Had je één miljoen, wat zou jij dan doen?

Lid geworden
21 mrt 2022
Waarderingsscore
3
Punten
3
Goedemorgen allemaal,

Ik zal beginnen met onze situatie te schetsen: ikzelf, mijn vrouw (beide 30j) en onze kinderen zijn een nieuwe woning aan het zoeken. We zouden binnen een tweetal jaar moeten verhuizen voor mijn werk. Momenteel wonen we in een huis dat we kochten in 2021.

Ons budget is €1.000.000, mogelijks te rekken tot 1.200.000 euro. We zijn op zoek naar een vrijstaand huis met minstens 4 slaapkamers, dressing aan grootste slaapkamer, open living/keuken met evt. aparte zitruimte voor TV, aparte bureau, mudroom, garage of carport, 1 badkamer, 1 waskamer met extra douche. Onze voorkeursstijl is modern-landelijk/manoir/pastorij. Qua oppervlakte grond zoeken we iets tussen 10-20are idealiter. Bewoonbare oppervlakte 200-350mm2.
Keuken is belangrijk voor mij en wil ik weinig op inboeten, als ik snel rond hoor wat de keukens kosten die mijn voorkeur genieten zijn deze snel >40-50k. Ik wil gerust inboeten op dingen die op termijn kunnen veranderd worden (zoals tijdelijk laminaat ipv. parket, inbouwkasten pas later..).

We staan open voor bouwen, verbouwen of kopen.

In de regio waar we zoeken (Limburg) is het aanbod van woningen eerder beperkt in deze categorie. De woningen die te koop komen zijn ofwel oude, kleine huizen met prijzen tussen 250.000-350.000 (als renovatieproject) ofwel verouderde villa's uit de jaren 80-90-00 met nog veel werk aan om deze up to date te krijgen en qua inrichting naar onze stijl te maken (met prijzen tussen 700.000 - 1.500.000).

We hebben zelf geen bouwervaring of tijd om veel zelf te doen, dus bij renovatie/bouw zouden we alles laten doen, enkel schilderen zien we zitten.

Bij deze mijn vraag aan jullie met bouw/renovatie/koopervaring: wat zouden jullie doen in onze situatie? Gaan voor een renovatieproject op een stuk grond dat je aanstaat, eerder platgooien en nieuwbouw zetten? Grond kopen en bouwen? Bestaand huis kopen en qua inrichting renoveren?

Ik neig zelf naar bouwen/platgooien en heropbouwen gezien we eerder kieskeurig zijn, maar ik vraag me af of een dergelijk bouwproject haalbaar is binnen ons budget.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Met dergelijk verhaal en budget zou ik ook bouwen, tenzij je iets met wat karakter wil, maar dat lees ik niet in wat je schrijft.

Met zo'n budget zou ik zelf eerder denken aan een stukje grond (al dan niet met woning) te kopen en dan slopen en opnieuw bouwen. Is dat nu niet nog voordeliger qua BTW ? Want volledige nieuwbouw komt wel duur uit met de 21% BTW.
(ik vind dat in sommige locaties "oude gronden" wel interessanter zijn (mooier stuk tuin) dan "nieuwe gronden" die soms een stuk kleiner zijn)

Kan je niet al eens op zoek naar een architect waar het mee klikt ? Misschien dat die ook wel tips heeft?

Als je richting centrumsteden als Hasselt of sommige delen van Genk neigt, dan zal dit een stukje duurder worden dan bijvoorbeeld Heers. Dus, de regio in Limburg speelt ook al mee qua budget.
De grotere percelen bouwgrond (rond de 16are of meer) daar tel je in deze buurt (Hasselt) ook al snel 270.000€ - 300.000€ of meer voor neer. Schiet er nog een klein miljoen over voor te bouwen. De grotere woningen/ villa's met renovatiewerken vind je met een vanaf-prijs van 400.000€ en meer, dikwijls op de grotere percelen (15- 16are en meer). Als je dat dan plat moet gooien dan wordt het een hele dure bouwgrond. Recentere grotere woningen/ villa's vind je in deze contreien al makkelijk voor 900.000€ tot een 1.000.000€ of meer.
Niettegenstaande is een 1.000.000 tot 1.200.000€ een heel mooi budget en al zeker gezien jullie leeftijd.

Met zo een budget zou ik altijd bouwen of iets nieuws kopen, begin dan niet aan een verbouwing.
Dan hebt ge vanaf het begin ook een huis dat voldoet aan de nieuwe technieken, ...

En zoals al aangehaald, de regio speelt enorm veel ivm grondprijs.
Ik zou zeker al eens op de immo sites kijken naar wat de grondprijzen zijn in de voorkeur regio's.

Dit kopen https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/hasselt/3500/20633652

Maar ik mis de belangrijkste zaken nog : hoe lang zoeken jullie daar te blijven wonen? hoe groot is de kans dat je terug gaat verhuizen?
Hebben jullie 'goesting' om te bouwen, want zelfs als je niks zelf wil doen moet je er toch nog best wat tijd en energie in steken om
plannen op te stellen, afspraken te maken, te regelen, ... dat gaat niet zonder veel moeite en energie. Hebben jullie daar tijd voor?
Waar wonen jullie nu? Is het 1 jaar en 9 maand of is 2,5 jaar ook goed? Is budget nu al volledig beschikbaar en of af te lossen of kan dat pas
volgend jaar of binnen 2 jaar?

Mij klinkt het alsof jullie beter een zeer recente woning kopen (zoals zie bovenstaande) want de vraag stellen hier is de vraag beantwoorden ;)

Met zo'n budget zou ik zelf eerder denken aan een stukje grond (al dan niet met woning) te kopen en dan slopen en opnieuw bouwen. Is dat nu niet nog voordeliger qua BTW ? Want volledige nieuwbouw komt wel duur uit met de 21% BTW.
(ik vind dat in sommige locaties "oude gronden" wel interessanter zijn (mooier stuk tuin) dan "nieuwe gronden" die soms een stuk kleiner zijn)

Kan je niet al eens op zoek naar een architect waar het mee klikt ? Misschien dat die ook wel tips heeft?
sloop en heropbouw is wel beperkt tot 175 m² dacht ik.

Nieuwbouw en je moet over 2j verhuizen, dan moet je nu starten.

Verder is het gewoon eigen keuze. Wil je zoals je het zelf wil, dan moet je bouwen, maar dan nog kan het over een tijdje toch niet helemaal zijn zoals je wou. Of je noden veranderen.

Dit kopen https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/hasselt/3500/20633652

Maar ik mis de belangrijkste zaken nog : hoe lang zoeken jullie daar te blijven wonen? hoe groot is de kans dat je terug gaat verhuizen?
Hebben jullie 'goesting' om te bouwen, want zelfs als je niks zelf wil doen moet je er toch nog best wat tijd en energie in steken om
plannen op te stellen, afspraken te maken, te regelen, ... dat gaat niet zonder veel moeite en energie. Hebben jullie daar tijd voor?
Waar wonen jullie nu? Is het 1 jaar en 9 maand of is 2,5 jaar ook goed? Is budget nu al volledig beschikbaar en of af te lossen of kan dat pas
volgend jaar of binnen 2 jaar?

Mij klinkt het alsof jullie beter een zeer recente woning kopen (zoals zie bovenstaande) want de vraag stellen hier is de vraag beantwoorden ;)
Bedoeling is om nooit meer te verhuizen. De tijd en energie om plannen te maken/knopen door te hakken/zaken regelen is geen probleem, ik zie het alleen niet zitten om zelf het 'harde werk' te doen. Om hiervoor werkuren te schrappen is financieel niet interessant en na de uren is in ons geval onbegonnen werk gezien de reeds uitgebreide werkuren.

Wonen momenteel in Vlaams-Brabant, regio Leuven.

Idealiter intrekken binnen 1.5 jaar, maar hier kunnen we een jaar speling op nemen zo nodig.
Budget kan volledig beschikbaar zijn wanneer nodig.

De immozoekertjes van heel Limburg ken ik ondertussen al vanbuiten ;) De zoekertjes die hier worden getoond zijn zeker allemaal interessant, maar gezien mijn werk ben ik erg beperkt in de regio en moet het dus in een specifieke straal van +/- 15km zijn, meer bepaald in Noord-Limburg.

als je wil nieuwbouwen moet je vanaf beslissing en start zoektocht naar grond of slooppand zeker 2,5 jaar hebben tot je afgewerkte woning gaat hebben. En dan gaat het ook nog goed moeten vooruitgaan. Misschien is het dat wel waard als je echt jullie eigen goesting en locatie willen hebben. Voor dat budget met jullie redelijke wensen moet dat eigenlijk toch wel lukken.

Ofwel vind je iets instapklaar, of wel koop je iets waar de bulldozer over kan.
Als het echt de bedoeling is om nooit te verhuizen, dan wil je direct WP, topisolatie en luchtdichtheid etc.

Ik zou bouwen…

Nooit meer verhuizen? Ik begrijp het wel hoor maar eens je kinderen het huis uit zijn dan denk je daar wss weer anders over. Of eens ze, wat ouder zijn, woon je mss dichter bij de stad zodat jij niet altijd taxi moet spelen?

Ik zou dus met 1 miljoen een "kleinere" (+-180m2) woning renoveren of bouwen met een kleinere tuin en de rest binnenkort beleggen nu de koersen dalen 😁

Haha, dat is wel waar, misschien was het gisteren 1 miljoen, en vandaag niet meer.
Maar, pfff, heb ook nog niet gekeken hoe mijn financiën er momenteel uitzien. Beleggen in bakstenen is nog steeds het beste idee.

Bij renovatie, zelfs voor veel geld, blijf je altijd met miserie zitten van de bestaande woning. Ik heb al in renovaties gewerkt die (renovatie alleen) een stuk meer kostten dan uw budget - weliswaar in de duurdere coté's van België - en dan blijf je achteraf nog zitten met hier wat vocht, daar een scheur, ginder een muur die wat paraplu staat... En het ligt in die gevallen niet (altijd) aan de aannemer of architect.
Nieuwbouw is ook altijd "enig" risico op problemen maar daar kan een aannemer zich niet verschuilen achter "moeten verderwerken op een oude basis".

't Is erg om te zeggen, maar voor € 1 miljoen ga je geen extreme villa met indoor zwembad en poolhouse op een lap grond meer zetten, maar je kan er wel een comfortabele ruime woning voor bouwen op een redelijk stuk grond. Zèlfs een woning met karakter. In mijn ervaring kost een creatieve, originele architect niet méér dan een "legoblokskes" architect die u de keuze geeft uit een rode of een witte blok "met witte greeploze keuken".

Als je dit als je "zo lang mogelijk blijven wonen"-huis beschouwt, hou dan wel van bij het begin rekening met later: bijvoorbeeld (mogelijkheid) tot volledig gelijkvloers wonen, kangoeroewoning,...

Bij renovatie, zelfs voor veel geld, blijf je altijd met miserie zitten van de bestaande woning. Ik heb al in renovaties gewerkt die (renovatie alleen) een stuk meer kostten dan uw budget - weliswaar in de duurdere coté's van België - en dan blijf je achteraf nog zitten met hier wat vocht, daar een scheur, ginder een muur die wat paraplu staat... En het ligt in die gevallen niet (altijd) aan de aannemer of architect.
Nieuwbouw is ook altijd "enig" risico op problemen maar daar kan een aannemer zich niet verschuilen achter "moeten verderwerken op een oude basis".

't Is erg om te zeggen, maar voor € 1 miljoen ga je geen extreme villa met indoor zwembad en poolhouse op een lap grond meer zetten, maar je kan er wel een comfortabele ruime woning voor bouwen op een redelijk stuk grond. Zèlfs een woning met karakter. In mijn ervaring kost een creatieve, originele architect niet méér dan een "legoblokskes" architect die u de keuze geeft uit een rode of een witte blok "met witte greeploze keuken".

Als je dit als je "zo lang mogelijk blijven wonen"-huis beschouwt, hou dan wel van bij het begin rekening met later: bijvoorbeeld (mogelijkheid) tot volledig gelijkvloers wonen, kangoeroewoning,...
Klopt, wij zijn ook 'verschoten' van hoe 'weinig' je kan zetten tegenwoordig met een miljoen...

Klopt, wij zijn ook 'verschoten' van hoe 'weinig' je kan zetten tegenwoordig met een miljoen...
Klopt. Te gek toch? Vertel dat aan ouders/grootouders dat je met 50 miljoen belgische franken moet uitkijken om 'iets' te bouwen...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan