• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

Hagelbollen en zonnepanelen...

Lid geworden
28 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik weet niet of de vraag reeds gesteld is, maar hebben de eigenaars van zonnepanelen

geen schade aan hun installatie door het onweer? Met de foto's die ons bereiken vanuit verschillende gemeenten in Vlaanderen, lijkt het mij voor de hand liggend dat die panelen

ook wel schade zullen kunnen hebben. Zijn die platen bestand tegen hagelbollen zo groot als pingpongballen (of groter)? Wat kan men doen om die te beschermen? Is het wel verstandig

om dit op je dak te hebben bij alsmaar strengere stormen?

Lid geworden
28 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
mogwai;1943931 wrote:
Wij zitten ook met 1 beschadigd paneel (glas gebarsten; paneel zelf werkt nog, nu er nog niet te veel vocht binnengesijpeld is). Hebben schadebestek laten opmaken, doorgestuurd naar verzekeraar, en die hebben nu hun akkoord gegeven voor herstelling. Kost gaat dus beperkt blijven tot de franchise (ca 250 euro), maar de tegemoetkoming blijft aanzienlijk aangezien de installateur flink doorrekent ...

Waarom je bij veel installaties maar 1 beschadigd paneel ziet? Door glas thermisch te harden krijgt het een 'voorspanning' waardoor het glas beter aan schokken kan weerstaan. Alleen neemt die voorspanning af met elke hagelbol-inslag en wordt het glas 'gevoeliger' voor nieuwe inslagen. Eens die voorspanning weg is, barst het glas vrij snel en zorgt elke nieuwe 'hit' voor nieuwe barsten. In ons geval kon je heel duidelijk 4 hits zien.

Het aantal hits waaraan gehard glas kan weerstaan is natuurlijk afhankelijk van de thermische behandeling, maar is vrij beperkt. Veel kans dus dat we bij een volgende serieuze hagelbui opnieuw in de brokken gaan delen ...

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de weerstand van die panelen danig onderschat heb. Eigenlijk valt het al bij al nog mee. Toch, ze mogen ze van mij gerust nog een extra versteviging geven. In de toekomst voorspellen ze nog meer en heftigere hagelstormen.

Lid geworden
6 feb 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
onze verzekeraar melde op 350 schadegevallen, slechts 1 voor zonnepanelen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan