• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Halfopenbouw (2x): budget

Crumpler512

Nieuw Lid
Lid geworden
25 feb 2018
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo allemaal,

Situatie: een oudere boerderij zal gesloopt worden en op deze plek zullen ik en mijn zus 2x halfopen woning tegen mekaar zetten.
Het lijkt ons slim om dit als één project aan te pakken, om hier op vele posten toch een mooiere prijs te krijgen.
één architect, één ruwbouw-aannemer,..
Iemand hier ervaring mee?

Stijl zal pastorij zijn, met één zadeldak (misschien een hoogte verschil tussen beide woningen om het zo min mogelijk als één groot geheel of "blok" eruit te doen zien).
Ik bouw het huis op dit moment op mezelf, en had graag wat meningen gehad over welk budget ik moet proberen losmaken bij de bank.

Heeft er iemand een idee voor welk budget je één halfopen woning zet met volgende eisen:
- ruw geschat 10x10 (of kleiner), 2 verdiepingen en zadeldak, pastoriestijl.
- Achterkant veel en grote ramen, liefst hout + vide
- betonvloer + vloerverwarming beneden, boven parket die zelf gelegen kan worden + geen idee van verwarming
- basic keuken die zelf gezet kan worden, basic badkamer met douche en de rest dat later ook zelf gezet kan worden
- elektriciteit en domotica (Niko home) die kan worden gelegd door kennis en familie waarmee alle uitbreidingsopties al klaar liggen voor later.

Afwerking en schrijnwerkerij zou ik ook allemaal zelf kunnen.


Natuurlijk snap ik dat dit moeilijk te zeggen valt, maar had toch graag een idee gehad voor het aanvragen van de lening.
Zou het schelen moest het 1ste verdiep ook houtskelet zijn? Of toch maar voor beton gaan en de 2e verdieping/zolder houtskelet kiezen?

Zou dit doenbaar zijn voor en budget van 200.000 euro inclusief btw en alle kosten (los van de grond) voor één woning, die van mezelf dus?

Dank!
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Stijl heeft wel invloed.
Een pastorie met heel wat blauwe steen en gevelsprongen, bogen, etc zal pak duurder zijn dan een vierkante blok met crepi afwerking.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Stijl heeft wel invloed.
Een pastorie met heel wat blauwe steen en gevelsprongen, bogen, etc zal pak duurder zijn dan een vierkante blok met crepi afwerking.
Kan ik alleen maar beamen, de prijs van de blauwe steen die ik heb gebruikt wil je niet weten (dan is TS al een 10de van z'n budget kwijt).
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Meningen verschillen, Bij moderne vierkante blokken kun je ook keuzes maken die de prijs enorm opdrijven. Eenvoud van constructie gaat wel degelijk invloed hebben, maar de stijl op zich niet.
Dus ja, een pastoriewoning met veel uitsprongkes, dakkappellen, blauwsteen zal duur zijn. Een blokwoning die er eenvoudig uitziet met grote overspanningen, crepi (met blauwsteen als plint :p?) speciallekes hier en daar, gaat duurder zijn dan een pastoriestijlwoning die die dure keuzes niet maakt.
 

pilli

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
272
Waarderingsscore
196
Punten
43
Qua besparingen kan het misschien wel helpen als je 2 identieke huizen zet. Ik vermoed dat je bvb een keuken en badkamer wat goedkoper kan krijgen als je er ineens 2 bestelt ... Ook plannen van architect en EPB zijn dan identiek, dus daar kan je ook wat van recupereren. Maar dan zit je natuurlijk wel met 2 identieke huizen ...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Qua besparingen kan het misschien wel helpen als je 2 identieke huizen zet. Ik vermoed dat je bvb een keuken en badkamer wat goedkoper kan krijgen als je er ineens 2 bestelt ... Ook plannen van architect en EPB zijn dan identiek, dus daar kan je ook wat van recupereren. Maar dan zit je natuurlijk wel met 2 identieke huizen ...
Weet niet of 2 stuks een indruk maakt. Als je weet dat er SOD's en loodgieters er 100'en afnemen.
Qua architect en EPB zal er iets te besparen zijn.
Bij IKEA zal je ook de keuken niet goedkoper krijgen, ook waar ik mijn keuken haalde, was te nemen of te laten.
Sommige ketens zullen wel met korting smijten , maar dan zitten ze meestal nog boven de prijs van kleinere keukenbouwers
 

Crumpler512

Nieuw Lid
Lid geworden
25 feb 2018
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
6
Dan voor de input! Het eerste plan was dat ik de oude woning zou herbouwen maar de 1ste architect die kwam kijken raadde dit af vanwege onbegonnen werk en problemen die kunnen opduiken.
 

Crumpler512

Nieuw Lid
Lid geworden
25 feb 2018
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
6
Even out of the box los van de tweewoonst: iemand hier ervaring met serre-aanbouw in hun woning?
Ik kwam deze gisteren tegen, en vind ik wel heel erg mooi!
De laatste foto is van de woning er hier nu op de bouwgrond staan (op één van de twee dus).
Verbouwen zat (zit nog steeds) in mn hoofd, echter zal er dan een groot gedeelte moeten sneuvelen (achterste stuk) wegens te oud, vooraan zijn alle muren heel vochtig, en de architect die even kwam kijken raadde dit af.
 

Bijlagen

  • 60971066_1667773846700043_1520622442320494592_n.jpg
    60971066_1667773846700043_1520622442320494592_n.jpg
    386,5 KB · Weergaven: 37
  • 61460488_1667774366699991_8287217913929138176_n.jpg
    61460488_1667774366699991_8287217913929138176_n.jpg
    699,2 KB · Weergaven: 38
  • IMG_1268.jpeg
    IMG_1268.jpeg
    446,7 KB · Weergaven: 37

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Geen ervaring, en vind zoiets prachtig, maar denk dat je het zeker niet uit budgetoverwegingen moet doen. Ik kan mis zijn maar zou lelijk kunnen tegenvallen. minimalisme is meestal een excuus voor duur:cool: Als je weet waar die bouw staat, gewoon eens aanbellen bij die mensen, complimentje geven en ik vermoed dat die er best trots op zullen zijn en je de nodige uitleg willen verschaffen.

Herbouwen is iets anders dan verbouwen he, herbouwen is nieuwbouw, verbouwen / uitbreiden is aanpassen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Er bestaan nog andere architecten hoor.
Tis niet omdat de eerste in een zwart gat valt en de verbouwingen niet ziet zitten dat de volgende ook zo denkt.

Wij hebben hier een oud tramhuis gekocht: iedereen zei: rot versleten, natte muren, zwembadje in de kelder, keusop, afbreken nieuwbouw ..... ook die architect van uit het dorp . Tot ik het ten lange leste vroeg aan mijn schoonbroer ( ook architect, maar wij werken niet met of voor familie)
Gekocht ( serieuse minprijs kunnen bedingen omdat :... rot versleten, natte muren, zwembadje in de kelder, keusop, afbreken nieuwbouw .....
Verbouwd volgens de plannen en op ons gemak.
2 dingen niet gedaan, alle moest schoonbroere veranderen: geen schuiframen in een oud tramhuis, dubbele deur naar buiten opendraaiend. Niet 1 paal maar 2 palen om het dak en de vloer van het 1ste op te vangen en om de brug naar de nieuwbouw gedaan te krijgen.
 

Crumpler512

Nieuw Lid
Lid geworden
25 feb 2018
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
6
Dank!
Het huis is van de ouders, en er wordt iets van 10K sloopkosten voor betaald. De sloopvergunning is aangevraagd sinds vorige week maar zo lang het er natuurlijk nog staat.. Ook al blijven er nog 3 muren staan en wordt de rest nog allemaal vernieuwd, wat dan wel het geval zal zijn. is het misschien uiteindelijk nog wel duurder..? Mijn idee was 1/3e (voorkant - staat nog aan de straatkant) laten staan en vanachter dan simpel uitbouwen met veel glas (zoals op bovenstaande foto's bv). Echter dan weeral een budgetkwestie: zullen deze verbouwings- en alle sloop/restoratiekosten in verhouding met de prijs goedkoper uitkomen?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Dank!
Het huis is van de ouders, en er wordt iets van 10K sloopkosten voor betaald. De sloopvergunning is aangevraagd sinds vorige week maar zo lang het er natuurlijk nog staat.. Ook al blijven er nog 3 muren staan en wordt de rest nog allemaal vernieuwd, wat dan wel het geval zal zijn. is het misschien uiteindelijk nog wel duurder..? Mijn idee was 1/3e (voorkant - staat nog aan de straatkant) laten staan en vanachter dan simpel uitbouwen met veel glas (zoals op bovenstaande foto's bv). Echter dan weeral een budgetkwestie: zullen deze verbouwings- en alle sloop/restoratiekosten in verhouding met de prijs goedkoper uitkomen?
Ik zou toch eerst eens goed informeren.
Om aan 6% te mogen bouwen (nieuwbouw) vermoed ik dat de sloopvergunning mee in de algemene vergunning moet zitten. Dus sloop en nieuwbouw in 1 vergunning.
Je kan dus beter ook die 3 muren mee slopen en nieuw zetten. Dan is het 6% .
Als je op 3 muren na sloopt en dan herbouwt, dan is het nieuwe gedeelte groter dan het oude en is het wss 21% BTW...
 

Crumpler512

Nieuw Lid
Lid geworden
25 feb 2018
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
6
het huis staat op vaders naam, en de grond wordt bij notariële akte gelijk aan mij + zus geschonken (zonder het huis want dat is dan -in de toekomst- al weg).
Het huis staat in principe nu nog op mijn deel, het overige deel (van mijn zus) ligt vrij.
Of is dit niet slim aangepakt?
Ik zal deze week toch nog even werk maken om andere meningen te krijgen mbt. het verbouwen (en serieus inkrimpen) van de woning.
Voorste deel zit wel vol natte muren (het oudste stuk) maar heeft geen betonverdiep, de achterste stukken wel.

Voor snelle schets hoe ik het dan zie: rode lijnen zijn bestaande muren laten staan. stippellijn = muur vervangen door bv. glasraam.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2021-04-17 om 15.49.18.png
    Schermafbeelding 2021-04-17 om 15.49.18.png
    224,1 KB · Weergaven: 20
  • IMG_2005X.jpeg
    IMG_2005X.jpeg
    909,1 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Lees Mario's advies maar 2 keer want dat gaat jou of je zus enorm veel geld kunnen besparen. Nog niet van de 6% sloop en heropbouw regel gehoord? En ja daar moet sloop en nieuwbouw in 1 vergunning aangevraagd worden, niet apart. Zei die architect daar niets van dan?

Even een commerciële link (waar ze dus al lage prijzen hanteren tov realistische ) wat je met budget kan doen. (let op het aantal m2) https://www.start2build.be/start2build-halfopen-bebouwing
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Idd best met huis erop laten schenken.
Degene waar het huis op staat kan dan eventueel aan 6% een nieuwbouw laten zetten.
 

Crumpler512

Nieuw Lid
Lid geworden
25 feb 2018
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
6
de aanvraag voor sloop is reeds ingediend..Reden: de woonst staat deels toch op de scheiding, en dan zou het verdelen van de grond alleen maar moeilijker worden..

Heropbouw dus aan 21%..
 

Crumpler512

Nieuw Lid
Lid geworden
25 feb 2018
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
6
Stel ik kies voor heropbouw van een woning (aan 21% dan..) en kijk niet naar de andere bouwgrond. Ik laat een klein stukje hoeve nabouwen (zoals wat er nu staat, maar misschien kleiner) zonder betonverdieping, maar alles in hout + ijzeren profielen. Zou dit een goedkopere manier van bouwen zijn? gelijkvloers + verdiep in hout in het "woning"gedeelte met een vide die uitkijkt op de serre. Een kleinere versie van de foto's in bijlage dan.

(de achterkant van de serre kan dus ook een muur worden ipv glas om de kosten te besparen. Moest bv. de keuken en zithoek in de serre zitten, dan kan de rest van de woning worden ingericht als slaapkamers, badkamer, opslag..

Zou dit 'herbouwen' sowieso een goedkopere manier zijn dan toch voor renoveren te gaan (en de sloop laten doorgaan, maar deels van het huidige huis en dus de sloper nog altijd te laten komen, maar dan echter voor een "verbouwing" (dus ook verder opbouwen aan 6%). In principe zou het dan het voorste stuk van het huis renoveren zijn (muren nakijken, eventueel nieuwe structuur/verdiep erin, nieuw zadeldak, betonvloer over huis+serre en verder alles vernieuwen van techniek. Ik kan echter helemaal niet inschatten wat de beste optie zou zijn.
Voor mij is het grootste argument van renoveren omdat de woning nog vooraan staat en bij een heropbouw deze 7m naar achteren moet schuiven. Er staat een loods achteraan, en dus de ruimte daar altijd goed van pas zou komen.

Als dit echter duurder uitkomt dan een nieuwbouw, dan heeft het natuurlijk ook minde zin.
Schermafbeelding 2021-04-17 om 19.26.08.jpg
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2021-04-17 om 19.25.23.jpg
    Schermafbeelding 2021-04-17 om 19.25.23.jpg
    311,2 KB · Weergaven: 0
  • Schermafbeelding 2021-04-17 om 19.25.46.jpg
    Schermafbeelding 2021-04-17 om 19.25.46.jpg
    237,5 KB · Weergaven: 0
  • Schermafbeelding 2021-04-17 om 19.25.54.jpg
    Schermafbeelding 2021-04-17 om 19.25.54.jpg
    137,9 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
In hoeverre is je zus betrokken bij de plannen? Weet zij bvb dat je probeert te werken aan 6% BTW, waar zij geen recht op zal hebben?
 

Crumpler512

Nieuw Lid
Lid geworden
25 feb 2018
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
6
In hoeverre is je zus betrokken bij de plannen? Weet zij bvb dat je probeert te werken aan 6% BTW, waar zij geen recht op zal hebben?
Ze heeft in ieder geval geen interesse in een renovatie (die -nu het huis er nog staat- open ligt) en zou dus sowieso voor 100% nieuwbouw gaan.
Ik zal dan logischerwijs ook wel een extra betalen voor de aankoop van het huis (of wat er dan nog van overblijft) zodat alles juist geregeld wordt..
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Om 6% btw te hebben moet er gewoon bebouwing aanwezig zijn op de grond. Een tuinhuis, garage, is allemaal goed om van 6% btw te genieten. Op de foto's lijkt mij er over heel de grond bebouwing te staan. Dus zouden jullie dat beide kunnen genieten.

Mario geeft hier dat advies van 6% btw en dat ga jij gewoon naast je neerleggen? Dat is dan ongeveer 50000 euro per woonst die mogelijks in de vuilbak gegooid wordt. Dan maakt budget niks uit zeker? ?

Dat is toch echt te gek voor woorden hoor.

Als je budget kritisch is, moet je ofwel zelf, of een architect, een raming laten opmaken van de te gebeuren werken. Eerst heel veel tijd nemen voor te informeren, plannen, berekenen, en dan pas beslissen met de juiste kennis. Dromen zijn bedrog.
 

Crumpler512

Nieuw Lid
Lid geworden
25 feb 2018
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
6
Om 6% btw te hebben moet er gewoon bebouwing aanwezig zijn op de grond. Een tuinhuis, garage, is allemaal goed om van 6% btw te genieten. Op de foto's lijkt mij er over heel de grond bebouwing te staan. Dus zouden jullie dat beide kunnen genieten.

Mario geeft hier dat advies van 6% btw en dat ga jij gewoon naast je neerleggen? Dat is dan ongeveer 50000 euro per woonst die mogelijks in de vuilbak gegooid wordt. Dan maakt budget niks uit zeker? ?

Dat is toch echt te gek voor woorden hoor.

Als je budget kritisch is, moet je ofwel zelf, of een architect, een raming laten opmaken van de te gebeuren werken. Eerst heel veel tijd nemen voor te informeren, plannen, berekenen, en dan pas beslissen met de juiste kennis. Dromen zijn bedrog.
één van de voorwaarden is dat de maximumafmetingen 200m2 zijn, wat dus voor 2 woonsten zeker niet mogelijk zal zijn op de gehele grond vrees ik.
Als we die piste niet bewandelen en ik zelf voor renovatie zou gaan moet ik me dus inderdaad afvragen of de ruwbouw zich nog een oke staat bevindt om dit als basis te gebruiken.
Het huis zal dus voor een deel moeten worden gesloopt, alle muren zullen van binnenuit geïsoleerd moeten worden, alle vloeren eruit (ligt op zavel) en techniek vernieuwen. nieuw dak+verdiep (hout?) er in. Ik moet dit kostenplaatje inderdaad in kaart brengen vooraleer hier een idee van te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan