• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Haag ontneemt buurman het zicht op de achterliggende velden

Lid geworden
25 jan 2021
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Goeiedag,
Kan onze buurman ons juridisch verbieden om een haag te planten rond onze weide (1 ha groot) die ook achter zijn tuin loopt? Wij willen een gemengde meidoorn-groene beukenhaag planten van max 2m hoog op minstens 0,5 m van de scheiding. Een haag zou zijn zicht over de landerijen ontnemen en dat mag niet beweert hij. Heeft iemand hier ervaring mee aub? Kan mijn buurman mij zomaar verbieden om een haag te planten op onze eigendom? Dank bij voorbaat alvast! Roger
 
Lid geworden
25 jan 2021
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag Charel, bedankt voor uw reactie. Zolang ik mij aan de wettelijke plantafstanden en -hoogten hou, hoef ik verder nergens rekening mee te houden dus? Mijn buurman dreigt ermee dat je alles wettelijk kan planten maar dat je niemand zijn licht en zicht mag ontnemen ... Hij heeft een grote tuin, licht ontneem ik niet, zijn zicht vanuit zijn tuin op de achterliggende landerijen zal hij wel kwijt zijn. De relatie tussen ons is nooit echt goed geweest. Roger
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Wat is de reden dat je een haag plant?
En waarom moet die 2 m hoog zijn?
 
Lid geworden
25 jan 2021
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Als onheining, onze tuin is ook met dezelfde haagsoort omhaagt, en als privacy. En omdat ik heel graag een haag zie, goed voor de natuur en biodiversiteit.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Als u het doet om uw buurman een hak te zetten, dan kan hij die haag laten snoeien tot een acceptabele hoogte.

Qua plantafstanden en toestanden moet je kijken naar wat er in het veldwetboek van uw streek staat vermeld. Je kan u eventueel laten informeren bij een lokale natuurvereniging.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Wetgeving is duidelijk.
Haag in onderling overleg en akkoord op de perceelgrens , is beperkt tot 2 meter hoogte. Anders op minimum 50 cm van de perceelgrens met maximum van 2 meter hoog. Op 2 meter vd perceelgrens geen restricties meer qua hoogte.
Er is bij navolging van deze wetgeving geen enkele grond om deze lager te laten snoeien tot een acceptabele hoogte, die is vastgelegd ib de wetgeving.
Buurman kan niet zichten inroepen want wettelijke afstand is gerespecteerd en lichten? Serieus blijven zon ,schaduw van een 2 meterhoge haag, die nog zover invloed heeft dat ze hinder brengt?? Dan is het donker en valt de nacht.
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
"Zicht" als argument inroepen ….. hoever staat zijn woning van die perceel misschien ?

Is er enige constructiviteit (vb. hou die haag max.1,20m) van hem uit ?
 
Lid geworden
28 mei 2008
Berichten
18
Waarderingsscore
2
Punten
3
eerlijk? dat het juridisch, wettelijk, stedebouwkundig, veldwetboeksgewijs kan en mag, dat zal wel zo zijn.
Ik zou ook niet graag mijn uitzicht, dat ik niet kan afdwingen verliezen en zou als 'verliezende' partij zeker in dialoog gaan met de initiatiefnemers, maar wanneer ik lees dat de verhouding niet goed zit, dan weet ik het wel...
jammer!
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Tuin, afkomstig van tuun wat in oud nederlands staat voor een stuk grond afgesloten met planten en -- meestal-- stekelige heesters. Meestal werden er wilg, hazelaar en meidoorn hiervoor gebruikt .
Dus topic starter is aan het doen wat wij al vanaf de vroege middeleeuwen doen.
Dus buiten juridisch en veldboekgewijs wat kan en mag is het zelfs nog historisch correct.;)

En wanneer gaat dit uitzicht beperkt worden ?
Als hij deze snoeit op 2 meter hoogte en de buur zijn huis staat 50 meter verder en -- typische belgisch-- op een taartenheuveltje van 30-50 cm dan kan hij nog steeds van uit zijn living genieten van het uitzicht.

Nu niets belet natuurlijk om -- zuiver uit snoeigemak- deze haag tot 1.80 te brengen.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
het argument zicht werkt vermoedelijk ook 2-way. Wat als de topicstarter in zijn mooie weide rondwandeld, moet hij dan kijken op de achtergevel/achtertuin van de klagende partij? Daar zou ik ook wel een haagje tussen willen zetten.

En een haag van 2m hoog zou niet mogen, maar dan op 3m van de scheiding het volzetten met bomen wel? Of wat als er mais opgezet wordt?

Als je een mooi zicht hebt, dan weet je toch dat je volledig afhankelijk bent van de goeie wil en plannen van de eignaars van de elementen in dat zicht? Wat als een boer 700m verder een hangar wil optrekken?
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
Ik vind een haag die je snoeit en tot max 2 m laat komen heel schappelijk.
Met een stuk grond van 1 ha zou ik zelf al eerder geneigd zijn om naar een gemengd struweel te te gaan (op 3-4 m van de perceelsgrens), ook mooi en dicht, minder onderhoud aan, en waarschijnlijk beter voor de biodiversiteit.
Nu ook niet alleen maar doen om de buur extra te pesten natuurlijk...
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Er bestaan wel degelijk beperkingen bv. in bepaalde landbouwgebieden op het planten van hagen = vegetatiewijziging. bv. bij historisch permanente graslanden zal dit vergunningsplichtig zijn.
Het verbod/vergunningsplicht voor vegetatiewijziging is er niet alleen voor het verwijderen van vegetaties, maar ook voor het aanplanten er van.
Geen idee of TS hieronder valt.
zie Omgevingsvergunning voor het wijzigen van kleine landschapselementen of vegetaties | Vlaanderen.be

Ik ken een geval waar een gebied onder een bepaalde omschrijving van open ruimte viel en waar er hagen werden geplant, wat tot een klacht heeft geleid van een buur die daar niet op uitkeek, maar vele straten verder woont. Geen idee eigenlijk hoe dat is afgelopen. De bedoeling was een gemengde hoge haag en ik zie dat die nu zeer kort wordt gehouden.
 
Laatst bewerkt:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Klopt wat fido aanhaalt.
In kwetsbare natuurgebieden en landschappelijke waardevolle elementen zet je niet zomaar een haag of bomen of een parking voor auto's.
Even uit het oog verloren omdat ik los over het begrip weide heb gelezen.

Dus kijk even op dov databank ondergrond vlaanderen of op Geopunt vlaanderen. Hier kun je vinden of het perceel gelegen is in kwetsbaar gebied , landschappelijk waardevol en of er aanvliegroutes voor vogels op zit, of misschien zitten in die wei wel zeldzame planten of dieren.
Wat dan weer in je voordeel kan zijn.
Nu aan de andere kant, je buur moet al een OFFICIELE klacht indienen tegen die haag en hij zal aldus ook als claimende partij zijn eis moeten voorbereiden en moeten argumenteren.
Net zoals TS alle kansen en argumenten ( wetenschappelijk, geen emotionele) mag aanwenden om deze toch te plaatsen.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Nu aan de andere kant, je buur moet al een OFFICIELE klacht indienen tegen die haag en hij zal aldus ook als claimende partij zijn eis moeten voorbereiden en moeten argumenteren.
Zulke twisten zijn materie voor de vrederechter... een aangetekende brief met uw grieven volstaat.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Inderdaad
maar in de jaren dat ik optrad als technisch raadsman voor geschillen gerelateerd aan tuin, moet ik wel zeggen dat degene die afkwamen met een oplijsting van grieven en bezwaren gebaseerd op aantoonbare en onweerlegbare feiten , bij de rechter verder kwamen en rapper in recht werden gesteld dan degene die afkwamen met zichten en lichten.

Strafste geval was iemand die eiste dat bomen werden gekapt omdat ze het licht wegnamen van zijn groententuin, te dicht stonden tegen de perceelgrens en er vielen takken uit want de bomen waren 'versleten'.

We hebben de opmeting gedaan van die 6 of 8 bomen.... stonden allemaal minimum 4 meter van de perceelgrens.
Met de soortaanduiding in het latijn en nederlands, met de stamomtrek van elke boom op 1.25 vanaf de wortelhals, met een visueel boomtechnisch verslag over de vitaliteit van de bomen en de levensverwachting hebben we de rechter kunnen aantonen dat de dode bomen een fabeltje was van de buurman.
Rechter kon wel zijn lach niet inhouden toen we met een kaart de buur lieten aantonen over welke bomen het ging, waar de groentuin bij hem lag en waar het noorden lag . Juist bomen stonden ten noorden van zijn tuin.
Buurman is veroordeelt tot betalen van de gerechtskosten, de rechtplegingvergoeding en de symbolische euro schadevergoeding aan mijn klant en het betalen van onze kosten.

Zijn aangetekende brief vol emotie en calimerogedrag ligt hier nog in het dossier. Een hoop van veronderstellingen en aannames en conclusies trekken die op ...niks zijn gebaseerd.
Wie gaat de vrederechter volgen denk je ?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan