• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

haag buurman

Lid geworden
18 mei 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
Mijn buurman woont op 3m50 afstand en met keermuur tegen de grens van 1m hoog, van mijn voordeur. hij wil afstand van 50cm niet eerbiedigen en heeft draad op 25cm geplaatst waartegen hij die haag plant. Bijgevolg zal draad in haag groeien en zal de haag in brede tot tegen de perceelgrens komt, 1ste hij zou telkens haag via mijn eigendom moeten scheren, 2de de minste groei zal op mijn eigendom gebeuren. daar mijn (eventueel bezoek)auto aan mijn voordeur staat en ik ook mijn fiets daar moet buitenhalen, moet ik dus praktisch tot tegen perceelgrens parkeren. wat kan ik doen, hem eventueel een oplossing bieden of verdere stappen zetten.
1716018374034.png

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.414
Punten
113
3x gelezen maar ik snap je probleem niet goed.
Als je het niet eens bent met de aangehouden afstand moet je naar de gemeente stappen.

Lid geworden
18 mei 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
Dat is niet de zaak van de gemeente maar van het vredegerecht die na een bemiddeling onmiddellijk hoge kosten met zich mee kan brengen. Begrijp je niet dat dit voor mij een moeilijke situatie is of iets anders, ik hoopte om voorstellen te krijgen om aan die buur kan voorstellen, wie weet. PS ik dacht dat die 50cm een wettelijke afstand is. ook de politie heeft, naar ik verneem geen bevoegdheid

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.445
Punten
113
Ik snap het ook niet helemaal
Betonplaat op scheiding?
Draad op 25cm van de scheiding?
Stam van de haag op ?? cm van de scheiding. Of op ?? cm van de draad?
Staat die haag al of niet?

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
563
Punten
113
Ik ben sowieso geen advocaat of deskundige, maar hier wat voer om de discussie te starten. Geen idee of de aangehaalde bronnen correct zijn:

Langs naburige percelen gelden sinds september 2021 de afstandsregels die in het Burgerlijk wetboek vermeld staan. Dat houdt in dat elke (nieuwe) houtige beplanting die je hoger dan 2 m wil laten worden, op minstens 2 m van de perceelsgrens moeten staan. Bomen, struiken, hagen… die lager blijven, mag je tot uiterlijk 0,5 m van de perceelsgrens aanplanten. De uitzondering hierop zijn beplantingen die niet hoger reiken dan een bestaande afsluiting tussen percelen, dan mogen die tot aan die afsluiting komen. Gemeentelijk kunnen er strengere regels gelden, dus ga dit best na bij je gemeentebestuur.

Dus, mij lijkt, als de haag niet hoger wordt dan de draad, dat ze daar mag staan? Discussiepunten: telt deze draad mee aangezien deze niet op de scheiding staat? En wat inderdaad met het feit dat de haag door de draad zal groeien?

Staat de haag op je eigen perceel, dan is het snoeiwerk van beide kanten daarvan voor jou. Moet je om de haag te kunnen snoeien op het erf van je buur kunnen, dan heb je dat recht. Vraag je buur om toelating vooraleer je zijn perceel grond betreedt. Op die manier vermijd je discussies.

Persoonlijk denk ik: staat de haag op 25 of op 50, door de draad groeien zal ze vermoedelijk toch... En tes niet dat de buur met 25 cm extra er plots gemakkelijk tussen gaat kunnen om te snoeien...

Ik zou durven opteren om te vragen of: de draad weg mag, de buur de haag op regelmatige tijdstippen langs jou kant proper komt snoeien. Zo heb jij een mooi zicht, ruimte om te parkeren en hopelijk een tevreden buur.

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
1.229
Punten
113
Voor de exacte wetgeving zijn er hier wel een aantal mensen die daar beter kunnen op antwoorden.

Zoals je zelf aangeeft moet de aanplanting gebeuren op 50 cm van de grens.

Maar zelfs indien dat gerespecteerd wordt, wanneer de haag dan groeit en over de grens komt:
- kan alleen gesnoeid worden van op de eigendom van de buur, tenzij je een bijzonder smal persoontje bent :)
- wie snoeit dat - is er daar iets voorzien in de wetgeving ?

Bij mijn bejaarde moeder heeft de vorige eigenaar zo een haag geplant, dat was toen al lastig.
Ondertussen is dat huis verkocht, nieuwe eigenaar spreekt met moeite Nederlands en laat alles maar groeien, grote miserie.

-----

Toen ik aan mijn buren vroeg om de 50 jaar oude betonplaten te vernieuwen en gebruik te maken van gekleurde platen met motief in vonden ze dat te duur (zelfs indien gewone standaard platen).
De reden van de vernieuwing was eigenlijk dat zij hun terras dieper (meer naar achter) hadden gemaakt (terras is 50 cm boven de tuin) waardoor mijn privacy werd geschonden (ze hadden die werken ook niet laten weten, maar gewoon uitgevoerd).
Uiteindelijk is dan enkel het stuk platen net aan het terras vernieuwd en verhoogd, de rest is gebleven.

Naast die (lelijke) platen heb ik Smalbladige Portugese Laurierkers (Prunus Lusitanica 'Angustifolia' ) gezet.
Dat is een haag die je redelijk smal kan houden.
Het center op 85 cm van de grens.
De haag zelf komt buitenkant tot 65 cm van de grens en binnenkant (naar mijn tuin toe) 110 cm van de grens.

Tussen de betonplaten en de onderkant van de haag heb ik een soort paadje met blauwe kiezel.
Niet heel breed, maar wel handig om wat rommel achter te plaatsen en perfect om van op mijn grond de haag netjes te kunnen snoeien.

Laatst bewerkt:

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
668
Punten
113
Dat is niet de zaak van de gemeente maar van het vredegerecht die na een bemiddeling onmiddellijk hoge kosten met zich mee kan brengen. Begrijp je niet dat dit voor mij een moeilijke situatie is of iets anders, ik hoopte om voorstellen te krijgen om aan die buur kan voorstellen, wie weet. PS ik dacht dat die 50cm een wettelijke afstand is. ook de politie heeft, naar ik verneem geen bevoegdheid
U heeft gelijk 50cm is de wettelijke afstand van hagen. Echter moet deze wetgeving tot uitvoer gebracht worden en dat gebeurt door een rechtbank.

U begint met een aangetekend schrijven gericht aan uw buurman. Als dat niet helpt kan u een verzoeningspoging voor de het vredegerecht opstarten. Dit is volledig gratis maar het “vonnis” is niet bindend.
Als dit niet helpt rest u enkel een zaak ten gronde (voor het vredegerecht) en dit kost wel geld (dagvaarding, rolrecht, eventueel ereloon van uw advocaat).

Buiten de rechtbank heeft u een waterkansje als uw gemeente zulke overtredingen zelf handhaaft. Echter gaat het hier om een klein vergrijp en zijn gemeentes sowieso al niet erg actief op het vlak van handhaving van bouwovertredingen, waardoor een haag een kleine kans maakt. Dit is, zoals ik al zei, afhankelijk van de gemeente/stad.

Verder zijn er geen mogelijkheden.

Lid geworden
18 mei 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
Marc, paar opmerkingen, die 50cm is stam pcgrens wat maakt dat een haag van 30cm breed een vrijheid heeft van 35 cm, wat inderdaad wat weinig is, men kan uiteraard ook de haag 1m breed laten worden, is dus ook wat verstand en goed wil die er bij komt kijken. Hoe verder haag op mijn grond komt hoe meer kans op krassen op mijn auto die tegen de grens moet staan om de portieren volledig te kunnen openen, om met fiets te paseren enz. Heb vroeger aan zijde achtertuin gehad die de haag op 20cm plaatste, na enkele jaren kon ik mijn haag die op 50cm stond niet meer kon scheren, zijn haag is gestorven. Is het zo moeilijk om de wetgeving te volgen en wat begripvol te zijn voor een 20cm grond?
dico en invis de foto bekeken?

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
563
Punten
113
Ja ik heb de foto bekeken. Heb jij mijn bericht wel gelezen? Als de wetgeving zegt: De uitzondering hierop zijn beplantingen die niet hoger reiken dan een bestaande afsluiting tussen percelen, dan mogen die tot aan die afsluiting komen.

Dan is je buur toch in orde?

Ik vind een haag tegen een draad, of dat nu op 50 of op 25 cm is, gewoon om miserie vragen. Het duurt gewoon een jaar langer eer ze erdoor groeit.
Of leg mij eens uit hoe je een haag, die bvb van stam tot jou kant 15 cm wordt, kan snoeien met slechts 35 cm? Daar kan je toch niet tussen? Dus ze groeit gewoon rustig verder tot ze de draad bereikt.

Daarmee, ik zou zeggen, vraag aan je buur hoe hij dat praktisch ziet. Hij mag ze vanaf jou kant snoeien, wel hij moet, maar met die draad? Dus reik een hand uit, zoek een oplossing.

Laatst bewerkt:

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
1.229
Punten
113
Mijn buurman woont op 3m50 afstand en met keermuur tegen de grens van 1m hoog, van mijn voordeur. hij wil afstand van 50cm niet eerbiedigen en heeft draad op 25cm geplaatst waartegen hij die haag plant. Bijgevolg zal draad in haag groeien en zal de haag in brede tot tegen de perceelgrens komt, 1ste hij zou telkens haag via mijn eigendom moeten scheren, 2de de minste groei zal op mijn eigendom gebeuren. daar mijn (eventueel bezoek)auto aan mijn voordeur staat en ik ook mijn fiets daar moet buitenhalen, moet ik dus praktisch tot tegen perceelgrens parkeren. wat kan ik doen, hem eventueel een oplossing bieden of verdere stappen zetten.

3x gelezen maar ik snap je probleem niet goed.

Ik snap het ook niet helemaal

Met jouw toestemming Josepke zet ik jouw tekst hier even wat duidelijker, indien liever niet of niet correct verwijder ik deze wel:

Op de scheiding met mijn buur staat een keermuur van 1 m hoog.
De voordeur aan de zijkant van mijn huis staat op 3.5 m van de grens.
Deze buur heeft een afsluiting geplaatst, palen met draad, op 25 cm van de grens.
Direct naast deze afsluiting heeft hij nu ook een haag geplant.

Voorziene problemen:

- wanneer de haag groeit gaat die door de draad groeien en kan dan eigenlijk enkel vanaf mijn eigendom worden gesnoeid

- gezien ik naast mijn huis ook mijn auto parkeer en er dan nog met mijn fiets langs moet kunnen, alsook bezoek, heb ik alle plaats nodig die er nu is en mag er geen haag over mijn eigendom komen groeien

Wat is hier aangeraden, zowel tips die ik aan de buur kan geven, of wettelijke regels daarover ?

Lid geworden
18 mei 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
BnB2, U reactie en analyse is volledig correct, maar al staan de verkiezingen voor deur, reactie gemeente niks. Kosten voor een klacht ter zake kan 3000 tot 10000€ belopen, het gaat hier voor alle duidelijkheid over 2 nieuwe huurhuizen van eenzelfde eigenaar deze is verantwoordelijk voor aanleg maar huurders voor onderhoud (oa alleenstaande vrouw.) moeten 400m omlopen om op mijn eigendom te komen, dus mijn vertrouwen is laag.

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
1.229
Punten
113
een haag van 30cm breed
Een haag van 30 cm breed is volgens mij een utopie , ofwel een plastieken haag :)

Nee, serieus, ik heb speciaal gezocht naar iets dat zo dun mogelijk kon blijven en zojuist ben ik die eens gaan meten:
70 cm breed momenteel, 'k ga ze binnenkort nog eens snoeien, maar 30 cm gaat echt niet voor.

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
668
Punten
113
Een haag van 30 cm breed is volgens mij een utopie , ofwel een plastieken haag :)
Ooit in de Efteling geweest, bij het sprookje “De kleren van de keizer” staan mooie coniferen met toch wel een breedte van minder dan 30cm :)

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.082
Punten
113
Waarom trek je de muur op de scheiding niet op ?

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.469
Punten
113
Die betonnen keerwand is van de buurman, juist?
Die draad staat op 25cm afstand van het uiteinde keermuur (daar waar deze naar beneden gaat), juist?
Hij wil haag tegen de draad die blijft staan, juist?
Mijn gezond verstand zegt dat hij - als ik het praktisch bekijk - die plantjes minimum 10cm tot 15 cm afstand van die draad zal kunnen planten, afhankelijk van de grootte plantmaat haagplanten... Dan spreken we nog over een dikke 10 cm dat hij in principe zou moeten opschuiven. En of ze nu op 50cm staat, ik zie ze, de haag, uiteindelijk toch doorheen die draad (die op 25 cm afstand staat) groeien.
En eerlijk, dan zou ik liever tegen een haag opkijken dan tegen het zoveelste houten tuinscherm of lelijke draadomheining (maar da's mijn eigen persoonlijke mening).
Nu ga ik misschien wat sarcastisch zijn: gelukkig maakt onkruid geen krassen op een wagen...

Laatst bewerkt:

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.414
Punten
113
Ik snap niet dat je bang bent voor krassen op de wagen, die staat toch naast de keermuur en daar zullen dus geen takken tegen kunnen komen (zie je eigen foto)

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
668
Punten
113
BnB2, U reactie en analyse is volledig correct, maar al staan de verkiezingen voor deur, reactie gemeente niks. Kosten voor een klacht ter zake kan 3000 tot 10000€ belopen, het gaat hier voor alle duidelijkheid over 2 nieuwe huurhuizen van eenzelfde eigenaar deze is verantwoordelijk voor aanleg maar huurders voor onderhoud (oa alleenstaande vrouw.) moeten 400m omlopen om op mijn eigendom te komen, dus mijn vertrouwen is laag.
U en ik kunnen vinden/willen dat de wet niet mag worden overtreden maar daar stopt het voor ons dan ook.
Poging tot verzoening is gratis. De vermelde kosten zijn vrij hoog naar mijn gevoel. Mijn laatste huur geschil, wanbetaling van een huurder, was met +- 700 euro opgelost.

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
1.229
Punten
113
bij het sprookje “De kleren van de keizer” staan mooie coniferen met toch wel een breedte van minder dan 30cm
In sprookjes kan er veel natuurlijk :)

Maar in praktijk, bij 'gewone' mensen, lijkt me dan absoluut niet haalbaar.

Lid geworden
18 mei 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3

BnB2, was dat dan 700€ met advocaat en gerechtskosten? Graag naam en adres advocaat.​

Mario het is niet mijn muur he.
een van mijn zijburen heeft U stukken met tuinpaal en draad op keermuur geplaatst. tegen de draad heeft hij doek geplaatst

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.082
Punten
113

BnB2, was dat dan 700€ met advocaat en gerechtskosten? Graag naam en adres advocaat.​

Mario het is niet mijn muur he.
een van mijn zijburen heeft U stukken met tuinpaal en draad op keermuur geplaatst. tegen de draad heeft hij doek geplaatst
Ik denk dat je toch eens correct moet beschrijven wat de situatie is en wat de grens is.
Want niet jou muur, dus op eigendom buur ? Die breedte, + afstand betonpalen + eventueel afstand waar haagplantjes staan, dan zit je toch al aan heel wat cm.
Welke haagplant heeft hij geplaatst.

Je vraagt naar voorstellen.
Wel stel voor dat hij die muur optrekt, (eventueel gezamelijk betalen)

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan