Handleiding warmteverliesberekening

Lid geworden
13 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
chathanky wrote:
Als de badkamer zowat rondom ingesloten is naast verwarmde ruimtes heb je niet veel vermogen nodig.

Het ventilatieverlies zal als deze betrokken wordt van een verwarmde ruimte ook zeer beperkt zijn.

Dit is gedeeltelijk het geval 50% grenst aan buitenmuren (75% aan de westkant, 25% aan de noordkant). We hebben wel een koepel en een (klein) raam.

Joro wrote:
Het zou kunnen (ik ken die tool niet) dat ze ervan uitgaan dat je op een redelijke termijn van bijvoorbeeld 20°C naar 24°C moet geraken in je badkamer. Dit vraagt veel meer vermogen dan de badkamer op temperatuur houden.

Als je van plan bent de badkamer zo te gebruiken (temperatuur omhoog bijvoorbeeld kwartier voor je in je bad gaat liggen), dan zou ik meer vermogen plaatsen dan wat je uitkomt via een evenwichtstemperatuurberekening.

Ik denk dat de ruimte constant op dezelfde temperatuur houden de beste optie is. Anderzijds denk ik wel dat onze koepel vrijwel steeds op een kier zal blijven staan. Hoe doe ik een evenwichtstemperatuurberekening?

Lid geworden
24 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben ook bezig met de warmteverliestabel van Steven Van Lier.

Het enige waar ik nog mee zit, zijn de rolluikkasten.

Hoe beschrijf je dit als wand?

Is dit gewoon enkel de isolatie en dan een binnen en buiten coefficient of hoe doe je dit?

Lid geworden
19 mrt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Rodriguez wrote:
Hoe doe ik een evenwichtstemperatuurberekening?

Elk standaard rekenblad, bijvoorbeeld deze van Steven Van Lier. Dergelijke berekeningen berekenen hoeveel vermogen je nodig hebt bij een buitentemperatuur van bijvoorbeeld -8 of -10°C (afhankelijk van de ligging). Het is een evenwicht tussen je transmissie- en ventilatieverliezen en het opgesteld vermogen. Dergelijke berekeningen kunnen niet zeggen hoe lang het duurt om een gebouw of kamer op te warmen, wel welk vermogen je nodig hebt om je gebouw/kamer op temperatuur te houden. Voor de opstart (bijvoorbeeld na nachtverlaging) wordt een forfaitaire reserve bijgeteld.

Lid geworden
22 apr 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zeg dat je dan 20 m2 vlak heb aan de buitenomgeving.

Met 0,4 watt/m2.k kom je bij 34 graden verschil op 272 watt. (-10 buiten 24 graden binnen)

De rest 628 watt heb je over aan de andere verliezen.

Raampje aan de buitengevel, ventilatie, opwarmtoeslag, verlies naasliggende binnenruimtes enz.

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
chathanky wrote:
Zeg dat je dan 20 m2 vlak heb aan de buitenomgeving.

Met 0,4 watt/m2.k kom je bij 34 graden verschil op 272 watt. (-10 buiten 24 graden binnen)

De rest 628 watt heb je over aan de andere verliezen.

Raampje aan de buitengevel, ventilatie, opwarmtoeslag, verlies naasliggende binnenruimtes enz.

Wat bedoel je hiermee juist? op wat was dit het antwoord?

Lid geworden
22 apr 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Op Rodriguez antwoord.

Quote:
Dit is gedeeltelijk het geval 50% grenst aan buitenmuren (75% aan de westkant, 25% aan de noordkant). We hebben wel een koepel en een (klein) raam.

Lid geworden
1 dec 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
nu je URL in je onderschrift ("hier") nog, Steven ;)

ik waag een van de dagen ook een poging met de excel sheet, ben benieuwd hoever ik geraak...

Lid geworden
23 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Joro wrote:
Elk standaard rekenblad, bijvoorbeeld deze van Steven Van Lier. Dergelijke berekeningen berekenen hoeveel vermogen je nodig hebt bij een buitentemperatuur van bijvoorbeeld -8 of -10°C (afhankelijk van de ligging). Het is een evenwicht tussen je transmissie- en ventilatieverliezen en het opgesteld vermogen. Dergelijke berekeningen kunnen niet zeggen hoe lang het duurt om een gebouw of kamer op te warmen, wel welk vermogen je nodig hebt om je gebouw/kamer op temperatuur te houden. Voor de opstart (bijvoorbeeld na nachtverlaging) wordt een forfaitaire reserve bijgeteld.

Ik heb die berekening nu gemaakt met dat rekenblad, en kom op 7,5 kW verlies. Dus het maximale vermogen van mijn ketel moet 7,5 kW zijn + het vermogen nodig om het sww bij te verwarmen (we werken met zonneboiler). Klopt die redenering?

Nu weten we natuurlijk nog niet hoeveel vermogen de vloerverwarming per kamer moet hebben. Als je bvb kijkt naar de badkamer: die heeft 560 W nodig om op 24°C te blijven, op voorwaarde dat de temperatuur in de omliggende kamers 21°C. In de praktijk zal de kamer ernaast, en de opstarttemperatuur zeker lager zijn.

Kan je dit zelf berekenen? Zoja, hoe?

Alvast bedankt,

Frederik

Lid geworden
22 apr 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
Ik heb die berekening nu gemaakt met dat rekenblad, en kom op 7,5 kW verlies. Dus het maximale vermogen van mijn ketel moet 7,5 kW zijn + het vermogen nodig om het sww bij te verwarmen (we werken met zonneboiler). Klopt die redenering?

Je vergeet de opwarmtoeslag mee te nemen. Een huis warm stoken gelijk aan het maximale warmteverlies kan heel lang duren.

Het huis moet in die omstandigheid ook binnen een redelijke tijd op temperatuur kunnen komen.

Lid geworden
10 mrt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
chathanky wrote:
Quote:

Je vergeet de opwarmtoeslag mee te nemen. Een huis warm stoken gelijk aan het maximale warmteverlies kan heel lang duren.

Het huis moet in die omstandigheid ook binnen een redelijke tijd op temperatuur kunnen komen.

Het valt toch niet vaak voor volgens mij dat je een huis moet opwarmen, net op een moment dat het buiten 5 dagen -8°C is... Opwarmtoeslag is denk ik dus niet zo zeer van belang, tenzij je er echt overal de kantjes hebt afgelopen in je berekeningen.

mvg,

Toon

Lid geworden
22 apr 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je daar van uit gaat is de -8 of -10 uitgangspunt zinloos.

Als je van de minst gunstige situatie uitgaat moet de installatie voldoen in alle situaties, dus ook in de aanwarming van de woning bij -8 of -10.

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
4
Punten
36
chathanky wrote:

Als je van de minst gunstige situatie uitgaat moet de installatie voldoen in alle situaties, dus ook in de aanwarming van de woning bij -8 of -10.

en moet je dan rekenen om de woning van 5, 10, 15°C op te warmen tot comfort binnen 20min, 1uur, 2 uur, of moet je vertrekken van een woning 2, 3, 5, dagen niet verwarmd is geweest is of nog nooit verwarmd?

ik snap totaal niet waarom de -8° of -10°C plots zinloos zou zijn...

Walter

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
4
Punten
36
Frederik1 wrote:

neen die redenering klopt niet; het is niet maximaal vermogen + SWW;

Het is eerder maximaal vermogen of SWW;

=> in doorstroom: in de praktijk veelal ketel berekend op SWW

=> met boiler: moet je kijken hoelang de ketel zal nodig hebben per dag om nodig warm water te produceren. Die aantal minuten/uren moet je verhoudigsgewijs bij bijtellen bij nodig vermogen van de ketel.

bv: je hebt 10kW nodig voor verwarming: dus 240kWh per dag

Je heb 4 uur/dag nodig om je warm water te maken: Dus je kan maar 20 uur warmen. Dus moet je ketel 240/20=12kW kunnen produceren om de woning warm te houden.

Alleen bij bv een warmtepomp moet je die oefening echt maken. Bij gas/mazout is er veelal geen probleem.

Quote:
Nu weten we natuurlijk nog niet hoeveel vermogen de vloerverwarming per kamer moet hebben. Als je bvb kijkt naar de badkamer: die heeft 560 W nodig om op 24°C te blijven, op voorwaarde dat de temperatuur in de omliggende kamers 21°C. In de praktijk zal de kamer ernaast, en de opstarttemperatuur zeker lager zijn.

En wat is er fout met de verwarming overal en altijd op te laten ;-).

=> de berekening eens opnieuw maken met andere temperatuur in je ruimtes zoals je denkt dat die wel zal zijn....

Ik weet alleen niet goed wat je bedoelt met opstart temperatuur.

Walter

Lid geworden
22 apr 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
walter wrote:
chathanky wrote:

en moet je dan rekenen om de woning van 5, 10, 15°C op te warmen tot comfort binnen 20min, 1uur, 2 uur, of moet je vertrekken van een woning 2, 3, 5, dagen niet verwarmd is geweest is of nog nooit verwarmd?

ik snap totaal niet waarom de -8° of -10°C plots zinloos zou zijn...

Walter

Dat is het mijn inziens ook niet.

Als je belooft dat je een ruimte binnen een afgesproken tijd op comfort kan brengen bij -8 of -10 ga je die belofte niet waarmaken als je het verlies gelijk stelt aan het geinstalleerde vermogen.

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
4
Punten
36
chathanky wrote:
Dat is het mijn inziens ook niet.

Als je belooft dat je een ruimte binnen een afgesproken tijd op comfort kan brengen bij -8 of -10 ga je die belofte niet waarmaken als je het verlies gelijk stelt aan het geinstalleerde vermogen.

en wat is de afgesproken tijd dan? Iemand ooit daar over gesproken?

=> ook als het geinstalleerde vermogen gelijk is aan het maximale verlies zal je de gevraagde temperatuur halen; immers zolang de woning niet op temperatuur is, is het verlies lager dan het maximale verlies...

Walter

Lid geworden
22 apr 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
http://www.giw.nl/downloads/pdf/VragenGIWISSO_def_31-10-2007__3_.pdf

Het hoeft niet, het is maar net wat je af spreekt.

Zie bovenstaande link. Het kan verlangt worden dat je het mee rekend.

Je zal niet de eerste zijn die zich beklaagt dat het huis zo langzaam op temperatuur is.

Maar ja ik hoor de reacties al weer aankomen, Nederlanders, vreemd volk. :wink:

En dat terwijl ik opleidingen genoten heb gegeven door een Belg. Een hele slimme man overigens. :lol:

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
chathanky wrote:
En dat terwijl ik opleidingen genoten heb gegeven door een Belg.

Dat was waarschijnlijk het probleem... Iedereen weet toch dat Belgie geen referentie is voor wat betreft ecologisch bouwen...

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
chathanky wrote:
Je zal niet de eerste zijn die zich beklaagt dat het huis zo langzaam op temperatuur is.

'k Wil niet in herhaling vallen, maar in een voldoende geïsoleerde woning (minstens LEW), moet enkel verwarmd worden om de woning "op temperatuur" te houden...

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
636
Punten
113
Frederik1 wrote:

Alvast bedankt,

Frederik

zonneboiler : kan je niet op rekenen, in winter of andere donkere dagen is die opbrengst 0,0

zoals bij verwarming moet je rekening houden met "worst case"

om badkamer te weten : zet temp in kamer er naast op lagere temp (inschatten of simuleren tot als warmteverlies daar 0 is)

dat is voordeel van die XLS, je kan alle waarden aanpassen, zelf manipuleren, ...

Bovenaan