• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Handgreep blok en Murfor

Lid geworden
28 dec 2015
Berichten
22
Waarderingsscore
2
Punten
3
Vooreerst mijn verontschuldigingen.
Ik ben vrij zeker dat dit een domme vraag is, maar zal dan maar als excuus aanhalen dat ik een bureau-mens ben dat in haar vrije tijd graag wat klust.
Ze hebben vandaag holle betonblokken geleverd voor het metselen van ons zwembad. Blijkbaar problemen met voorraad bij de leverancier, want 2 paletten te kort en i.p.v. 'gewone' holle blokken hebben ze holle blokken met handgreep voorzien. Tussen nagenoeg elke laag betonblokken komt er Murfor.
Volgens mij gaat de mortel deels in die handgreep vallen. Op zich geen probleem, maar ik heb bang dat de Murfor niet volledig 'omhuld' zal zijn met mortel. Is er dan geen risico op roesten? Of heb ik de klok horen luiden, maar weet ik de klepel niet hangen? ;) En ben ik weer aan het stressen om niks ...
Groetjes,
Sarah
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lid geworden
28 dec 2015
Berichten
22
Waarderingsscore
2
Punten
3
Ja hoor, er was geen doen aan.
We dachten eerst nog dat het 'kantje boord' zou zijn, maar bij het graven bleek het toch te hoog. De dagen later heeft het dan zo veel geregend, dus ging niet goed komen anders. ;)
Betreft de Murfor: is ons aangeraden door de firma die ons begeleidt (en de isolatie en liner komt plaatsen) en wordt ook op zowat elk forum van zwembadbouwers aangeraden. Ook in de bouwhandel en door de metselaar die ons komt helpen.
Ik heb er dus geen enkel moment aan getwijfeld of het wel nodig is.
Maar volgens jou niet dan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Murfor heeft zin als je uw muren bouwt op funderingsstrips (smalle funderingen) en dan nog op slappe ondergrond.
Uw bad komt op draagkrachtige zandgrond (neem ik aan) en met een plaatfundering van 20cm dikte. Is die plaat (dubbel) gewapend?

Murfor gaat in uw muren liggen te niksen ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lid geworden
28 dec 2015
Berichten
22
Waarderingsscore
2
Punten
3
Idd. harde zandgrond en 20cm beton, dubbel gewapend. Ik had begrepen dat die Murfor was voor zijdelingse drukkrachten. Maar we metselen kops, blokken 29 x 19 x 19cm, dus in die holtes gaat ook altijd een deel mortel zitten wat de constructie toch ook samen houdt.
Dat is misschien voldoende?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Zij die de TS gaan begeleiden en meehelpen metselen hebben een beter inzicht over de werken dan het forum en zijn wijzen.
Misschien is het nuttig te weten welk type Murfor er gaat gebruikt worden?
Want dat is hier nog niet besproken en dat kan een verantwoording zijn voor het gebruik ervan.

Als men het type Murfor Compact bekijkt, dan zal er toch weinig mortel door de Murfor mazen in die handgreep glijden en al zeker minder gezien jullie gaan werken met kops metselwerk en de Morfor er haaks opkomt.
 
Lid geworden
28 dec 2015
Berichten
22
Waarderingsscore
2
Punten
3
Het is gegalvaniseerde Murfor 15cm breed x 3,05m lang. En mijn bezorgdheid is vooral dat de Murfor niet geheel omringd zal zijn met mortel (doordat deze deels door het handvat valt) en hierdoor zal roesten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
... Ik had begrepen dat die Murfor was voor zijdelingse drukkrachten.
Murfor is niet (zomaar) bedoeld als wapening voor zijdelingse krachten in dragende (*) muren. Zie het WTCB tijdschrift, 2001/03/00, nr 1, p. 25, Afb. 6 (5e blad op de site, helaas betalend).

Wil je de zijdelingse krachten opvangen met Murfor dan moet dat gecombineerd worden met verticale wapening.

(*): In de brochure van Bekaert staat een toepassing van Murfor voor het zijdelings opvangen van windlasten op gevelmuren maar dat is een geheel andere toepassing. De krachten van de buigslappe gevelmuur worden immers afgeleid naar een buigstijve dragende muur. De Murfor wordt daar gebruikt om het aantal spouwankers te beperken.
Het is gegalvaniseerde murfor 15cm breed x 3m05 lang. En mijn bezorgdheid is vooral dat de murfor niet geheel omringd zal zijn met mortel (doordat deze deels door het handvat valt) en hierdoor zal roesten.
Als je geen plannen hebt om verticale wapening toe te passen, dan kan je Murfor evengoed weglaten... het geeft u toch maar een vals gevoel van veiligheid.

De meeste zwembad- of zwemvijverbouwers - die Murfor gebruiken zonder verticale wapening - komen er mee weg onder het motto "baadt het niet, schaadt het niet".

Uw zwembad steekt voor een deel boven het maaiveld uit en op dat deel komen iets grotere (netto) zijdelingse krachten... misschien opteer je daar dan beter voor gegoten beton met speciale aandacht aan de wapening in de hoeken (versterking).

Andere optie is om aan de buitenzijde een wapeningsnet aan te brengen en uw eigenlijke betonnen zwembadwand als verloren bekisting te gebruiken. Een stevig wapeningsnet en een extra betonnen schil van ca. 6 à 10 cm volstaat dan.
 
Laatst bewerkt:

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Naschrift: wel nuttig zijn de eventuele speciale hoekstukken van Murfor om de hoeken te versterken. Heb je die?
 

Citro

Lid
Lid geworden
7 sep 2011
Berichten
110
Waarderingsscore
16
Punten
18
Mooie discussie over Murfor. Nodig of niet bij bouw zwembad met betonblokken. Iedereen raad het blijkbaar aan, Maar heeft het nut.
Ga ook zwembad bouwen van 10 x 3,5m. Betonblokken 29 x 19 x 19cm met 29cm dwars gezet.
Murfor nuttig of niet? Wordt ook nog gecementeerd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lid geworden
28 dec 2015
Berichten
22
Waarderingsscore
2
Punten
3
Naschrift: wel nuttig zijn de eventuele speciale hoekstukken van Murfor om de hoeken te versterken. Heb je die?
Nope, ik ga die dan maar snel halen dan. ;) Dus mijn Murfor vliegt op 2de hands. :D
En ter info. Het zwembad zit idd een stuk boven maaiveld, maar ons terras en huis ook. Dit maakt dat slechts 1 korte kant en ongeveer 5 meter van 1 lange kant effectief 'open' staan als in geen tegendruk van buiten af. Dus hoop dat het dan nog wel zal meevallen met die zijdelingse druk.
Heel erg bedankt om te tijd te nemen om me zo uitgebreid te informeren!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.066
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Bovenaan is die zijdelinkse druk wel heel beperkt.
Hoe dieper je gaat hoe meer druk, die verdubbelt per 10 m diepte (voor de scubaduikers onder ons :)).
Maar de grond er rond wordt ook dichter en geeft de nodige tegendruk.
Natuurlijk moet je de uitgegraven ruimte er naast op de juiste manier aandammen (per laag van een 20 cm).
Omdat dat hier een smalle en dus beperkte ruimte was (de kraanman heeft dat "gat" ongelooflijk nauwkeurig uitgegraven met die nochtans heel grote kraan), heb ik dat opgevuld met een soort stabilisé (met geen rijnzand maar met "recup" = gemalen puin).
Wanneer de bovenkant van de vijver boven het maaiveld zit moet je natuurlijk kijken naar hoe hoog dat wel is en daarmee rekening houden.

Maar wat zéker belangrijk is, is het gevaar bij lange vorst omdat het zich vormende ijs bijzonder grote krachten kan zetten.
Het gaat wel traag en zoals in een oud topic (discussie met Luk) heb ik mijn bovenste rij boordstenen een 5 mm schuin naar de buitenkant gekanteld (in principe volstaat 1,5 cm/m, dat is dezelfde helling als 0,3 cm/20 cm):

Vorstbestendige vijver


Murfor heb ik enkel gebruikt op een plaats waar er jaren er voor en dieper dan de vijver een AWW gegraven was en de grond dus niet meer heel vast was . Daar heb ik bij de onderste lagen over een lengte van anderhalve meter die Murfor tussen gelegd.
Ik heb namelijk enkel een randfundering van aangedamde "droge" beton onder de muren van de vijver.

De fabrikanten geven wel op dat de toepassing voor verzinkte Murfor enkel in droge muren is en anders een rvs of epoxy gecoate versie voorgeschreven is.
Dat zit ook in een ouder topic waar ik me afvroeg voor de juiste breedte van de Murfor om te passen tussen holle betonblokken:

Murfor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan