

@Lammy:
    Het grondwater is enkel om de regenput op te vullen als die leeg is zodat ik geen drinkwater moet gebruiken.

Zijn er eigenlijk doe-het-zelf methodes om die boorput te maken of moet ik daar een firma voor laten komen?

Tip:

Je moet je regenput niet VULLEN met drinkwater. Een 15 à 20cm is méér dan genoeg om weer wat verder te kunnen. Daarna steek je een put bij zodat uwe voorraad groter is.

De mijne is niet leeg geweest (20kuub voor in huis + 42kuub voor de moestuin)

Met het beetje regen dat er is geweest staat er opnieuw flink water in.

Heb wel een zelfgemaakte voorfilter zonder verlies, niet zelfreinigend dan weliswaar, maar dat deert mij minder.

FF maar meegeven dat het oppompen van grondwater verboden is en dus vergunningsplichtig.

lukanar zei:
    FF maar meegeven dat het oppompen van grondwater verboden is en dus vergunningsplichtig.

Niet altijd Luk !

In dit geval, handmatig pompen en minder dan 500 m³/jaar, heeft Ts gelijk, dit is niet verboden en mag zelfs zonder een vergunning aan te vragen !

Als je minder dan 500 m³ per jaar oppompt voor huishoudelijk gebruik is het toch niet vergunningsplichtig ... dat staat er toch ...

Wil je meer op pompen zonder vergunning ... dan kan je dat doen met een handpomp ... hiermee mag je onbeperkt pompen ...  U krijgt er trouwens een mooi gespierd lichaam van ...

Maar zoals ik het lees mag je dus perfect minder dan 500 m³ via een pomp optrekken ...

Of je tuin sproeien onder huishoudelijk gebruik valt ... dat is natuurlijk voor interpretatie vatbaar ...

k.b.

Tiens, tiens, nu gaat plots het bewerken van vorig bericht niet meer ??

Ik wou maar zeggen dat janus blijkbaar ook kritisch meeleest en me al voor was.

charel zei:

Enkel als er nog geen nieuwere reactie is.
    Soms kan je wel het bewerken beginnen, maar als er intussen een reactie bijkomt, dan kan je het niet meer plaatsen. (je kan wel op 'bericht plaatsen' klikken in het bewerkscherm, maar het wordt niet meer uitgevoerd).

500m3 per jaar??

Dat is al semi-industrieel verbruik.

Wij komen met 4 man aan 160m3, en daar zit al 20m3 voor het zwembad bij (misschien wel 25m3 of meer in totaal met wat er verdampt/verspeeld wordt).

D I Y zei:
    charel zei:

Enkel als er nog geen nieuwere reactie is.
    Soms kan je wel het bewerken beginnen, maar als er intussen een reactie bijkomt, dan kan je het niet meer plaatsen. (je kan wel op 'bericht plaatsen' klikken in het bewerkscherm, maar het wordt niet meer uitgevoerd).

Ik snap het, ik was dus twee maal te laat 
    shok.gif

charel zei:
    lukanar zei:

Niet altijd Luk !

In dit geval, handmatig pompen en minder dan 500 m³/jaar, heeft Ts gelijk, dit is niet verboden en mag zelfs zonder een vergunning aan te vragen !

Niet  handmateig EN minder dan 500 m³ ...

Hier moet een OF staan ...  handmatig mag je onbeperkt ... via een aangedreven pomp mag je tot 500 m³ ...

Op de website staat dat je in twee gevallan mag oppompen zonder vergunning ...

https://www.vmm.be/water/grondwater/gebruik#section-1

k.b.

effe te snel in aktie geschoten: moet zijn meldingsplicht ipv vergunningsplicht.

Zit nog te bakken in tropische temperaturenmodus

@ k.b.

Je hebt gelijk hoor, maar ik citeerde niet uit de wet maar gaf enkel mee dat er in dit geval  sprake is van handmatig pompen EN het pompen van minder dan 500 m³. 

Dat er dus in feite twee redenen om het zonder vergunning en zelfs zonder melding te mogen doen.
    Wel een melding doen bij VMM i.v.m belasting op watervervuiling.

Vergunning of niet hangt er ook vanaf in wat voor gebied je zit.

Ik moet in theorie zelfs melding doen bij de gemeente als ik patatten ga planten (tussen 0 < 50 cm onder maaiveld)

Vanaf 50cm milieuvergunning type II nodig.

De meldingsplicht heb je dus altijd, in principe kijken ze dan na of je ook een vergunning nodig hebt.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan