• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hagelbollen en zonnepanelen...

Lid geworden
28 sep 2009
Berichten
370
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik weet niet of de vraag reeds gesteld is, maar hebben de eigenaars van zonnepanelen

geen schade aan hun installatie door het onweer? Met de foto's die ons bereiken vanuit verschillende gemeenten in Vlaanderen, lijkt het mij voor de hand liggend dat die panelen

ook wel schade zullen kunnen hebben. Zijn die platen bestand tegen hagelbollen zo groot als pingpongballen (of groter)? Wat kan men doen om die te beschermen? Is het wel verstandig

om dit op je dak te hebben bij alsmaar strengere stormen?
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Daarnet al een collega horen vertellen dat hij 1 kapot paneel heeft (de rest is mysterieus ongehavend). Dacht dat de meeste brandverzekeringen dit tegenwoordig als optie dekken?
 
Lid geworden
28 sep 2009
Berichten
370
Waarderingsscore
0
Punten
0
Normaal gezien wel, maar toch beter zelf maatregelen treffen vooraleer te vertrouwen

op de verzekering. Benieuwd hoelang je moet wachten op een vergoeding.

Sowieso de bewijzen goed bijhouden, lijkt absurd maar bewaar de bollen

in de diepvries voor de verzekering.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Ik herinner me vaag iets van resistentie tegen stalen bollen die vanop een meter mochten vallen op een vlak paneel. In principe is dit gehard glas, dat kan tegen héél veel.



De ene verzekering neemt dit mee, bij de andere moet je dit melden en bij nog een andere moet je er voor bij betalen.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
julien;1940762 wrote:
Ik herinner me vaag iets van resistentie tegen stalen bollen die vanop een meter mochten vallen op een vlak paneel. In principe is dit gehard glas, dat kan tegen héél veel.



De ene verzekering neemt dit mee, bij de andere moet je dit melden en bij nog een andere moet je er voor bij betalen.



De vooruit van een auto kan ook tegen heel veel. Als je ziet dat er op plaatsen "gewoon" de vooruit geperforeerd is...



Sommige plaatsen een kleine tennisbal (van heus wat hoger dan 1m ;) ) die naar beneden vielen dat zijn niet te onderschatten impacten. Als je panelen die volle lading kregen zijn ze stuk. Een voordeel is dat ze schuin liggen, waardoor een deel van de impact/kracht wordt afgebogen (bij loodrecht naar beneden vallende hagelstenen) en ze dus nog iets meer kunnen verdragen, maar tegen een bombardement zoals op enkele plaatsen heeft plaatsgevonden...



in functie van verzekering: zie uw verzekeraar/polis. Ik denk ook niet dat elke verzekering hier op dezelfde manier die panelen opneemt in hun brandverzekering.
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
en veelal blijf je met de franchise zitten. Die is rap 250 Euro, de prijs van een paneel (zonder de plaatsing natuurlijk).



Walter
 
Lid geworden
28 sep 2009
Berichten
370
Waarderingsscore
0
Punten
0
t Zou me toch verbazen dat er niet meer schade is aan de panelen, gezien die heftige buien.

Ik vind niet veel info over eerlijk gezegd. Er moet toch een manier zijn om de panelen te beschermen zonder het rendement naar beneden te halen.



Voorbeeld autoruit, je zal maar zo een bol tegen u hoofd krijgen.
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.661
Waarderingsscore
371
Punten
83
hier ook in het oog van de storm: velux en veel andere zaken kapot, PV ongeschonden :cool:.
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
Normaal gezien wel, maar toch beter zelf maatregelen treffen vooraleer te vertrouwen

op de verzekering. Benieuwd hoelang je moet wachten op een vergoeding.

Sowieso de bewijzen goed bijhouden, lijkt absurd maar bewaar de bollen

in de diepvries voor de verzekering.





heeft geen enkel bewijs waarde vrees ik,hoe kan u bewijzen dat die ballen u schade heeft toegebracht,

ik kan wel vlug in de omgeving de grootste ballen gaan zoeken en in de diepvriezer steken ,en zeggen die zijn hier gevallen



 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
marcelvm;1941120 wrote:
Normaal gezien wel, maar toch beter zelf maatregelen treffen vooraleer te vertrouwen

op de verzekering. Benieuwd hoelang je moet wachten op een vergoeding.

Sowieso de bewijzen goed bijhouden, lijkt absurd maar bewaar de bollen

in de diepvries voor de verzekering.





heeft geen enkel bewijs waarde vrees ik,hoe kan u bewijzen dat die ballen u schade heeft toegebracht,

ik kan wel vlug in de omgeving de grootste ballen gaan zoeken en in de diepvriezer steken ,en zeggen die zijn hier gevallen



En dan rap zelf de ruiten van uw 30j oude veranda insmijten?
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
Albufeira;1940756 wrote:
Normaal gezien wel, maar toch beter zelf maatregelen treffen vooraleer te vertrouwen

op de verzekering. Benieuwd hoelang je moet wachten op een vergoeding.

Sowieso de bewijzen goed bijhouden, lijkt absurd maar bewaar de bollen

in de diepvries voor de verzekering.



Dit lijkt niet enkel absurd hoor, dit is absurd!
 

NickE36

Lid
Lid geworden
20 mei 2008
Berichten
304
Waarderingsscore
0
Punten
16
Haha zalig als de verzekering bij ų aan de deur staat, hier meneer de bewijzen zitten in de vriezer
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
de ware;1943689 wrote:
Albufeira;1940756 wrote:
Normaal gezien wel, maar toch beter zelf maatregelen treffen vooraleer te vertrouwen

op de verzekering. Benieuwd hoelang je moet wachten op een vergoeding.

Sowieso de bewijzen goed bijhouden, lijkt absurd maar bewaar de bollen

in de diepvries voor de verzekering.



Dit lijkt niet enkel absurd hoor, dit is absurd!

Waarom is dat absurd?



De univ van Gent wil het land rond rijden om hagelbollen op te pikken omdat ze die niet zelf kunnen maken zoals de natuur dat doet.

Een echte hagelbol lijkt me dus een goed bewijsstuk te zijn.
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
julien;1943693 wrote:
de ware;1943689 wrote:
Albufeira;1940756 wrote:
Normaal gezien wel, maar toch beter zelf maatregelen treffen vooraleer te vertrouwen

op de verzekering. Benieuwd hoelang je moet wachten op een vergoeding.

Sowieso de bewijzen goed bijhouden, lijkt absurd maar bewaar de bollen

in de diepvries voor de verzekering.



Dit lijkt niet enkel absurd hoor, dit is absurd!

Waarom is dat absurd?



De univ van Gent wil het land rond rijden om hagelbollen op te pikken omdat ze die niet zelf kunnen maken zoals de natuur dat doet.

Een echte hagelbol lijkt me dus een goed bewijsstuk te zijn.



Omdat verzekeraars niet zo onredelijk zijn als eenieder graag laat uitschijnen.

Er is geen enkele verzekeraar die er aan zal twijfelen dat het bij u gehageld heeft als heel de buurt schade heeft.

Wat is het volgende? Buiten wat stormwind vangen in een potje voor het geval er pannen zouden afwaaien? :rolleyes:
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
de ware;1943695 wrote:
Omdat verzekeraars niet zo onredelijk zijn als eenieder graag laat uitschijnen.

Er is geen enkele verzekeraar die er aan zal twijfelen dat het bij u gehageld heeft als heel de buurt schade heeft.

Wat is het volgende? Buiten wat stormwind vangen in een potje voor het geval er pannen zouden afwaaien? :rolleyes:

Je moet me verzekeringen niet leren kennen...

Als ze er zich van tussen kunnen trekken zullen ze dat doen. Beter wat te veel indekken dan te weinig.

Er zijn meer dan genoeg mensen die verzekeringen proberen op te lichten, logisch dat ze argwanend zijn, vandaar dat ik ook mijn best doe om extra bewijsmateriaal te verzamelen.

Zo brengen wij bijvoorbeeld ook altijd het attest van de schouwveger binnen bij de makelaar. Als er schouwbrand is zullen ze al niet moeten vragen of we onze schouw onderhouden of niet, ze weten het.
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
Heb beroepshalve de voorbije weken ik denk een 60-70 schadeaangiftes hagelschade gedaan.

Nog geen enkele vraag gekregen om diepvrieshagel voor te leggen.



Ik blijf bij mijn standpunt: A-B-S-U-R-D !
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Quote:
Zo brengen wij bijvoorbeeld ook altijd het attest van de schouwveger binnen bij de makelaar. Als er schouwbrand is zullen ze al niet moeten vragen of we onze schouw onderhouden of niet, ze weten het.



In een onderhouden schouw krijg je ook geen schouwbrand :p
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
janus wago;1943703 wrote:
Quote:
Zo brengen wij bijvoorbeeld ook altijd het attest van de schouwveger binnen bij de makelaar. Als er schouwbrand is zullen ze al niet moeten vragen of we onze schouw onderhouden of niet, ze weten het.



In een onderhouden schouw krijg je ook geen schouwbrand :p



En de bewijslast ligt bovendien bij de verzekeraar en niet bij de verzekerde.

Bovendien is er in een polis brand doorgaans geen clausule die u verplicht jaarlijks de schoorsteen te laten reinigen.

Men zou u dus al grove nalatigheid moeten kunnen verwijten om tussenkomst te weigeren.
 
Lid geworden
27 apr 2008
Berichten
616
Waarderingsscore
0
Punten
0
de ware;1943702 wrote:
Heb beroepshalve de voorbije weken ik denk een 60-70 schadeaangiftes hagelschade gedaan.

Nog geen enkele vraag gekregen om diepvrieshagel voor te leggen.



Ik blijf bij mijn standpunt: A-B-S-U-R-D !

Als ik de maatschappij zou zijn: ik zou vragen om per DHL/TNT/UPS het bewijs te versturen :D
 
Lid geworden
21 jan 2008
Berichten
308
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zitten ook met 1 beschadigd paneel (glas gebarsten; paneel zelf werkt nog, nu er nog niet te veel vocht binnengesijpeld is). Hebben schadebestek laten opmaken, doorgestuurd naar verzekeraar, en die hebben nu hun akkoord gegeven voor herstelling. Kost gaat dus beperkt blijven tot de franchise (ca 250 euro), maar de tegemoetkoming blijft aanzienlijk aangezien de installateur flink doorrekent ...



Waarom je bij veel installaties maar 1 beschadigd paneel ziet? Door glas thermisch te harden krijgt het een 'voorspanning' waardoor het glas beter aan schokken kan weerstaan. Alleen neemt die voorspanning af met elke hagelbol-inslag en wordt het glas 'gevoeliger' voor nieuwe inslagen. Eens die voorspanning weg is, barst het glas vrij snel en zorgt elke nieuwe 'hit' voor nieuwe barsten. In ons geval kon je heel duidelijk 4 hits zien.



Het aantal hits waaraan gehard glas kan weerstaan is natuurlijk afhankelijk van de thermische behandeling, maar is vrij beperkt. Veel kans dus dat we bij een volgende serieuze hagelbui opnieuw in de brokken gaan delen ...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan