• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

gyproc wanden en plafond; eerst muren stucen ?

fillemon

Lid
Lid geworden
27 apr 2009
Waarderingsscore
14
Punten
18
Hallo,

ik zou een paar gyproc wanden en plafond willen steken.

de muren moeten ook nog gestuct worden. iemand een idee wat de beste volgorde is naar luchtdichtheid ? de muur is oud en dus geen snelbouw.maw er zijn nogal wat reliefverschillen, misschien wel op te vangen door de isolatieband die onder de metalstuds moeten?

dank

Er zijn twee opties:
1. Verlijm de platen met gips op de bestaande muur
2. Plaats een voorzetwand met studs die je op vloer en plafond bevestigd, dus niet aan de muur in kwestie.

Van beide oplossingen zijn er detail instructies te vinden op de respectievelijke websites alsook instructiefilmpjes.

dankjewel,
maar ik ga de muren stucen, en niet met gipsplaten werken.

ik kan eerst stucen en dan de metalstud zetten: voordeel: de metalstud sluit mooi aan op het stucwerk;

het plafond zijn de houten balken van het dak, die lopen evenwijdig met de nog te bouwen wanden. hoe kan ik metalstuds vastmaken aan het dak ? ik kan een osb plaat op de balken schroeven waar ik dan de metalstud in vastmaak.

dank

Eerst stucen. Dan sluiten je profielen inderdaad mooi aan op je pleisterwerk. Maar niet alleen dat: het is ook de enige manier om later je gyproc mooi scheurvrij te kunnen afwerken tegen de muren aan.

Voor die tussenwanden zijn er twee opties:

1/ je hangt eerst je plafond en dan je wand daar in vast. Voordeel: je moet niet in die dakstructuur die waarschijnlijk toch een beetje zal leven. Nadeel: je hebt 1 grote open ruimte boven je plafond. En dat is een klankkast waarlangs geluid kan passeren van de ene kamer naar de andere, tenzij je een akoustische isolatie voorziet bovenop. (Of als geluid geen issue is, maakt het niet uit) Als je buiten nog isolatie op je dak hebt liggen, kijk uit wat je doet met extra isolatie binnen dat je geen condens krijgt.

2/ je vijst stevige korte latten dwars over de balken op de plaats waar je wand moet passeren en daar schroef je je metalstud is vast.

Hoe ga je je plafond opbouwen? Plagyp-S, Plagyp-D, metalstud of iets anders?

dank voor de reactie,

ik wil akoestisch goed geisoleerd zitten... dus dat zullen korte latten worden.

gyproc plafond: op de verdiepingen met metalstuds zodat deze onafhankelijk zijn van de bovenliggende verdiepingen (geluid ...) ; bij het dak zou ik iets kunnen nemen dat aan de dakstructuur vasthangt. het dak zijn I-joist balken en die zijn iets minder gevoelig voor weersveranderingen dacht ik.

Waarom stel je die vraag Albarius ? is dat van belang ?

daarnaast nog een vraagje
*mag ik die stevige latten vervangen door een stevige plaat, zoals multiplex ? naar geluid toe lijkt me dat beter ?
*er komt een warm dak 12cm; isolatie tussen de i josten steken kan inderdaad tot condensatie leiden
*de balken op de tussen verdiepingen opvullen voor acoustisch comfort zal normaal tot geen problemen leiden, maar moet wel iets hebben om de isofloc op zijn plaats te houden aan de onderkant. is intello plus overkill ? en zo ja, iemand een beter en of goedkoper product ?

ik wil akoestisch goed geisoleerd zitten... dus dat zullen korte latten worden.
Steek dan tussen je draagbalken ook isolatie vlak boven je gyprocwand. Wordt dikwijls vergeten.

dankjewel albarius, ik ga dat zeker doen.

ik mag geen dikke isolatie steken tussen alle balken; dacht dit te doen, maar met 12cm pur op het dak, mag ik geen cellulose inblazen aan 40cm... de mensen van isoproc hebben dit bekeken. condensatie problemen.

maar ik ga wel ijoist hoten balken zijdelings isoleren met een geluidsdempende mat waar een nieuwe ruimte begint of eindigt;

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan