• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Handleiding vloerverwarming AS 080

Lid geworden
4 okt 2020
Berichten
5
Waarderingsscore
1
Punten
1
Hoi,

Iemand die handleiding of uitleg heeft over regeling elektrische verwarming. AS 080 van Frensch?
Op de site van Frensch of online zeer weinig over terug te vinden.
In het verleden hebben nog mensen deze vraag hier gesteld, maar heeft weinig opgeleverd. 
Hieronder alvast een foto van het probleem object en nen oprechte merci voor de moeite.
as_080.jpg
 

Bijlagen

  • as_080.jpg
    as_080.jpg
    536,3 KB · Weergaven: 8

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Nacht is de knop waar je het opladen mee regelt, swinters op Max stomers op min zetten of stroom uitschakelen 

tag of dag, knap afgebroken? Gaat volgens mij over de afgifte, maar vraag mij af hoe je dit kan regelen met vloerverwarming 

tenzij dit gaat over bijverwarmen over dag, en dit gaat duur worden

 

auto -matisch of Red. Zegt natuurlijk hoe de regeling werkt, vermoedelijk dus ergens een voeler (in de woonkamer) in de vloer mogelijks als je niets ziet

de grote knop is volgens mij om de temp in te stellen, maar niet duidelijk hoenderen werkt of welke schaal

 

meten aan de aansluitingen, overdag en snachts zou veel duidelijk kunnen maken

alternatief is iedere knop eens 24 in Max stand te zetten, elk om beurt en kijken, voelen wat er gebeurt

 

succes
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Laat hier binnen een weekje misschien eens weten wat je ontdekt hebt over de werking...

Er zijn berichten dat het concept dag- en nachttarief zou verdwijnen. In welke mate dat betekent dat het schakelsignaal zal verdwijnen, dat weet ik niet, maar als het schakelsignaal verdwijnt, dan verdwijnt ook het startsignaal voor jouw verwarming.

Hoe het systeem reageert in het weekend, wanneer er geen schakelsignaal is, dat weet ik ook niet precies.
 
Lid geworden
4 okt 2020
Berichten
5
Waarderingsscore
1
Punten
1
in bijlage de handleiding, in het duits helaas 
 
Lid geworden
4 okt 2020
Berichten
5
Waarderingsscore
1
Punten
1

Bijlagen

  • bedienungsanleitung_as_080-gecomprimeerd.pdf
    525,8 KB · Weergaven: 134
  • Leuk
Waarderingen: Moe
Lid geworden
2 jan 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hoe kan het AS 080 gestuurde systeem best aangepast voor de nieuwe situatie zonder exclusief nachttarief?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Niet. Je kan dezelfde werkwijze blijven behouden en hetzelfde comfort aanhouden. Het wordt alleen duurder. Maar daar valt niets aan te veranderen, ook niet door het anders in te stellen.
 
Lid geworden
2 jan 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Kort en krachtig antwoord!, waarvoor dank
Ben even gaan narekenen voor mijn jaarverbruik "exclusief nacht" van 10000 kWh.
In 2021 speel ik het energieverschil van 1 cent per kWh kwijt : 100 euro
Tijdens de volgende jaren - a rato van 10% per jaar - zakt ook de 4 cent per kWh voor het verschil normaal vs "exclusief nacht" naar 0.
Ik ga dus twee keer nadenken of ik nog verder investeer in herstellingen van mijn nu geinstalleerd vloerverwarming sturing systeem.
 
Lid geworden
2 jan 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ben dus niet van plan om 20 KW+ vloerverwarming in mijn kwartuurvermogen te fietsen.
Zoek dus naar een technische oplossing om dat simultaan vermogen in te perken.
Wat denken die andere 10000 elect. vv'ers der van?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Wat betreft het capaciteitstarief: een elektrische weerstand kan je wel gaan moduleren zodat deze minder vermogen trekt als niet het volle vermogen nodig is. Dan kan je bvb op minder koude dagen de vvw een groter aantal uur op 40% laten draaien, ipv een paar uur op volle kracht.
Of zelfs de hele dag op 20% ipv enkel de nacht (want toch geen excl nacht meer en 2022 zelfs geen gewoon nacht meer).

Langs de andere kant, een ‘dimmer’ voor 20kW zal ook wel een flinke duit kosten. Maar misschien ligt dat in kleinere vermogens verdeeld en kan je gewoon met meerdere kleinere dimmers werken. Zal wel wat rendement kosten aan gedissipeerd vermogen in de dimmer (alhoewel, als die in beschermd volume staat maakt het niet uit).

Hoeveel % de vvw moet draaien bij welke buitentemp blijft dan nog een vraag.

EDIT: ik bedenk me net: hoe wordt capaciteitstarief berekend? Per maand, of 1 grootste piek bepaalt maximumtarief voor het hele jaar? In het laatste geval doet het er niet toe want moduleren lost niets op.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Nog een bedenking: als je 20kW vvw liggen hebt, en dat moet op 1 nacht voldoende energie opslaan voor de hele volgende dag, dan mag jouw huis maar een warmteverlies van 10kW bij -10°C hebben? Klopt dat?

Excl nacht is zelfs maar 8u per dag, dus dan zou het totale warmteverlies zelfs maar 7kW mogen zijn. Daarvoor moet je zwaar boven de huidige minimumnorm isoleren, luchtdichten en ventileren.

Of mis ik iets?
 
Lid geworden
2 jan 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
re capaciteistarief: ben gaan kijiken bij VREG.
het zou gaan om een gemiddelde van de 12 laatste maandpieken.

re discriminatie: Er wordt, in het kader van rendement zonnepanelen, gerefereerd naar het uitstellen van digitale meters. Zijn de Overheden/Politici zich bewust van deze mogelijke discriminatie?

re capaciteit installatie: -10°; is een tijdje geleden maar ik moet dan 's avonds zeker aanvullen met de radiatoren. Met het verdwijnen van een exclusief nacht tarief overwegen wij trouwens om meer gebruik te maken van de radiatoren ipv de vv.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan